|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
در دنیای مربیگری یک مافیای بزرگ وجود دارد که اگر با آنها نباشی، جایگاهی هم نخواهی داشت ولی آنها نمی توانند مرا وادار به همکاری با خودشان کنند.
 در دنیای مربیگری یک مافیای بزرگ وجود دارد که اگر با آنها نباشی، جایگاهی هم نخواهی داشت ولی آنها نمی توانند مرا وادار به همکاری با خودشان کنند.

اسطوره آرژانتینی فوتبال در مصاحبه با مارکا درباره مسائل روز دنیای فوتبال، از پلاتینی گرفته تا سبک بازی اتلتیکو به صحبت نشست.

دیگو این روزها زندگی را چطور می گذرانی؟

مقطع فوق العاده ای از زندگی را تجربه می کنم. کنار افرادی هستم که دوستشان دارم؛ کنار فرزندان و نوه ام بنجامین. این روزها با کسی مشکلی ندارم و در صلح با همه به سر می برم. به عبادت خدا می پردازم و از نصایح پاپ فرانسیسکو بهره می برم. در مورد فوتبال نیز با جانی اینفانتینو(رئیس فیفا) صحبت کردم و به وی توصیه کردم که فوتبال را در اختیار فوتبالیست ها بگذارد نه مدیران.

اگر در فیفا منصبی به شما داده شود، چه کارهای انجام خواهید داد؟

کسی که به یک بطری لگد نزده نمی تواند در فیفا مشغول به کار شده و برای ما که از کودکی با توپ بزرگ شدیم تصمیم گیری کند. اینفانتینو خوشبختانه فوتبالی ها را وارد فیفا کرده است. با بوبان، روجری، ترزگه، هوگو سانچز و ...صحبت کرده ام و همه برای پیشرفت فوتبال با یکدیگر هم نظریم. اینفانتینو به من گفته است که با من همکاری خواهد کرد. 30 سال است که برای اعتبار فوتبال در تلاش هستم.

پلاتینی(رئیس سابق یوفا) برای شما یک نومیدی بود؟

بله، او هیچ کمکی به فوتبال نکرد و در ظرفی که غذا می خورد تف کرد. با او احترام زیادی را از دست دادیم اما دیگر گذشت. او ما را حتی یک دقیقه هم در تصمیم هایش دخالت نمی داد.

دیگر مربیگری نخواهید کرد؟ آخرین حضور شما روی نیمکت به 2012 بر می گردد.

چرا که نه. انگیزه این کار را دارم اما در دنیای فوتبال و به خصوص مربیگری، یک مافیای بزرگ وجود دارد که در دست مدیران برنامه هاست. شاید دیده نشود ولی 100 درصد وجود دارد. ایجنت ها هستند که نه بر اساس شایستگی ها بلکه بر اساس پول، مربیان را جابجا می کنند. اگر با آنها نباشی، به هیچ باشگاهی نخواهی رفت ولی من این کار را نکرده و نخواهم کرد. این واقعیتی است که به شما می گویم.

زمانی، مربیان آزادانه به استخدام مثلا رئال و میلان در می آمدند اما حالا شرکت های عظیم آنها را به باشگاه های بزرگ می فرستند. به طور مثال بنیتس(که برایش احترام قائل هستم) در رئال عملکرد خوبی نداشت؛ نه به خاطر بازیکنان که به خاطر ضعف خودش اما بلافاصله او به نیوکاسل رفت و قرارداد سه ساله بست. به نظر شما این طبیعی است؟

زیدان یک بازیکن بزرگ برای رئال بود و حالا مربی این تیم شده است. انتظار اتفاق مشابهی در مورد خودتان دارید؟

شاید من در حد مربیگری در بارسا یا تیمی بزرگ نباشم ولی این شانس را دارم تا برای یک تیم مدعی مربیگری کنم. من در مربیگری، تاوان شهرتم در دوران فوتبالم را دادم. زمانی می گفتند که یک بازیکن خوب بودن، برای یک مربی خوب بودن کفایت نمی کند و به همین دلیل از موفقیت های زیدان خوشحالم. زمانی کرویف توانست پاسخ خوبی به کسانی که این ادعا را مطرح می کردند بدهد.

حالا که صحبت از مربیان است، به نظر شما دیگو سیمئونه در اتلتیکو شایسته فتح لیگ قهرمانان نبوده؟

او کار بزرگی در اتلتیکو انجام داده است. چولو در ریورپلات، اوج و سقوط را باهم تجربه کرد اما امروز در حضور بارسا و رئال توانسته اتلتیکو را در حد مدعی قهرمانی مطرح کند. در هر دو فینالی که اتلتیکو به رئال باخت، تیم او با فلسفه خودش و آنطوری که سیمئونه فکر می کرد بازی کرد.

خیلی ها می گویند که فوتبال اتلتیکو کسل کننده است.

به من بگویید که تیم هایی که جذاب بازی می کردند حالا کجا هستند؟ آژاکس الان کجاست؟ این تیم جذاب بازی می کند ولی جامی در اروپا فتح نمی کند. بایرن اگر 100 کیلومتر از آلمان دور شود، کارش گره خواهد خورد، در حالیکه در بوندسلیگا رقیب ندارد.

و سبک تماشایی پپ گواردیولا

گواردیولا یک شخصیت استثنایی و یک پدیده است که کارش را خوب انجام داده اما من معتقدم اینکه می گویند او خالق سبک تیکی تاکا بوده درست نیست. این سبک فوتبال را کرویف ابداع کرد. زمانی که من فوتبال بازی می کردم نیز طرفدار سبک منوتی بودم.
نظر شما در مورد رقابت مسی و رونالدو؟

من لالیگا و همه لیگ های دیگر را تماشا می کنم و باید بگویم که مسی و رونالدو یک سرو گردن از دیگران بالاتر هستند. رونالدو مرا به وجد می آورد چون همیشه خودش را نشان می دهد. در مورد مسی هم بارها گفته ام که برای استثنایی بودن نیاز به فتح جام جهانی ندارد و از گفتن این مساله دیگر خسته شده ام.

اجازه دهید مسی در آرامش باشد و اینقدر نگویید که او برای تیم ملی ارزش قائل نیست و سرود ملی را نمی خواند و ..... من به او برای خداحافظی با تیم ملی کاملا حق می دادم اما بعد از تصمیم او به این کار، همان هایی که از وی انتقاد می کردند، برای منصرف کردن او دست به کار شدند.

این دو، سال های بیشتری به عنوان شماره یک دنیا خواهند درخشید؟

بله، معتقدم که چنین خواهد بود ولی چیزی که می خواهم بگویم این است که در آرژانتین بازیکنی نزدیک به مسی هم نداریم که این خوب نیست. روزی به پله گفتم که زمان ما در برزیل و آرژانتین، چند بازیکن با شخصیت و کلاس نزدیک به هم وجود داشت اما حالا اینگونه نیست.

مسی لالیگا و کوپا دل ری را با بارسلونا برد و رونالدو نیز لیگ قهرمانان و یورو 2016 را. کدام یک شایسته توپ طلا هستند؟

من برای توپ طلا ارزش زیادی قائل نیستم. سال 2014 نویر فاتح جام جهانی شده بود و او باید برنده توپ طلا می شد ولی این عنوان به رونالدو رسید. نمی توانم بگویم که مسی برتر از رونالدو است یا برعکس. من از تماشای بازی هر دو لذت می برم و اگر مربی بودم، دوست داشتم هر دو برای من بازی کنند.

و نیمار؟

تماشای بازی او هم لذتبخش است. او رقیب بزرگی برای لئو و کریستیانو است. برزیل هرگز پا پس نمی کشد. زمانی ریوالدو، رونالدینیو و کاکا بودند و حالا نیمار نماد این کشور است. بارها دیده ام که بازیکنان حریف به وی 200 بار لگد می زنند اما او بلند شده و به راهش ادامه می دهد.

کدام بازیکن رئال مورد توجه شما قرار دارد؟

لوکا مودریچ. او یک بازیکن کامل است که تسلط ویژه ای به میانه زمین دارد. او را در دفاع، میانه زمین و خط حمله می بینیم که پاس می دهد و گل می زند. مودریچ بازیکن با شخصیتی است. موراتا هم از نظر من بازیکن آینده داری است ولی باید به او بیش از اینها در رئال اعتماد شود.

در مورد مدافعان صحبت کنیم. از نظر شما راموس یک بازیکن سوپرکلاس است؟

برای من خیر. برای او احترام زیادی قائل هستم و بسیار با شخصیت است. او قدرت گلزنی بالایی هم دارد ولی معتقدم نسل جدید مدافعان، فاصله زیادی با گذشته دارند. باره زی، ویرکوود، میگلی، الکانسکو و ...، اینها در سطحی به مراتب بالاتر از راموس و مدافعان کنونی بودند.

و پیکه کجای کار قرار دارد؟

معتقدم پیکه یک گام بالاتر از راموس است. او تسلط بهتری روی توپ دارد ولی پیکه هم در حد مدافعان نسل من نیست. من از پیکه و راموس خوشم می آید ولی اگر حالا به مدافعان اینقدر اهمیت داده می شود، به خاطر نبود مهاجمان خوب است. مسی، رونالدو و نیمار، فاصله زیادی با دیگران دارند.

از تیم هایی که بازی را با مدافعانشان شروع می کنند خوشتان می آید؟

بله در واقع زمان ما اینگونه بود. دوست ندارم یک مدافع فقط کارش دفع توپ باشد. گاهی می بینم که ماسکرانو یک پاس 50 متری می دهد و به خودم می گویم، ماچه، بازیکن در 15 متری تو است و کار آسان تر را انجام بده؛ ولی فوتبال امروز اینگونه است.

بازی پرو و آرژانتین(2-2) را دیدم و معتقدم تیم ملی کشورم باید خیلی بهتر از اینها کار کند. مهاجمانی چون آگوئرو، ایگواین و دیبالا داریم ولی بدون مسی یک تیم معمولی شده ایم.(این مصاحبه قبل از شکست خانگی آرژانتین برابر پاراگوئه تنظیم شده است.)

و اسپانیا می تواند فاتح جام جهانی 2018 شود؟

اسپانیا همیشه بازیکنان فوق العاده ای داشته و به خاطر سبک بازی اش تیکی تاکا، تیمی جذاب است. بازهم می گویم که تیکی تاکا را کرویف ابداع کرد نه پپ(می خندد)

کتاب شما با عنوان" اینگونه قهرمان جهان شدیم"، با این جمله تمام می شود که آرژانتین بعد مسی چه خواهد شد؟

بله، زمان ما 10 بازیکن فوق العاده داشتیم اما حالا به زحمت بازیکنی در اندازه آنها می توان یافت و این تقصیر مدیران است. واقعا بعد از مسی چه بر سر آرژانتین خواهد آمد؟ به شدت نگران این قضیه هستم.

منبع : ورزش 3
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین