|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۲۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
اتاق‌های بازرگانی استانی و اتاق بازرگانی ایران با اقدام به تشکیل کمیسیون‌های گردشگری و آغاز فعالیت مستقل و جدی در زمینه این صنعت، به صورت مشخص چه اهدافی را دنبال می‌کنند و در راه تحقق این آمال چه طرح‌ها و برنامه‌های معین و قابل اجرایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟
 طرح دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته قرار است از طریق هیأت رئیسه اتاق ایران به دولت ارائه شود و پس از آن برای تصویب نهایی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. اتاق بازرگانی در کنار تدوین این طرح درصدد است درخصوص تعیین روزهای تعطیل آخر هفته با علما و روحانیون نیز مذاکره کند.

 همزمان با این خبر، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از بی‌نظمی موجود در تقویم کشور انتقاد کرد و گفت: این عارضه موجب شده برنامه‌ریزی برای سفرهای داخلی دشوار شود.

به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی، در صورت ساماندهی تعطیلات می‌توان از بخش گردشگری به عنوان سریع‌ترین بخش برای تزریق ثروت به اقتصاد استفاده کرد.

فعالان بخش خصوصی تنها زمانی در مورد ورود به یک حیطه و صرف سرمایه، اعتبار و زمان در آن مصمم می‌شوند که ریسک سرمایه‌گذاری و آینده حضور در آن فعالیت را به‌واسطه پیش‌بینی رشد، توسعه و بزرگ‌تر شدن سهمش در اقتصاد منطقی و مثبت ارزیابی کنند. بر همین اساس فعال شدن کمیسیو‌ن‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی و توجه ویژه اعضای بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی ایران به مباحث این صنعت را می‌توان نمایانگر چشم‌انداز روشن این دست از فعالیت‌های اقتصادی در کشور دانست و در صورتی‌که این اقبال در کنار عزم و اراده متولیان دولتی برای طراحی اسناد توسعه راهبردی و میدان دادن به بخش خصوصی به منصه ظهور برسد، شاید نهضت نامیدن این تحرک چندان هم دور از واقع نباشد.

در همین خصوص غلامحسین شافعی که در پی یک انتخابات میا‌ن‌دوره‌ای به ریاست اتاق بازرگانی ایران منصوب شده است، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، از برنامه‌های پیش‌روی اتاق‌های بازرگانی برای تحول و توسعه صنعت گردشگری کشور سخن می‌گوید و این صنعت را یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار توصیف می‌کند.

او همچنین بر ضرورت ساماندهی تعطیلات و دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته به‌عنوان یک زیرساخت ابتدایی و غیر قابل انکار برای تبدیل شدن گردشگری داخلی به یک صنعت مورد اعتنا تاکید می‌کند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را خواهید خواند.

حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در غالب نشست‌ها و برنامه‌های مربوط به صنعت گردشگری و از آن فراتر، ورود مستقیم این پارلمان برای برگزاری برخی رویدادها‌ی گردشگری در ماه‌های اخیر، نشان از علاقه‌مندی اعضای این مجموعه به مبحث گردشگری دارد. از نظر شما چرا به یکباره این اقبال در میان فعالان بخش خصوصی کشور شکل گرفته است؟

بخش گردشگری یکی از اولویت‌های آینده اقتصاد ایران است. در واقع بهره‌وری بالای این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع به این معنا که با کمترین آورده، قابل توجه‌ترین میزان سوددهی را به همراه دارد، در کنار موقعیت استثنایی ایران در جذب گردشگر به واسطه قابلیت‌های منحصربه‌فرد تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی، امکان کسب درآمد بالا از این محل را به راحتی میسر می‌سازد. همچنین این صنعت با داشتن قابلیت تزریق ثروت در کوتاه‌مدت به اقتصاد کشور، بهترین نوع فعالیت برای سرعت‌بخشی به رشد اقتصاد و ایجاد رونق پایدار به نفع عموم مردم است. از این‌رو اتاق‌های بازرگانی در تمامی شهرستان‌ها نسبت به این صنعت در حال توسعه علاقه‌مند شده و شاهد آن شکل‌گیری کمیسیون‌های مستقل گردشگری در هر یک از شهرستان‌های کشور است.

اتاق‌های بازرگانی استانی و اتاق بازرگانی ایران با اقدام به تشکیل کمیسیون‌های گردشگری و آغاز فعالیت مستقل و جدی در زمینه این صنعت، به صورت مشخص چه اهدافی را دنبال می‌کنند و در راه تحقق این آمال چه طرح‌ها و برنامه‌های معین و قابل اجرایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟

بیش و پیش از هرچیز، شناسایی کامل ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران و پس از آن معرفی ایران به مردم کشورهای دیگر در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات عملی اتاق بازرگانی ایران است. تاکید بر امنیت بالا و ثبات پایدار حاکم بر کشور در بحبوحه ناامنی‌ها و آشوب‌های منطقه‌ای و همچنین تکیه بر فرهنگ غنی ارتباطی و میهمان‌نوازی مردم ایران به‌عنوان یک سرمایه فرهنگی ارزشمند، از جمله نقاط قوتی است که در شناساندن ایران به دیگر مردمان جهان باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا اعضای اتاق ایران برآنند تا در بستر مراوداتی و ارتباطی تعریف‌شده با اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها، از پتانسیل خود برای معرفی هر چه بهتر ایران و قابلیت‌های گردشگری آن استفاده و توجه گردشگران و سرمایه‌داران این کشورها را به سوی ایران جلب کنند. در واقع اعضای اتاق، پرداختن به این اقدامات در حد امکانات و توان شخصی و مجموعه‌ای خویش را از وظایف خود دانسته و بر نقش گردشگری به‌عنوان یک صنعت زود بازده در رشد اقتصادی کشور وقوف کامل دارند.

شما در صحبت‌هایتان بسیار بر اهمیت گردشگران ورودی تاکید و کمتر بر ضرورت توجه به گردشگری داخلی اشاره کردید؛ آیا فکر نمی‌‌کنید لازم است اتاق به این بخش مهم گردشگری نیز ورود یابد و برای توسعه آن هم برنامه‌های مشخصی تعریف کند؟

بی‌شک رونق گردشگری ورودی بدون توسعه گردشگری داخلی امکان‌پذیر نیست. از این‌رو اتاق به این موضوع نیز توجه داشته و از دید بخش خصوصی یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که گردشگری داخلی را تقویت خواهد کرد، ساماندهی تعطیلات است.  متاسفانه در حال حاضر به‌دلیل بی‌نظمی موجود در تقویم کشور، برنامه‌ریزی برای سفرهای داخلی دشوار و محدود به زمان‌های مشخصی از سال شده که به‌دلیل بالا بودن تقاضا در آن ایام، ‌امکان بهره‌مندی خانواده‌ها از خدمات مطلوب وجود ندارد. به همین خاطر افزایش تعطیلات آخر هفته از یک روز به دو روز و ساماندهی تعطیلات به این وسیله، علاوه‌بر اینکه سفرهای داخلی را در تمامی سال و به صورت تقریبا یکنواخت توزیع می‌کند، با ایجاد فرصت تجدید قوا به کارکنان، بازده کاری را نیز افزایش می‌دهد و همچنین به تقویت الفت‌ها و پیوندهای خانوادگی کمک بسزایی می‌کند.با این‌همه و با ابراز تاسف باید بگویم که تصمیم‌گیری در این ارتباط از محدوده اختیارات ما خارج بوده و جلب نظر مسئولان امر با رایزنی‌های مکرر و گفت‌وگو پیرامون این موضوع تنها کاری است که درباره این موضوع از دست ما برمی‌آید.

یکی دیگر از جنبه‌هایی که اتاق در حوزه گردشگری به آن علاقه نشان داده، گردشگری سلامت است؛ در این مورد اتاق بازرگانی ایران کدام‌یک از ایده‌های خود را محقق کرده و همچنین چه برنامه‌هایی را برای اجرا در دست دارد؟

همان‌طور که اشاره کردید، گردشگری سلامت و همچنین گردشگری مذهبی از موارد مورد علاقه کمیسیون‌های اتاق در صنعت گردشگری است. در این راستا، عمده تمرکز ما بر جذب گردشگر و ساماندهی این نوع از گردشگری در مشهد بوده که با داشتن بارگاه امام رضا (ع) می‌تواند به اصلی‌ترین مقصد گردشگری سلامت مسلمانان تبدیل شود.  در واقع برخورداری این شهر از برکت وجود امام هشتم، انگیزه ورود گردشگران سلامت را برای انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد درمانی خود دوچندان می‌کند؛ چراکه گردشگران با نیت سلامت و به امید شفا به این شهر سفر می‌کنند و این احساس منحصربه‌فرد نسبت به مشهد، درحالی‌که ایران صاحب امکانات و دانش پزشکی پیشرفته‌ای است، به بهترین شکل امکان جذب هزاران گردشگر سلامت را از کشورهای همسایه به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس و نیز افغانستان فراهم می‌کند.

این موضوع زمانی بیشتر مورد اهمیت قرار خواهد گرفت که بدانیم در حال حاضر از کشوری همچون افغانستان، پنج پرواز در هفته‌ به مقصد دهلی و تنها با هدف برخورداری از امکانات و خدمات درمانی و سلامت برقرار است. با این‌همه باید اذعان کرد که اگرچه این آمار نشان‌دهنده عدم استفاده ما از این فرصت استثنایی به‌دلیل وجود مشکلات تشکیلاتی و عدم ساماندهی مطلوب در این زمینه بوده، اما در حال حاضر اقدامات مثبت و امیدبخشی در حال شکل‌گیری است که امیدوارم با توجه بخش دولتی و همراهی پررنگ بخش خصوصی، مشکلات برطرف شود و شرکت‌های حرفه‌ای گردشگری سلامت در ایران شکل بگیرند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین