|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
»
کد خبر: ۱۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴
خبرگزاری رسمی آفریقای جنوبی ˈبوا نیوزˈ روز سه شنبه از استقبال دولت آفریقای جنوبی از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 خبر داد.
پرتوریا معتقد است این توافق، خلاقانه ترین راه حل ممکن مبتنی بر مذاکره و گفت وگو بوده که میان ایران و طرف های مذاکره آن به وقوع پیوسته است؛ لذا به این توافق به دیده مثبت می نگرد و از آن استقبال می کند.

ˈکلایسون مونیلاˈ از دوره طولانی این مذاکرات به عنوان فرصت اعتماد سازی نام برد و آنرا مقدمه ای برای نیل به هدف نهایی رسیدن به یک توافق دوجانبه، دراز مدت و فراگیر برای برنامه هسته ای ایران خواند و افزود: همین امر موجب می شود تا ایران بتواند به بهترین نحو و تحت مقررات پیمان منع گسترش تسلحات هسته ای (ان پی تی) از حق مسلم خود برای بهربرداری صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کند.

وی، رویکرد ایران در این موضوع را قابل توجه و تقدیر دانست و افزود: چارچوب توافق به عمل آمده به گونه ای است که همکاری میان ایران و طرف های مقابل بهبود می یابد؛ نگرانی های طرف مقابل را برطرف می سازد و در عین حال ایران نیز متعهد می شود همه ابهامات گذشته و حال در این خصوص را برطرف سازد.

سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت: آفریقای جنوبی با علم به اینکه سازمان بین المللی انرژی اتمی (آی.آی.ای.آی) تنها مرجع قابل اطمینان برای تعیین و تضمین سلامت این توافق و انجام تعهدات آن است، در عین حال اعتقاد دارد که این آژانس می تواند تحت رژیم ان پی تی، صحت انجام هریک از تعهدات را تأیید کند؛از اینرو همه کشورها نیز وظیقه دارند به این آژانس اعتماد کامل داشته باشند.

مونیلا همچنین گفت: ایران براساس همین توافق توانست جایگاه برحق و واقعی خود را در عرصه بین المللی باز یابد و همچنین فرصتی یافت تا بتواند نقش تاریخی خود را برای تضمین ثبات در منطقه خاورمیانه بخوبی بازی کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین