|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۱۲۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
حمله به سنگ قبر گذشتگان البته اتفاق مسبوق سابقه است، اما این بار مزار دو تن از مشاهیر تازه گذشته کشور هدف سرقت و مخدوش کردن قرارگرفت. ابتدا سنگ قبر ایرج افشار که بنا به اعلام بنیاد،او به دلیل درخواست دوستداران در خارج از مقبره خانوادگی دفن شده بود، به سرقت رفت.
کمتر از یک ماه پیش جامعه فرهنگی ایران با شنیدن خبر سرقت سنگ قبر ایرج افشار، ایران پژوه سرشناس دچار شوک شد. هرچند مسئولان بهشت زهرا (س) ضمن عذرخواهی
از وقوع این اتفاق درصدد جبران این اتفاق برآمد، اما روند اتفاقات عجیب به سرعت دامنه گسترده‌ای در بهشت زهرا (س) پیدا کرد. اتفاقی که حالا به معضلی برای بهشت زهرای تهران تبدیل شده است. معضلی که مشخص نیست به چه دلیل و نیتی بروز کرده، اما دامنه آن گسترش پیدا کرده است.

**ناامنی قطعه مشاهیر و نام آوران بهشت زهرا (س)

حمله به سنگ قبر گذشتگان البته اتفاق مسبوق سابقه است، اما این بار مزار دو تن از مشاهیر تازه گذشته کشور هدف سرقت و مخدوش کردن قرارگرفت. ابتدا سنگ قبر ایرج افشار که بنا به اعلام بنیاد،او به دلیل درخواست دوستداران در خارج از مقبره خانوادگی دفن شده بود، به سرقت رفت. به سرعت پس از این اتفاق عجیب بسیاری از مسئولان نسبت به آن واکنش نشان دادند. مسئولان بهشت زهرا (س) نیز با اعلام محکم نبودن سنگ قبر قول پیگیری این اتفاق را دادند. اما اتفاقات مشابه نشان از عدم پیگیری بهشت زهرا (س) دارد. اوایل هفته گذشته خانواده مرحوم سپانلو از شاعران سرشناس کشور خبر از مخدوش شدن سنگ قبر این شاعر دادند. پیکر این شاعر نیز ابتدا قرار بود براساس وصیتش در امامزاده طاهر دفن شود، اما اجازه آن داده نشد. براساس تصاویری که منتشر شده برخی سنگ قبر سپانلو را با سیمان مخدوش کرده بودند. این اتفاق پس از سرقت سنگ قبر ایرج افشار مسئولان بهشت زهرا(س) را متوجه این موضوع کرد، اما تنها چند روز پس از این خبر، مخدوش‌کردن سنگ‌قبرهای مشاهیر و ورزشکاران در بهشت زهرا(س) شکل دیگری به خود گرفت.

**هجوم به مقبره فوتبالیست‌ها

تنها چند روز پس از مخدوش شدن سنگ قبر سپانلو، خبری مبنی اسید ریختن روی سنگ قبر مرحوم غلامحسین مظلومی، بازیکن سابق تیم استقلال منتشر شد. با فاصله کمتر از چند ساعت اما عکس‌ها‌ی بیشتر از اتفاقات بهشت زهرا (س) منتشر شد. سنگ قبر مرحوم همایون بهزادی، بازیکن سابق تیم پرسپولیس نیز با رنگ مخدوش شده بود. براساس اطلاعات منتشر شده و صحبت‌ها‌ی فرزند غلامحسین مظلومی به جز سنگ مزار این فوتبالیست به سنگ مزار بیوک‌ جدیکار، همایون بهزادی و رضا احدی هم آسیب رسیده است. خانواده مظلومی اعلام کرده اند که سنگ مزار این مرحوم را مرمت کرده‌اند، اما اطمینان ندارند این اتفاق مجددا تکرار نشود. با وسیع شدن دامنه تعرض به مزار ورزشکاران پیشکسوت کشور بیم آن می‌رود که این جریان تبدیل به روندی تاسف برانگیز شود. با این حال تاکنون مسئولان بهشت زهرا (س) نسبت به این خبرها واکنشی نشان نداده اند. با این حال مشخص نیست در صورت برخورد نشدن با این جریان در بهشت زهرا(س) دامنه این اتفاق تا چه حد گسترش پیدا کند. اتفاقی که با تحریک شدن برخی از طرفداران دو تیم پایتخت می‌تواند اقدامات تاسف‌برانگیز را تکرار کند.

*واکنش خانواده‌ها

علی بهزادی با اعلام خبر رنگ پاشی به مزار همایون بهزادی اظهار داشت: «روزی که با آتیلا حجازی صحبت می‌کردم از این اتفاق خیلی ناراحت بود. احساس نگرانی کردم و بر سر مزار پدرم حاضر شدم. متاسفانه دیدم که به مزار پدر من نیز رنگ پاشی شده است.»

او در ادامه گفت: «نمی دانم چه بگویم چون نمی‌شود اسم اینها را طرفدار فوتبال گذاشت. اصلا زبان من از صحبت کردن درباره این افراد ناتوان است. همایون بهزادی و غلامحسین مظلومی سالها افتخار آفریدند و برای فوتبال این مملکت زحمت کشیدند. این دو نفر نام ایرانی‌ها را سربلند کردند، اما مایه تاسف است که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. مثلا آزار همایون بهزادی به چه کسی رسیده است و چه گناهی کرده است؟ باید روی این مسئله کار شود. وقتی این صحنه را دیدم، پیش خودم فکر کردم که اینها چه کسی و چه موجوداتی هستند؟»

پرویز مظلومی نیز درباره اتفاق رخ داده بر سر مزار برادرش، اظهار داشت: «امروز از لحظه‌ای که شنیدم یک نفر که نامش را نمی‌توان آدم گذاشت به سنگ مزار برادرم بی حرمتی کرده است به شدت ناراحت شدم و واقعا برای آن فرد متاسفم. کسی که این گونه به فردی که دستش از دنیا کوتاه است بی حرمتی کند، نمی‌دانم اسمش را چه باید گذاشت.»

او ادامه داد: «من از مسئولان بهشت زهرا(س) کمال تشکر را دارم و در عین حال از آنها خواهش می‌کنم بررسی‌ها‌ی لازم را انجام دهد تا فردی که این کار زشت را انجام داده شناسایی و تحویل مراجع قانونی شود.ما این اتفاق را تا پایان پیگیری می‌کنیم تا فردی که این کار را انجام داده شناسایی و به مجازات کار زشتش برسانیم.»

**اتفاقی عجیب خارج از تهران

در حالی که بهشت زهرای تهران شاهد موجی از تعرض به سنگ مزار مشاهیر و فوتبالیست‌ها‌ست از کاشان نیز خبر رسیده که تصویر صورت سهراب سپهری، شاعر سرشناس کشور به تازگی از روی سنگ مزارش پاک شده است. این اتفاق درحالی می‌افتد که پیش از این نسبت به نوع تغییر سنگ مزار این شاعر سرشناس نیز انتقاداتی مطرح شده بود.

**پاسخگو نبودن مسئولان بهشت زهرا(س)

با گسترش اتفاقات اخیر در بهشت زهرای تهران روز گذشته آفتاب یزد تلاش کرد تا با مسئولان این آرامستان شهر تهران گفتگو کند، با این حال دسترسی به هیچ یک از مسئولان امکان پذیر نبود.
**تنها چند روز پس از مخدوش شدن سنگ قبر سپانلو، خبری مبنی اسید ریختن روی سنگ قبر مرحوم غلامحسین مظلومی، بازیکن سابق تیم استقلال منتشر شد. همچنین سنگ قبر مرحوم همایون بهزادی، بیوک‌ جدیکار، همایون بهزادی و رضا احدی نیز با رنگ مخدوش شده است.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین