|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
حجت‌الاسلام انصاری خواستار ایجاد یک شبکه آموزش حقوقی در صدا و سیما شد و گفت: وکلا می‌توانند از طریق این شبکه آگاهی‌های لازم را به جامعه ارایه دهند و نباید به این موضوع صرفاً نگاه مادی داشت و چنانچه امروز جامعه پزشکی دچار مشکل شده بخاطر این است که عده‌ای به بیمار از منظر مشتری و منبع درآمد می‌نگرند.
معاون حقوقی رییس جمهور با تأکید بر اهمیت توجه به آموزش و نهادینه کردن مقررات و قواعد حقوقی در جامعه گفت: جامعه حقوقی کشور، نباید وظیفه نهی از منکر و امر به معروف حقوقی را فراموش کند و باید در این حوزه تلاش و جدیت داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام مجید انصاری روز پنج‌شنبه در اولین همایش ملی مدیران حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، با تأکید بر اهمیت دانش حقوقی و آموزش آن، اظهار داشت: انسان به مقتضای خصیصه آزادی و انتخاب‌گری، اشرف مخلوقات نامیده شده است و برای استفاده انسان از این دو خصیصه ابزاری جز دانش حقوقی و توان تشخیص حقوقی وجود ندارد چرا که انتخابگری به معنای تشخیص خوب از بد و بد از بد‌تر می‌باشد.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: عقل به عنوان اولین ابزار حقوقی در نهاد انسان قرار داده شده و احکام مستقل عقلی به مانند قوانین رسمی و شرعی محترم هستند و یکی از منابع فقه اسلامی، عقل و مستقلات عقلی است.

حجت‌الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام هیچ فعلی از افعال انسان اعم از ذهنی و اقدامات فیزیکی از دایره شمول قوانین و احکام خارج نیست و استنادات اولیای دین و احکام عقلی و وجدان درونی انسان در جایی انجام شده که چه بسا تأثیر قواعد الهی ناکارآمد بوده است و یکی از مصادیق آن سخن امام حسین (ع) در روز عاشوراست که وقتی قواعد حقوقی و شرعی بر لشکریان مقابل تأثیرگذار نبود در سخنانی آنان را به حریت و آزادگی دعوت کردند.

معاون حقوقی رییس جمهور لزوم آشنایی جامعه از موازین و قواعد حقوقی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در آسیب‌شناسی جامعه از منظر جرم و جنایت و ناهنجاری‌های حقوقی به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از علل اصلی آن عدم آشنایی جامعه با موازین و احکام حقوقی است.

انصاری تصریح کرد: باید در نظام آموزش رسمی و عمومی کشور بویژه صدا و سیما، اهتمام لازم نسبت به آموزش‌ها و الزامات حقوقی مربوط به روابط اشخاص با یکدیگر و روابط متقابل مردم و حاکمیت مورد توجه جدی قرار بگیرد و در این راستا مسئولین مربوطه نیز باید در جهت گسترش آگاهی به حقوق و قوانین در جامعه، حداکثر سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

معاون حقوقی رییس جمهور خاطرنشان کرد: لازم است قوه مقننه برای هر قانونی که وضع می‌کند پیوست اطلاع‌رسانی مربوط به آن را تدوین و منتشر کند.

حجت‌الاسلام انصاری گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دولت تدبیر و امید، به منظور ایجاد جهاد عمومی برای آموزش حقوقی، دست نیاز به سوی مراکز علمی و آموزشی کشور دراز می‌کند و باید سازمانی به منظور ایجاد جهاد حقوقی و آموزش عمومی برای نهادینه کردن فرهنگ احترام به قانون و دانش حقوق ایجاد شود.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: آگاهی نسبت به دانش حقوقی می‌تواند از بروز بسیاری از اختلافات و دعواهای حقوقی در محاکم قضایی بکاهد.

انصاری با تأکید بر اهمیت رعایت حق‌الناس، به روایت‌هایی از ائمه اطهار (ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) در روایتی می‌فرماید، خداوند رعایت حقوق مردم را بر رعایت حقوق خود مقدم کرده است. باید توجه داشت که حق‌الناس دایره بسیار وسیعی را شامل می‌شود و صرفاً به موضوعات مالی مربوط نیست.

معاون حقوقی رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر ملت، یک دولتی را برای خدمتگزاری برمی‌گزیند و عده‌ای در قالب یک جریان رسانه‌ای اتاق فکر تشکیل داده تا به شیوه‌های مختلف در مسیر اقدامات این دولت مانع‌تراشی ایجاد کرده و این اقدامات را در کام مردم تلخ جلوه‌ دهند این موضوع صرفاً تضییع حقوق یک جریان و یا دولت نیست بلکه تضییع حقوق کل ملت است.

حجت‌الاسلام انصاری خواستار ایجاد یک شبکه آموزش حقوقی در صدا و سیما شد و گفت: وکلا می‌توانند از طریق این شبکه آگاهی‌های لازم را به جامعه ارایه دهند و نباید به این موضوع صرفاً نگاه مادی داشت و چنانچه امروز جامعه پزشکی دچار مشکل شده بخاطر این است که عده‌ای به بیمار از منظر مشتری و منبع درآمد می‌نگرند.

معاون حقوقی رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تنقیح قوانین کشور، گفت: آشفتگی زیادی در قوانین و مقررات وجود دارد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری با همکاری مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها، تنقیح قوانین را آغاز کرده است و امیدواریم در طول برنامه‌ ششم به ساماندهی کامل برسد. بی‌تردید در این راستا نیازمند استفاده از توانمندی مراکز علمی و آموزشی کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

انصاری خاطرنشان کرد: امروز فرصت حقوق‌دان بودن رییس‌ جمهور را باید مغتنم شمرد و اولین دستاورد رییس‌ جمهور حقوقدان کشورمان حل بزرگ‌ترین چالش حقوقی قرن، با منطق و دانش حقوقی است و برجام را می‌توان پیروزی منطق حقوقی جمهوری اسلامی ایران بر منطق حقوقی قدرت‌های جهانی دانست.

معاون حقوقی رییس‌جمهور تصریح کرد: از آنجایی که کشورمان اسلامی و انقلابی است، چاره‌ای نداریم، جز اینکه در حوزه حقوق اساسی، حقوق بشر و شهروندی بر اساس آموزه‌های اسلامی و قانون اساسی حرکت کرده و نهادسازی‌های لازم انجام شده و با قانون‌شکنان با ضوابط قانونی برخورد شود و بدون تردید اگر در کشورمان قانون نهادینه شود همه از آن سود خواهند برد.

معاون حقوقی رییس جمهور در این مراسم همچنین از کتاب مقررات دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی و از مدیران بر‌تر حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین