|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
این سوال را اخیرا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی به آن پاسخ داده و به عبارتی آب پاکی را روی دست منتقدان تیم اقتصادی ریخته است. وی درباره اینکه آیا دولت تصمیم به تغییر تیم اقتصادی دارد، این موضوع را کاملا رد کرده است.
 با وجود برخی انتقادات که نسبت به عملکرد تیم اقتصادی دولت خاصه تعدادی از وزرا مطرح می‌شود، آن‌طور که نوبخت می‌گوید قرار نیست این تیم هشت نفره تغییر کند و از هم پاشیده شود‌ چرا‌که نرخ تورم‌ را تک رقمی و رشد اقتصادی را ۱۰ درصد در جهت مثبت حرکت داده‌اند. بعد از تغییرات اخیری که دولت در کابینه خود ایجاد و سه وزیر آموزش‌و پرورش، وزرش و جوانان و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی را جابه‌جا کرد و قرار است نفرات جدید جایگزین آنها شوند، این موضوع نیز مطرح است که آیا با وجود عملکردی که تیم اقتصادی داشته و انتقاداتی نسبت به نتیجه فعالیت برخی از وزرا در دستگاه‌های مربوطه مطرح می‌شود، رییس‌جمهور‌ در چندماهه پایانی مانده به دوره دولت یازدهم دست به تغییری در تیم اقتصادی خود خواهد زد؟
این سوال را اخیرا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی به آن پاسخ داده و به عبارتی آب پاکی را روی دست منتقدان تیم اقتصادی ریخته است. وی درباره اینکه آیا دولت تصمیم به تغییر تیم اقتصادی دارد، این موضوع را کاملا رد کرده است.
گرچه تیم اقتصادی دولت را در کنار سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مشاوران اقتصادی، حداقل هشت وزارتخانه‌اقتصاد، نفت، نیرو، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، ارتباطات، «راه‌و‌شهرسازی» و کشاورزی تشکیل می‌دهد‌ اما نوبخت درباره تغییر تیم اقتصادی به عملکرد وزارت اقتصاد و البته بانک مرکزی اشاره داشته است. سخنگوی دولت گفته که سوال این است که چرا وزیر اقتصاد باید تغییر می‌کرد؟ آیا پاداش تیمی که توانسته نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر هشت درصد برساند و رشد 8/6- درصد را به ۴/۴+ درصد افزایش دهد، از هم پاشیده شدن است؟
وی البته از بین تیم اقتصادی، دفاع تمام قدی از طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و سیف رییس کل بانک مرکزی‌ داشته و گفته از آنها دفاع می‌کند‌ چرا‌که ما زمانی توانستیم به رشد مثبت اقتصادی دست پیدا کنیم که هنوز تحریم‌ها پابرجا بود. نوبخت یادآور شده که ستاد اقتصادی دولت روزهای یکشنبه و پنجشنبه به ریاست رییس‌جمهور‌ و حضور وزرای اقتصادی و مشاورانش تشکیل شده و حوزه‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در این گفت‌وگوی تلویزیونی از تقدیم پیش‌نویس لایحه بودجه تا هفته آینده به دولت، پرداخت پاداش فرهنگیان تا پایان آبان و تسویه مطالبات گندمکاران تا پایان هفته خبرداد. وی با تایید آمار مرکز آمار ایران در رابطه با رشد اقتصادی گفت: بر‌اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی امسال ۴/۴ درصد است که اگرچه یک درصد اختلاف با آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی که 4/5 درصد اعلام شده است، دارد اما باید توجه داشت بانک مرکزی هم نهاد تخصصی کارشناسی و متقن با مبانی محاسباتی خود است.
رشد اقتصادی همان ۴/۴ درصد است
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: گاهی نرخ تورم اعلامی مرکز آمار، کمی کمتر از نرخ تورم بانک مرکزی است و این تفاوت ناشی از مبانی محاسباتی و سال پایه است. این در شرایطی است که آثار مجموعه سیاست‌های خروج از رکود به صورت کوتاه‌مدت در سه ماه پایانی سال گذشته مشاهده شده به نحوی که آن زمان رشد اقتصادی 3/1 درصد بود که در سه ماهه اول امسال به ۴/۴ درصد رسیده است.
وی در ادامه از تقدیم پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۹۶ در هفته آینده به دولت خبر داد و تصریح کرد: دولت به طور قطع در زمان قانونی، لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.
حمایت‌های دولت از صنایع کوچک و متوسط
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی متعهد شدیم در دو عرصه افزایش تولید و اشغال گام برداریم و در بخش واحدهای خصوصی و تعاونی از طریق تسهیلات و طرح‌های عمرانی مربوط به دولت از اعتبارات خزانه پرداخت شود‌ البته قرار بود واحدهای تولیدی که به دلیل نداشتن سرمایه در گردش متوقف هستند و همچنین واحدهایی که نیاز به سرمایه دارند از تسهیلات برخوردار شوند.
وی اظهار داشت: پنج هزار واحد از این نوع واحدها شناسایی و ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به آنها ارائه شد این در حالی است که برای پرداخت ستاد تسهیلات رفع موانع تولید در استان‌ها تشکل شده بود‌ بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با این روش بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار اشتغال ایجاد شود‌ البته دولت از دو روش نسبت به اعطای تسهیلات به واحدهای تولید اقدام کرد یک بخش واحد‌ها از طریق ستاد تسهیل استانداری معرفی شدند که حدود شش هزار و ۵۹۵ واحد تولیدی از این طریق تسهیلات دریافت کردند علاوه بر آن هفت هزار و ۸۲ واحد تولیدی نیز به بانک‌ها مراجعه و تسهیلات را دریافت کردند.
پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا پایان آبان‌ماه
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت پاداش به فرهنگیان گفت که دولت در بودجه امسال، پنج هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان پیش‌بینی کرد‌ این در شرایطی است که برای پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وزارت آموزش و پرورش از بانک ملی تسهیلات گرفته است، شاید کمتر از ۱۰ درصد از این رقم باقی‌مانده و امروز دیگر تمامی مطالبات بازنشستگان فرهنگیان بابت پاداش بازنشستگی در سال ۱۳۹۳ پرداخت شده است.نوبخت ادامه داد: در بودجه سال‌جاری مبلغ پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان اعم از فرهنگیان و غیر آن در نظر گرفته شده‌ اما با این حال تعداد بازنشستگان غیر‌فرهنگی کم است‌ البته برخی تصور می‌کردند دولت قصد دارد به جای پول نقد به فرهنگیان اوراق بدهد که دولت اصلا چنین قصدی نداشت‌ بلکه اگر اوراق خرید تضمینی گندم و پرداخت پاداش بازنشستگان را به طور همزمان وارد بازار پول و سرمایه می‌کردیم، ثبات بازار از بین می‌رفت‌ در حالی که ثبات آن برای دولت مهم است.
نوبخت از پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا پایان آبان‌ماه خبر داد و گفت: اوراق مرتبط با این موضوع نیز طی روزهای آینده به تدریج وارد بازار بورس خواهد شد‌ ضمن اینکه دولت برای پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها از بیمه سلامت، هشت هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه را ظرف روزهای آینده وارد بازار خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین