|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۲۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
و مهمترین پیام عاشورای حسینی برای جوانان امروز است . جوانانی که می سازند فردای مارا ... اما چگونه ساختن این فردا بسته به میزان آشنایی این جوانان با آن پیام نیز دارد .
 آفتاب یزد در یادداشتی به قلم محسن غرویان استاد حوزه نوشت:

عاشورا در پس سده ها همچنان می گریاند و سوگ بر دل می نشاند . عاشورا هنوزهم یاد آور مظلومیت ها و ظلم ستیزی هاست . عاشورا هنوز هم درس ها با خود به همراه دارد برای من برای تو ، برای ما ... تا شاید بیاموزیم و به کارگیریم، تا شاید انسانیت را و نیک اندیشی و نیک کرداری و نیک گفتاری را به کار بندیم . این روزها تنها روزهای سیه پوشیدن برتن نیست ، تنها عزاداری و نمایش گریه بر چهره هم نیست ، تنها بلندکردن علم و یا حسین گفتن هم همین طور ...

بلکه روز های اندکی فکر است . اندکی فکر به مفهوم و پیامی که صد‌ها سال قبل تر رخ داد. پیامی که نباید در پس ظاهر سازی ها پنهان بماند و مغفول .

در پس نذری دادن‌ها و نذری گرفتن‌ها .... باید اندیشید به حرفی که حسین گفت و ما مدعیان پیروی از او باید بدان آشنا باشیم .

و مهمترین پیام عاشورای حسینی برای جوانان امروز است . جوانانی که می سازند فردای مارا ... اما چگونه ساختن این فردا بسته به میزان آشنایی این جوانان با آن پیام نیز دارد .

پیام اصلی عاشورا برای نسل جوان امروز، بیداری وجدان‌هاست. امام حسین (ع) در تمام خطبه‌ها، سخنرانی‌ها و افکار و کرداری که در حادثه عاشورا داشتند در تلاش برای بیدار کردن وجدان انسان‌ها بوده‌اند جمله‌ای دارند که « ان لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم»؛
«اگر شما یزیدیان دین ندارید و از معاد و قیامت نمی‌هراسید لااقل آزادمرد باشید.» اما این جمله تنها یکی از آن جمله های ارزشمند است ، وقتی امام حسین(ع) ، کودک شیرخوار‌‌شان را به میدان می‌برند به یزیدیان همین را می‌گویند که «آیا شما وجدان انسانی ندارید؟!» از این جملات نتیجه می گیریمکه تمام رفتارهای امام حسین(ع) پیامی با این مضمون دارد که انسان باید وجدان داشته باشد. از فطرت بیدار و دل و قلبی زنده بهره ببرد. نسل جوان امروز، باید دلها و فطرت‌هاو وجدان‌هایشان را بیدا نگه دارند تا نور در روح خویش بدمند . اگر وجدان و قلب بمیرد، انسان قساوت قلب پیدا می‌کند و قساوت قلب همراه با احساس ظلمت و تاریکی است، من پیام امام حسین(ع) برای نسل امروز را در همین بیداری وجدان می‌دانم و اثر عملی بیداری وجدان‌ها این است که انسان اهل عدالت، انصاف، خلوص و پاکی می‌شود و جامعه امروز ما نیاز به دل‌های روشن، پاک و مهربان دارد. کینه‌ها باید کنار گذاشته شود.

عداوت‌ها و دشمنی‌ها را از یاد برد و محبت، تعاون، همکاری را به جای آن نشاند. پیام اصلی عاشورای حسینی جایگزینی خوبی‌ها به جای بدی‌ها در زمان ماست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین