|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۲۸۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر هشت پروژه کلان ملی در این زمینه به جهاد دانشگاهی واگذار شده که این پروژه‌ها در کمک به اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور بسیار مؤثر هستند؛ همچنین تعداد زیادی پروژه در دست بررسی است. در سازمان برنامه و بودجه نیز نسبت به جهاد دانشگاهی نگاه بسیار خوبی در واگذاری مأموریت‌های ملی علمی و فناورانه وجود دارد.
رییس جهاد دانشگاهی با ابراز امیدواری از این‌که پروژه‌ها و اقدامات این نهاد به ارائه الگوهای موفقی از اتکا به توان داخل منتهی شود، گفت: ‌در حال حاضر هشت پروژه کلان ملی در حوزه علوم انسانی به جهاد دانشگاهی واگذار شده که این پروژه‌ها در کمک به اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور بسیار مؤثر هستند.

دکتر سید حمیدرضا طیبی در جلسه شورای سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان که امروز (چهارشنبه) در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با بیان این‌ که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و همه باید تلاش کنیم که بتواند هر چه زودتر مدل موفقی از اداره خود را ارائه کند، با اشاره به برخی هجمه‌های تبلیغاتی و معضلات کشور، اظهار کرد:‌ جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس راه درست توسعه کشور را به‌خوبی تشخیص داده و در این مسیر در حال حرکت است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر که حل مشکلات کشور در گرو اتکا به توان داخل است، گفت:‌ ما راه را درست انتخاب کرده‌ایم و اکنون توسعه فرهنگی، علمی، ‌فناورانه، ‌آموزشی و تجاری‌سازی فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنیم که این موارد اساس پیشرفت در هر کشور است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این‌ که باید نهایت تلاش خود را در الگوسازی این مسیر و ایجاد این باور در مردم و مسئولان به کار ببندیم، تصریح کرد: ‌برنامه‌ریزی‌های خوبی در این خصوص انجام شده است؛ جلسه‌ای که امروز با حضور مسئولان مناطق نفت‌خیز و شرکت ملی حفاری نیز برگزار شد، نتایج خوبی را حاصل کرده و همه این موفقیت‌ها حاصل پیگیری‌های انجام‌ شده است.

طیبی با اظهار امیدواری از این‌ که این اقدامات منجر به ارائه الگوهای موفقی از اتکا به توان داخل شود، خاطرنشان کرد: ‌این اقدامات در حوزه پژوهشی شکل گرفته اما در حوزه‌های آموزشی، فناوری و تجاری‌سازی نیز به همین نحو بوده است؛ یکی از نکات مهم به‌خصوص در حوزه آموزشی توجه به حرفه‌ای کار کردن و تخصصی کار کردن است و باید به سمت آموزش‌های تخصصی و مورد نیاز جامعه حرکت کنیم، جهاد دانشگاهی هم در تماس با نیازهای جامعه است و بیش از دیگران می‌تواند این نیازها را تشخیص دهد.

وی همچنین گزارش ارائه‌ شده از وضعیت جهاد دانشگاهی خوزستان را بسیار خوب و خوشحال‌کننده توصیف کرد و با بیان این‌ که این سازمان باید به یکی از واحدهای بسیار موفق کشور تبدیل شود، گفت: جهاد دانشگاهی خوزستان در منطقه‌ای واقع شده که پتانسیل‌های لازم را از نظر نیروی انسانی و ظرفیت‌های منطقه‌ای در اختیار دارد؛ ما نیز تمام همّ و غم خود را بر آن قرار می‌دهیم که به‌ویژه در حوزه پژوهش و فناوری این اتفاق محقق شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌ که اکنون بزرگترین پروژه پژوهشی و فناورانه جهاد دانشگاهی کشور در خوزستان در حال انجام است، تأکید کرد: باید تمام تلاش خود را انجام دهیم و البته بیش از همه خود این احساس را دارم که باید تلاش کنیم تا جمهوری اسلامی مدل موفقی را ارائه کند و بتوانیم به نسل جدید که انقلاب را به‌خوبی درک کردند، مدیریت کشور را تحویل دهیم و این امر از کسانی بر می‌آید که چنین اعتقاد جدی در آن‌ها وجود دارد.

طیبی با تأکید بر این‌ که باید این کار را انجام دهیم و انجام آن نیز کاملاً شدنی است، خاطرنشان کرد:‌ ان‌شاءلله با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تلاش، پیگیری و توکل به خداوند این هدف محقق می‌شود؛ ما نیز نهایت سعی و تلاش خود را در کمک به تحقق این اهداف در جهاد دانشگاهی خوزستان خواهیم داشت.

وی با تصریح بر این‌ که در جهاد دانشگاهی درصدد هستیم که توسعه آموزش‌های تخصصی، تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر تولید ملی را در کشور الگوسازی کنیم، اظهار کرد: ‌امروز جهاد دانشگاهی خود این مسیر را طی می‌کند که در کشور نیز رهبر معظم انقلاب حتی در نامگذاری سال‌ها بر اتکا به توان تولید داخل تأکیدات بسیاری داشته‌اند.

رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد:‌ مجموعه‌ای مانند جهاد دانشگاهی می‌تواند مسیرهای پیشرفت و تحقق اهداف را بدون آن پیچیدگی‌های اداری و از طریق میانبر طی کند که مهم‌ترین ویژگی‌ آن خستگی‌ناپذیری در برابر ناملایمات است، زیرا تا زمانی که در انقلابی جوان مانند انقلاب اسلامی ساختارهای اصلی شکل بگیرد ناملایماتی نیز وجود خواهد داشت اما از سوی دیگر باید از تجارب موفق دنیا نیز درس بگیریم.

طیبی خاطرنشان کرد: ‌اکنون در برخی از کشورها سازمان‌های غیر دولتی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و علم و فناوری با مأموریت‌های مشخص از طرف دولت‌ها و تخصیص منابع لازم ایجاد شده‌اند که مسیر توسعه آن کشورها را با سرعت بسیار زیاد طی می‌کنند و امیدواریم این اتفاق در کشور ما نیز محقق شود.

وی همچنین با تأکید بر حفظ روحیه جهادی در این سازمان، اظهار کرد: ‌با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و همکاری نزدیک با دولت تدبیر و امید در حال دستیابی به موفقیت‌های خوبی در همه زمینه‌ها هستیم؛ اکنون آنچه کشور به آن نیاز دارد یک اقتصاد قوی و متکی به تولید ملی،‌ حفظ حرمت جوانان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها است و در این صورت کشور به یک بلوغ خوب می‌رسد.

طیبی یکی از اقدامات خوب در حوزه پژوهشی را توسعه متوازن فعالیت‌ها در حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد و افزود:‌ جهاد دانشگاهی تاکنون فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های مهندسی و پزشکی انجام داده اما فعالیت‌ها در حوزه علوم انسانی چندان شاخص نبوده است؛ اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و پیگیری‌های مؤثر در سازمان برنامه، پروژه‌های خوبی در حوزه علوم انسانی برای جهاد دانشگاهی تعریف شده است.

وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر هشت پروژه کلان ملی در این زمینه به جهاد دانشگاهی واگذار شده که این پروژه‌ها در کمک به اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور بسیار مؤثر هستند؛ همچنین تعداد زیادی پروژه در دست بررسی است. در سازمان برنامه و بودجه نیز نسبت به جهاد دانشگاهی نگاه بسیار خوبی در واگذاری مأموریت‌های ملی علمی و فناورانه وجود دارد.

رییس جهاد دانشگاهی همچنین با بیان این‌ که اکنون در حال مذاکره با برخی شرکت‌های خارجی برای تأمین منابع مالی برخی پروژه‌ها هستیم تا در بحث صنعت نفت نیز وارد شویم،‌ به اظهار استقبال و تمایل فعالان و صاحب‌نظران متخصص در این صنعت نسبت به ورود جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت:‌ پروژه‌های متعدد بزرگی در حال پیگیری است که با عملیاتی شدن آن‌ها هم جهش بسیار بزرگی در فعالیت‌های جهاد دانشگاهی  اتفاق می‌افتد و هم از توانمندی‌های داخل استفاده خواهد شد که به ایجاد اشتغال منتهی می‌شود و لازمه تحقق این اهداف حفظ فرهنگ جهادی و ناامید نشدن در برابر مشکلات با اتکا به علم، ‌عمل و ایمان است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین