|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۲۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
وی اعلام کرد، فاز نخست پالایشگاه با ظرفیت تولید ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ایران در زمینه تأمین کل بنزین مورد نیاز کشور به خودکفایی می‌رسد.
 پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با توجه به ایجاد زمینه برای ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین، قطع واردات بنزین، ایجاد ارزش افزوده و افزایش کیفیت بنزین داخل به عنوان یک طرح ملی و نقطه قوت کشور محسوب می‌شود.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در آیین بهره‌برداری از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، مدیرعامل قرارگاه خاتم الانبیا، استاندار و دیگر مسئولان استانی، این طرح ملی را جزو اولویت‌های کشور اعلام کرد. وی اظهار امیدواری کرد که طرح طبق برنامه زمان‌بندی شده، هر چه سریعتر به پیشرفت مطلوب دست یابد.
جهانگیری ادامه داد: دولت حمایت لازم را برای اجرای هر چه سریعتر این طرح طبق برنامه زمان‌بندی اعلام  خواهد کرد. به گفته وی، برای اجرای طرح‌های ملی از این دست باید مصوبه‌ای در دولت تهیه شود که مسئولان بدون دغدغه به انجام کار بپردازند و درگیر روند اداری نشوند.
معاون اول رئیس جمهوری انتظار دولت از سهامداران و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را با توجه به اهمیت این طرح، حرکت بر اساس برنامه برای بهره‌برداری هر چه سریعتر از فاز نخست و به ترتیب کل طرح اعلام کرد.
وی اعلام کرد، فاز نخست پالایشگاه با ظرفیت تولید ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ایران در زمینه تأمین کل بنزین مورد نیاز کشور به خودکفایی می‌رسد.


گروه اقتصادی/ آخرین سکوی فاز ١٧ و ١٨ میدان مشترک پارس جنوبی دیروز در یارد بندرعباس بارگیری و راهی میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه شد. به گزارش خبرنگار اعزامی «ایران»، در مراسم بارگیری این سکوی اقماری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت و نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند. در کنار این عملیات مهم صنعت نفت، دیروز واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با حضور این 3 مقام ارشد به بهره‌برداری رسید که با تکمیل فاز نخست تا پایان سال حجم تولید بنزین کشور ١٢ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت اما فعلاً با افتتاح واحد تقطیر توان تولید محصولاتی نظیر نفتا را خواهد داشت.
فاصله ایران و قطر صفر می‌شود
با نصب سکو ١٧Bکه سکویی اقماری است، فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به حداکثر ظرفیت برداشت گاز از این بلوک گازی دست خواهند یافت و ایران یک گام به تولید روزانه کشور رقیب یعنی قطر نزدیک‌تر خواهد شد.
در ابتدای دولت حجم برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی حدود ٢٤٠ میلیون متر مکعب در روز بوده که با تکمیل فازهای ١٢، ١٥ و١٦ و به تولید رسیدن بخشی از فازهای١٧، ١٨، ١٩، ٢٠و٢١ اکنون این رقم به بیش از ٤٠٠ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
در این رابطه غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: با نصب ٦ سکو و راه‌اندازی بخش دریایی و خشکی این ٦سکو در سال‌جاری برداشت گاز ایران از این میدان مشترک به ٤٧٠ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و به این ترتیب تولید روزانه ایران و قطر برابر خواهد شد. به گفته منوچهری، این ٦سکو شامل ٢ سکوی فاز ١٧و١٨، ٢ سکوی فاز ١٩و دو سکوی فاز ٢٠و٢١ است. تاکنون ٤سکو فاز١٩A،١٨B،٢١و ١٧B نصب شده و دو سکوی ١٩Bو٢٠ نیز تا پایان سال نصب خواهد شد.
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ادامه داد: تکمیل، حمل، نصب و راه‌اندازی ٦ سکو در یک سال رکورد بی نظیری در توسعه پارس جنوبی به شمار می‌رود و گویای اوج‌گیری فعالیت‌های توسعه‌ای در این میدان است. وی گفت: امسال ١٠٠میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز از این میدان افزوده خواهد شد.
٤میلیارد دلار در سال، فاز ١٧ و ١٨
اگرچه فاز‌های ١٧ و ١٨ اکنون تکمیل نشده است اما این دو فاز از ابتدای سال بیش از ٢ میلیارد دلار برای کشور ارزش آفرینی کرده است.
مشکین فام، مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌و‌گو با «ایران» این مطلب را بیان کرد و گفت:این دو فاز تا پایان سال تکمیل و افتتاح رسمی می‌شود و با تکمیل آن سالانه ٤ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی خواهد شد. این محاسبات بر مبنای هر متر مکعب گاز ١٣ سنت و هر بشکه نفت ٥٠ دلار انجام شده است. وی افزود: فازهای ١٣، ١٤، ٢٢، ٢٣و ٢٤برنامه‌های آتی توسعه پارس جنوبی هستند که در حال حاضر نیز کار در آنها جریان دارد.
فاز ١١به عنوان حلقه مفقوده پارس جنوبی نیز قرار است به شرکت‌های بین‌المللی واگذار شود. البته در کنار شرکت نفتی خارجی پیمانکار ایرانی نیز حضور خواهد داشت. کار در این فاز متفاوت از سایر فازهاست چرا که برنامه جلوگیری از افت فشار که منجر به کاهش تولید می‌شود نیز در این طرح دیده شده و در حال حاضر شرکت‌های ایرانی توان ساخت سکوی مناسب برای افزایش فشار خطوط لوله و کاهش فشار روی مخزن را ندارند. این سکو بیش از ١٧ هزار تن خواهد بود که وزن آن قابل قیاس با سکوهای اصلی ساخته شده نیست. گفتنی است، با اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی برداشت روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و 05/1 میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان) محقق خواهد شد.
 بهره‌برداری  از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس
همچنین واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت و جمعی از مسئولان استانی به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه نفتا با ظرفیت ١٢ میلیون لیتر، تولید اولیه روزانه چهار میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر گازوئیل، تولید اولیه سه میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر نفت سفید و تولید اولیه روزانه ٣٠٠ تن گاز مایع (ال.‎پی‎.جی) را دارد.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، متعلق به شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نخستین پالایشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک میعانات گازی استفاده می‌کند.
این پالایشگاه با ظرفیت پالایش ٣٦٠هزار بشکه در روز سومین پالایشگاه و با ظرفیت تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤و ٥، بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور به شمار می‌آید که معادل ٥٥ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‎های کشور، بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر خواهد رسید.
پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس اولویت کشور است
بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حضور معاون اول رئیس جمهوری این طرح ملی را جزو اولویت‌های کشور دانست و گفت: با جدیت و پیگیری وزارت نفت و همه سهامداران و حمایت دولت بزودی شاهد بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه ١٢میلیون لیتر بنزین یورو ٤، ٤ و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤، روزانه یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎‌پی.‎جی) یورو ٤ خواهیم بود. وی افزود: راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس جزو اولویت‌های وزارت نفت تعریف شده و هر هفته روند کار را با حضور سهامداران پیگیری خواهیم کرد.
زنگنه ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته و تزریق منابع مالی و ورود تجهیزات فاز نخست این پالایشگاه با بیش از ٩٣ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهد شد.
وی با اشاره به این‎که با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود، گفت: با ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ مجموع تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وزیر نفت اعلام کرد: فرآورده‎های تولیدی این پالایشگاه همگی استاندارد یورو ٤ و ٥ خواهند داشت و با تکمیل این پالایشگاه ایران به جرگه صادر‌کنندگان بنزین می‌پیوندد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین