|
|
امروز: چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۲۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
بلاروس در چارچوب تنوع بخشی به منابع تامین نفت خود که بیشتر به روسیه متکی است، افزون بر خرید از ونزوئلا، خواهان معامله نفتی با ایران نیز شده است.
 بلاروس در چارچوب تنوع بخشی به منابع تامین نفت خود که بیشتر به روسیه متکی است، افزون بر خرید از ونزوئلا، خواهان معامله نفتی با ایران نیز شده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در دیدار با نمایندگان مجلس این کشور اعلام کرده که کی یف در حال مذاکره نفتی با تهران است.
 
خبرگزاری نویینی بلاروس روز شنبه به نقل از لوکاشنکو نوشت: مذاکرات در حال انجام با ایران پس از طولانی شدن رایزنی های نفتی با روسیه، آغاز شد.
 
وی افزود: اکنون دولت بلاروس ماموریت یافته، منابع جایگزین نفت روسیه را پیدا کند و از سوی دیگر طرح ساخت خط لوله نفتی از دریای بالتیک و نوسازی پالایشگاه نووپلوتسکی را نیز بررسی کند.
 
بلاروس نفت خریداری شده از روسیه و دیگر کشورها را در پالایشگاه های خود به فرآورده های مختلف تبدیل کرده که بخش اصلی آن صادر می شود و از این راه درآمد ارزی کسب می کند.
 
به گزارش رسانه های روسی، بلاروس در مذاکرات با روسیه و دیگر کشورهای نفتی، سیاست دریافت تخفیف نسبت به قیمت جهانی را پیگیری می کند که همین موضوع سبب شده است ماهها مذاکرات با مسکو بی نتیجه بماند.
 
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز به تازگی اعلام کرده که مینسک بابت نفت های دریافتی از این کشور 300 میلیون دلار به مسکو بدهکار است.
 
رسانه های روسی نوشته اند که مقام های بلاروس بر این باورند از مرزهای غربی روسیه در برابر حضور نظامی غرب دفاع می کنند و به همین دلیل انتظار دارند نفت را با بهای پائین تری خریداری کنند، در حالیکه مقام های روسی اعلام کرده اند، تخفیف های داده شده به برخی مشتریان سبب شده است نسبت به قیمت جهانی سالانه بیش از دو میلیارد و 200 میلیون دلار کمتر درآمد نفتی کسب کنند.
 
لوکاشنکو دو هفته پیش نیز ماه با متهم کردن مسکو به اعمال فشار اقتصادی بر مینسک، گفت: روسیه در این زمینه فشار وارد می کند که سبب شده است دو کشور د رباره تعیین بهای گاز به توافق نرسند.
 
وی در دیدار با گریگوری راپوتا دبیر اتحاد دولت روسیه و بلاروس در پایتخت این کشور، گزارش داد: مذاکرات چندین ماه است که در جا می زند و مینسک نمی تواند بامسکو در این باره به توافق برسد.
 
لوکاشنکو اظهار کرد: روسیه در این رابطه صادرات نفت به بلاروس را کاهش داده است و ما این را به عنوان فشار تلقی می کنیم که نه من و نه بلاروسی ها حاضر به پذیرش این فشار نیستیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور از آغاز سال 2016 تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته، از مقام روسی خواست برای حل مسائل پیش آمده در سطح ریاست جمهوری و دولت روسیه تلاش و از منافع مشترک دو کشور دفاع کند.
 
بلاروس در جمع کشورهای برآمده از فروپاشی شوروی در سال 1991 نزدیک ترین روابط اقتصادی و سیاسی با روسیه را دارد و حتی مینسک و مسکو سال 1998 توافق نامه تلاش برای اتحاد دو دولت را امضا کرده اند و تردد شهروندان روسی و بلاروسی نیز در مرزها آزاد است.
 
از سوی دیگر، لوکاشنکو نیز همیشه بر اهمیت حفظ روابط مینسک با مسکو در برابر توسعه همکاری ها با غرب تاکید می کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین