|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
»
کد خبر: ۱۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳
علی لاریجانی به اهمیت درس گرفتن از سلطه‌ناپذیری شهید مدرس در بحث مذاکرات هسته‌یی ایران اشاره کرد و گفت: اگر تعبیر دشمنان این است که فعالیت هسته‌یی ایران را تعطیل کنند، چرا مذاکره می‌کنند.
وی افزود: ما در این زمینه پنهان‌کاری نداریم و به دنبال سلاح هسته‌یی هم نیستیم؛ اما درس شهید مدرس در ایستادگی به مدد ملت ایران آمده و باید به این درس‌ها کاملا توجه داشت.

 علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی همزمان با مراسم سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس در کاشمر، علاوه بر سخنانی درباره‌ی این شهید مبارز، به مسایل روز کشور در موضوع مذاکرات هسته‌یی، مشکلات پرداخت یارانه، سهام عدالت و ... اشاره کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای مراسم گرامیداشت هفتادوششمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس گفت: افتخار می‌کنم که با حضور نمایندگان مجلس در این مراسم حضور دارم؛ مدرس به گردن ما حق دارد. بیانات این مرد امروز اگرچه برای ما خوش است، اما در دسترس نیست و رسانه‌ها کمتر آن‌ها را بیان کرده‌اند.

دکتر علی لاریجانی ادامه داد: حال آن که مدرس حرکت‌های بزرگی در تاریخ ایران و در عهد مشروطه ایجاد کرد و در برابر صدماتی که به مردم وارد شد، با حضور یک تنه خود، تلاش‌های بزرگی انجام داد و انصافا بدین دلیل مدرس به گردن ملت ایران حق پدری دارد.

لاریجانی اظهار کرد: عامل پیشرفت کشورهای اروپایی برابر کشورهای اسلامی و پسرفت کشورهای اسلامی این بود که سیاست‌شان عین دیانتشان بود، اما ما سیاست‌مان را از افراد متدین محروم کرده‌ایم. برای همین دغدغه‌هایش موتور محرک مشروطه شد؛ مشروطه‌ای که مدرس از آن یاد می‌کند مشروطه‌ای نیست که برخی غرب‌زدگان آن را به سمت دیگری بردند. تصور مدرس این بود که شرایط استبدادی باید از بین برود و مبنای آن دیانت باشد. زیرا دیانت باعث سرافرازی ملت ایران می‌شود.

رییس مجلس ادامه داد: مدرس در شرایطی در مجلس حضور یافت که جنگ جهانی اول رخ داد و علی‌رغم بی‌طرفی ایران، کشور مورد اشغال انگلیس و روسیه عثمانی قرار گرفت. در حالی که نیروهای اشغالگر مدعی شدند باید دولت به آن‌ها پول بدهد وگرنه تهران را اشغال می‌کند و احمدشاه پا به فرار گذاشت و صدراعظم صمصام اختیار تام از مجلس می‌خواست تا پول را به اشغالگران بدهد، او یک‌تنه در مجلس ایستاد و خطابه‌ای بیان کرد که اگر معیشت این است که استقلال‌مان را از دست بدهیم درست نیست پا پس بکشیم، ما می‌ایستیم و مقاومت می‌کنیم و مردم در حمایت از این سخن مدرس، به خیابان ریختند.

همچنین در زمانی که رضا شاه با دسیسه و فریب در دستجات عزاداری امام حسین(ع)، گل به سر و صورت خود می‌مالید، چون تصمیم داشت با کمک انگلیس‌ها شرایط سلطنت را تغییر دهد، مدرس متوجه شد و تئوری نظام جمهوری را مطرح کرد و با هوش و ذکاوت خود، اجازه نداد توطئه جمهوریت تصنعی رضاشاه، عملی شود.

لاریجانی در ادامه به نقش مبازراتی مدرس در قبال «قرارداد سال 1919 و فروش ایران به انگلیس» نیز اشاره کرد و گفت: نقش این مرد در تاریخ ایران یکه و بی‌نظیر است. او توانست شرایط را عوض کند به طوری که بعدها انقلاب‌ ایران به ثمر نشست که دستاورد گذشتگانی همچون مدرس است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان این که باید به چند نکته در زندگی مدرس توجه کنیم، گفت: یک، این که از بنای جمهوری که امام با تکیه بر روحیه مدرس ریخت، با هوشیاری دفاع کنیم؛ زیرا ساختار نظام ما دیکتاتوری نیست. وقتی امام(ره) فرمودند مجلس در راس امور است، بدین جهت است که کسی قدرت نگیرد. در حال حاضر فضای بیداری و بصیرت توسط امام و روحانیون پهن شده و ملتی دارای فضیلت داریم که پای آرمان‌هایش ایستاده‌ و سلطه‌پذیر نیست. تکمیل پروژه شهید مدرس است که مجاهدت‌های او امروز به ثمر نشسته است.

وی اضافه کرد: این که امروز می‌بینیم علی‌رغم سروصداها علیه ایران، دشمنان جرات ندارند به ما حمله کنند، به خاطر روحیه سلطه‌ناپذیری ملت ماست. آنها گردن‌کلفتی می‌کنند اما جرات تعرض به ایران را ندارند و این سرمایه بزرگ یکی از درس‌هایی است که انقلاب از مدرس گرفته است تا با مقاومت و ایستادگی و سرافرازانه زندگی کردن، مسیر توسعه و تعالی کشور را ادامه دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: غربی‌ها 12 سال در پرونده هسته‌یی ایران سنگ‌اندازی کردند اما ایران این سخن را داشت که نمی‌توانیم مردم را از انرژی هسته‌یی محروم کنیم و علی‌رغم این که دشمنان فکر می‌کردند با تشر و تحریم می‌توانند مانع دستیابی به انرژی هسته‌یی شوند، امروز می‌بینیم از طریق مذاکره، دنبال حل و فصل مساله هسته‌یی هستند. نباید تصور کرد ما در فشار دشمنان بودیم که پای میز مذاکره نشستیم. این نگاه دائمی ماست که برای حل و فصل موضوع هسته‌یی مذاکره کنیم؛ از این رو، وقتی دشمنان اشتباه محاسباتی کردند، ایران برای حسن‌ نیت مدتی کارش را تعطیل کرد ولی وقتی آنها شیطنت کردند، به کار خود ادامه داد. زیرا نمی‌خواست دستاوردهایش هسته‌یی‌اش از بین برود.

وی گفت: اگر تعبیر دشمنان این است که فعالیت هسته‌یی ایران را تعطیل کنند، چرا مذاکره می‌کنند. ما در این زمینه پنهانکاری نداریم و به دنبال سلاح هسته‌یی هم نیستیم اما درس شهید مدرس در ایستادگی به مدد ملت ایران آمده و باید به این درس‌ها کاملا توجه داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مدرس در نطق‌ها و اظهاراتش در مجلس اظهار داشت که ما روی پای خود بایستیم زیرا خودکفایی ملت، روی خودکفایی اقتصادی است و نگاه ایشان در آن زمان این بود که ایران دارای صنعت هواپیمایی شود. ایشان افق دید گسترده‌ای داشت و به دنبال توسعه و ایران آباد و مستقل بود. در واقع داشتن اقتصاد مولد، دغدغه مدرس بود.

علی لاریجانی در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: مشکل امروزاین است که وقتی بودجه را تصویب می‌کنیم تقریبا بودجه جاری کشور معادل درآمد ماست؛ لذا باید نفت بفروشیم و خرج کنیم و چیزی برای کارهای عمرانی باقی نمی‌ماند؛ لذا باید صنعت و تولید و کشاورزی ایجاد شود و موتور تولید کشور راه بیفتد که این موضوع را «شهید مدرس» آن زمان درک کرد.

وی به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر چه قرار بود پولی ارائه شود برای بهبود اوضاع مردم، اما می‌بینیم امروز دولت برای پرداخت همین یارانه‌ها پول کم دارد و باید از فروش نفت، آن را تأمین کنند. لذا ما باید این بیماری را با مردم صراحتا در میان بگذاریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق نگاه «شهید مدرس»، باید اقتصاد کشور پویا شود و همه مردم باید کمک کنند.

لاریجانی با اشاره با سخنان مقام معظم رهبری در بحث جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید قدرت اقتصادی ملت را بالا ببریم و رونق تولید را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که وضع ما این روزها اشکال دارد و درهمین بودجه سال 93 که به مجلس می‌آید باز هم با این وضع بودجه جاری چیزی برای کار عمرانی و تولید نمی‌ماند. گفت: حال آن که آبادانی با کار عمرانی است. اما گیر این جاست، گاه حرف‌هایی زده می‌شود که ظاهراً فریبنده است، اما باطناً به نفع ملت نیست؛ لذا اگر پول باشد باید به تولید کننده‌ها کمک کنیم تا شغل ایجاد کنند و اگر پول باشد و 10 یا 20 تومان بدهیم نه تنها شغل ایجاد نمی‌شود بلکه فقط تورم ایجاد می‌کند و حادثه‌ای در زندگی مردم رخ نمی‌دهد. باید همچون «مدرس» که روی اقتصاد مولد تأمل داشت کار کنیم زیرا راه کار نجات اقتصاد کشور همین است.

علی لاریجانی که در سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس در خراسان رضوی سخن می‌گفت، با تاکید بر این که باید همه همت‌ها به سمت اقتصاد مولد باشد، به توانمندی‌های منطقه کاشمر در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: اگرصنایع تبدیلی، بسته‌بندی و ... در منطقه ایجاد شود جوان منطقه لازم نیست که مهاجرت کند. لذا باید زمینه سرمایه‌گذاری ایجاد شود و کار اقتصادی به مردم واگذار شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از توزیع نادرست سهام عدالت گفت: قرار بود با این سهام، مردم احساس مالکیت کنند. اما نه این احساس مالکیت ایجاد شد و نه سودی!

وی با اشاره به سیاست‌های مدنظرمقام معظم رهبری برای توسعه اقتصادی گفت: مواردی بیان شد اما مشکل مدیریتی وجود داشت. خوشبختانه امروز، دولت جدید، با نیروهای خدوم و افراد با تجربه باید با نگاه مثبت، سیاست‌های رهبری را محقق کنند تا مشکل تورم و بیکاری حل شود.

دکتر لاریجانی با ابراز امیدواری از این که با تلاش دولت جدید و مجلس، شرایط رونق اقتصادی فراهم شود گفت: اگر این انجام شود و روی توان ملی مان کار کردیم ما در مذاکرات دست مان جلوست لذا باید معادله را درست تشخیص دهیم.

در سفر کاشمر، 5 نماینده مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان رضوی به همراه قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، علی لاریجانی را همراهی می‌کردند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین