کد خبر: ۱۲۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تهدیدهایی که در تهران وجود دارد گفت: موضوعاتی از این دست که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد در تهران بسیار است و باید بدون ایجاد نگرانی در مردم ، به دنبال راهکار برای حل این مشکلات و پیشگیری از بروز حوادث مشابه باشیم.
وقوع چهار مورد فروریزش زمین، هشت کشته و 12 مجروح در کمتر از چهار ماه در شهر تهران نشان از تهدیدی خزنده برای پایتخت و ساکنانش دارد که بررسی علمی و ریشه ای ابعاد آن، دستمایه تازه ترین میزگرد تحلیلی ایرنا قرار گرفت.

 بررسی علل فروریزش زمین در شهر تهران و راهکارهای پیشگیری از این پدیده، موضوع تازه ترین میزگرد تحلیلی ایرنا بود که با حضور «محسن سرخو» رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، «هادی رحمتی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری، «حسام شمشیری» مدیر گروه مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و «فریدون رضایی» عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگزار شد.
مهمترین موضوع مطرح شده در این میزگرد را باید اعلام تمایز بین پدیده های «فرونشست» و «فروریزش» زمین در شهر تهران عنوان کرد؛ نکته ای که در چهار حادثه اخیر پایتخت کمتر مورد توجه رسانه ها و شهروندان قرار گرفته است.
* هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در میزگرد تحلیلی ایرنا گفت که حادثه های اخیر رخ داده در شهر تهران «فروریزش» است و نباید با فرونشست زمین اشتباه گرفته شود زیرا این دو پدیده از منظر علمی ریشه های متفاوتی دارند.
وی با اشاره به اینکه نقاط فروریزش زمین در مسیر معابر و تقاطع های شهری پایتخت است به شورای شهر و شهرداری تهران پیشنهاد کرد تا ساز و کاری تعریف کنند که زیر سطح همه معابر اصلی شهر تهران و نیز مسیر خطوط مترو با تجهیزات لازم اسکن (بررسی و لایه نگاری) شوند.
* فریدون رضایی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین نیز ضمن تایید سخنان رحمتی تصریح کرد: به قولی این حوادث دست ساز و مرتبط با انسان است که به دلیل خاکبرداری و باربرداری غیرعلمی لایه های زمین اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینکه این فروریزش های حالت نقطه ای دارد خاطرنشان کرد: ممکن است فشارهای جانبی گسل های کشیده شده در شمال و جنوب تهران از جمله دیگر دلایل بروز فروریزش در پایتخت باشد.
* حسام شمشیری مدیر گروه مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: مطالعاتی که از سوی شرکت مترو تهران برای حفر تونل ها در زیر سطح تهران انجام شده در نوع خود بی سابقه است.
وی با اشاره به مشکلات متعدد شهر تهران در حوزه تاسیسات زیر زمین و نبود نقشه زیرسطحی برای پایتخت افزود: برخی مواقع حتی با وجود استعلام از دستگاه ذیربط در هنگام اجرای کار مشاهده می شود سازمان مربوطه نیز از وجود تاسیسات زیرسطحی در مکان مورد نظر اطلاع نداشته است.
* محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه باید به دنبال حل مشکل فروریزش زمین در پایتخت باشیم، خاطرنشان کرد که نباید صورت مساله مشکلات را پاک کرد بلکه باید هر نهاد و دستگاهی با پذیرش مسئولیت خود گام به گام برای رفع مشکلات تلاش کند.
وی با اشاره به سهل انگاری های صورت گرفته در وقوع چهار حادثه فروریزش زمین در محل حفر تونل های مترو شهر تهران، تاکید کرد که مشاور و پیمانکار ایستگاه هایی که این حوادث در آنها رخ داده باید در زمان وقوع نخستین حادثه به شدت مواخذه می شدند تا احتمال بروز حوادث بعدی کم شود.
مشروح کامل میزگرد ایرنا در زیر آمده است:
هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه چهار حادثه رخ داده در شهران، کیانشهر، میدان قیام و خیابان پیامبر اعظم(ع) پایتخت مربوط به فروریزش زمین است گفت: نباید این موضوع را با فرونشست اشتباه گرفت زیرا این دو پدیده از منظر علمی با هم تفاوت دارند.
وی در ادامه به ذکر جزییات دو پدیده فرونشست و فروریزش پرداخت و افزود: عامل اصلی وقوع پدیده فرونشست زمین در کشور و استان تهران، برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی است که آن هم دلایلی از جمله تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، توسعه شهری و اقدامات انجام شده در حوزه آبخیرداری و آبخوان داری دارد.
رحمتی با اشاره به اینکه پدیده فرونشست زمین در دو سه سال اخیر در کانون توجه قرار گرفته است اظهار کرد: این توجه به دلیل پیامدهایی است که این پدیده به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه به دلیل برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی، 309 دشت از مجموع 609 دشت کشور ممنوعه اعلام شده است تصریح کرد: 300 دشت دیگر هم فاقد منابع آب شیرین و باکیفیت هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران میزان فرونشست زمین در دشت های رفسنجان، زرند، مشهد و قزوین را سالانه بین 24 تا 30 سانتی متراعلام کرد و گفت: براساس اطلاعات موجود، دشت استان تهران نیز سالانه 36 سانتی متر نشست می کند.
وی افزود: براساس آخرین داده های بدست آمده، نرخ فرونشست در دشت تهران-شهریار سالانه حدود 17 سانتی متر است.
رحمتی خاطرنشان کرد: محدوده های جنوب و جنوب غرب استان در شهرستان های ورامین و پیشوا و مناطق 17 و 18 شهر تهران از جمله مناطق بسیار مهمی است که به طور جدی با پدیده فرونشست زمین مواجهند.
وی تاکید کرد: اگر با پدیده فرونشست زمین به صورت علمی و با روش مشخص برخورد نشود، چه بسا پیامدها و مخاطرات آن در شهرها و نقاط پرجمعیت کشور کمتر از زلزله نباشد.
رحمتی با اشاره به اینکه فرونشست زمین برای ساختمان های بلندمرتبه و دارای وسعت زیاد و المان های شهری خطرناک تر است افزود: وقوع فرونشست زمین در نقاطی که تراکم جمعیت آن 13 هزار نفر در هر کیلومتر مربع است به طور حتم اثرات ناخوشایندی خواهد داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران اظهار کرد: فرونشست زمین شریان های حیاتی شهرها بویژه کلانشهرها را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت وقوع علاوه بر پیامدهای روانی و اجتماعی، نتایج ثانویه آن حتی در یک نقطه شهر برای مردم رنج آور خواهد بود.
وی تصریح کرد: نبود کانال مشترک برای تاسیسات و شریان های حیاتی شهر در تهران، پایتخت را از این منظر با دغدغه ای بزرگ مواجه کرده است.
رحمتی گفت: وجود خطوط ریلی، کریدورهای جاده ای، خطوط انتقال نیروی برق، گاز و سایر انرژی ها در محدوده های جنوب و جنوب غربی و شرقی استان تهران؛ در مناطقی که به طور جدی با پدیده فرونشست زمین مواجهند، باعث نگرانی و دغدغه جدی مسئولان و متولیان امر شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران تاکید کرد: استانداری تهران به عنوان هماهنگ کننده مدیریت بحران استان و در راس آن استاندار محترم به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تهران در این خصوص دغدغه زیادی دارند و با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری و سلسله اقداماتی در این خصوص انجام داده یا در دست اقدام دارند.
وی با تاکید بر اینکه باید به پدیده فرونشست زمین به عنوان یک پروژه ملی نگریسته شود خاطرنشان کرد: در برخورد با این پدیده باید سه اصل پیش بینی، تشخیص و شناسایی و پایش مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران یادآور شد: مدیریت درست و منطقی مصرف آب و استفاده از منابع زیرمینی نقش مهمی در کنترل پدیده فرونشست زمین دارند.
وی گفت: هراقدامی که متولیان امر در دولت یا سایر نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری ها انجام می دهند در راستای افزایش ایمنی شهری و بالابردن تاب آوری شهر است تا شهروندان از لحاظ ضریب ایمنی روانی و فیزیکی در آرامش و آسایش قرار داشته باشند.
رحمتی با بیان اینکه بسیاری از حوادث ناگوار کنونی ناشی از دست بردن انسان در رژیم طبیعت است تصریح کرد: همین امر انتقام طبیعت را هم در پی دارد و براین مبنا اثرات فرونشست پرهزینه خواهد بود و تمام المان های دست ساز انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: فرونشست زمین علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن سیستم های حمل و نقل و شریان های حیاتی، تاثیرات زیست محیطی خیلی وسیعی از جمله ایجاد شکاف های بزرگ در زمین های کشاورزی دارد که به طور مستقیم با معیشت کشاورزان در ارتباط است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران خاطرنشان کرد: این پدیده پارک های ملی و گونه های گیاهی و جانوری را تحت تاثیر قرار می دهد و برای آثار فرهنگی و باستانی نیز پیامدهای مخربی دارد.
رحمتی در ادامه با تاکید دوباره بر تمایز بین فرونشست و فروریزش زمین اظهار کرد: نشست های اخیر در شهر تهران از نوع فروریزش بود که در تمام شهرها و حتی کشورهای پیشرفته جهان نیز اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: در وقوع فروریزش، سلسله عواملی موثرند و یک عامل نمی تواند به تنهایی اثرگذار باشد.
رحمتی گفت: البته فروریزش حادثه مترو کیانشهر ناشی از اختلال در اجرای فنی بود اما حادثه شهران که خداوند به ما عنایت داشت و در ابتدای صبح اتفاق افتاد، در محل تونل مترو رخ داد اما لزوما عامل وقوع آن ساخت تونل نبوده است.
وی با بیان اینکه بیشتر فروریزش های اخیر پایتخت در محل تونل های خطوط مترو روی داده، یادآور شد: نباید در این خصوص دستگاه خاصی را مقصر دانست یا نهادی را متهم کرد زیرا وقوع فروریزش ها به عوامل متعددی بستگی دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به اینکه فروریزش ها به طور عمده در زیر معابر اصلی، تقاطع های شهری و محل خطوط مترو اتفاق می افتد، به شورای شهر و شهرداری تهران پیشنهاد کرد تا ساز و کاری تعریف کنند که زیر سطح همه معابر اصلی شهر تهران و نیز مسیر خطوط مترو با تجهیزات لازم اسکن (بررسی و لایه نگاری) شوند.
رحمتی، جنس خاک شهر تهران را از نوع دانه های غیرچسبنده عنوان کرد و افزود: به دلیل حجم ترافیک سنگین در محل معابر اصلی و تقاطع های شهری و وجود لوله کشی های آب و فاضلاب در این مسیرها، احتمال وقوع فروریزش در این معابر بیشتر است.
وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران، عوامل اجرایی دستگاه های مختلف حق متهم کردن یا اعلام مقصر در حوادث را ندارند تاکید کرد: کمیته ارزیاب با عضویت کارشناسانی از دستگاه های مختلف بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر می شوند و سهم تقصیر دستگاه های مختلف را مشخص می کنند.
رحمتی یادآور شد: حوادث، دارای خسارت های مالی و جانی است که جبران آن نیازمند حکم محاکم قضایی است که حکم مربوطه نیز براساس نظر کارشناسان کمیته ارزیاب صادر می شود.

** عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین: فروریزش از جمله حوادث دست ساز بشر است
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز با اشاره به اینکه فرو نشست از نظر علمی به معنای کشیدن آب زمین و خالی شدن منافذ است گفت: به مرور زمان با فشار طبقات بالایی، پوکی و منافذی که بین مایعات وجود داشت فشرده شده و در اثر این فشردگی و فشار بار لایه های بالایی، فرونشست ایجاد می شود.
دکتر فریدون رضایی با تأکید بر اینکه فروریزش یک موضوع ساخته دست انسان است اظهار کرد: در مواقعی که با خاکبرداری و باربرداری لایه های زمین برداشته می شود، باید پس از آن بازسازی و اصلاح صورت گیرد که ممکن است این بازسازی به خوبی و شیوه علمی انجام نشود.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خاطرنشان کرد: برای مثال اگر پس از احداث تونل مترو یا کانالهای آب و فاضلاب، اصلاحات بعدی به خوبی انجام نشود ممکن است براثر گذشت زمان به دلایل مختلف از جمله فشار ساختمان های دیگر یا ترافیک، تونل یا کانال احداث شده ریزش کند.
وی با اشاره به اینکه تهران یک کوهپایه است افزود: تونل هایی که در زیر زمین حفر می شوند سدهای نامرئی ایجاد کرده و جریان آبی که از شمال شرقی به سمت قسمت های جنوبی می رود را مسدود می کند.
رضایی ادامه داد: نفوذ و فشار آب در پشت سدها موجب خرابی تونل هایی می شود که حتی اصلاح آنها به خوبی انجام شده است.
به گفته وی، عامل دیگر فرونشست، استخراج زیاد آب از زمین است که با تزریق مصنوعی آن در زمین می توان آن را از بین برد.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: در شهرهای بزرگ و پرجمعیت این پدیده کمتر دیده می شود؛ زیرا آب در این شهرها بیشتر برای مصارف خانگی بوده و هر ساختمان از یک چاه جذبی برخوردار می باشد و ممکن است این آب به گل تبدیل شده و دوباره به زمین برگردد.
دکتر رضایی یادآور شد: بیشتر آب هایی که در شهرها استفاده می شود مجددا به چرخه زمین بازگشته و احتمال کمتری وجود دارد تا سانحه ای که از نظر فرونشست در سطح زلزله باشد اتفاق افتد.
وی با بیان اینکه در کارهای اجرایی همواره هدررفت(پرتی) وجود دارد گفت: برای انجام کارهای تحقیقاتی، داده(اطلاعات) وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل نبود ارتباط بین مؤسسات، اطلاعات مورد بررسی و کنترل قرار نمی گیرد.
به گفته عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، کارهای اجرایی تلفات دارد اما گروه های مختلف می توانند با برگزاری جلسه و هم اندیشی میزان تلفات و خسارات را به حداقل برسانند.
وی با تأکید بر اینکه باید بین فروریزش و فرونشست تفاوت و تفکیک قائل شد گفت: 10 موضوع تحت عنوان «مسایل خاک» وجود دارد که یکی از آنها بحث فرونشست است.
رضایی خاطرنشان کرد: متأسفانه زمانی مشاهده می شود به دلایل مختلف از جمله پول، قدرت یا سیاست مجوزهای حفاری فراتر از آنچه باید، داده می شود و همین امر موجب حفاری های زیاد و ایجاد فشار به زمین می شود.
وی با اشاره به اینکه باید قبل از آغاز هر پروژه ای اسکن از مکان موردنظر انجام شود اظهار کرد: ممکن است ایمن سازی نیز انجام شود اما نه به شکل صحیح؛ به همین دلیل زمانی مسائل فنی درگیر موضوعاتی چون سیاست، قدرت و پول می شود.
دکتر رضایی پیشنهاد کرد، در انجام هر پروژه ای همنشینی میان گروه های مختلف(علمی، تحقیقاتی و اجرایی) انجام شود تا علاوه بر تبادل اطلاعات مختلف، در وقت و هزینه نیز صرفه جویی شود.

** عضو شورای اسلامی شهر تهران: بی تدبیری در اجرا، حادثه ساز می شود
محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این میزگرد با اشاره به وقوع چهار حادثه اخیر شهر تهران گفت: حادثه محله شهران، خیابان پیامبر، مترو کیانشهر و میدان قیام هر یک به صورت مجزا قابل توجه و بررسی هستند و در پی این حوادث هشت نفر کشته، 11 نفر مجروح و یک نفر نیز دچار نقص عضو شد.
وی با بیان اینکه هر یک از این حوادث دلایل خاص خود را دارند افزود: در حادثه شهران در تونل مترو 4 هزار مترمکعب خاک گم شد که به نظر می رسد این حجم خاک در حفره های زیر زمین قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در این حادثه خداوند عنایت کرد و درست در زمان اذان سحر در ماه مبارک رمضان که همه در منزل بودند روی افتاد، چراکه در ساعت وقوع حادثه تقاطع شلوغ نبود و اگر در زمان دیگری روی می داد، به طور قطع شاهد تلفات بیشتری بودیم.
وی با اشاره به گم شدن حدود 4 هزار متر مکعب خاک دراین حادثه عنوان کرد: حفره هایی در این منطقه قرار داشته که متاسفانه مطالعات دقیقی توسط مشاور و پیمانکار مترو پیش از اجرای کار انجام نشده و راهکار عملیاتی نیز برای آن دیده نشده است.
وی گفت: حادثه دوم(خیابان پیامبر) نیز با فاصله 300 متری از محل ایستگاه مترو اتفاق افتاد که این حادثه نیز منجر به بروز تلفاتی شد.
سرخود تاکید کرد: حادثه سوم در ایستگاه مترو کیانشهر در خط 6 مترو بروز کرد که عامل اصلی آن نقص فنی در جریان اجرای کار بوده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه میدان قیام در خط 7 مترو نیز گفت: این حادثه به لحاظ علل وقوع با دیگر حوادث اخیر شهر تهران متفاوت است چراکه احداث چاه گمانه ای عامل وقوع آن است.
وی افزود: گمانه زنی در جاهایی که نمی دانیم چه خبر است باید با دستگاه و تجهیزات مناسب از عمق 10 سانتی متری زمین انجام شود و حفره های موجود در خاک بررسی شود و مهارهای لازم انجام شود تا حفار در معرض خطر قرار نگیرد.
سرخو تصریح کرد: اعتقاد داریم دو حادثه آخر شهر تهران(مترو کیانشهر و میدان قیام) به دلیل بی تدبیری در روند فعالیت های اجرایی بوده است.
وی با بیان اینکه بعد از حادثه شهران در جلسه شورای اسلامی شهر تذکر دادم که پیمانکار و مشاور مترو مکلف هستند با تمام دستگاه هایی که تاسیسات زیر سطحی در شهر دارند قبل از اجرای پروژه مکاتبه کنند و مختصات ایستگاه ها و مسیر مترو را با آنها درمیان گذاشته تا از وجود تاسیسات و شرایط خاک و عمق زمین دراین محدوده با خبر شوند.
وی گفت: در این مکاتبات که قبل از حفاری ها باید انجام شود، نقاط تلاقی تاسیسات شهری با حفاری تونل مترو مشخص می شود و اگر دستگاهی این تلاقی را اعلام نکند، در زمان وقوع حادثه احتمالی، مقصر است.
وی تاکید کرد: مهندسان مشاور متناسب با تاسیساتی که با ایستگاه های مترو تلاقی دارند باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا خطری متوجه کسی نشود.
وی گفت: در پیگیری های شورای اسلامی شهر تهران مشخص شد مکاتبات پیمانکار بعد از حفاری ها و زمانی که لوله های آب شکسته شده با سازمان آب و فاضلاب انجام شده که به لحاظ علمی و اجرایی فاقد ارزش است چراکه مکاتبات باید پیش از اجرای پروژه و برای جلوگیری از بروز حادثه انجام می شده است.
* ایجاد تونل های تاسیسات شهری راهکاری برای کاهش مخاطرات شهر تهران
سرخو تاکید کرد: ایجاد تونل تاسیسات یا تونل انرژی ایده آل شورای شهر تهران است که این موضوع با حضور وزیر نیرو در جلسه شورا مطرح شد.
به گفته وی، این مهم در زمان ساخت پل صدر در مسیر پروژه اجرا شد و تمام تاسیسات به زیر زمین و در قالب یک کانال برده شد.
وی عنوان کرد: این مهم(کانال زیرزمینی تاسیسات) باید برای همه نقاط تهران اجرایی شود، به عنوان مثال برای دکل های برق فشار قوی که تهدیدی برای شهر محسوب می شوند و تاسیسات آبی زیرسطحی که دسترسی به آن ضعیف است.
به گفته سرخو، اگر همه این تاسیسات در تونل های زیر سطحی جمع شوند قطعا آرامش و امنیت شهروندان افزایش خواهد یافت.
وی گفت: وزیر نیرو هم در جلسه ای با اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد که ایجاد تونل های زیرزمینی تاسیسات شهری را در ردیف های بودجه های سال آتی قرار می دهد و شورای شهر نیز آمادگی دارد که به وزارت نیرو کمک کند تا این اتفاق در شهر تهران روی دهد.
* اطلاعات دستگاه های خدمات رسان قبل از اجرای حفاری تونل مترو آخر نشده است
سرخو مشکل همه حوادث فرونشست را نداشتن اطلاعات زیر ساختی دستگاه های اجرایی عنوان و تاکید کرد: قبل از اجرای پروژه ها هیچ اطلاعاتی از دستگاه های ذیربط اخذ نشد و اطلاعی از وجود قنوات و آب های جاری زیر سطحی که در دست نیست.
وی گفت: انتظاری که از شرکت مترو به عنوان ناظر نهایی و شرکت های پیمانکار و مشاور داریم این است که در مسیر حفاری های شهر، قنات های دایر و بایر شناسایی و متناسب با آن اقدامات فنی انجام شود.
وی بابیان اینکه این پیش بینی ها حتی در بیابانها و برای احداث جاده های روگذر نیز انجام می شود خاطر نشان کرد: این اطلاعات برای احداث تونل ها و در داخل شهر حتما باید پیش بینی شود.
وی گفت: اطلاعات مقارها و حفره ها یا باید از روش اسکن کردن به دست بیاید و یا باید از طریق مکاتبه با دستگاه های خدمات رسان تهیه شود تا برای مقابله با هرکدام از آنها سازوکار لازم توسط مشاور پیش بینی شود.
وی با ذکر یک مثال تاکید کرد: وقتی حفر تونل مترو مسیر آب زیر سطحی که مانند یک رودخانه در عمق 40متری زمین جریان دارد را قطع می کند، مانند این است که بخش هایی از زمین که از آب اشباع بوده تخلیه شده ودیگر فشار خاک را تحمل نمی کند.
وی گفت: این جریان آب راه خود را به سمت دیگری که نباید آب در آن وجود داشته باشد، پیدا کرده و حرکت می کند که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد.
* مشاور و پیمانکار حادثه شهران باید توسط شرکت مترو و شهرداری تهران مواخذه می شدند
عضو شورای اسلامی شهر تهران، مواخذه مشاور و پیمانکار در حادثه شهران را عاملی برای پیشگیری از بروز حوادث بعدی دانست.
وی گفت: البته ممکن است مشاور و پیمانکار مربوطه در جریان بروز این حادثه جریمه شده باشند، اما گزارشی به شورای شهر داده نشده است.
وی هماهنگی دستگاه های ذیربط برای ایجاد تاسیسات شهری در پایتخت را امری ضروری دانست.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید به دنبال حل مشکل فرونشست در پایتخت باشیم تاکید کرد که نباید صورت مساله مشکلات پایتخت را پاک کرد بلکه باید هر نهاد و دستگاهی با پذیرش مسئولیت خود گام به گام برای رفع مشکلات تلاش کند.
سرخو توسعه مترو در پایتخت را یکی از برنامه های مهم مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: شهر تهران از برنامه توسعه مترو عقب است، در داخل شهر نیازمند 540 کیلومتر خط ریلی هستیم و این میزان در حومه 200 کیلومتر است و هنوز با آنچه که باید باشد، فاصله زیادی داریم.
* تهران در معرض تهدید
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تهدیدهایی که در تهران وجود دارد گفت: موضوعاتی از این دست که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد در تهران بسیار است و باید بدون ایجاد نگرانی در مردم ، به دنبال راهکار برای حل این مشکلات و پیشگیری از بروز حوادث مشابه باشیم.
به گفته وی، تهران از نظر بحران و زمینه های بروز بحران با چالش های متعددی از جمله زلزله مواجه است.
سرخو، ایجاد و اعمال مدیریت یکپارچه در حوزه کلانشهر تهران را امری بسیار مهم دانست و گفت: تحقق این مهم از بروز بسیاری از حوادث پیشگیری و نقش مهمی در کاهش تلفات و خسارت های ناشی از بروز حوادث دارد.

** مدیرگروه مخاطرات مدیریت بحران تهران: زنگ خطر فرونشست زمین در پایتخت بصدا درآمده است
مدیر گروه مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این میزگرد با اشاره به حوادث اخیر پایتخت به خصوص در بخش مترو گفت: مطالعاتی که از سوی شرکت مترو تهران در خصوص اجرای پروژه ها انجام شده، بی سابقه است.
حسام شمشیری با اشاره مشکلات متعدد شهر تهران و تأسیسات زیرسطحی آن افزود: در بسیاری از موارد برغم استعلام از دستگاه های ذیربط و در حین انجام کار، مشاهده می شود سازمان مربوطه از وجود تأسیسات در مکان موردنظر اطلاع نداشته است.
وی تصریح کرد: مسائلی از این دست موجب بروز حوادث در روند اجرای پروژه ها می شوند.
شمشیری تصریح کرد: برای رفع این مشکل، سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران با همکاری شهرداری درحال انجام کار مطالعاتی با محور پایش فرونشست با توجه به ناشناخته بودن لایه های زیرسطحی و عوارض ناشی از آن در سطح پایتخت است.
وی با اشاره به اینکه زنگ خطر فرونشست در تهران به صدا درآمده اما کسی به آن توجه نمی کند گفت: باید با شناسایی مخاطرات، اقدامات پیشگیرانه ای را در دستور کار قرار دهیم هرچند که متأسفانه در حال حاضر در زمینه فرونشست کار خاصی انجام نشده است.
شمشیری با اشاره به تنوع گونه های خاک و آب های زیرسطحی تهران اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ایجاد شده شهر تهران دراین زمینه می تواند ناشی از گودبرداری های مکانیکی در مناطق مختلف شهر باشد.
وی خاطرنشان کرد: مترو پروژه ای بزرگ است و به همین دلیل مشکلات آن نیز دیده می شود، اما موضوع فروریزش مختص مترو نیست و ممکن است در جریان اجرای هر پروژه عمرانی بروز کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین