|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
در برجام تعهداتی طرفین دارند که باید انجام دهند اتفاقا درباره تحریم ها تصریح شد تحریم هایی که لغو می شود نباید به بهانه دیگری دوباره آن تحریم ها احیا شود.
  سخنگوی دولت تاکید کرد در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی ما براساس مرکز آمار ایران به 4.4 درصد ارتقا پیدا کرد و آثارش در بخش اشتغال قابل ملاحظه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه 27 مهر در نشست خبری خود گفت: یکی از اقداماتی که امروز به عنوان یک برنامه در دولت تبیین می شود موضوع فعال کردن واحد های تولیدی است. این برنامه با دو هدف افزایش رشد اقتصادی و اشتغال زایی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: تا 25 مهرماه 12 هزار و 22 واحد از واحد های تولیدی توانستند 8977 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند، 5872 واحد از طریق ستاد تسهیل که در استان ها فعال است به بانک معرفی شدند و تسهیلات گرفتند که در 6 ماه از آغاز طرح شناسایی و فعال کردن واحدهای تولیدی آمار خوبی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال گذشته بحثی مطرح شد مبنی براینکه بخشی از مسئولیت افزایش آلودگی هوا مربوط به خودروها به ویژه تاکسی های فرسوده است، ادامه داد: از دی سال 94 شروع کردیم که 90 هزار خودرو فرسوده را در ناوگان شهری خارج و ناوگان نو جایگزین شوند. تا 24 مهر 24 هزار و 676 دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شد و این تعداد خودرو نو جایگزین شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره ابلاغیه رهبری درباره سیاست های کلی انتخابات و اینکه برخی مجلسی ها تاکید کرده اند اگر دولت لایحه جامع انتخابات را سریعتر به مجلس ارائه ندهد طرحی را تهیه خواهند کرد، گفت: سیاست های کلی انتخابات به سران سه قوه ابلاغ شده است، هر آنچه برای اجرای این سیاست ها نیاز به قانون داشته باشد دولت لایحه اش را به سرعت تقدیم مجلس می کند و مجلس محترم هم باید با توجه به حساسیت هایی که در این زمینه وجود دارد کار را تسریع کند تا بتوانید از این سیاست ها در انتخابات پیش رو بهره مند شویم.

اهم اظهارات سخنگوی دولت را در ادامه بخوانید؛

*در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی ما براساس مرکز آمار ایران به 4.4 درصد ارتقا پیدا کرد و آثارش در بخش اشتغال قابل ملاحظه است.

*در سه ماه بهار سال جدید نسبت به بهار سال 94، بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند که اینها جمعیت فعالند. حدود 750 هزار توانستند شغل پیدا کنند یک تعدادی به هر جهت نتوانستند به شغلی دست یابند که به جمعیت بیکاری اضافه شدند.  نسبت اشتغال به جمعیت در سن کار از 33.9 به 34.7 افزایش پیدا کرد.

*کارها برای تحویل به موقع لایحه بودجه سال 96 انجام شد تا اوایل یا اواسط آبان ماه پیش نویس بودجه لایحه 96 را تقدیم هیأت وزیران خواهیم کرد و به وقت هم تحویل مجلس خواهیم داد. همه همت ما این است که بودجه 96 را براساس عملکرد تدوین کنند که روش نوین است.

*{در پاسخ به سوالی درباره استعفای جنتی وزیر ارشاد}: خودشان گفتند چند روز صبر کنید.

*{در پاسخ به سوالی درباره پروژه های نا تمام}: سیاست دولت براساس الزام قانون تحویل پروژه های ناتمام به مردم است برهمین اساس شورای اقتصاد دستورالعمل نحوه واگذاری ها را دوبار اصلاح کرد چون کسی نیامد پروژه ها را از دولت دریافت کند. شرایط را سهل‌تر کردیم. الان بیش از 2هزار طرح در دست داریم پول دولت برای اجرای اینها هم ناکافی است چون حدود 500 هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه ها نیاز است اما هنوز با وجود دو بار اصلاح دستور العمل حتی یک پروژه هم تاکنون واگذار نشده است.

*{ در پاسخ به سوالی درباره دستاورد دولت در پسا برجام}: در برجام تعهداتی طرفین دارند که باید انجام دهند اتفاقا درباره تحریم ها تصریح شد تحریم هایی که لغو می شود نباید به بهانه دیگری دوباره آن تحریم ها احیا شود. هر جا احساس کنیم طرف مقابل در اجرای تعهداتش سستی و کندی دارد تذکر می دهیم بنابراین در ملاقات با مسئولان اروپایی این موضوع مطرح است که آمریکا یک کشور از 6 کشور بود و باید آنها هم تعهداتشان را انجام دهند. در حوزه بانکی ما یک گام به جلو داریم مثلا دیار وزیر اقتصاد و با رییس صندوق بین المللی که در آن تأکید داشت که آمریکا نمی‌تواند برای 6 کشور دیگر تصمیم گیری کند.

*{در پاسخ به این سوال که چرا وقتی دولت استاندار جدید اصفهان را تعیین کرده بود، به اصرار مسئول حوزه علمیه اصفهان معرفی نشد، چرا دولت هیچ گاه پای تصمیم خودش نمی ایستد و به اصرار امام جمعه عقب نشینی می کند؟}: اینها مسموعاتی است که وجود دارد. وزارت کشور ضوابط نوشته و نانوشته دارد هر تغییری که انجام می دهیم باید یک گام به جلو و فراهم شدن زمینه برای خدمات بیشتر باشد. هر تصمیمی که دولت بداند اجرایش خیر جامعه است دریغ نمی کند.

*{در پاسخ به سوالی درباره لایحه اصلاح نظام پولی و مالی}: آنچه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در حال تدوین هستند آن را برای استجازه قانونی به مجلس خواهند داد.

*{در پاسخ به سوالی درباره برگزار نشدن 3 هفته ای جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی}: جلسات روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود هفته گذشته این روزها به دلیل تعطیلات مذهبی تاسوعا و عاشورا جلسه ای نداشتیم هفته قبل تر هم سفر رئیس جمهور به استان قزوین بود.

*{ در پاسخ به سوالی درباره پیگیری های دولت درباره رفع حصر}: راجع به این موضوع، رسانه ای کردن، لزوما دلیلی بر اقدام موثر نیست و عدم رسانه ای کردن هم به معنی عدم اقدام درباره یک مطالبه اجتماعی نیست. این که دولت در حال انجام اقدام است یا بیاید این اقدام را رسانه ای کند، در پاره ای موارد، مشکل را حل نمی کند. رسانه ای کردن در این موارد، اثر خوبی نخواهد گذاشت. دولت در همه ماموریت های خود و رئیس جمهور به تمام وعده های خود پای بند هستند. برخی زودتر نتیجه می دهد و بعضی بنا به شرایطی که وجود دارد، ممکن است دشوارتر باشد. همه چیز پیگیری می شود.

*{در پاسخ به این سوال که آقای جهانگیری گفت که سطح رفاه مردم به سال 90 نرسیده است، آیا یک هدف گذاری است؟}:قطعا سال 90 برای ما پایه نیست. اهدافی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم مصرح است رشد 8 درصدی مدنظر است. آن سال 119 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بود در بودجه 95 درآمدهای نفتی 68 هزار و پانصد میلیارد تومان یعنی 23 میلیارد دلار در سال بود که داریم با این رقم امروز کشور را اداره می کنیم. قاعدتا ایجاد رفاه با رقم 120 میلیارد دلار رفاه بیشتر ایجاد می کند تا 23 میلیارد دلار.

*{در پاسخ به سوالی درباره قاچاق کالا از مبادی مناطق آزاد}:اینکه وجود کالای قاچاق را مرتبط با وجود مناطق آزاد بدانیم صحبت کارشناسی نیست همه مناطق آزاد گمرک دارند قاچاق از جایی صورت می گیرد که گمرک نداریم. اینکه مبادی مناطق آزاد را از واردات محور به صادرات محور تغییر دهیم درست است. به همین جهت تمام تلاش ما این است که این روند را معکوس کنیم.

*{درباره شرکت ایران در عملیات آزادسازی موصل}:قطعا سربازان ما در آنجا نیستند اما بحث مستشاری را مانند همه کشورهای مسلمان دیگر داریم. موضع ایران در قبال عراق کاملا روشن است از طریق مراجع رسمی سیاست خارجی ابلاغ شد چیز پنهانی باقی نمانده است. امیدواریم آن اقدامات نتیجه بدهد.

*{درباره اعلام وصول شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس}:استیضاح پاسخ دادن است و دولت خود را موظف می داند کاستی را برطرف کند و اگر نیازی به پاسخ دادن است این کار را خواهیم داد و اگر در دستور کار قرار بگیرد دکتر فانی به همه سئوالات پاسخ خواهد داد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین