کد خبر: ۱۲۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
قرار بود بازار سیاه خودرو در سال 95 از بین برود و دیگر دلالان سودهای میلیونی از این بخش نبرند ولی چند وقتی است که تفاوت قیمت بازار و کارخانه بشدت افزایش یافته است و دیگر خبری از ثبات قیمت‌ها در بازار نیست.
 قرار بود بازار سیاه خودرو در سال 95 از بین برود و دیگر دلالان سودهای میلیونی از این بخش نبرند ولی چند وقتی است که تفاوت قیمت بازار و کارخانه بشدت افزایش یافته است و دیگر خبری از ثبات قیمت‌ها در بازار نیست.

ماه‌های گذشته به دلیل رکود بازار، قیمت انواع خودرو در بازار بین 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان ارزان‌تر بود اما اکنون ورق برگشته و بازار بی‌توجه به قیمت‌های کارخانه، قیمت خودروها را تعیین می‌کند.جالب آنکه این اتفاق در مورد خودروهای پرفروش و ثبت‌نام شده که هنوز وارد بازار نشده بیشتر به چشم می‌آید.

البته در کنار افزایش قیمتی که محصولات جدید گرفتار آن شده‌اند برخی از خودروهای داخلی هم که سالیان متمادی است تولید می‌شوند افزایش قیمت یافته‌اند.28 مهرماه بود که شورای رقابت با توجه به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت با بررسی کیفیت و ستاره دار بودن خودروها، سقف افزایش قیمت محصولات خودروسازان را مشخص کرد به گونه‌ای که میانگین افزایش قیمت محصولات ایران خودرو ۱.۹۸۰۱ و سایپا ۰.۴۴۷ درصد تعیین شد.البته برخی از خودروها مانند سایپا 141 به دلیل داشتن نمره منفی کاهش یافت.بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به پژو صندوقدار v8 بود.

تأخیر 2 ماهه تحویل خودرو

انتظار می‌رفت بازار خودرو که تا حدودی از رکود خارج شده بود با شرایط بهتری در مسیر رونق قرار گیرد ولی تأخیر در تحویل خودروها، کمبود خودرو در بازار و برگشت دلالان به بازار چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. طی چند وقت اخیر اکثر افرادی که برای خرید خودرو اقدام کردند با بدقولی خودروسازان مواجه شدند.زمانی که دلیل این اتفاق را هم از خودروسازان جویا می‌شویم این پاسخ داده می‌شود که ما تصور نمی‌کردیم تقاضا برای خرید خودروهای داخلی افزایش پیدا کند.در شرایطی که خودروسازان انتظار داشتند بازار خودرو شرایط آرامی را سپری کند اما دو ماهی است که با اوج گرفتن تقاضا مواجه شده‌اند وبه همین دلیل خودروها با تأخیر یک الی دو ماه تحویل داده می‌شود.پیش‌بینی نادرست خودروسازان باعث شده که دلالان در بازار فعال شوند و شرایطی را فراهم کنند که خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان برسد.

دلایل افزایش قیمت خودرو

احمد باغی یکی از فعالان بازار خودرو درباره اتفاق‌هایی که در بازار خودرو در حال رخ دادن است، گفت:تأخیر در تحویل خودرو باعث شده که بازار آرامش سابق خود را نداشته باشد.وقتی عرضه یک خودرو در بازار کاهش پیدا کند و دیگر تقاضا با عرضه برابری نکند قطعاً قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود.وی افزود:از زمانی که عرضه خودروهای جدید صورت گرفته است بازار از رکود خارج شد.چندین سال بود که هیچ خودروی جدیدی وارد بازار نشده بود اما در سال 95 شاهد ورود و پیش فروش خودروهای جدید بودیم.زمان ثبت‌نام خیلی از مشتریان واقعی نتوانستند اقدام لازم را انجام دهند لذا دلالان از تقاضای مردم و کمبود عرضه سوء‌استفاده کردند و اکنون حواله خودروهای پیش فروش شده با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد.

اختلاف قیمت تا ۱۴ میلیون تومان

در این باره سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش خودروهای جدید تا حدودی خوب است، گفت: نکته قابل تأمل در قیمت این خودروها این است که اختلاف قیمت‌ برخی از خودروها از کارخانه تا بازار به 14 میلیون تومان رسیده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای رنو کپچر 105 میلیون تومان است، افزود: اما این خودرو با اختلاف قیمت 11 تا 14 میلیون تومانی در بازار به فروش می‌رسد.هایما اس7 هم در کارخانه 79 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف حدود 7 میلیون تومان با قیمت 86 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل اضافه کرد: قیمت کراس‌اور H30 در کارخانه 45 میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف 8 تا 10 میلیون تومانی با قیمت 53 تا 55 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برلیانس H320 با اختلاف 7 میلیون تومانی با قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.مؤتمنی در ادامه با بیان اینکه مزدا تیپ 4 هم از 117 میلیون تومان کارخانه در بازار با قیمت 123 میلیون تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: رنو ساندرو« استپ وی» در کارخانه 52 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما با اختلاف 8 میلیونی با قیمت 60میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد البته در قیمت نهایی این خودروها باید هزینه پلاک‌گذاری را هم محاسبه کرد.

تسری افزایش قیمت به خودروهای قدیمی

وی در خصوص قیمت محصولات دیگر شرکت‌های خودروساز هم گفت: تقاضا در این محصولات کم است و افزایش قیمت‌ها زیاد نیست. البته در خودروی دنا قیمت کارخانه 42 میلیون و 500 هزار تومان است اما با رشد 3میلیون و 500 هزار تومانی در بازار 45 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تصریح کرد: پژوپارس هم با رشد 2 میلیون تومانی در بازار 37 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 405 نیز در کارخانه 29 میلیون و 38 هزار تومان اما در بازار با قیمت 30میلیون و 400 به فروش می‌رسد. تیبا هم با رشد بیش از یک میلیون تومانی از قیمت کارخانه که 24 میلیون و 850 هزار تومان بود با قیمت 25 میلیون و 100 مورد معامله قرار می‌گیرد.

منبع : ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین