|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۲۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی بزرگترین و مهمترین آسیب حوزه های مختلف هنری از جمله خوشنویسی کشور است که باید در این زمینه گام های اساسی برداشته شود.
 معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی بزرگترین و مهمترین آسیب حوزه های مختلف هنری از جمله خوشنویسی کشور است که باید در این زمینه گام های اساسی برداشته شود.

به گزارش ایرنا، علی مرادخانی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در تبریز با اشاره به اینکه ایران ظرفیت های بسیار وسیع و کلان در هنرهای مختلف ناشی از فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد، افزود: اما از این ظرفیت ها و مزیت های فرهنگی و هنری آن گونه که شایسته است تاکنون بهره برداری نکرده ایم که نبود تبلیغات دلیل اصلی آن بوده است.

وی اظهار کرد: بر اثر همین بی توجهی به تبلیغات، امروز در جهان هنر مشرق زمین را با کشورهای چین و ژاپن می شناسند و جای هنرهای اصلی و بی بدیل ایرانی در این عرصه خالی است.

مرادخانی ادامه داد: تمامی مراحل طراحی، اجرا و به صحنه آوری هنرهای مختلف از جمله هنر بی مانند خوشنویسی در کشور به خوبی پیش می رود اما در مرحله پایانی که ارایه آن به مردم و تبلیغات است، همواره صرفه جویی کرده ایم و همین امر سبب شده است امروز این هنر اصلی آن گونه که باید در جهان شناخته شده نیست.

وی اضافه کرد: هنر موسیقی ' موغام ' از جمله رشته های هنری اصیل آذربایجان بوده و زادگاه اصلی آن تبریز است که به دلیل ضعف ما در امر تبلیغات به نام کشورهای دیگر ثبت می شود و باید در این حوزه ها بیشتر کار کنیم.

مرادخانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه به هنرهای اصیل و تاریخی ایران زمین دارد، گفت: برگزاری جشنواره های مختلف از جمله در بخش خوشنویسی از آن جمله فعالیت ها است که جشنواره غدیر در تبریز پس از هفت سال تعطیلی از امسال شروع به کار کرده و امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جد پیگیر برگزاری چنین جشنواره هایی است.

وی، پویایی هنر خوشنویسی با وجود ظهور و بروز فناوری های جدید در عرصه رسانه ای و اطلاعات را نشانه ای از قدرت و استحکام این هنر دانست و افزود: این هنر همچنان با صلابت به حیات خود ادامه می دهد و حتی جریان های رسانه ای آن را شاداب تر از گذشته نیز کرده است.

مرادخانی از هنر خوشنویسی به عنوان هنر هویتی مردم ایران یاد کرد و گفت: خط نستعلیق مختص ایرانیان و از زیبایی خاصی برخوردار است و در همه جای جهان شناخته شده می باشد.

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم برگزاری جشنواره خوشنویسی غدیر در تبریز را اتفاق بزرگ و ارزشمند هنری و فرهنگی در استان بیان کرد و گفت: این هنر همواره از معنویت ویژه ای برخوردار بوده و چون با ارزش های اسلامی در هم آمیخته است با اقبال عمومی نیز همراه است.

سعید شبستری خیابانی افزود: معنویت موجود در خط باعث لذت بخش شدن و گیرایی خاص این هنر در میان آحاد مردم شده و کمتر هنری از چنین جایگاه و پایگاه اجتماعی برخوردار است.

وی، هنر را وسیله ای ناب برای ارتباطات دانست که هنرمندان عصاره وجودشان را در قالب خوشنویسی، موسیقی و سایر رشته ها عرضه می کنند.

در این آئین نفرات برتر نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر که از 30 شهریور تا شش مهر در تبریز در حال برگزاری بود، مشخص شدند.

به گزارش ایرنا، نهمین جشنواره خوشنویسی غدیر که از 30 شهریور تا شش مهر در تبریز برگزار شد، با شناخت نفرات برتر در رشته های ثلث، نثر، شکسته نستعلیق و نستعلیق به کار خود پایان داد.

از مجموع 473 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 280 اثر در گزینش اولیه به بخش مسابقه و نمایشگاهی راه یافتند که در نهایت هیات داوران 26 نفر از هنرمندان را شایسته جایزه و 15 نفر را شایسته تشویق و تقدیر دانستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین