|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۲۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
دولت عربستان سعودی به دنبال بحران کاهش درآمد و هزینه های کلان و گسترده در این کشور چاره ای جز اخذ وام های کلان نداشته و رتبه بندی اقتصادی این کشور در نزد موسسات اعتبار سنجی اقتصادی در سطح منفی قرار دارد.
 دولت عربستان سعودی به دنبال بحران کاهش درآمد و هزینه های کلان و گسترده در این کشور چاره ای جز اخذ وام های کلان نداشته و رتبه بندی اقتصادی این کشور در نزد موسسات اعتبار سنجی اقتصادی در سطح منفی قرار دارد.

رویکرد ناموفق دولت سعودی در بازار جهانی نفت و مشکلاتی که برای این کشور پس از توطئه نفتی ریاض ایجاد شد موجب روی آوردن رژیم عربستان برای اخذ وام متوسل به مؤسسات بین المللی شدسعودی به اخذ وام از بازارهای جهانی شده و موسسه اعتیار سنجی 'فیچ' نیز رده بندی سعودی را از نظر رشد اقتصادی در سطح A منفی تعیین کرد.

ریاض برای جبران برخی از خسارت های خود چاره ای جز همکاری با بانک ها و موسسات مالی آمریکا پیش روی خود ندیده است در شرایط بحرانی روابط با واشنگتن به بانک های ' اچ اس بی سی' و 'سیتی گروپ' متوسل شده و قرار است از راه تعامل با این بانک ها وام های مورد نیاز خود را اخذ کند و اوراق بهادار را به چاپ برساند.

بر اساس امار ارائه شده صدور اوراق بهادار از سوی عربستان سعودی برای حل مشکلات ممکن است به مرز 15میلیارد دلار برسد که این رقم در تاریخ چند دهه اخیر این کشور بی سابقه است.
با توجه به ناتوانی عربستان برای تحمل دراز مدت کاهش قیمت های نفت، عربستان حدود 180 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست داده است و در جستجو برای راهی برای جبران کسری بزرگ بودجه خود است.

به گزارش ایرنا، مشاور ارشد مالی محمد بن سلمان جانشین ولیعهد، وزیر دفاع و فرزند شاه سعودی اخیرا با ارائه تصویری تاریک از وضعیت اقتصادی کشور گفته است که عربستان سالانه یکصد میلیارد دلار را در قالب هزینه های غیرموثر یا قراردادهای تجاری نامشخص هدر می دهد و اگر گامی بزرگ برای تغییر امور انجام نشود، اوضاع در سال 2017 میلادی وخیم خواهد شد.

عربستان باید برخی اقدامات مالی دردناک را اتخاذ کند تا بتواند به تعهدات مالی خود عمل نماید. این اقدامات در ارتباط با اقتصاد و افزایش سن بازنشگستی در بخش های دولتی است.

همچنین نیاز به کاهش هزینه های دولتی و برداشتن یارانه کالاها و خدمات روزانه نظیر برق و آب و سوخت است. عربستان همچنین باید هزینه پرداخت حقوق را کاهش دهد که این امر باعث خواهد شد تا مردم شغل خود را از دست بدهند یا مزایای مالی آنها قطع شود.

با توجه به ساختار اجتماعی عربستان، اخراج کارگران واکنش و تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین