|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
آنچه که باعث ایجاد انگیزه مضاعف برای من و امثال من برای خدمت استوار و مستحکم است، نظر مقام معظم رهبری بر جوان سازی و به کارگیری نیروهای جوان می باشد.
 آنچه که باعث ایجاد انگیزه مضاعف برای من و امثال من برای خدمت استوار و مستحکم است، نظر مقام معظم رهبری بر جوان سازی و به کارگیری نیروهای جوان می باشد.

در خصوص فعالیتهای حفاری در آنسوی مرزها نیز ابتدا بررسی بازار کار حفاری، شناسایی رقبا و ... را در کشورهای همسایه ارزیابی نموده و به عنوان گام اول فعالیت در کشورهای عراق و عمان را در دستور کار خود قرار داده ایم که چنانچه به یاری خداوند متعال و پیگیری همکارانم در مجموعه شرکت محقق گردد، در آینده خبرهای خوبی برای سهامداران و مردم شریف ایران خواهیم داشت

بنابر شرایط تحمیلی به جهت تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت در سالهای گذشته فشار مضاعفی به این شرکت وارد شده و این امر مستلزم برنامه ریزی حداقلی در سه سال پیاپی می باشد تا از چرخه رکود خارج و به چرخه رشد و شکوفایی بازگشت نماییم

یکی از اهداف تبیین شده توسط اینجانب توسعه می باشد که البته با در نظر گرفتن وضعیت امروز بازار ضرورتا این توسعه به معنای افزایش تعداد دکلهای مالکیت شاید نباشد ولی آنچه که مسلم است یکی از بندهای مهم این هدف حضور در عرصه های مختلف صنایع بالادستی نفت و نیز ورود به گروه شرکتهای E&P خواهد بود

امروزه در صنعت نفت، صنعت حفاری حرف اول را می‌زند تا جایی که  ملاک قدرت شرکت‌های نفتی، به قدرت و توان حفاری آن شرکت ها باز می گردد.  به بیان دیگر،  صنعت حفاری، شاه کلید فتح مخازن نفت و گاز است. در کشورمان ایران نیز اگر چه در حوزه های ایجاد شرکت های اکتشاف و تولید تحت عنوان E&P  چه در سالهای پیش و چه پس از پیروزی انقلاب توفیق چشمگیری حاصل نشده، اما بدون تردید و به ویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در زمینه حفاری چاههای نفت و گاز، این صنعت به طور کامل در کشور به خودکفایی رسیده است. پیشرفت های صنعت حفاری در کشورمان به اینجا نیز ختم نشد چه اینکه شرکت حفاری شمال که در اوایل دهه هشتاد پا عرصه وجود گذاشته بود، خیلی زود پا را از مرزهای سرزمینی مان هم فراتر گذاشت و با حضور در بازار بین المللی حفاری، خودکفایی را به خود اتکایی مبدل ساخت هر چند لامحاله این صنعت برای ادامه توسعه و بالندگی خویش باید همواره تجهیز به تکنولوژی های روز دنیا را مد نظر قرار دهد.

بر این اساس، شرکت حفاری شمال از جمله شرکتهای معتبر در صنعت حفاری است که در مناطق مختلف عملیاتی صنعت نفت به فعالیت مشغول است و نقشی بی بدیل در توسعه این صنعت ایفا می نماید. اما این شرکت در دوران حیات خویش فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. راه اندازی سکوی امیر کبیر و ضرب سکه کشف نفت در دریای خروشان خزر از جمله افتخارات تاریخ ساز این شرکت به حساب می آید. اما پس از آن بود که برخی حواشی و تغییرات مدیریتی دامن این شرکت را گرفت و برای مدتی بیش از یکسال این شرکت را به محاق ابهام و بلاتکلیفی فرو برد. این حواشی اما با روی کار آمدن مدیری جوان و در عین حال پر تجربه در حال فروکش کردن است تا جاییکه بازگشت کار و تلاش و تعامل شایسته با کارفرمایان برای توسعه روزلفزون صنعت نفت به وضوح قابل رصد و عینی است.

مهندس محمد رضا محمد زاده که خود را فرزند شرکت حفاری شمال می داند در جای جای این شرکت به ایفای نقش موثر پرداخته و در راه اندازی و عملیاتی کردن سکوها و دکل های خشکی و دریایی این شرکت نقش آفرینی نموده است. او برای بازگشت حفاری شمال به روزهای خوش گذشته اش برنامه ای سه ساله را با رویکرد و هدف رفع چالش ها و موارد اختلاف با کارفرمایان، توسعه کیفی و کاهش هزینه های شرکت مدون و تبیین کرده است. در همین حال، مهندس محمد زاده در این گفتگو از حسن اعتماد مهندس سعیدی کیا مدیر عامل بنیاد مستضعفان به وی در سپردن این مسوولیت تقدیر و تشکر می کند. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

به عنوان سوال ابتدایی بفرمایید گستره عملیاتی فعالیتهای حفاری شرکت حفاری شمال در کشور چگونه است و در مجموع این شرکت در حال حاضر با چند دکل خشکی و دریایی در مناطق نفتی فعالیت دارد؟ لطفا به تفکیک میادین و تعداد دکل توضیح فرمایید؟

فعالیت های شرکت حفاری شمال را به طور کلی می توان در سه بخش عملیاتی حفاری در دریا، خشکی و خدمات فنی و مهندسی حفاری تفکیک نمود.

در بخش عملیات دریا این شرکت دارای سه دستگاه دکل دریایی بوده که دو دستگاه سوپر ریگ دریایی پایه دار(jack Up ) آن به نام های سحر 1 و 2 می باشد که در حال حاضر در میدان های نفتی بلال و نیز میدان گازی پارس جنوبی در آبهای نیلگون خلیج فارس مشغول عملیات حفاری بوده و یک دستگاه دکل دریایی پایه دار الیما نیز در آبهای دریای خزر در کشور ترکمنستان مشغول فعالیت می باشد که توانسته با عملکرد خوب و کسب رضایتمندی کارفرما قرارداد خود را در طی سالهای متمادی در چند مرحله تمدید نماید ضمنا در این بخش باید اضافه کنم که شرکت حفاری شمال دارای دو دستگاه شناور ملکی ایران بهشهر و راتا بوده که مسئولیت پشتیبانی و جابجایی دستگاه الیما را عهده دار می باشد.

از جمله قابلیت های شرکت حفاری شمال می توان به راهبری سه دستگاه شناور کاسپین که وظیفه پشتیبانی و جابجایی نیروی انسانی و کالامواد به دستگاه نیمه شناور ایران امیرکبیر را دارد اشاره نمود و آنچه که یقینا شما و خوانندگان محترم اطلاع دارند نگهداری و راهبری سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر در طی سالهای گذشته بوده که با همت متخصصان و مهندسان جوان این شرکت توانسته برای اولین بار به آرزوی دیرینه ملت شریف ایران در دستیابی به مخازن هیدروکربوری در آبهای دریای خزر جامه عمل بپوشاند.

در بخش عملیات خشکی، این شرکت دارای 9 دستگاه سکوی نیمه سنگین با توان 2000 اسب بخار می باشد که در اقصی نقاط میهن اسلامی و استانهایی همچون خراسان رضوی، فارس، خوزستان، ایلام و ... مشغول انجام عملیات حفاری می باشد.

و اما در بخش سوم که شامل خدمات جانبی حفاری یا همان خدمات فنی/ مهندسی می باشد نیز همکاران ما توانسته اند در زمینه های خدمات سیمانکاری، نمودارگیری، سرویس سیال حفاری، تصفیه گل و خدمات پسماند اقدامات قابل توجهی انجام و رضایتمندی کارفرمایان در مناطق خشکی و دریا را کسب نمایند.

همانگونه که اشاره کردید، شرکت حفاری شمال تنها شرکت بین المللی حفاری در کشور است که با داشتن یک دکل دریایی هم اکنون در آبهای ترکمنستان مشغول به فعالیت حفاری است. چه توضیحاتی را در این زمینه ضروری می دانید؟ برنامه های شما برای توسعه فعالیتهای حفاری در آن سوی مرزها چیست؟

همانگونه که اطلاع دارید؛ در داخل کشور تنها کارفرمایی که در بخش های دریا و خشکی وجود دارد شرکت ملی نفت ایران می باشد که اگر قرار باشد در جایگاه یک بنگاه اقتصادی رضایت سهامداران خرد و کلان خود را بدست آوریم ضرورت دارد که توان و ظرفیت خود را به حضور در بازار بین المللی و در خارج از مرزهای ایران اسلامی معطوف نمائیم تا بتوانیم ضمن دستیابی به اهداف شرکت در زمینه های صدور خدمات فنی/ تخصصی و ارزآوری به داخل کشور نیز خدماتی را به کشور عزیزمان ارائه نمائیم. بر این اساس، حضور ما به عنوان شرکت شرکت ایرانی با داشتن توان و تخصص قابل ملاحظه در خارج از کشور و تعامل با کارفرمایان محترم و تمدید قرارداد حفاری خود مؤید این گفته هاست.

در خصوص فعالیتهای حفاری در آنسوی مرزها نیز ابتدا بررسی بازار کار حفاری، شناسایی رقبا و ... را در کشورهای همسایه ارزیابی نموده و به عنوان گام اول فعالیت در کشورهای عراق و عمان را در دستور کار خود قرار داده ایم که چنانچه به یاری خداوند متعال و پیگیری همکارانم در مجموعه شرکت محقق گردد، در آینده خبرهای خوبی برای سهامداران و مردم شریف ایران خواهیم داشت. لازم می دانم همین جا با افتخار اشاره کنم که در ابتدای راه اندازی پروژه ترکمنستان خود من نیز افتخار خدمت بر روی سکوی الیما را به مدت دو سال داشته ام.

جنابعالی در برهه ای مسوولیت شرکت حفاری شمال را پذیرفتید که این شرکت از حیث نیروی انسانی در درون شرکت و فعالیت پیمانکاری با کارفرمایان داخلی در شرایط بسامانی نبود، منابع آگاه و آنانی که وضعیت این شرکت را رصد کرده اند، پذیرش این مسوولیت از سوی جنابعالی را جسارتی مثال زدنی و ریسکی پرمخاطره ارزیابی می کنند. به راستی چه اهداف و انگیزه هایی موجب شد که این مسوولیت مهم و پرمخاطره را برعهده بگیرید؟

بنده اعتقاد دارم هرکاری که در جهت کسب رضای خداوند و بر اساس نیت پاک قلبی باشد یقینا به سرانجام خوبی خواهد رسید لذا علیرغم همه مشکلات موجود و از آنجائیکه خود را فرزند صنعت و این شرکت می دانم قبول مسئولیت نمودم و امید آن را دارم که با یاری خداوند، عنایت ائمه معصومین(ع)، حمایت سهامداران و همچنین تعامل و تشریک مساعی همکارانم در کلیه سطوح شرکت بتوانم پاسخگوی اعتماد و اطمینانی که مسئولین محترم نسبت به بنده داشته اند، باشم. البته حمایت کارفرمایان محترم هم لازمه این امر می باشد که جا دارد همین جا از مسئولین ارشد صنعت نفت اعم از وزیر محترم، مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت، آقای مهندس عالیپور، مدیرعامل محترم شرکت مناطق نفت خیز جنوب، آقای مهندس کریمی، مدیرعامل محترم شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و سایر بزرگوارانی که محبتشان با حضور اینجانب در شرکت حفاری شمال بیش از پیش جاری گردید، کمال قدردانی را داشته باشم.

نقشه راه و پلن جنابعالی برای آینده حفاری شمال را چگونه تدوین و تبیین کرده اید؟ برنامه راهبردی جنابعالی برای بازگشت دوباره این شرکت به روزهای مطلوب گذشته اش چیست؟ برنامه جنابعالی برای تعامل و همکاری نزدیک و بدون تنش با کارفرمایان چیست؟ به طور کلی پیام ویژه شما به ذینفعان حفاری شمال اعم از سهامداران و کارفرمایان (شرکت های نفتی زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران) چیست و شرکت حفاری شمال را در افق آینده خویش چگونه شرکتی ترسیم می نمایید؟

بنده در یک برنامه مدون سه ساله سعی دارم به یاری خدا و همکاری گروهی در سطح شرکت ابتدا به رفع چالش ها و موارد اختلاف با کارفرمایان محترم پرداخته و سعی در تلطیف روابط جاری بین دو طرف داشته باشم. همچنین در نظر دارم با پیاده سازی بخش دوم برنامه خود به توسعه کیفی شرکت پرداخته و با افزایش تعداد پروژه ها و کاهش هزینه های شرکت نسبت به بهینه سازی مسائل اقتصادی شرکت اقدام نمایم. مستحضر هستید بنابر شرایط تحمیلی به جهت تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت در سالهای گذشته فشار مضاعفی به این شرکت وارد شده و این امر مستلزم برنامه ریزی حداقلی در سه سال پیاپی می باشد تا از چرخه رکود خارج و به چرخه رشد و شکوفایی بازگشت نماییم. البته به لطف پروردگار در این راستا گامهای خوبی در ابتدای ورود برداشته شده که انشاءا... در آینده نزدیک شاهد نتایج آن خواهیم بود.

جناب مهندس، آیا  این شرکت از حیث تعداد دکل های حفاری ناوگانش را توسعه خواهد داد یا در سایر بیزینس های مرتبط از جمله خدمات حفاری نقش خویش را پررنگ تر خواهد کرد؟

همانطور که اشاره کردم یکی از اهداف تبیین شده توسط اینجانب توسعه می باشد که البته با در نظر گرفتن وضعیت امروز بازار ضرورتا این توسعه به معنای افزایش تعداد دکلهای مالکیت شاید نباشد ولی آنچه که مسلم است یکی از بندهای مهم این هدف حضور در عرصه های مختلف صنایع بالادستی نفت و نیز ورود به گروه شرکتهای E&P خواهد بود.

موضوع مطالبات قابل توجه شرکت حفاری شمال، به چالشی سخت مبدل گردیده است. چه تدابیر و راهکارهایی را برای وصول مطالبات شرکت در دستور کار قرار داده اید؟

موضوع مطالبات تنها گریبان شرکت حفاری شمال را نگرفته ولی با توجه به میزان بسیار زیاد آن در این شرکت، به عنوان یکی از معضلات سنواتی این شرکت تبدیل شده است که البته سعی داریم از طریق مذاکره با کارفرمایان محترم نسبت به دریافت آن با سناریوهای مختلف اقدام نماییم.

ترکیب کارکنان شرکت از حیث میزان تحصیلات چگونه است؟ نقش نیروی انسانی و متخصص در شرکت حفاری شمال را در توسعه این شرکت در حوزه های مختلف چگونه ارزیابی می کنید؟

در هرکجا که از نیروی انسانی صحبت می شود جمله ای کلیشه ای به ذهن خطور می کند که نیروی انسانی سرمایه اصلی هر مجموعه می باشد لیکن در شرکت حفاری شمال همکاران ما این جمله را به واقع عینیت بخشیدند و با دلسوزی و ایثار خود علیرغم وجود مشکلات زیاد در مناطق عملیاتی فعالیت کردند تا با چرخش مته های حفاری چرخه صنعت کشور نیز همواره فعال باشد. اما در خصوص ترکیب کارکنان آنچه که این شرکت را با سایر شرکتهای مشابه متمایز نموده حضور نیروی انسانی متخصص و متعهد است که از مجموع این کارکنان بیش از 60 درصد تحصیلات عالیه دارند و مابقی نیز دارای تجربیات ارزشمندی هستند که نتیجه سالیان متمادی کار تجربی در زمینه های مختلف حفاری بوده که در همین جا لازم است به همه همکارانم عرض خسته نباشید داشته و دستان قوی و کارآمد ایشان را به گرمی بفشارم.

با کنار رفتن سایه شوم تحریم ها و آغار دوران پسابرجام، دروازه های جدیدی به روی صنعت نفت گشوده شده است. در پی آن وزارت نفت ایران مدل های جدید قراردادی تحت عنوان IPC را رونمایی کرد. راهکارهای جنابعالی به عنوان یک پژوهشگر و صاحبنظر در صنعت نفت، برای توسعه پرشتاب و بی وقفه در این صنعت چیست؟ پیشنهاد مشخص شما به تدبیرپردازان صنعت نفت کشور چیست؟

به نظر بنده برای به گردش درآمدن این چرخ می بایست دولت محترم و به تبع آن وزارت محترم نفت ابتدا با تزریق مالی در بخش پیمانکاران نسبت به تقلیل و یا رفع مطالبات آن اقدام نموده تا این شرکتها که غالبا خود را خادم این کشور می دانند چالاک تر به فعالیت خود بپردازند. من به عنوان یکی از اعضای انجمن حفاری ایران از منظر شرکتهای بزرگ و مطرح در کشور مسئله اول و اساسی شرکتهای پیمانکاری در این برهه از زمان مسئله مالی و اقتصادی می دانم.

با توجه به اینکه برخی از صاحبنظران علم مدیریت و تئوریسینهای بنگاههای اقتصادی برای تعالی سازمانها و شرکتهای فعال به وجود و بروز ایده های نو و خلاق و حضور مدیران جوان و با انگیزه در سازمانها اعتقاد دارند و برخی نیز مخالف این نظریه هستند و معتقدند تنها وجود سن و سال کلید حل مشکلات و پیشبرد در سازمان است، کار برای جنابعالی در شرکت حفاری شمال با شرایط موجود به چه نحوی خواهد بود؟ آیا سوابق قبلی مدیریتی تان راهگشای امور می گردد؟

طبیعی است که هر طرحی موافقین و مخالفینی دارد ولی آنچه که باعث ایجاد انگیزه مضاعف برای من و امثال من برای خدمت استوار و مستحکم است، نظر مقام معظم رهبری بر جوان سازی و به کارگیری نیروهای جوان می باشد. هرگاه عرصه بر من به دلایل حاشیه ای و غیر حرفه ای تنگ می شود، با ذکر خدا و یاد نمودن از حامی اصلی این طرح در کشور عزیزمان محکم تر از قبل در راستای خدمت به میهن عزیزمان گام بر می دارم. بی تعارف جوانان کار دشوارتری در پیش دارند چرا که هم باید کار کنند و هم باید خود را ثابت کنند. من نیز به عنوان یکی از پرچمداران این طرح هم در صنعت نفت و هم در بنیاد مستضعفان راه سخت تری در پیش دارم. البته در پایان برخود واجب می دانم از حسن اعتماد جناب آقای مهندس سعیدی کیا به بنده و سپردن این مسئولیت خطیر در طرح توسعه جوانان مستعد کمال تشکر و سپاس را داشته باشم. امیدوارم سایر مسئولین نیز همانند ایشان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حمیت جدی به خرج داده و با اعتماد بر جوانان عرصه را برای تلاش گران آینده این مرز و بوم بیش از پیش هموار سازند.  

منبع : دانش نفت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین