|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
آخوندی ادامه داد: از کل مغروقه های موجود در اروند تاکنون ۴۳ مغروقه را خارج کرده ایم و با وجود تنگناهای مالی باز هم پروژه خارج کردن مغروقه ها را ادامه خواهیم داد. متوجه اهمیت این پروژه هستیم و از منابع داخلی آن را عملی خواهیم کرد.
 وزیر راه و شهرسازی گفت: برای خوزستان باید اندیشه دیگری به جز کارهای عمرانی مدنظر قرار گیرد و اگر بخواهیم به فکر توسعه خوزستان باشیم، باید نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز توجه داشته و آنها را در سایه کارهای عمرانی به فراموشی نسپاریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، عباس آخوندی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان که شامگاه 5 آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برای خوزستان راهبرد روشنی داریم و اقدامات ارزشمندی در این استان انجام شده است و کسانی که نیازها و تنگناهای کشور را می شناسند، می توانند گواهی دهند که با حساسیت و اولویت خاصی تخصیص منابع به سمت خوزستان انجام می گیرد.

وی افزود: نسبت به سایر استان ها در خوزستان اقدامات بسیاری انجام شده است، هرچند کارهای لازم برای اجرا، انتظارات و توقعات بسیار بیشتر از اعتباراتی است که در اختیار ما قرار دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه نسبت به خوزستان بیشتر پروژه محور هستیم، تصریح کرد: خوزستان دارای منابع انسانی بسیار گسترده است و منابع انسانی در این استان بسیار مهمتر از منابع نفتی و معدنی هستند. متمرکز شدن به پروژه ها و مسائل نفت یک نوع کم فروشی نسبت به خوزستان است زیرا خوزستان ارزش بیشتری به ویژه در زمینه منابع انسانی دارد.

وی با بیان اینکه جنگ در خوزستان خرابی های بسیاری به جای گذاشته است، گفت: ضربه ای که جنگ به اقتصاد، اجتماع و آموزش خوزستان وارد کرد، از ضربه به راه ها و منابع مادی بسیار بیشتر بوده است و مشکلات در این زمینه بسیار بیشتر هستند.

وی با اشاره به این نکته که لایروبی اروند یک مساله ملی است، گفت: شاید اولین نامه ای که از زمان تصدی وزارت نوشتم، بحث لایروبی اروند بود زیرا اهمیت اروند برای خوزستان و ایران بسیار زیاد است. این رودخانه یک موضوع امنیتی ملی در چارچوب قراردادهای بین دو کشور است و نمی توان به راحتی در ارتباط با آن تصمیم گرفت.

آخوندی ادامه داد: از کل مغروقه های موجود در اروند تاکنون ۴۳ مغروقه را خارج کرده ایم و با وجود تنگناهای مالی باز هم پروژه خارج کردن مغروقه ها را ادامه خواهیم داد. متوجه اهمیت این پروژه هستیم و از منابع داخلی آن را عملی خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: امیدوارم پس از گذشت سالها از پایان جنگ، امسال لایروبی اروند آغاز شود و در این زمینه مقدمات کارهای حقوقی و بین المللی آن را نیز به شکلی پیگیری کردم که راحت بتوانیم کار را انجام دهیم و در این خصوص دقت بسیاری را به خرج خواهیم داد زیرا این پروژه دارای تبعات در سطح امنیت ملی، حقوق بین الملل، منطقه ای، ملی و بودجه ای است.

آخوندی در خصوص وضعیت حمل و نقل خوزستان عنوان کرد: در خوزستان در چهار بخش هوا، دریا، ریل و جاده ظرفیت های فراوانی وجود داد و فعالیت های گسترده ای انجام می گیرد.

وی ادامه داد: بندرامام اکنون یکی از آبادترین بنادر کشور است که حدود ۴۷ میلیون تن تخلیه و بارگیری در آن انجام می شود. در این بندر 2500 هکتار پس کرانه فعال و ۹ هزار هکتار زمین وجود دارد. همچنین ۱۸ پروژه با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار در بندرامام اجرایی می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه ریل خوزستان از قدیمی ترین ریل های ایران و جزو اولین های کشور است، عنوان کرد: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای ریل خوزستان هزینه شده و خط ریل اهواز تا قم نیز مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی در اهواز دسترسی شوشتر و دزفول به ریل را در دستور کار داریم تا مردم به جای استفاده از ماشین، از قطار استفاده کنند.

آخوندی عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا تمام بنادر خوزستان را تا آنجا که ممکن است استراتژیک کرده و خروجی آنها را به راه آهن متصل کنیم و تلاش می کنیم تا ظرفیت ریلی را در خوزستان توسعه دهیم و اتصال ریلی اهواز به اصفهان را نیز در دستور کار داریم.

وی در خصوص احداث فرودگاه جدید اهواز گفت: فرودگاه جدید اهواز سرمایه بسیار عظیمی می خواهد و فرودگاه کنونی اهواز در حال حاضر بسیار فعال است و روزانه ۹۰ پرواز در آن انجام می شود که معادل یک دوم پروازهای فرودگاه مهرآباد است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین