|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
در ابتدای جلسه دیروز غلامعلی حداد عادل اعلام کرد که معاونت دانشجویی دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقاي علوم انسانی تاسیس شده و مسئول آن نیز تعیین شده است.
روز گذشته در جلسه ۱۲۴ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، رشته تحصیلی خانواده و سلامت جنسی تصویب شد. این در حالی است که سابقه بحث خانواده و مسائل جنسی به درس «تنظيم خانواده و جمعيت» در دانشگاه‌ها بر می‌گردد که از نیم ‌سال اول تحصیلی ۹۳-۹۲ به عنوان «دانش خانواده و جمعيت» تغيير نام داد. این واحد جزو درس‌‌های عمومی ‌الزامی ‌به شمار می‌آمد و تمام دانشجویان مقطع کارشناسی در هر رشته‌‌ای که بودند باید این درس را می‌گذراندند. پنج عنوان تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، تعالی خانواده، ایمن‌سازی خانواده و فرزندآوری سرفصل‌‌های درس دانش خانواده و جمعیت به شمار می‌‌آمد تا اینکه در سال ۹۱ رسما درس تنظیم خانواده از دانشگاه‌ها حذف شد؛ چرا که عده ای بر این باور بودند که دادن اطلاعات جنسی به جوانانی که مشخص نیست تا چند سال دیگر ازدواج خواهند کرد، مناسب نیست. از سوی دیگر، با معضلات پیش آمده متخصصان رفتارشناسی اعلام کردند که آموزش‌های سلامت جنسی ضروری است. حتی تیر سال گذشته یک متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: با وضعیت نبود آموزش جنسی در کشور تا ۱۰ سال دیگر با جامعه‌ بسیار ناهنجار جنسی روبه‌‌رو خواهیم بود. به گزارش آنا، علی آذین ادامه داد: مردم درباره مسائل جنسی خود مضطرب هستند. این در حالی است که وجود برخی پرونده‌های طلاق ناشی از مشکلات جنسی گواه این ادعاست. به همین دلیل متولیان امر بر آن شده‌اند که برای جلوگیری از عواقب ناآگاهی از سلامت جنسی و خانواده دوباره این مبحث را در قالب یک رشته تحصیلی به دانشگاه‌ها تزریق کنند تا بنیان خانواده‌ها با اطلاع رسانی مستحکم‌تر شود. از سوی دیگر با دسترسی آزاد جوانان به اطلاعات لازم است که مسائل مربوط به خانواده و سلامت جنسی از مجرای علمی عبور کند تا افراد دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند.

رواج علمی مسائل جنسی

در ابتدای جلسه دیروز غلامعلی حداد عادل اعلام کرد که معاونت دانشجویی دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقاي علوم انسانی تاسیس شده و مسئول آن نیز تعیین شده است. او در تشریح وظایف این معاونت عنوان کرد: تعداد زیاد دانشجوی شاغل به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی احتیاج به ساماندهی دارد و علاوه بر این موضوع استعدادیابی و تشکیل انجمن‌‌های علمی علوم انسانی از اهم وظایف این معاونت است. پس از سخنان حداد عادل، گزارش اقدامات صورت گرفته در کارگروه مربوط به رشته درسی خانواده و سلامت جنسی توسط معاون ارتباط با حوزه ارائه شد و اعضا ضمن تقدیر از این کارگروه، بر لزوم استمرار ارتباط و همکاری با حوزه‌های علمیه نیز تاکید کردند. در ادامه نیز با توجه به اظهارنظر اعضای شورا مبنی بر کاربردی بودن این رشته بر اصلاح سرفصل‌های درسی به منظور نیل به هدف، نیز اشاره شد. اعضای شورای تحول و ارتقاي علوم انسانی همچنین با توجه به حساسیت حوزه فعالیت فارغ ‌التحصیلان این رشته درسی، بر لزوم احراز صلاحیت‌های اخلاقی این افراد نیز اشاره کردند. حداد عادل هم با بیان برخی از حساسیت‌های عنوان شده در مورد عنوان این رشته درسی گفت: باید کلمه «جنسی» از حالت ممنوعه خارج شود و بحث علمی و با هدف اصلاح در مورد مسائل جنسی در جامعه علمی رواج پیدا کند. او خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید عین عبارت سلامت جنسی در عنوان این رشته درسی باشد، تا نقش خطیر این مبحث در استحکام خانواده مطرح شود. پس از ارائه نظرات اعضا، کلیات این رشته درسی از تصویب گذشت. دستور بعدی جلسه ۱۲۴ شورای تخصصی تحول و ارتقاي علوم انسانی، بررسی سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری بود که با توجه به ارائه قبلی سرفصل‌های جلسات گذشته و اعمال نظرات اعضاء مجددا در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح شد. پس از ارائه این گزارش، اعضای شورا بر آمایش این رشته درسی از لحاظ جنسیت افراد پذیرش شده تاکید کردند. اعضا همچنین بر موارد ذیل نیز تاکید کردند: استفاده از منابع به روز و جدید، دقت در نحوه اسلامی‌سازی سرفصل‌ها، معطوف بودن سرفصل‌های درسی به حل مشکلات کشور، ترسیم سیاست‌های کلی توسط شورا و اعطای سایر اختیارات به دانشگاه‌ها و بررسی جزئی و دقیق اجزای روابط کار. به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی اعضا کلیات این رشته درسی در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری نیز تصویب شد.

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین