|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۲۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
وی افزود: براساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت شکار غیرمجاز، استفاده دارویی از اعضای بدن خرس(اعتقاد به خرافه ) و تخریب زیستگاه از عوامل اصلی تهدید خرس در زاگرس هستند.
‌تصویر یک قلاده خرس قهوه‌ای در زیستگاه‌های جنگلی جنوب شرق شهرستان خرم‌آباد ثبت شد.

‌مهندس مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با اعلام این خبر گفت: لرستان دارای تنوع زیستی بالایی است و بسیاری از مناطق استان به لحاظ وجود این گونه‌ها ارزش حفاظتی بالایی دارد.

وی افزود: براساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت شکار غیرمجاز، استفاده دارویی از اعضای بدن خرس(اعتقاد به خرافه ) و تخریب زیستگاه از عوامل اصلی تهدید خرس در زاگرس هستند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: اطلاع رسانی و آموزش،‌ جلوگیری از رویارویی‌های ناخواسته، رفع جذابیت برای خرس، بیمه کردن محصولات به ویژه کندوهای عسل در برابر آسیب خرس‌ها می‌توانند روش‌های موثری در کاهش و مدیریت تعارض و حفاظت از چنین گونه‌هایی محسوب شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره تصریح کرد: کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست لرستان با کار گذاشتن دو دستگاه دوربین تله‌ای موفق به ثبت تصویر یک قلاده خرس قهوه‌ای در مهرماه سال‌جاری در زیستگاه جنگلی جنوب شرق شهرستان خرم‌آباد شدند و این تصاویر مستندات غنای گونه‌ای در این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: خرس قهوه‌ای با نام علمی Ursus arctos  بزرگترین گوشتخوار خاورمیانه است و به عنوان گونه سرطاق یا چتر مطرح است رنگی متفاوت از قهوه‌ای تیره تا زرد بور دارد. زیستگاه این گونه مناطق جنگلی خزر،‌ ارسباران، زاگرس در علفزاری مرتفع کوهستانی نزدیک جنگل بوده و پراکنش این گونه از خراسان شمالی تا آذربایجان تا لرستان، خوزستان و فارس است.

فتحی بیرانوند بیان کرد: خرس شبگرد است و به‌صورت انفرادی زندگی می‌کند. فرد بالغش حدود 250 کیلوگرم وزن دارد. دارای نرخ زاد و ولد پایینی است و هر دو تا سه سال یکبار تولید مثل می‌کند. از این‌رو نابودی هر فرد از جمعیتش ضربه شدیدی به تجدید نسل و بقاء جمعیت گونه در زیستگاهش وارد می‌کند. خرس همه چیز خوار است و از لحاظ تنش‌های غذایی کمتر در معرض تهدید است.

وی گفت: خرس جزء معدود گونه‌های جانوری است که دشمن طبیعی ندارد و تنها دشمن آن انسان است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین