|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۲۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
سازمان جغرافیایی آمریکا یک جایزه 20 میلیون دلاری برای شرکتی تعیین کرده است که بتواند یک سیستم ماهواره‌ای مینیاتوری طراحی کند که بتواند هر 15 روز از 85 درصد از سطح کره زمین عکس‌برداری کند.
 دولت اوباما در واپسین روزهای فعالیت خود، طرح حمایت از تکنولوژی‌های نوین فضایی را با تصویب پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ماهواره‌های مینیاتوری تکمیل کرد.

 به نقل از پایگاه خبری کاخ سفید، استفاده از ماهواره‌ها در دهه 50 و 60 میلادی جهش عظیمی در دانش بشر و توانایی‌های زمینی او ایجاد کرد اما این ماهواره‌ها تا این اواخر کمابیش با ابعاد و شکل مشابه مورد استفاده بودند که هزینه‌ای بسیار گزاف داشت.

ماهواره‌های مینیاتوری هم از نظر هزینه ساخت بسیار ارزان‌تر از ماهواره‌های معمول هستند و هم به دلیل وزن کم آنها، ارسال و استقرار آنها در مدار بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. این ماهواره‌ها همچنین قابلیت پوشش وسیع‌تری نسبت به ماهواره‌های معمول دارند که موجب شده است توجه کاخ سفید را برای آینده فضایی آمریکا جلب کنند.

در اعلامیه‌ای که از سوی نهاد ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا صادر شده است، نه تنها 30 میلیون دلار در اختیار ناسا قرار داده شده است تا برای استفاده از داده‌های ماهواره‌های مینیاتوری هزینه شود بلکه سازمانی به نام «مؤسسه مجازی فضاپیماهای کوچک» نیز تأسیس شده است تا با در اختیار قرار دادن اطلاعات و دانش موجود درباره فضاپیماهای کوچک، به رشد این صنعت یاری رساند؛ اما این تمام حمایت‌های اوباما از ماهواره‌های کوچک نیست.

سازمان جغرافیایی آمریکا یک جایزه 20 میلیون دلاری برای شرکتی تعیین کرده است که بتواند یک سیستم ماهواره‌ای مینیاتوری طراحی کند که بتواند هر 15 روز از 85 درصد از سطح کره زمین عکس‌برداری کند.

از سوی دیگر شرکت‌های خصوصی فضایی نیز به جهت کاهش هزینه‌های خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه ماهواره‌های مینیاتور کرده‌اند و برآورد می‌شود در آینده‌ای نزدیک این ماهواره‌ها نیز وارد قانونی شبیه قانون «مور» شوند.

قانون مور در دهه 60 میلادی توسط بنیانگذار اینتل مطرح شد که بیان می‌کرد تراشه‌های کامپیوتری باید سالانه توان پردازشی خود را دو برابر و ابعادشان را کوچک‌تر کنند و این رویه را به مدت چند دهه ادامه دهند؛ اتفاقی که در عمل توانست طی دو دهه بخش زیادی از لوازم زندگی را در گوشی‌های هوشمند در جیب مردم جا دهد.
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین