|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۲۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
رئیس جامعه مدرسین عنوان کرد: در حوزه همان‌طور که به قرآن کم توجه شده، به حدیث نیز شده است؛ البته به روخوانی و تجوید و حفظ و ... توجه شده، ولی در فقه قرآن در حد لازم، کم‌توجهی بوده است؛ در حالی که باید قرآن و حدیث در ردیف یکدیگر تایید و مورد توجه بیشتر باشند.
 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه به تجوید، حفظ و صوت و لحن قرآن پرداخته شده و می‌شود تاکید کرد: رسالت حوزه علمیه پرداختن به فقه القرآن و فقه الحدیث در کنار کارهایی است که انجام می‌شود.

«آیت‌الله محمد یزدی» روز سه‌شنبه (۴ آبان) در دیدار مسئولان انجمن حدیث حوزه با بیان اینکه تربیت مجتهد و تربیت کسانی که بتوانند در دنیای امروز پاسخگوی نیازهای روز به خصوص در عرصه فقهی باشند یکی از وظایف مهم حوزه است تصریح کرد: محکم‌ترین دلیل ما برای اجتهاد در درجه اول قرآن و بعد حدیث است و این دو می‌توانند نیاز یک فقیه را تامین کنند تا با اطمینان متعارف به حکم الله دست یابد.

وی بیان کرد: قرآنِ تنها و حدیثِ تنها کافی نیست؛ بنابراین دو یادگار مهم پیامبر(ص) در حدیث ثقلین سرمایه اصلی حوزه‌های علمیه و به ویژه قم و نجف است و باید به آن توجه ویژه شود؛ البته حدیث فراز و نشیب‌هایی داشته که یکی از وظایف انجمن حدیث جداکردن احادیث صحیح قابل اعتماد به صورت قاعده‌مند از سایر احادیث مدخول و مجعول است.

رئیس جامعه مدرسین عنوان کرد: در حوزه همان‌طور که به قرآن کم توجه شده، به حدیث نیز شده است؛ البته به روخوانی و تجوید و حفظ و ... توجه شده، ولی در فقه قرآن در حد لازم، کم‌توجهی بوده است؛ در حالی که باید قرآن و حدیث در ردیف یکدیگر تایید و مورد توجه بیشتر باشند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از احادیث مربوط به کلام و اعتقادات است افزود: امروز نیز باید توجه بیشتری به پژوهش‌های سندی و دلالی و ... صورت گیرد؛ زیرا همان‌طور که تفسیر برخی آیات قرآن دشوار است، تبیین حدیث نیز کاری تخصصی و در برخی موارد دشوار است.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه توجه حوزه به حدیث درست مانند توجه به قرآن به مقدار لازم نبوده است ادامه داد: از ظواهر کار یعنی تاریخ و رجال حدیث باید به سمت توجه به عمق احادیث و دسته‌بندی کردن آنها رفت و توجه دادن به حدیث و مخصوصا عمق آن کار ضروری برای حوزه در دوره کنونی است.

وی عنوان کرد: به سمت شناسایی درایت حدیث و به خصوص احادیث غیرفقهی بروید؛ زیرا گاهی برای برخی احادیث فقهی ده‌ها مقاله نوشته شده، ولی به سایر احادیث کم‌توجهی شده است.

رئیس جامعه مدرسین افزود: کتابی اخیرا به دست من رسیده با عنوان صراط مستقیم که برای ۷۰۰ سال قبل است و قلم بسیار خوبی دارد و کتب معروف اهل سنت را نقد و به حذف برخی احادیث مانند حدیث غدیر در صحیح بخاری با روش علمی انتقاد کرده است. توصیه می‌کنم انجمن این کتاب را تهیه و فعالیت علمی داشته باشد. البته این کتاب با توجه به مطالبی که دارد نیاز نیست در سطح وسیع توزیع شود.

وی افزود: روش اساتید بزرگ است که مباحث سنگین را برای همه بیان نکنید که این روش مورد تایید ائمه نیز هست؛ ایشان تاکید داشتند هر حدیثی را برای هر کسی نگوییم و جایی باید گفته شود که اهل آن را داشته باشیم؛ مانند مباحث مربوط به ماهیت معاد جسمانی و بهشت و جهنم و کیفیت رسیدگی به حساب و کتاب روز قیامت و ... لذا تاکید می‌کنم انجمن از این کتاب استفاده کند اما نشر عمومی ندهد.

یزدی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب به عنوان ولی فقیه رسما فرموده‌اند که احترام مقدسات دیگران را داشته باشیم و به صورت علنی کاری که موجب خدشه به مقدسات دیگران است انجام ندهیم تصریح کرد: مطالب اختلافی باید به صورت علمی و در حوزه مطرح شود، اما از کارهایی که ممکن است احساسات دیگران را تحریک کند بپرهیزیم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین