|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۲۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
واقعیت این است که باید عوامل مختلفی را برای ترجیح دادن واردات به خرید از تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفت.
 یک عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید نباید تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی کالا و تجهیزات مورد نیاز شهرداری را می‌سازند، کالای مشابه با قیمت بسیار بالاتر از خارج خریداری شود.

 در خبرها آمده بود شهرداری تهران قصد دارد اتوبوسهای واحد جدید با قیمت هر دستگاه 800 میلیون تومان از فرانسه خریداری کند. این موضوع باعث شد تا با اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خریدهای خارجی شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران گفتگو کنیم که در ادامه می خوانید:

شهرداری تهران قصد خرید اتوبوسهای گران فرانسوی را دارد. به نظر شما چه لزومی به خرید کالای خارجی است؟

شخصا یکشنبه گذشته تذکری را در شورای شهر به شهرداری دادم و خواستم شهرداری گزارشی از رعایت اقتصاد مقاومتی در سه حوزه ارائه دهد. اولین حوزه موضوع واردات شهرداری در همه زمینه های های انجام شده بود. باید دید چقدر این واردات به صرفه و صلاح بوده و چه اقداماتی برای رعایت اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخلی انجام شده. محور دوم تذکرم، به کارگیری شرکتهای خارجی برای کارهایی بود که شهرداری انجام می دهد. باید دید آیا در این به کارگیری ها رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و حمایت از منابع داخلی و شرکتهای داخلی شده یا نه. محور سوم هم به سفرهای خارجی مسئولان و مدیران شهرداری مربوط بود که تذکر دادم مشخص شود چقدر در این سفرها صرفه جویی شده، یا اصلا بررسی شده این سفرها به صورت بهینه انجام شود. این تذکر را هفته جاری دادیم و منتظریم تا جواب بدهند.

درباره موضوع خرید اتوبوسها و واگن‌ها، انحصاری بودن خرید از یک کشور و واردات از آن، لطمه سنگینی به ما می زند. اگر قرار است تجهیز یا ماشینی را وارد کنیم، باید بهترین ها وارد کشور شود. از طرف دیگر باید مطمئن باشیم تا چه حد از ظرفیت داخلی را پوشش داده ایم و مازاد احتیاج را مجبور شده ایم وارد کنیم.

این بررسی ها انجام شده؟

مسئله همینجاست. ما می گوییم برخی تولیدکنندگان داخلی با همان کیفیت و با قیمت بسیار کمتر، کالایی مشابه خارجی را تولید می کنند. چه دلیلی دارد این کالا وارد شود؟ اقتصاد مقاومتی همین را می گوید. درباره خرید اتوبوس خارجی هم شخصا پیگیرم تا دلیل این کار اعلام شود. پیش از این اتوبوس سازان و واگن سازان داخلی با ما جلسه گذاشته اند و اعلام کرده اند حاضرند نیازهای شهرداری را تامین کنند. برای همین پیگیری می کنم چرا شهرداری به دنبال واردات اتوبوس از فرانسه است، چون فکر می کنم این کار خلاف اقتصاد مقاومتی است.

چرا این اقدام در شهرداری انجام می شود؟

واقعیت این است که باید عوامل مختلفی را برای ترجیح دادن واردات به خرید از تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفت. هم شهرداری و هم سازمانهای دولت، تصور می کنند به خاطر برخی محدودیت های قانونی در خرید از داخل، م توانند با عرضه کنندگان خارجی ساده تر کار کنند. ولی طبق اصول اقتصاد مقاومتی باید همت کنیم و وقت بگذاریم تا از تولید داخلی حمایت شود. جذابیت هایی از جمله قیمت بسیار کمتر و خدمات بیشتر در تولید داخلی وجود دارد ولی برخی فکر این امتیازات را نمی کنند. این بر خلاف اصل حمایت از تولید داخلی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین