|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۲۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
ایکاش تجربه‌های تلخ گذشته برای همه ما به ویژه مسئولین در هر رده‌ای از مسئولیت که بوده‌اند و هستند، درس‌های بزرگ و فراموش نشدنی خود را به وضوح و قطعیت در عمق وجود همگان تثبیت می‌کرد تا هرگونه تخطی از اصول و معیارها یا هر وسوسه‌ای برای تکرار تجربه‌های تلخ گذشته غیرممکن می‌شد.
 جمهوری اسلامی نوشت:بحث ما پیرامون ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به اینجا رسید که ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه گانه در دسته بندی‌های سیاسی در برگیرنده مصالح انقلاب، نظام و کشور است. این یک دستورالعمل جامع و کامل است که لازم است به عنوان یک سند بالادستی مدنظر قرار گیرد. ممنوعیت ورود نیروهای مسلح بدون هیچگونه استثنائی لازم است به مثابه یک قاعده کلی مورد توجه قرار گیرد و دستورالعملی است که نباید فقط روی کاغذ باقی بماند. این به مصلحت قوای مسلحه نیز هست که جایگاه و موقعیت فراجناحی خود را برتر و بالاتر از گروه‌ها، جناح‌ها و دور از کشمکش‌های سیاسی حفظ کنند و عملکردشان را متناسب با فلسفه وجودی این نیروهای جوشیده از متن جامعه، تنظیم نمایند تا محبوبیت و مقبولیت آنها برای تمامی آحاد جامعه همچنان محفوظ بماند و بلکه ارتقاء یابد و تا اعماق قلوب همه مردم خداجوی ما نفوذ نماید. هرگونه تخطی از این دستورالعمل حتی با اهداف و نیات دلسوزانه هم روزنه‌ای برای تخریب و تضعیف آن محسوب می‌شود و نباید از کنار آن به سادگی گذشت. ورود به این وادی، زمینه‌های جناحی شدن قوای مسلحه و در نتیجه تضعیف آنها را فراهم و زنجیره مشکلات لاینحلی را در برابر نظام ایجاد می‌کند و بیم آن می‌رود که نقض غرض شود و به پدیده‌ای دقیقاً مغایر اهداف اولیه بیانجامد.

سیاست‌های کلی انتخابات محورهای مهم دیگری را هم در بر می‌گیرد که اهمیت و اثرات آن بارها در میدان عمل ثابت شده و بی‌توجهی به آن موجبات یکدست شدن انتخابات، بی‌میلی مردم به حضور در صحنه‌های اقتدار نظام، وامدار شدن منتخبان به این و آن، تنزل انتخابات به میزانی که در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد، دو قطبی شدن جامعه در مقاطع پیش یا پس از انتخابات و مهم‌تر از همه، تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمنان کینه‌توز شده است.

به این نکته مهم توجه داشته باشیم که انتخابات، صحنه قدرت نمائی انقلاب است و باید بتواند مراتب استحکام نظام در پرتو حضور مردم را در زیباترین تصاویر ممکن در برابر چشمان دوست و دشمن به نمایش بگذارد. دوستان و مشتاقان عزت و اقتدار اسلام و نظام و کشور با مشاهده چنین صحنه‌هائی با دلگرمی بیشتری این صحنه‌های پرشور و دلنشین را پیگیری می‌کنند و حتی از آن الگو می‌گیرند و دشمنان با خشم و کینه روزافزونی، با تلخکامی احساس می‌کنند که شرارت‌ها و کینه توزی آنها بی‌نتیجه مانده و آحاد مردم در مقیاس فزاینده‌ای همچنان در خیل یاران و یاوران انقلاب و نظام و مدافعین کشور حضور حماسی و پرشوری دارند.

خوشبختانه آثار و تبعات قدرت نمائی مردم در صحنه انتخابات سال‌های اخیر در گرماگرم زورآزمائی قدرت‌ها با ایران اسلامی در فرایند برجام را به وضوح شاهد بوده‌ایم و دیدیم که دوست، دشمن، رقیب و رفیق، در مقیاسی جهانی اعتراف کردند که در ایران همگی یار و یاور انقلاب و نظام و کشور هستند و در مقولات ملی، قطعاً فراجناحی عمل می‌کنند. اگرچه کسانی هم به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند و مشکل می‌آفرینند ولی پیکره اصلی ملت، دقیقاً در چارچوب مصالح کشور و منافع ملی عمل نمودند و پشتوانه قدرتمندی برای مسئولین و مذاکره کنندگان بودند.

از این دیدگاه، بسیار مناسبت دارد که این ملت بزرگ و سلحشور، چهره‌ای موجه تر، مطلوب‌تر و با اقتداری بیشتر از گذشته را از ورای انتخابات به تصویر بکشد تا همگان از دستاوردها و پیامدهای آن بهره‌مند شوند و درعین حال، زمینه‌ای برای تکرار گذشته‌های ملال آور و آن رفتارهای مسئله‌دار ایجاد نشود تا کسی نتواند از آن سوءاستفاده کند.

بازخوانی دقیق این سیاست‌های کلی انتخابات و مهم‌تر از آن اجرای همه مفاد آن توسط همه دستگاه‌های مسئول، بی‌هیچ استثنا و تبصره‌ای که ممکن است پیشاپیش روزنه‌ای برای تخطی از این دستورالعمل تلقی شود، می‌تواند راهگشا باشد و زمینه نگرانی‌ها، دلگرمی‌ها، خطاها، لغزشها و لغزشگاه‌های گذشته را به کلی از میان ببرد و مرتفع سازد. موضوع مهم در این میان به صحت، دقت و سرعت در نظارت و اجرا مربوط می‌شود. چه بسیار لغزش‌ها و خطاهائی که با یک هشدار به موقع ناظران، البته اگر به مسئولیت‌های تعطیل‌ناپذیر خود، بجا و به موقع و بدون تبعیض و استثنا عمل کنند، اساساً واقع نشود یا قوراً متوقف و جبران گردد. سازمان صدا و سیما و همچنین دستگاه قضا در این زمینه مسئولیت‌های سنگینی را برعهده داشته و دارند. هرگونه اهمال، کوتاهی، بی‌توجهی عمدی و غیرعمدی نسبت به هشدارهای دلسوزان نظام، دقیقاً بر سرنوشت انتخابات، میزان اقبال جامعه به انتخابات، و استحکام نتایج انتخابات اثرگذار خواهد بود. این، یک انتظار منطقی است که مطابق تصریح رهبری، هر انتخابات و رقابتی در این زمینه «به افزایش مشارکت آگاهانه، اعتماد، ثبات و اقتدار نظام منجر شود.»

ایکاش تجربه‌های تلخ گذشته برای همه ما به ویژه مسئولین در هر رده‌ای از مسئولیت که بوده‌اند و هستند، درس‌های بزرگ و فراموش نشدنی خود را به وضوح و قطعیت در عمق وجود همگان تثبیت می‌کرد تا هرگونه تخطی از اصول و معیارها یا هر وسوسه‌ای برای تکرار تجربه‌های تلخ گذشته غیرممکن می‌شد.

ممکن است خناسان برای تکرار گذشته و آزمون شانس خود وسوسه شوند ولی این دستگاه‌های اجرائی، نظارتی، قضائی و در مقیاسی پراهمیت تر، صدا و سیما هستند که نباید فرصت تکرار آن تجربه‌های تلخ را به این آن بدهند و در اولین فرصت ممکن به جرایم و تخلفات انتخاباتی و هرگونه اقدام مغایر قانون، منافع ملی، وحدت ملی و امنیت ملی خاتمه دهند. رهبری با حساسیت خاصی نسبت با این مسئله برخورد کرده‌اند و قویاً خواستار «رسیدگی سریع و خارج از نوبت» نسبت به جرائم امنیتی، مالی، تبلیغاتی و اقدامات تخریبی علیه داوطلبان شده‌اند. ایکاش این محورهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب پیش از این هم با دقت و بیطرفانه و بدون تبعیض نسبت به این و آن رعایت می‌شد که اصرار و تاکید امروز رهبری نظام را نمی‌طلبید. باید از تجربه‌های گذشته درس‌های لازم را به درستی و کمال بگیریم و حداقل از این پس چنین دستورالعمل موثری بر روی زمین نماند و یا سلیقه‌ای با آن برخورد نشود. این مسئولیت بزرگ نهادهای نظارتی است که اگر به مسئولیت خود به درستی عمل نکنند، بیم آن می‌رود که این سیاست‌های ارزشمند نیز به سرنوشت قوانین گذشته گرفتار شود و چنین مباد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین