|
|
امروز: يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
»
کد خبر: ۱۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توافق ایران و 1+5 گفت: این توافق تحول عظیم سیاسی است که در عرصه‌ی هسته‌یی رخ داد.
علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در اولین همایش ملی شتابدهنده‌ها و کاربرد آن‌ها در دانشگاه امیرکبیر گفت: از 2002 تا به امروز ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌یی‌اش تحت فشار فراوانی بوده است. وقتی موضوع هسته‌یی طرح شد آن‌ها حتی اجازه نمی‌دادند چند سانتریفیوژ برای تحقیقات داشته باشند و حتی دو سال و نیم پروتکل الحاقی را اجرا کردیم در حالی که قرار بود 6 ماهه باشد؛ امیدواریم این بار نیز 6 ماه به دو سال و نیم تبدیل نشود.

صالحی با بیان این که مهم‌ترین راه رسیدن به توسعه علمی داشتن یک حکمرانی خوب و درست است، گفت: در مقایسه ایران و مصر که هر دو کشور به لحاظ جمعیت، سرزمین، ژئوپلتیک، تمدن، شباهت‌های زیادی با هم دارند می‌بینید که در مصر با وجود رابطه خوب با آمریکا و اسراییل در چه وضعیت تاسف‌باری به لحاظ علمی و حتی سیاسی و اجتماعی قرار دارند اما در ایران با وجود محدودیت‌ها، جنگ، محاصره‌ی اقتصادی و تحریم‌های فلج‌کننده توانسته‌ایم به جایگاه قابل توجهی در عرصه‌ی علمی و توسعه‌یی دست پیدا کنیم.

او گفت: این که غرب توانست به توسعه علمی و فن‌آوری دست پیدا کند بخشی از آن ناشی از حکمرانی‌های درست بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی جایگاه علمی ایران در میان 57 کشور اسلامی را غیرقابل مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی دانست و گفت: البته تا حدودی می‌توان ترکیه و مالزی را بر این روند به حساب آورد.

صالحی توسعه ایران به لحاظ علمی را متفاوت از توسعه ترکیه و یا مالزی دانست و افزود: ایران به لحاظ علمی توسعه‌ی بومی داشته است. مثلا در بحث راکتور تحقیقاتی اراک وقتی در جریان ریز ساخت و ساز این راکتور قرار می‌گیرید حیرت‌زده می‌شوید. هر چند در این پروژه ما هم اقتباس کردیم اما عمده‌ی کار را خودمان انجام دادیم.

او ادامه داد: با گشایش سیاسی که در بحث هسته‌یی ایجاد شده است امیدواریم بتوانیم وارد یک عرصه‌ی جدید شویم. جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شده است و امروز روی سکوی پرتاب به سمت توسعه تکنولوژی و فن‌آوری‌های نو قرار داریم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به دیدارهایش با نخست‌وزیر ترکیه گفت: مقامات ترکیه نسبت به این که چرا ایران چند تکنولوژی را به آن‌ها نمی‌دهند انتقاد دارند و از اینجاست که ما می‌فهمیم آن چه در بخش‌هایی مثل "شبیه سازی" به دست آورده‌ایم متمایز است.البته ترکیه به لحاظ صنعتی واقعا جلو رفته است و ما به پیشرفت این کشور که یک کشور اسلامی است افتخار می‌کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین