|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
چاپ پول بدون پشتوانه حربه جنگی آلمانها بر ضد انگلیس؛
کد خبر: ۱۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
اقتصاددانان ریشه تورم در ایران را چاپ پول بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی عنوان می کنند و جالب اینکه، چاپ پول بدون پشتوانه زیرکانه ترین حربه آلمانها در جنگ جهانی دوم بر ضد انگلیس بوده است.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در گزارش 100 روزه دولت یازدهم نیز ریشه تورم در ایران را چاپ پول بدون پشتوانه برای مسکن مهر و پرداخت یارانه عنوان کرد.

وی در گزارش 100 روزه خود به مردم با بیان این که، متاسفانه ایران یکی از بالاترین تورم های جهان را دارد، به ریشه یابی تورم در ایران پرداخت و گفت: علت اصلی تورم کشور ما، رشد بالای حجم نقدینگی است.

رییس جمهوری سپس عامل اصلی رشد نقدینگی را تامین مالی مسکن مهر از محل منابع بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: وقتی دولت از طریق چاپ پول برای بخشی از جامعه مسکن تهیه می کند، در واقع با ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید 75 میلیون ایرانی احداث مسکن را تامین مالی کرده است.

برای روشن شدن آثار تخریبی بسیار عظیم چاپ و انتشار اسکناس بدون پشتوانه می توان به چند واقعه تاریخی اشاره کرد.

عملیات چاپ پوند، زیرکانه ترین پروژه در جنگ جهانی دوم

آلمان ها طی جنگ جهانی دوم از تسلیحات و تمهیدات مختلفی برای ضربه زدن به دولت های متفق بهره بردند، علاوه بر راهکارهای نظامی، در بسیاری از مواقع با روش های غیر نظامی به جنگ دشمن رفتند، عملیات برنهارد یکی از روش های غیر نظامی آلمان ها برای ضربه زدن به انگلستان بود.

هدف از اجرای عملیات سری برنهارد، نامتوازن ساختن اقتصاد انگلستان از طریق وارد ساختن اسکناس های جعلی به جریان معاملات روزمره بود. در آن زمان انگلستان از اسکناس های 1000 ، 500 ، 100 ، 50 ، 20 ، 10 و 5 پوندی در جریان معاملات بهره می برد. یک قسمت عملیات برنهارد وارد کردن حجم عظیمی از اسکناس های جعلی 50 پوندی به ساختار پولی انگلستان بود.

برای اجرای این عملیات تیمی مرکب از 142 جاعل حرفه ای در کنار هم گرد آمده و به کار تهیه اسکناس های تقلبی مشغول شدند.

از اواخر سال 1943 بود که توزیع این اسکناس ها آغاز شد. ماهی یک میلیون پوند پول تقلبی به سیستم اقتصادی انگلستان تزریق می شد، اما سیستم بانکی انگلیس به این مسئله شک کرد، زمانی که حساب رسان مشغول بررسی ذخایر اسکناس بانک ها بودند به حجمی از اسکناس برخورد کردند که بی سابقه بود و همین امر باعث شد که آنها با یک بررسی طولانی و همه جانبه که سال ها به طول انجامید متوجه ورود گسترده اسکناس جعلی به سیستم بانکی انگلستان شوند.

مقابله با این اسکناس ها کاری بسیار زمان بر، سخت و پر هزینه بود. جالب این که، بعضی از این اسکناس ها تا سال 1959 هنوز بدون هیچ شک آفرینی و رد پایی مورد استفاده قرار می گرفتند. در نهایت کار به جایی رسید که بانک مرکزی انگلستان در معاملات رسمی فقط اسکناس های 5 پوندی را به رسمیت می شناخت.


چاپ پول ایرانی توسط انگلیس ها

در دوره جنگ جهانی دوم که ایران عملا در اشغال نیروهای متفقن بود شایع شد که انگلیس پول ایرانی مورد احتیاج را چاپ و هزینه می کند و کسی هم کنترل و نظارت بر آن ندارد و این کار باعث گرانی و کمبود شدید مایحتاج مردم شده بود.

پس از جنگ هم رسما چند بار اعلام شد که با تجدید نظر در بهای پشتوانه اسکناس و هر بار تا حد تقریبا 40 درصد پشتوانه اقدام به چاپ و انتشار اسکناس و به عبارتی استقراض بانکی کرده اند! که گران شدن و تورم شدید را سبب شده است.


هزینه گزافی که مردم ایران برای مسکن مهر و یارانه پرداختند

مردم ایران و به خصوص اقشار کم درآمد و به ویژه روستاییان هزینه گزافی را در این سالها برای مسکن مهر و یارانه پرداخت کرده اند، تورم 40 درصدی، افزایش 51 درصدی قیمت اقلام خوراکی و بالا رفتن 60 درصدی قیمت پوشاک چند مورد از این هزینه ها است که دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در گزارش 100 روزه دولت به آن اشاره کرد.

آیا مردم ایران می دانند که پول یارانه آنها از کجا تامین می شود و برای بدست آوردن این پول، چه هزینه گزافی پرداخت می کنند؟ آیا آنها می دانند برای ساخت مسکن مهر چه ضربه ای به اقتصاد کشور وارد شده است؟ اگر مردم بدانند بخش عمده پول یارانه و مسکن مهر از محل چاپ پول های بدون پشتوانه تامین می شود و بدانند که چاپ و انتشار پول بدون پشتوانه، یک حربه جنگی برای اضمحلال اقتصادی دشمن است، آیا باز هم به این سیاست ها خوشبین خواهند بود.

مثل یارانه ها در ایران مثل آب نبات برای گول زدن کودکان است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین