کد خبر: ۱۲۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
جدیدترین گزارش بانک جهانی درباره فضای کسب و کار در ایران، موفقیت دولت تدبیر و امید در بهبود این فضا را تایید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در گزارش مذکور ایران در مجموع شاخص ها، در رتبه 120 جهان قرار گرفته است.

نگاهی هرچند کوتاه به تغییر فضای کسب و کار در کشور از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، جهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

رتبه بندی بانک جهانی با بررسی حدود 11 عامل در هر کشور به صورت سالانه منتشر می شود. هدف اصلی و اولیه در این بررسی، تعیین میزان سادگی کسب و کار بدون توجه به عوامل تاثیرگذار خارجی است. این رتبه‌بندی درحال‌حاضر، به‌تدریج به شاخصی معتبر برای سنجش اقتصاد کشورها تبدیل شده و با توجه به میزان روزافزون استقبال کشورهای مختلف و همچنین سرمایه‌گذاران از نتایج گزارش‌های سالانه و میزان انتشار اخبار مربوط به آن در رسانه‌های بین‌المللی روندی صعودی را طی می‌کند ضمن آنکه انتشار سالانه این گزارش در تغیر محل سرمایه‌گذاری و استمرار حضور سرمایه‌گذاران در یک اقتصاد موثر است.

آخرین گزارش بانک جهانی به وضوح بهبود نسبی اقتصاد کشور را یادآور شده به این دلایل:
اولا بر اساس این، گزارش، امتیاز فاصله ایران تا اقتصاد پیشرو در سهولت انجام کسب و کار ۵۷.۲۶ اعلام شده که سال گذشته این امتیاز ۵۷.۰۸ بود. این افزایش امتیاز به معنای بهبود نسبی فضای کسب و کار است.

دوم اینکه مقایسه رتبه ایران در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با امسال که سال از آن می گذرد، بیانگر پیشرفت چشمگیر فضای کسب و کار در کشور است. رتبه ایران چهار سال پیش 152 بود که اکنون 32 پله بهبود یافته و به 120 رسیده است.

سوم اینکه عدم تغییر یا تغییر ناچیز در رتبه کشورمان در گزارش های دو سال اخیر به عوامل خارج از فضای اقتصاد نیز بستگی دارد. بی تردید گسترش سریع روابط بین المللی در دوران پسابرجام نقش تعیین کننده ای در بهبود رتبه ایران داشته. از همین رو، رتبه کشورمان با سرعت بی سابقه ای بهبود یافت اما به دلیل ثبات نسبی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور سرعت رشد آن در سال آخر کاهش یافت که موضوعی طبیعی است.

چهارم اینکه، ادامه روند کنونی در اقتصاد کشور رتبه ایران را باز هم بهتر خواهد کرد. چراکه تسهیل روابط اقتصادی، به نتیجه رسیدن قراردادها و مذاکرات صنعتی و اقتصادی در حوزه بین الملل و جذب سرمایه گذاری، موضوعاتی زمان بر است. نتیجه آنی برجام، بازگشت فضای اعتماد به کشور و در نتیجه جذب سرمایه و شروع بسیاری از پروژه های اقتصادی بود و اکنون که اندکی فضای مذکور آرام تر شده، ادامه همین روند، به گسترش همکاری ها و در نهایت صعود دوباره اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

پنجمین موضوع، مقایسه انتظار از اقتصاد کشور و روند پیشین آن قبل از دولت تدبیر و امید است. قبل از دولت یازدهم، فضای بی اعتمادی بین المللی به کشور سایه سنگینی بر اقتصاد انداخته بود که نتیجه آن را به طور مثال در سیر نزولی فضای کسب و کار در ایران می توان مشاهده کرد. در چنین فضایی، شاید مهم ترین توقع از مسئولان دولت، فقط متوقف کردن این سیر نزولی بود. اما اکنون پس از سه سال، نه تنها آن سیر نزولی کاملا متوقف شده بلکه صعود رتبه های جهانی اقتصاد ایران حتی از سطح پیش بین شده هم فراتر رفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین