|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۱۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
سریال های عشقی – خیانتی با بازی بازیگران سفرکرده به جم روی آنتن ها رفت و مردم به تماشای بازی بازیگران مهاجر نشستند.
  چیزی بیشتر یا کمتر از یک‌سال پیش بود که خبر رسید سیل مهاجرت بازیگران تلویزیون و سینمای ایران برای بازی در سریال های آنچنانی به شبکه «جم» آغاز شده است، برخی از این بازیگران که مدتهای مدیدی بود که در تلویزیون ایران حتی یک نقش کوچک را هم ایفا نکرده بودند و به اصطلاح خودمانی کسی آنها را تحویل نمی گرفت از فرط خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند و سر از پا نمی شناختند چرا که حسی به آنها می گفت بالاخره شانس در خانه تو را هم زد. چشمک «جم» به بازیگران درجه دو و سه تلویزیون و سینمای ایران آنقدر وسوسه انگیز بود که
90 درصد بازیگران مهاجرت کرده بدون آنکه به پایان کار خود بیندیشند کوله بار سفر بستند و راهی مقصدی شدند که به خیال خودشان آینده ای روشن برایشان رقم خواهد زد. هنوز چند صباحی از مهاجرت اولین ها نگذشته بود که سیل سریال ها و مجموعه های تلویزیونی که بازیگران ایرانی در آنها ایفای نقش کرده بودند روی آنتن شبکه های ماهواره ای رفت. این موضوع به مسافران بعدی
«جم» که هنوز کوله بار سفرشان را نبسته و راهی جم نشده بودند این نوید را داد که آنان که تلویزیون ایران تحویلشان نمی گرفت به زودی به ستارگانی جهانی تبدیل خواهند شد و چه بسا تا چند صباح دیگر در کنار بازیگران مطرحی چون آنجلینا جولی، ماریون کوتیار، پنه لوپه کروز، شان پن، لئوناردو دی کاپریو و ... قرار می گیرند. آنها حتی خود را در جشن آکادمی اسکار نیز تصور کرده و با خود گفتند در بدترین حالت حتما در کنار بازیگران بزرگی همچون کاترین زتاجونز، نیکول کیدمن و خاویر باردم و مریل استریپ جوایز اسکار را به برندگان خوش شانس اهدا خواهیم کرد. چه افتخاری بالاتر اینکه تو که تا دیروز حتی در سریال آبکی سوپرمارکتی نقش دیوار را هم نمی توانستی بازی کنی حالا در اوج شکوه بایستی و جهان به تماشای تو بنشیند. اینگونه بود که «جم» زیر دندان بازیگران درجه دو، سه و حتی چهار تلویزیون و سینمای ایران مزه کرد، مهاجرت ها به موج دوم و حتی سوم هم رسید و بازیگران یکی پس از دیگری رهسپارآن‌سوی آبها شدند تا به این وسیله اولین قدم مشهور شدن را برداشته و از این رهگذر اوضاع مالی خود را هم نه تنها بهبود بخشیده که آنقدر خوب کنند که به قول معروف بمب هم تکانشان ندهد. در این میان، در این سوی مرزها زندگی ادامه داشت و کسی از رفتن بازیگران مهاجرت کرده ناراحت نشد و چه بسا بسیاری منتظر بودند که سریال هایی که این بازیگران در آنها ایفای نقش دارند هرچه زودتر روی آنتن تلویزیون بیاید تا آنها را با شمایلی جدید و این‌بار از طریق آنتن های ماهواره ببینند.

سریال های عشقی – خیانتی با بازی بازیگران سفرکرده به جم روی آنتن ها رفت و مردم به تماشای بازی بازیگران مهاجر نشستند.

** داخلی ها درباره خارجی چه گفتند

در این میان برخی بازیگرانی در داخل، اقدام بازیگران مهاجرت کرده به «جم» را عقلانی دانسته و اظهار داشتند که آنان چاره ای جز مهاجرت نداشتند چرا که مسائل مالی و کاری برایشان مهم بود، بالاخره هر کس برای خودش زندگی دارد و هر زندگی دارای خرج و مخارج مخصوص خود. این دسته از بازیگران داخلی ضمن تایید اقدام بازیگران مهاجرت کرده به «جم» در مقابل این سوال که «اگر «جم» به خود شما پیشنهاد بدهد چه می کنید؟» می گفتند: «به ما هم پیشنهاد داده اند تا به حال که مقاومت کرده و نرفته ایم و امیدواریم که کارمان به جایی نرسد که ما هم مجبور شویم، برویم» و اتقاقا برخی از همین بازیگران چندی بعد سر از شبکه «جم» در آوردند.

** انگیزه مهاجرت بازیگران چه بود؟

شاید محتمل ترین دلیل و انگیزه بازیگران مهاجرت کرده به «جم» مسائل مالی بود چرا که چراغ سبزی که گردانندگان شبکه «جم» به بازیگران نشان داده بودند از لحاظ مالی و درآمدی آنقدر روشن و درخشان بود که آنان نتوانستند پاسخ منفی به آنان بدهد. گرچه خودشان دلایل دیگری را به عنوان علل اصلی مهاجرتشان اعلام کردند اما بی گمان اصلی ترین گزینه آنان مسائل مالی بود.
نامه ای که خواب همه را آشفته کرد ماجرا ادامه داشت و بازیگران مهاجرت کرده داشتند به زندگی جدیدشان عادت می کردند که ناگهان انتشار نامه ای از سوی مدیران شبکه «جم» بازیگران کشف حجاب کرده را از خواب خرگوشی پراند. در این نامه که خطاب به پرسنل دفتر آنتالیای جم نوشته شده بود به صراحت تاکید شده بود که از ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) به بعد دیگر به کسی حقوق ثابت نخواهد داد. توجیه نگارش این نامه و این تصمیم سازی نیز پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی شبکه «جم» معرفی شده بود اما این پایان ماجرا نبود چرا که بند آخر این نامه تیر خلاصی بود پیشانی برخی بازیگران. بند آخر نامه حاوی این حقیقت بود که در نتیجه چنین تصمیمی، امکان همکاری با برخی نیروها وجود نخواهد داشت یعنی تعدادی از نیروها تعدیل خواهند شد.

** تصمیم به بازگشت

مسافران «جم» در واکنش به این نامه تمام رویاهای خود را نقش بر آب دیدند. آنان پل های پشت سر خود را خراب کرده و آنچه پیش روی خود نیز می دیدند منظره خوشایندی نبود. البته این ماجرا تا امروز شامل حال همه بازیگران رفته به جم نشده اما آنان که از رفتنشان پشیمان شده بودند به ناگهان با خلائی عظیم مواجه شده و تنها راه ادامه مسیر خود را بازگشت به عقب یافتند. در این میان یکی از بازیگران شاید به دلیل مویی که سپید کرده و تجربه ای که در طول زندگی کسب کرده بود سریعتر از بقیه کوله بار خود را بسته و به وطن بازگشت. هرمز سیرتی بازیگر پیشکسوتی که برای ایفای نقش به شبکه «جم » رفته بود دلیل بازگشت خود را عدم تطابق آنچه به وی پیشنهاد کرده بودند با واقعیت عنوان کرده بود. پس از هرمز سیرتی، رابعه اسکویی بازیگر سریالها و فیلمهای طنز نیز از پشیمانی خود برای حضور در جم سخن گفته و رفتن خود به «جم»را دیوانگی خواند. رابعه اسکویی اما از بازگشت به وطن حرفی نزده و اعلام کرده بود که برای آینده هنوز تصمیمی نگرفته است.

 واکنش مسئولان ارشاد

شاید بتوان نخستین واکنش یک مقام مسئول در زمینه بازگشت بازیگران رفته به جم را واکنش سخنگوی وزارت ارشاد دانست. حسین نوش آبادی در نشست مطبوعاتی که روز دوشنبه پانزدهم شهریور ماه برگزار شد در این زمینه گفته بود: «اخیراً خبرهایی به گوش می‌رسد کسانی که سراب حضور در فیلم‌های خارجی داشتند و بی‌محابا به این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پیوستند، عزم برگشت دارند که البته من بعید می‌دانم به همین راحتی‌ها بتوانند نسبت به بازگشت خود اقدام کنند. به هر صورت آنها از عمل خود پیشمان شده‌اند و با توجه به اینکه در آنجا نتوانسته‌اند به خواسته‌های مادی خود برسند، تمایل به بازگشت به ایران دارند.

صحنه برای نادمان باز است و می‌دانیم که آنها نه تنها هیچ منفعتی برای خود به همراه نیاوردند، بلکه خود را نیز بدنام کردند و شاید این اتفاقات درس عبرتی برای کسانی باشد که قصد مهاجرت به آن سوی مرزها را دارند. به هر حال به زودی خبرهایی را می‌شنوید که بسیاری از این خبرها دال بر بازگشت بازیگران مهاجرت کرده دارد.» اما این پایان ماجرا نبود چرا که مسئول مستقیم سینمایی ها در ارشاد نیز دومین کسی بود که درباره بازگشت مهاجران «جم» اظهار نظر کرد. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در برنامه متن حاشیه شبکه سه درباره وضعیت بازیگران شبکه جم که به ایران بازگشته اند گفت: «تا به امروز حدود 10 الی 12 نفر به کشور بازگشته اند و از فعالیت های خود اظهار ندامت کرده اند و ما هم که روی صندلی پدری مان نشسته‌ایم بنابراین راه را بر فرزندان خطا کار خود نمی بندیم. اما نحوه برخورد با این افراد تنها در اختیار سازمان سینمایی نیست. ما قرار نیست فرش قرمز برای خاطیان پهن کنیم و اینکه چه برخوردی با این افراد خواهد شد، فراتر از سازمان سینمایی است ولی حتماً با تعامل با سازمان‌های تصمیم‌گیرنده تصمیمات لازم اخذ خواهد شد. اما اینکه بلافاصله این تعداد بازیگران بخواهند در تلویزیون بازی کنند قطعاً اینگونه نخواهد بود. اغلب این افراد سینمایی نبودند و تصمیماتی که گرفته خواهد شد فراتر از سازمان سینمایی است.»

گرچه رئیس سازمان سینمایی از بازگشت 12 نفر از بازیگران مهاجرت کرده به «جم» خبر می دهد، اما هنوز هیچ‌کدام از این افراد چنین تصمیمی را رسانه‌ای نکرده‌اند و تنها نقل‌قول موثق در این‌باره اظهار نظر حجت الله ایوبی است. این در حالی است که یکی از کارگردانان مهاجر به «جم» در گفتگو با سینماسینما اعلام کرده که موضوع تعدیل نیروها فقط برای عواملی است که کار نمی‌کنند و مفت می‌خورند و مفت راه می‌روند حقوق می گیرند. این کارگردان درباره دلیل صادر شدن نامه مورد نظر نیز اذعان کرده بود که دلیل نگارش این نامه هم به اصطلاح تکان دادن افراد تنبل جهت کار و ایجاد حس رقابت، انگیزه و خلاقیت آن‌ها بوده است. حال با این شرایط و اوضاع باید منتظر ماند و به نظاره نشست که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه کسانی برای همیشه از قطار جم پیاده خواهند شد.

**گرچه رئیس سازمان سینمایی از بازگشت 12 نفر از بازیگران مهاجرت کرده به «جم» خبر می دهد، اما هنوز هیچ‌کدام از این افراد چنین تصمیمی را رسانه‌ای نکرده‌اند و تنها نقل‌قول موثق در این‌باره اظهار نظر حجت الله ایوبی است **شاید محتمل ترین دلیل و انگیزه بازیگران مهاجرت کرده به «جم» مسائل مالی بود جرا که چراغ سبزی که گردانندگان شبکه «جم» به بازیگران نشان داده بودند از لحاظ مالی و درآمدی آنقدر روشن و درخشان بود که آنان نتوانستند پاسخ منفی به آنان بدهد. گرچه خودشان دلایل دیگری را به عنوان علل اصلی مهاجرتشان اعلام کردند اما بی گمان اصلی ترین گزینه آنان مسائل مالی بود.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین