|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
»
کد خبر: ۱۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
دیروز صبح تعداد زیادی خبرنگار و عکاس جلو دادگاه کیفری استان تهران در انتظار آمدن محمود احمدی‌نژاد بودند. آنقدر که از این پا و آن پاکردن دیگر خسته شده بودند و برای رفع آن، کمی به در شوخی زده بودند. با هم می‌گفتند: «الان یکی رو می‌فرسته که از همه بپرسه، از کی اینجایید؟ از 10، از 9، از 8، بعد همه جواب می‌دن از 7. بعد دوباره می‌پرسه، الان ساعت چنده؟ 12...»
پنجم‌آذر اما برای همه - از شاکیان و قضات گرفته تا خبرنگاران و عکاسان - در انتظار گذشت، تا دادگاه محمود احمدی‌نژاد در غیاب او برگزار شود. دیروز پنجم آذر قرار بود رییس دولت پیشین ساعت 10صبح در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران حاضر شود، که نشد. احمدی‌نژاد به‌دنبال شکایت 9شاکی این پرونده به دادگاه خواسته شده بود. کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شاکی حقوقی پرونده است و تاکنون از هشت‌شاکی دیگر که حقیقی هستند نامی برده نشده است. 

مجلس در سه مورد «عدم‌تشکیل به موقع وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر مربوطه در اجرای فرآیند ادغام وزارتخانه‌ها»، «عدم‌ارایه اساسنامه شرکت ملی نفت» و «عدم‌تخصیص بودجه ارزی مترو تهران» از محمود احمدی‌نژاد شکایت کرده است.  احمدی‌نژاد بارها در زمان تصدی‌گری‌اش بر دولت ادعا کرده بود که با افشای مفسدان و به ‌محاکمه‌کشاندن آنها عدالت را به جامعه بازمی‌گرداند. اما حالا پس از هشت‌سال او نه نامی از این مفسدان اقتصادی برده و نه کسی به دادگاه آورده شده است؛ برعکس امروز خودش قرار است در راهروهای دادگاه کیفری در رفت‌وآمد باشد و توضیح پس بدهد.  دیروز چهارراه گلوبندک تا میدان 15خرداد حال‌وهوایی دیگر داشت. حضور نیروهای امنیتی و عکاسان و خبرنگاران همه نشان از اتفاقی بود که مردم از کنارش به‌سادگی می‌گذشتند.

هرچند ترافیک سنگین این خیابان و عبورومرور سخت آن بعضی‌ها را به فکر وامی‌داشت که حتما علت این ترافیک چیزی جز اتوبوس‌هایی است که مقصدشان بازار بزرگ تهران است. یکی از راننده‌های خطی بازار می‌گفت: «هشت‌سال از دست احمدی‌نژاد کشیدیم، الان هم از دستش آسایش نداریم.» اما هرچه می‌گذشت خبرنگاران و عکاسان دوربین‌به‌دست، جنب‌وجوششان بیشتر می‌شد. یکی از سربازان جلوی دادگاه می‌گفت: «احمدی‌نژاد آمده و از در پشتی وارد ساختمان شده است.»

اخبار ضدونقیض همه را سردرگم کرده بود، مامور ورودی هم به راحتی اجازه داخل‌شدن به خبرنگاران را نمی‌داد. ساعت از 12 که رد شد، قاضی محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران، با برگزاری نشستی خبری خیال همه را از نیامدن احمدی‌نژاد راحت کرد.


نخستین محاکمه یک رییس دولت سابق
افتخاری درباره‌ طولانی‌شدن سیر رسیدگی به این پرونده گفت: «مطابق اصل 140 قانون‌اساسی رسیدگی به اتهام رییس‌جمهور و معاونان وی و وزرا درمورد جرایم عادی با اطلاع مجلس و در دادگاه‌های عمومی انجام می‌شود.»

او اضافه کرد: «متعاقب آن قانون تعیین حدود وظایف، اختیارات و مسوولیت‌های رییس‌جمهوری وضع شده است که ماده 19 آن مقرر کرده رسیدگی به اتهامات مربوط به تخلفات در رابطه با وظایف و اختیارات رییس‌جمهور در صلاحیت دیوانعالی کشور و در جرایم عادی از طریق دادگاه‌های عمومی و با اطلاع مجلس انجام می‌شود.»

افتخاری عنوان کرد: «در ابتدا این بحث مطرح بود که آیا موضوع باید در دادگاه‌های عمومی تهران یا دادگاه کیفری استان تهران یا دیوانعالی کشور مطرح شود و اختلافاتی بین قضات این محاکم ایجاد شد مبنی بر اینکه رسیدگی به این موضوع با کدام‌یک از این مراجع است.»سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران افزود: «سرانجام پرونده به دیوانعالی کشور ارسال شد و دیوانعالی کشور، دادگاه کیفری استان تهران را صالح به رسیدگی دانست.»افتخاری گفت: «همچنین در تبصره‌ ماده 4 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اعلام شده است که رسیدگی به کلیه اتهامات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، وزرا، دادستان و رییس دیوان محاسبات، استانداران، فرمانداران و برخی مسوولان دیگر در دادگاه کیفری استان انجام می‌شود.»

او گفت: «در این تبصره نام رییس‌جمهور قید نشده است و همین امر محل اختلاف بود و به شیوه‌ای که گفته شد نهایتا دیوانعالی کشور به‌عنوان بالاترین مرجع قضایی، دادگاه کیفری استان تهران را صالح به رسیدگی دانست.»

افتخاری گفت: «پس از تعیین دادگاه کیفری استان تهران به‌عنوان مرجع صالح به رسیدگی، پرونده در مسیر تحقیقات قرار گرفت و چون اولین‌بار بود که بحث رسیدگی به اتهامات رییس‌جمهور مطرح می‌شد در مورد شیوه‌ رسیدگی و آیین دادرسی نیز مباحثی مطرح بود.»


او گفت: «تبصره ذیل ماده 19 قانون تعیین حدود وظایف، اختیارات و مسوولیت‌های ریاست‌جمهوری اینطور مقرر کرده است که در هرکدام از اتهامات نامبرده، رسیدگی، مستقیما به وسیله‌ دادگاه انجام گرفته و دادسرا حق دخالت ندارد؛ بنابراین با این قید دادگاه کیفری استان، تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد، در صورتی که در حالت عادی، تحقیقات در دادسرا انجام می‌شود.»

افتخاری ادامه داد: «ولی به‌دلیل جایگاه رییس‌جمهور به جای اینکه دادیار یا بازپرس تحقیق کند، تحقیقات توسط دادگاه انجام می‌شود.»سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: «امروز اولین جلسه‌ در رابطه با این پرونده برگزار شد و اظهارات شکات دعوت‌شده مورد استماع قرار گرفت، ولی آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا نکرد و کسی هم به وکالت از محمود احمدی‌نژاد نیز در دادگاه حاضر نشد و جلسه خاتمه پیدا کرد.»

او گفت: «این جلسه با حضور سه‌قاضی قدیمی و باسابقه دستگاه قضایی برگزار شد و معمولا بعد از ختم جلسه، قضات، شکایات، دلایل و مستندات را ارزیابی می‌کنند و نسبت به یکایک آنها تصمیم می‌گیرند.»افتخاری گفت: با توجه به اینکه جلسه تحقیقات امروز به پایان رسیده ممکن است یک هفته زمان ببرد تا هیات قضایی تصمیم بگیرد که اقدام بعدی دادگاه چه خواهد بود.


افتخاری با بیان اینکه جلسه امروز دادگاه از ساعت 9:40دقیقه آغاز شد و حدود 11:30دقیقه پایان یافت، افزود: «اگر محمود احمدی‌نژاد فردا هم به دادگاه بیاید اظهارات او استماع می‌شود.»اما دیروز رییس‌جمهوری پرحاشیه اصولگرا کجا بود؟ یکی از ساکنان کوچه محل زندگی او گفت: «آقای احمدی‌نژاد ساعت پنج صبح از خانه بیرون رفت.» سه‌شنبه هرچه سعی کردیم خبر نیامدن محمود احمدی‌نژاد را از مهدی خورشیدی دامادش پیگیر شویم، نشد.

تلفن‌همراه خورشیدی خاموش بود، انگار حرف‌های او در پدرزنش هیچ تاثیری نداشته و حالا نمی‌خواهد از نیامدن او به دادگاه به کسی توضیحی بدهد. چراکه خورشیدی پیش از این به «شرق» گفته بود: «امشب (شب دوشنبه) با ایشان صحبت می‌کنم و در صورت موافقت با ایشان همراه می‌شوم.» او عنوان کرده بود: «بعید می‌دانم از افراد خانواده کسی به‌جز آقای مشایی که الان به‌شکلی جزو خانواده محسوب می‌شوند ایشان را در دادگاه همراهی کند». خورشیدی با طنز به «شرق» گفته بود: «نصف جرم‌ها متعلق به آقای مشایی است، حتما ایشان می‌رود.»


قاضی مدیرخراسانی: پیگیری پرونده احمدی‌نژاد جدی و برابر با قانون است
 
اطلاعی دارید که چرا ایشان در دادگاه حاظر نشدند؟
خیر بدون اطلاع هستیم. نه خودشان و نه وکیل ایشان با ما تماسی نگرفته‌اند که چرا آقای احمدی‌نژاد در جلسه دادگاه حاضر نشده‌اند.

شما هم پیگیری نکردید؟
خیر؛ من شماره ایشان را ندارم که بخواهم بپرسم چرا نیامدند.

شاکیان پرونده چه کسانی هستند؟
در این مورد نمی‌توانم توضیح بدهم چون جلسات تحقیقات مقدماتی غیرعلنی و محرمانه است.

واقعا شما در رسیدگی به پرونده رییس‌جمهوری پیشین با مردم عادی فرقی نمی‌گذارید؟
اگر ایشان با بقیه مردم فرق می‌کردند که دادگاهی برگزار نمی‌کردیم.

و اگر در جلسات دادگاه همچنان حاضر نشوند؟
پیگیری تخلفات و شکایات آقای احمدی‌نژاد کاملا جدی و برابر با قانون انجام خواهد شد.


منبع:روزنامه شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین