کد خبر: ۱۲۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
قاسم محبعلی، سفیر اسبق کشورمان در مالزی معتقد است که سفر رئیس جمهور می تواند روابط ایران با این کشورها را دوباره احیا کند.
 قاسم محبعلی، سفیر اسبق کشورمان در مالزی معتقد است که سفر رئیس جمهور می تواند روابط ایران با این کشورها را دوباره احیا کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به منطقه آسیای جنوب شرقی، روز جمعه و پس از ‏پایان سفر رسمی به ویتنام، وارد کوالالامپور پایتخت مالزی شد. دکتر روحانی در جمع نحبگان علمی فرهنگی و رسانه ای مالزی گفت: دنیای اسلام نیازمند وحدت، امنیت و توسعه است و برای نجات دنیای اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمی بینم.

قاسم محبعلی، سفیر پیشین کشورمان در مالزی دربارۀ اهمیت سفر دکتر روحانی گفت: کشورهای جنوب شرقی آسیا از اهمیت خاصی برخوردار و امروزه یکی از قطب های دنیا هستند که از رشد اقتصادی بالایی برخوردار هستند. پیش بینی می شود که در آینده اقتصاد دنیا به سمت آسیا و جنوب شرقی آسیا میل کند. متأسفانه طی دولت قبلی روابط ما با این کشورها چندان خوب نبود به خصوص مالزی که ایران همکاری نزدیکی در قبل با این کشور داشت، تقریباً راکد شد و روابط به حداقل رسید.

کشور مالزی عضو سازمان کنفرانس اسلامی است که در رابطه با مسائل سیاسی تا اندازه ای نظرات مشابهی با کشور ما دارد یا برخی از این کشور‌ها از اعضای جنبش غیر متعهد‌ها هم محسوب می‌شوند که در کل باید گفت این ارتباط بعد از چند سال برای کشور ما لازم است و باید برای بهبود آن تا حد مکان تلاش صورت گیرد.

این سفر با اینکه در سال آخر دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی انجام می شود، اهمیت آن این است که می تواند روابط ایران را دوباره با این کشورها فعال کند.

محبعلی در ادامه پیرامون تعبیر رئیس جمهور کشورمان مبنی بر اینکه" قرن 21 متعلق به آسیاست" بیان داشت:

همانطور که عرض کردم  آسیا در معادلات جهانی به لحاظ رشد اقتصادی، صنعت و تکنولوژی از اهمیت به سزایی برخوردار است. در زمینه امنیتی و نظامی کشورهای شرق آسیا زیاد نقش عمده ای در نظام جهانی ندارند، بلکه بیشتر با نگاه و توسعه اقتصادی بود که این کشورها مطرح شدند. لذا می توان تعبیر رییس جمهور را در این چارجوب مورد ارزیابی قرار داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین