|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
آیا از مشکلات چپ دست ها که هر روز با آن درگیرند اطلاعی دارید؟ در این نوشتار ۸ مشکل روزمره چپ دست ها مطرح شده‌است که احتمالا تا به‌حال به ذهن‌تان خطور نکرده‌است.
  آیا از مشکلات چپ دست ها که هر روز با آن درگیرند اطلاعی دارید؟ در این نوشتار ۸ مشکل روزمره چپ دست ها مطرح شده‌است که احتمالا تا به‌حال به ذهن‌تان خطور نکرده‌است.

این جهان را برای افراد راست دست ساخته‌اند. چپ دست بودن می‌تواند خسته‌کننده و گاهی اوقات مطلقا شکنجه‌آور باشد. اما چاره چیست؟ شما نمی‌توانید خود را با آموزش راست دست کنید، مهم هم نیست که آموزه‌های خرافی مدرسه‌های قدیمی چه بوده‌اند.

با وجودی که چپ دست بودن ناامید‌کننده است و کارهای روزمره را تقریبا سخت می‌سازد، باید از تمام اینها بگذرید و بهترین چپ دستی باشید که می‌توان بود. اگر چپ دست هستید، احتمالا دست کم با یکی از این مشکلات چپ دست ها برخورد کرده‌اید:

۱. نوشته‌های‌شان را لک می‌کنند.
مهم نیست از چه نوشت افزاری استفاده می‌کنید، چپ دست ها اگر بخواهند تند تند بنویسند، به اجبار با مشکلاتی مواجه می‌شوند. نوشتن روی تخته سفید را فراموش کنید؛ آنها ردی رنگی روی دست خط زیبایشان به جا می‌گذارند که کاملا ناخوانایش می‌کند. وقتی می‌خواهند صفحه‌ای جدید از یک دفتر صحافی شده را باز کنند، باید بازویشان را تقریبا ۹۰ درجه خم کنند؛ این کار برایشان راحت نیست. حتی زمانی که صفحه را کاملا باز و روی سطح صاف میز پهن می‌کنند، هنوز بیش‌تر نوشته‌ها زیر دستشان می‌ماند و بخش کوچکی از کاغذ را می‌بینند. با تمام شدن دوران ابتدایی، اغلب چپ دست ها احتمالا ترجیح می‌دهند برای باقی عمرشان از یک رایانه برای رونوشت برداشتن استفاده کنند.

۲. روی دکمه‌های وارونه کلیک می‌کنند.
اما با روشن کردن رایانه، مشکلات کاملا جدیدی نمایان می‌شود. در حالی‌که بیش‌تر موس‌های رایانه به طور پیش فرض هم برای چپ دست‌ ها و هم راست دست‌ها ساخته شده است، بیش‌تر موس‌های تخصصی‌(مثل موس‌های مخصوص بازی) اساساً برای افراد راست دست هستند. اما حتی این هم مشکل اصلی نیست. برای چپ‌ دست‌ها، کلیک راست در واقع سمت چپ است و کلیک چپ در واقع در سمت راست. راهی برای اجتناب از آن وجود ندارد. این احتمالا برای افراد جوان‌تری که یاد گرفته‌اند خود را با اوضاع وفق بدهند مشکلی نیست، اما فکر کن منِ چپ دست سعی کنم به پدر ۶۰ ساله‌ام آموزش استفاده از رایانه بدهم. این کار هر دوی ما را دیوانه می‌کند.

۳. یکی از مهمترین مشکلات چپ دست ها این است که وارونه برش می‌دهند.
نه! شما نمی‌توانید از قیچی راست دست‌ها استفاده کنید. قیچی‌هایی که برای یک دست معمولی‌(راست دست‌ها) ساخته می‌شوند، باعث خواهند شد لبه‌های آن فشار کمی به هم وارد کنند، یک موج را بسازند، و برش منظمی را ایجاد کنند. اما اگر یک چپ دست که از همان قیچی استفاده کند، حالت دست چپش باعث می‌شود تیغه‌ها کمی از هم فاصله بگیرند. البته این باعث بد پاره شدن کاغذهای زیادی خواهد شد، اگر اصلا بتوان آنها را برید. این هم دیگر مشکل روزمره چپ دست ها.

۴. از بانک‌ها و اداره‌های پست متنفرند.
شاید باورتان نشود یک مشکل روزمره چپ دست ها مراجعه به بانک‌ها و اداره‌جات است. درست است، حدس می‌زنم هر کسی دلیلی برای تنفر از این مکانها دارد. اما افراد چپ دست تنها یک دلیل بیشتر برای ترس از رفتن به بانک‌های خود دارند: خودکارهای وصل به زنجیر. احتمالا هرگز قبلا راجع به این موضوع فکر نکرده اید، اما دفعه بعد که برای نقد کردن چک خود می‌روید، توجه کنید زنجیر در کجای میز قرار گرفته است. به احتمال زیاد در قسمت راست میز. ما مشکلاتی را که چپ دستها با نوشتن دارند مرور کردیم، خوب فقط تصور کنید با یک جوهر لکه‌ای هنگام نوشتن چک حقوق سروکار دارید زمانی که هم باید فکرتان برای نوشتن متمرکز باشد و هم باید کل بدنتان را خلاف جهت راست اتاقک یا محل چک نوشتن مچاله کنید.

۵. از غذا خوردن در جایگاه مهمانان ویژه (وی‌ای پی) متنفرند.
حتی شام خوردن با دوستان هم برای یک فرد چپ دست، یک چالش است. آنها در مدت غذا خوردنشان غیر‌عامدانه‌، با آرنج به دوستانشان ضربه می‌زنند. و برخلاف چند نکته پایانی این مقاله، هیچ راه عملی برای حل این مشکل نیست، مگر این‌که در اجتماع، چپ دست‌ها را جدا کنیم و آنها را روی یک میز جدا بنشانیم.

۶. نمی‌توانند هر گیتاری را می‌خواهند بردارند و بنوازند.
حتی جیمی هندریکس{گیتاریست، آوازخوان، ترانه نویس مشهور امریکایی}هم این مشکل را داشت. اگر یک شخص چپ دست بخواهد با دوستانش دور هم جمع شوند، بهتر است گیتار خودش را بیاورد. این ممکن است برای کسی که گیتار نمی‌زند مشکل خاصی به نظر نیاید، اما درخواست از یک چپ دست برای نواختن گیتار یک فرد راست دست مثل این است که از یک نوازنده‌ی ساکسیفون بخواهید آن را وارونه بنوازد، با دست چپش که حالا جای دست راستش است و به عکس. اگر بخواهیم مثبت فکر کنیم، چپ دست‌ها دیگر این نگرانی را ندارند که کسی گیتار محبوبشان را بردارد.

۷. یکی دیگر از مشکلات چپ دست ها این است که نمی‌توانند تجهیزات ورزشی مناسب پیدا کنند.
وقتی جوان‌تر بودم و قبل از این‌که اینترنت و وب‌گاه آمازون به این محبوبیت برسند، مطلقا برایم ناممکن بود که چوب‌های گلف، چوب‌های هاکی یا حتی دست کش‌های بیسبال پیدا کنم، باید با پدرم سوار بر ماشین تمامی فروشگاه‌های وسایل ورزشی را تا شعاع ۵۰ مایلی می‌گشتم. اغلب وسایلی که در نهایت گیرم می‌آمد، وسایل دست دوم یکی از دوستان پدرم بود که خوشبختانه یا بدبختانه‌(دست کم برای من) با همان مشکل در طول سال‌ها روبه‌رو شده بود. اما زمان‌هایی هم بود که ساعت‌ها با نگاه کردن به قفسه‌های کالای ورزشی می‌گذراندم تا از چپ دست بودن و دست خالی بودن فرار کنم.

۸. هر ده دقیقه این جمله را می‌شنوند: "اوه، شما چپ دست هستید؟”
به گزارش بازده، من یک چپ دست هستم. برایم مایه آرامش خاطر است زمانی که سایر گلف بازهای چپ دست را می‌بینم و می‌فهمم آنها هم در همان شرایط سختی بوده‌اند، که من در تمام زندگیم داشتم. اما زمانی که یک راست دست از یک چپ دست می‌خواهد که خیلی سخت نگیرد، بیش‌تر شبیه این است که فکر می‌کند فرد چپ دست یک موجود عجیب الخلقه است مثلزن ریشو و مرد مارمولکی. برای یک راست دست به نظر اظهاراتی که می‌کند کاملا بی‌ضرر است، اما به خاطر این است که آنها این فهرست را نخوانده‌اند و تصوری از جهنمی که افراد چپ دست در آن زندگی می‌کنند ندارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین