کد خبر: ۱۲۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
محققا این سفر خواهد توانست به برخی از اهداف سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی در مناسبات با ایران که به جهت برقراری رژیم تحریم در تعلیق بود، سرعت عمل دهد.
جهان صنعت نوشت:حسن روحانی، رییس‌جمهور به همراه هیاتی از بخش خصوصی عصر روز چهارشنبه پنجم اکتبر به کشورهای جنوب‌شرقی آسیا سفر کرد.

 این سفر که با هدف امضای چند سند همکاری با کشورهای ویتنام، مالزی و تایلند صورت گرفته است، بخشی از تعقیب منویات اقتصادی و راهبردی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در راستای استراتژی نگاه به شرق است که در روزگاران پسابرجام صورت می‌گیرد.

تعقیب استراتژی نگاه به شرق هم در باور دست‌اندرکاران دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بیشتر ناشی از آن است که آینده مناسبات راهبردی دنیا بیش از آنکه با غرب صورت گیرد با کشورهای آسیایی به‌ویژه کشورهای جنوب‌شرقی آسیا رقم خواهد خورد؛ بنابراین زمینه‌ای برای آینده روابط با این کشورها باید فراهم شود.

به این ترتیب اهمیت سفر دکتر روحانی در همین راستا درخور ارزیابی است. در نگاه نخست این سفر به آن جهت واجد اهمیت است که این کشورها قابلیت و پتانسیل‌های فراوانی در عرصه‌های اقتصادی و راهبردی دارند و سیاست همکاری‌جویانه آنها با ایران می‌تواند متضمن فواید تجاری، اقتصادی باشد. ضمن اینکه گرایش مناسبات راهبردی این کشورها هم نسبت به ایران بیشتر به آن جهت است که نمی‌خواهند در از سرگیری مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران با توجه به فروپاشی رژیم تحریم‌ها نسبت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا عقب بمانند و در انتهای لیست قرار گیرند.

در این راستا سفر رییس‌جمهور به مالزی آنچنان که از تاریخ مناسبات اقتصادی و سیاسی این کشور پیداست واجد اهمیت بیشتری است. به واقع وجود علقه‌های اشتراکی میان ایران و مالزی از نظر تاریخی، ادبی و دینی و اخیرا هم مخالفت با رشد افراطی‌گرایی و مبارزه با تروریسم و همچنین طیف وسیعی از موضوعات و مسایل مختلف از جمله مساله امنیتی اهمیت این سفر را دو چندان می‌کند.

این اهمیت با توجه به زوایای دعوت نجیب تون رزاق، نخست‌ وزیر مالزی از حسن روحانی پیداست. با این سفر دولت مالزی نشان خواهد داد که به یمن فروپاشی رژیم‌های تحریم سیاست‌های خود در مناسبات با ایران را تغییر می‌دهد و همچون دوران برقراری رژیم تحریم از آن نظام ناعادلانه پیروی نخواهد کرد و از مواضع معطوف به سکون خود در عرصه‌های تجاری خارج خواهد شد.

محققا این سفر خواهد توانست به برخی از اهداف سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی در مناسبات با ایران که به جهت برقراری رژیم تحریم در تعلیق بود، سرعت عمل دهد.

تور حسن روحانی به کشورهای جنوب‌شرقی آسیا قرار است در آخرین ایستگاه خود یعنی کشور تایلند توقف کند. مسلما سفر به تایلند نیز همانند سفر به مالزی متضمن فواید راهبردی و تجاری خواهد بود. به ویژه اینکه حسن روحانی تلاش دارد با سخنرانی در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا موسوم به ACD رشد و توسعه در قاره آسیا را در مسیر جدیدی از راهبردها و مناسبات همکاری‌جویانه قرار دهد. از شواهد و نشانگان پیداست که این هدف با توجه به آنکه اغلب کشورها خواهان حضور در بازار ایران هستند، انگیزه تکاپوی کشورهای موسوم به ACD را با هدف مناسبات تجاری و همکاری‌های راهبردی با ایران بیشتر خواهد کرد و این مناسبات را در دومین دهه از هزاره سوم ابعادی جدید خواهد داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین