|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
: «یکی از ترفندهای بی‌رحمانه داعش برای پنهان کردن بمب‌هایش بعد از فرار از مناطق باز پس گرفته شده، استفاده از عروسک‌های بازی کودکان است.»
عملیات موصل در حالی وارد چهاردهمین روز خود شده است که خبرها نشان‌دهنده افزایش جنگ روانی داعش علیه مردم و نیروهای عراقی در موصل است.

 به‌نقل از وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز، منابع محلی موصل امروز یکشنبه اعلام کردند که گروهک جیش‌العسره وابسته به داعش اقدام به مدفون کردن ادوات نظامی خود از ترس حملات هوایی کرده است. همچنین تعداد زیادی از آن‌ها با خودروهای شخصی در حال فرار هستند.

یک منبع محلی افزود: «نیروهای گروه تروریستی داعش خودروهای خود را در منازل پنهان و ادوات نظامی خود را در مرکز موصل دفن کردند.»

این منبع تاکید کرد: «تعداد زیادی از رهبران جیش العسره با خودروهای خود در حال فرار از موصل به شهر رقه سوریه هستند تا از حملات هوایی نیروی هوایی عراق و ائتلاف بین‌المللی در امان باشند.»

این در حالی است که روز گذشته (شنبه) منابع محلی موصل گزارش کرده بودند که داعش از خانواده‌های موصلی به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و آن‌ها را به شدت مورد شکنجه قرار می‌دهد.

عملیات روانی و حملات انتحاری داعش در موصل

وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی گزارش کرد: «هم‌زمان با پیشروی نیروهای عراق به سمت داخل موصل، جنگ روانی داعش نیز افزایش می‌یابد. در این مدت داعش همواره در تلاش بوده است تا اینگونه القاء کند که مقابل نیروهای عراقی ایستادگی کرده و خسارت زیادی نیز ندیده است.»
احمد اسدی، سخنگوی حشد الشعبی گفت: «میدان‌های عراق و سوریه با هم تداخل دارند و ما آمادگی داریم در هر مکانی که تهدیدی برای امنیت ملی عراق تلقی می‌شود عملیات انجام دهیم. این موضوع به هماهنگی‌های میان بغداد و دمشق بازمی‌گردد.»
 
 

از سوی دیگر، داعش ادعا کرده است که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا زیرساخت‌های غیرنظامی همچون مراکز درمانی و یک مهدکودک را بمباران کرده‌اند.

علاوه بر این، گزارش‌های رسیده از عراق نشان می‌دهند که داعش حملات انتحاری خود را افزایش داده است. داعشی‌ها مدعی‌ هستند در هفته نخست عملیات آزادسازی موصل در مجموع 58 حمله انتحاری داشته‌اند که نه تنها مانع پیشروی نیروهای عراقی شده که خسارت‌ها و تلفات سنگینی به آن‌ها وارد کرده‌ است.

بمب‌گذاری عروسک‌های بازی؛ ترفند داعشی‌ها برای ممانعت از پیشروی در موصل

خبرگزاری ایسنا به‌نقل از روزنامه گاردین گزارش کرد: «یکی از ترفندهای بی‌رحمانه داعش برای پنهان کردن بمب‌هایش بعد از فرار از مناطق باز پس گرفته شده، استفاده از عروسک‌های بازی کودکان است.»

سرهنگ نوزاد کامل حسن، یک مهندس عضو نیروهای کرد شرکت کننده در عملیات بازپس گیری موصل می‌گوید: «فکر می‌کنید چرا داعش از یک شی زیبا مثل عروسک‌های اسباب بازی خرس یا خرگوش برای پنهان کردن بمب استفاده می‌کند؟ چون می‌داند نیروهای پیشمرگه کرد نیستند که به آن‌ها دست می‌زنند بلکه کودکان به سراغ آن‌ها می‌روند.»

او می‌گوید یگان تحت امر او در مناطقی که زمانی تحت کنترل گروه تروریستی داعش بود اقدام به پاکسازی بیش از 50 تن بمب کرده است.

این شیوه‌ داعش برای استفاده از بمب‌ها موجب می‌شود که حمله به آن‌ها خطرناک‌تر شده و بعد از شکست نیز عملیات تثبیت کنترل به کندی انجام شود.

ادامه پیشروی‌های نیروهای عراقی در موصل

وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز گزارش کرد: «نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در چارچوب عملیات آزادسازی موصل، کنترل کامل شهر شوره واقع در جنوب موصل را در دست گرفتند و این شهر را از بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته شده پاکسازی کردند.»

طبق این گزارش، نیروهای عراقی روز گذشته (شنبه) 10 روستای جدید را در جنوب غربی موصل آزاد کردند و مشغول پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند. این روستاها عبارتند از سن الذبان، حمزه، تل طیبه، عین البیضه، صجمه، حمیدیه، شروق، مخلط و جایف.

نجم جبوری، فرمانده عملیات نینوا در این‌باره گفت: «نیروهای پلیس، ارتش و حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) کنترل روستاهای وادی العین، مساره، مشیرفه، کهریز و علیبه در محور جنوب را در دست گرفته‌اند.»

حشد الشعبی: آماده‌ایم در سوریه عملیات انجام دهیم

خبرگزاری روسیاالیوم گزارش کرد: «نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) از آمادگی خود برای اعزام به سوریه و مبارزه در هر مکانی که مورد تهدید قرار گرفته است، خبر دادند.»

احمد اسدی، سخنگوی حشد الشعبی گفت: «میدان‌های عراق و سوریه با هم تداخل دارند و ما آمادگی داریم در هر مکانی که تهدیدی برای امنیت ملی عراق تلقی می‌شود عملیات انجام دهیم. این موضوع به هماهنگی‌های میان بغداد و دمشق بازمی‌گردد.»

وی تاکید کرد نیروهای عراقی در عمل در صف نیروهای حکومتی سوریه به‌ویژه از مکان‌های دینی همچون حرم حضرت زینب (س) مبارزه می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین