|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۱۲۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
علی طیب‌نیا که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی به آمریکا سفر کرده بود، با وزرای اقتصادی چین، فرانسه، نروژ، هلند، سوئد و ... برای ارتقای روابط اقتصادی ایران با این کشورها مذاکره کرده است
علی طیب‌نیا که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی به آمریکا سفر کرده بود، با وزرای اقتصادی چین، فرانسه، نروژ، هلند، سوئد و ... برای ارتقای روابط اقتصادی ایران با این کشورها مذاکره کرده و در دیدارهایی با رئیس صندوق بین‌المللی پول و قائم‌مقام بانک جهانی، برای بهبود روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا رایزنی کرده و از لاگارد قول مساعدت و رایزنی برای ارتقای روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی را گرفته است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی شانزدهم مهر ماه به قصد شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی به واشنگتن سفر کرد و در برنامه‌ای فشرده با وزرای اقتصادی تعداد زیادی از کشورهای اروپایی و چین دیدار داشته و برای ارتقای روابط اقتصادی این کشورها با ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس رایزنی کرده است.

وزیر اقتصاد ایتالیا به ایران می‌آید

اولین دیدار او با پیر کارل پادوان، وزیر اقتصاد ایتالیا انجام شد. پادوان در این دیدار ابراز خرسندی کرده بود که روند همکاری‌های دو کشور رو به توسعه است و به طیب‌نیا گفته بود که به منظور نهایی کردن توافقات مالی و بانکی صورت گرفته در آینده ای نزدیک به ایران سفر خواهد کرد.

وزیر اقتصاد ایتالیا همچنین بیان کرده بود که ایتالیا معتقد به انجام تعهدات و بهبود روابط با ایران است و همه توان این کشور برای برداشتن موانع بکار خواهد رفت.

وی همچنین تاکید کرده بود که بانک‌ها و شرکت‌های ایتالیایی برای افزایش همکاری های دوجانبه اراده جدی دارند و اکنون نیز منتظر پاسخ ایران درباره پیشنهاد شرکت‌های ساچه و اگزیم بانک هستند.

میشل ساپین، وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت فرانسه نیز یکی دیگر از وزرایی بود که با طیب نیا دیدار کرد و به او گفت: زمینه‌های زیادی برای همکاری‌های دوجانبه ایران و فرانسه وجود دارد. دولت ایران در سال‌های گذشته دستاوردهای زیادی در حوزه کاهش اتکا و درآمدهای نفتی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، ایجاد ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی مثبت داشته‌ است و در این مسیر موفق عمل کرده است.

وی در این سفر تمایل کشورش برای ارتقای روابط اقتصادی را بیان و مطرح کرده بود: همکاری‌های ما با ایران شامل همکاری در حوزه‌های خودرو، نفت و گاز، حمل‌ونقل و هوایی است.

او تصریح کرده بود: ما خود را به طور کامل به اجرای برجام متعهد می‌دانیم هرچند معتقدیم که مشکلاتی وجود دارد ولی این مشکلات خللی در اراده‌مان برای انجام تعهداتمان ایجاد نخواهد کرد.

دعوت هلندی

لی‌لی‌یان کلومن، وزیر تجارت خارجی و توسعه همکاری‌های هلند نیز با طیب‌نیا دیدار و از ایران برای توسعه روابط همکاری اقتصادی دو کشور دعوت کرده و گفته بود: ایران می‌تواند شریک تجاری مطمئن و مناسبی برای هلند باشند همان‌گونه که در گذشته نیز همکاری‌های اقتصادی دو کشور قابل توجه بوده است. تمایل و علاقه برای توسعه همکاری با ایران یک باور جدی بوده و یک ژست دیپلماتیک نیست. به همین منظور دولت هلند در حال تدوین پیشنهادهای اساسی مهم در حوزه‌های مختلف اقتصادی برای ورود به دوره جدید از همکاری با ایران است.

کلومن همکاری‌های کشاورزی صنعتی و تولید دانش را از اولویت‌ها برشمرد و گفت: همکاری‌های بین بانکی دو کشور لازمه توسعه روابط است.


نروژی‌ها و خط اعتباری یک میلیارد دلاری

بورگ برند، وزیر امور خارجه و توسعه روابط بین‌الملل نروژ، نیز از دیگر مسئولان عالی‌رتبه کشورهای اروپایی بود که طیب‌نیا در این سفر چند روزه با وی دیدار کرده بود.

وی در این دیدار به طیب‌نیا گفته بود: شرکت‌ها و موسسات مالی و بانک‌های نروژ را جهت همکاری با ایران تشویق می‌کنیم. «دی اند دی» به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد و از همکاری در حوزه‌های دریایی و نفت وشیلات و استقبال می‌کنیم. ما برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیاردی برای شرکت‌های نروژی در نظر گرفته‌ایم که تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون از این خط اعتباری برای صادرات فناوری‌های پیشرفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

حمایت سوئد از عضویت ایران در بانک جهانی

مگدانلا آندرسون، وزیر اقتصاد سوئد نیز یکی دیگر از مسئولان عالی‌رتبه کشورهای اروپایی بود که در این دیدار با طیب‌نیا دیدار کرد و به وی گفت: جامعه ایرانی مقیم سوئد بسیار موفق بوده و این موضوع در تغییر مثبت نگاه دولت آن کشور تاثیر داشته است. ایران در گذشته بزرگترین شریک تجاری سوئد بوده و اکنون نیز این کشور در حال بازگشایی دفتر تجاری خود در تهران و است عزم جدی برای توسعه به سرعت روابط خود با ایران دارد.

آندرسون در ادامه حمایت کشورش از عضویت ایران در سازمان توسعه تجارت را با تاکید بر بهره گیری ظرفیت همه ایرانیان برای توسعه کشور گفت: ما، ایرانیان مقیم خارج به ویژه در کشور سوئد را پل ارتباطی مناسبی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی می‌دانیم.

روابط بانکی ایران و چین عادی شده است
طیب‌نیا با وزیر دارایی چین نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است. وزیر اقتصاد چین نیز بیان کرد: از نظر ما روابط اقتصادی از جمله روابط بانکی دو کشور به حالت عادی بازگشته و این موضوع را در همکاری ‌مد نظر داشته باشیم. ما با توجه به سابقه‌ همکاری‌های خوب دو کشور این همکاری ها را ادامه می‌دهیم و برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی و انتقال دانش فنی آمادگی داریم.

یکی از دیدارهای مهم طیب‌نیا در این سفر دیدار با کارل پیترز، قائم مقام بانک جهانی بود که قول داد نقشه راه همکاری با ایران را سرعت بخشد تا به سمت برنامه‌های عملیاتی پیش رویم.

رایزنی برای بهبود روابط بانکی

به گزارش ایسنا، طیب‌نیا طی تمامی سخنانی که در جریان دیدارهایش با وزرای اقتصادی کشورهای مختلف، رئیس صندوق بین‌المللی پول و مقامات بانک جهانی داشت و در سخنرانی‌هایی که در جریان این سفر ارایه کرد، نسبت به کند بودن روند انجام تعهدات غرب در موضوع همکاری بانک‌های بزرگ با نظام بانکی ایران انتقاد کرده و خواهان انجام تعهدات غرب در این‌باره شد.

شاید مهم‌ترین دستاورد طیب‌نیا از این سفر را علاوه بر پیش‌برد ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای مختلف و ارتقای روابط ایران با بانک جهانی، بتوان پیش برد امور مربوط به بهود روابط بین‌المللی بانکی ایران دانست. همچنان‌که وزیر اقتصاد موفق به گرفتن قول مساعد از کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول برای رایزنی با مقامات آمریکایی برای بهبود روابط بانکی ایران شد و برخی از وزیران کشورهای خارجی نیز اظهار کردند که در حوزه بانکی به منظور گسترش همکاری‌ها با ایران در صدد گفت‌وگو و اعمال فشار به آمریکا هستند.

مثلا وزیر اقتصاد فرانسه در این زمینه گفته است که این کشور و سایر کشورهای اروپایی برای حل این موضوع مصمم بوده و امیدوار هستند همانگونه که درخصوص فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران از سوی آمریکا این هماهنگی صورت گرفت، در موضوع همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران نیز چنین شرایطی ایجاد شود.

نتیجه چنین مذاکراتی آن شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا در جریان به‌روز کردن گزارش راهنمای برجام خود تغییراتی را به سود شفاف‌سازی برای کشورهای اروپایی در جهت بر قراری روابط بانکی با ایران اعمال کرد که بنا بر آن قرار بر این شد که نهادهای مالی غیر آمریکایی و نهادهای آمریکایی خارج از قلمرو جغرافیایی آمریکا مجاز باشند حساب‌های کارگزاری با بانک‌های ایرانی باز کنند همچنین مجاز باشند که به ایرانیان خدمات ارایه کنند به شرطی‌که به صورت مستقیم و غیر مستقیم نظام مالی آمریکا مورد استفاده قرار نگیرد.

این اصلاحات گرچه از نظر مسئولان وزرات اقتصاد کافی نیست و باید اقدامات موثرتری در جهت بهبود روابط بانکی ایران صورت بگیرد ولی به زعم بسیاری از کارشناسان گام مثبتی است و می‌توان آن را چراغ سبز آمریکا به اروپا برای برقراری روابط بانکی با ایران تلقی کرد.

تشریح دستاوردهای اقتصادی ایران

طیب‌نیا در جریان سفر خود به واشنگتن و در دیدارهایی که با وزرای اقتصادی کشورهای مختلف داشته است در جهت تشویق آن‌ها برای ارتقای روابط اقتصادی خود با ایران به تشریح دستاوردهای اقتصادی ایران در سال‌های گذشته پرداخته بود.

او در دیدار با لاگارد نیز درباره دستاوردهای اقتصادی دولت نظیر افزایش رشد اقتصادی، کاهش تورم به سطح تک رقمی آن، حصول ثبات در بازار ارز، گسترش فضای آرام و اطمینان بخش اقتصادی و همچنین تلاش دولت در جهت تسویه بدهی‌های خود از طریق ایجاد بازار بدهی توضیحاتی را ارائه کرد.

طیب‌نیا همچنین در نشست خلیج فارس با حضور وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کشورهای امارات متحده عربی و عراق و مدیران و کارشناسان ارشد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز شرکت کرده و تجربیات ایران را در زمینه مدیریت بحران کاهش قیمت نفت تشریح و به دستاوردهای اقتصادی دولت در پسابرجام علی‌رغم کاهش قیمت نفت اشاره کرده و گفته است: ما به تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت به عنوان یک فرصت برای کاهش وابستگی بودجه به نفت نگاه کردیم وموفق شدیم از این فرصت استفاده کنیم، به ترتیبی که نسبت مالیات‌ها به پرداخت‌های هزینه‌ای را افزایش دادیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین