|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۱۲۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت از دانش بنیان کردن اقتصاد و شرکت های دانش بنیان به صورت ویژه حمایت می کند.
 معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت از دانش بنیان کردن اقتصاد و شرکت های دانش بنیان به صورت ویژه حمایت می کند.

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی افزود: دولت در این مسیر جدی است که از بخش دانش بنیان کردن اقتصاد حمایت کند.

وی ادامه داد: دانش و فناوری نانو بعد از 14 -13 سال به جایی رسیده است که در آن سال ها که سالی 10 مقاله علمی منتشر می کرد امروز روزی 20 مقاله علمی منتشر می کند.

جهانگیری افزود: در آن زمان به اندازه انگشتان دست در دانشگاه ها نیرو داشتیم که به سمت نانو گرایش پیدا می کردند یا حداقل اطلاعاتی در این زمینه داشتند ولی امروز بیش از 30 هزار نفر در این مدت تربیت شده اند.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه بر اهمیت عدم تغییر و ثبات در سیاست های صحیح کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه گاهی با تغییر دولت ها و حتی یک مقام دولتی، برخی سیاست ها دچار تغییر می شوند، بر اساس تاکید مقام معظم رهبری، خوشبختانه برای دانش بنیان شدن اقتصاد کشور اراده ای جدی شکل گرفته است.

وی با تاکید بر ظرفیت ها و وجود نیروی انسانی پرانگیزه و توانمند برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان افزود: آنچه در این مسیر مهم است این است که نقشه راه مشخصی در اختیار داشته باشیم.

**اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد برتر دنیا

جهانگیری اقتصاد ایران را اقتصادی بزرگ و جزو 20 اقتصاد برتر دنیا دانست و تاکید کرد: باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهیم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سابقه ایران، تجربه تاریخی، تعداد نیروی انسانی تحصیلکرده و وضعیت مطلوب دانشگاه های کشورگفت: تحقق اقتصاد دانش بنیان، امری شدنی و امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 4 میلیون و 600 هزار دانشجو در کشور وجود دارد خاطر نشان کرد: تعدادی از دانشگاه های کشور حرکت رو به رشدی را آغاز کرده اند و به سمتی می روند که در سطح جهانی مطرح شوند.

**رهبر معظم انقلاب بانی اصلی گفتمان تولید علم و فناوری در کشور هستند

معاون اول رئیس جمهوری تولید علم و فناوری را گفتمان غالب کشور در سال های اخیر دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب بانی اصلی این حرکت در کشور هستند و همیشه نسبت به تولید علم و فناوری حساسیت نشان می دهند.

جهانگیری گفت: رهبر معظم انقلاب همواره دولت ها را تشویق کرده اند که به عرصه تولید علم و فناوری وارد شوند که البته آثار آن نیز در کشور قابل مشاهده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سرعت و شتاب تولید علم و فناوری روز به روز در کشور بیشتر شود.

**اجازه ندهیم سرعت حرکت تولید علم و فناوری کاهش یابد

جهانگیری با تاکید بر اینکه بر همه به خصوص دانشمندان و نخبگان کشور واجب است که اجازه ندهند سرعت تولید علم و فناوری کاهش پیدا کند افزود: باید از این گفتمان در کشور حراست کنیم .

معاون اول رییس جمهوری همچنین در این مراسم بر لزوم کاهش وابستگی اقتصاد به منابع طبیعی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دانش باید اصلی ترین جایگزین درآمدهای نفتی باشد گفت: تنها منبع و ذخیره ای که تمام نشدنی است، دانش و مغز انسان است.

جهانگیری اظهار داشت: ایران کشوری است که از پیشینه مهمی در تولید علم برخوردار بوده است و دانشمندان ایرانی در تاریخ نقش مهمی ایفا کرده اند، اما متاسفانه در یک دوره تاریخی فاصله ای ایجاد شد و ایران از چرخه علم و دانش قدری عقب ماند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به وابستگی اقتصاد به منابع طبیعی و درآمدهای نفتی گفت: پیش از تحریم های نفتی باورمان نمی شد که کشورهای صنعتی قادر باشند از خرید نفت ما امتناع کنند. تصور می کردیم که نفت یک محصول استراتژیک است و می توانیم کشورهای صنعتی را با عدم فروش نفت تهدید کنیم.

وی با اشاره به دوران تحریم گفت: ولی دیدیم که این طور نشد و در دوران تحریم ها دیدیم که کشورهای صنعتی با نخریدن نفت کشور ما نشان دادند که می توانند این تهدید و تحریم ها را عملی کنند.

وی به بیماری هلندی که در دهه 50 گریبانگیر کشورهای نفتی شد اشاره کرد و گفت: پس از این اتفاق بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند راهکاری برای جبران این مشکل پیدا کنند و عمدتاً به سمت ایجاد صندوق هایی رفتند که درآمدهای نفتی را در آن پس انداز کنند تا در مواقع کاهش درآمدها از این صندوق استفاده کنند.

جهانگیری اضافه کرد: در این دوران هیچ کشوری به دنبال جایگزین کردن درآمدهای نفتی و کاهش اتکاء اقتصاد به این درآمدها نرفت.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به رویکردهای پنج گانه این سیاست ها خاطرنشان کرد: یکی از این پنج رویکرد، دانش بنیان کردن اقتصاد است که تا حد زیادی جهت گیری اقتصاد کشور را نشان می دهد.

جهانگیری افزود: دانش بنیان کردن اقتصاد، اقتصاد را به سمتی هدایت می کند که از اتکا و وابستگی به درآمدهای نفتی ، به سمت اقتصادی با محوریت علم و دانش حرکت کنیم.

جهانگیری به ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان نیز در کنار فعالیت های این معاونت شروع به فعالیت کرده اند.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان علاوه بر تلاش در جهت دانش بنیان شدن صنایع کشور، استفاده از دانش و فناوری های روز در صنایع و کشاورزی کشور را پی گیری می کنند.

**باید از بازار داخلی حراست کنیم/ تاکید بر یافتن بازارهای بین المللی

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد بازار 10 هزار میلیارد تومانی برای صنایع برتر کشور گفت: یکی از کارهای مهم در 10 ساله دوم سند چشم انداز بیست ساله، این است که از بازار داخلی حراست کنیم و برای صنایع برتر کشور بازارهای بین المللی نیز پیدا کنیم.

وی ضمن قدردانی وتحسین از تلاش های شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری های نانو قدردانی و رشد بوجود آمده در این حوزه، تاکید کرد: دولت از برنامه های معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و شرکت های دانش بنیان حمایت می کند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: این پذیرفته نیست که بازارهایی که در دوران تحریم در کشور ایجاد شد و در روزهای سخت با کمک و همت جوانان این کشور بوجود آمد، حالا که تحریم ها برداشته شده این بازارها را نادیده بگیریم و از محصولات خارجی در صنایع داخلی استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که در تدوین برنامه های بتوانیم با ایجاد هماهنگی در میان دستگاه های مختلف، از بازارهای داخلی حمایت کنیم.

به گزارش ایرنا در این مراسم که «سورنا ستاری»معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری نانو ارائه و برنامه های این معاونت برای توسعه علم و فناوری و حمایت از اقتصاد دانش بنیان را تشریح کرد.

همچنین با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم از محصولات و مراکز رشد برتر با اهداء تندیس و لوح سپاس قدردانی شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین