|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۵
»
کد خبر: ۱۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که توافق اخیر میان ایران و گروه 1+5 در ژنو سوئیس می تواند موجب جبران کاستی ها در روابط تجاری تهران – آنکارا شود.
« اسحاق جهانگیری» عصر روز سه شنبه در دیدار با « احمد داود اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با وی خاطرنشان کرد که تهران و آنکارا باید برای توسعه همکاری ها و گسترش سطح مناسبات اقتصادی، از ظرفیت ها و مزیت های موجود به طور جدی استفاده کنند.

جهانگیری به روابط صمیمانه و دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه اشاره کرد و افزود: جناب آقای دکتر روحانی و سایر مقامات عالی رتبه دولت جدید ایران برگسترش و تحکیم روابط دو کشور تاکید ویژه دارند.

وی همچنین با اشاره به روند رو به رشد حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه طی سال های گذشته، اظهار داشت: حجم این مبادلات در سال ۲۰۱۲ به ۲۲ میلیارد دلار رسید اما بر خلاف اراده مشترک دو کشور مبنی بر افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵، متاسفانه شاهد کاهش آن در سال ۲۰۱۳ بوده ایم.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: زمینه های فراوانی برای گسترش سطح همکاری ها میان دو کشور وجود دارد و تهران و آنکارا می توانند در راستای تحقق اهداف مشترک اقتصادی و رسیدن به رقم هدف گذاری شده در مبادلات تجاری، همکاریهای خود را در تمامی زمینه ها از جمله نفت، گاز، صنعت و تجارت افزایش دهند.

جهانگیری همچنین از جاده ابریشم بعنوان پل ارتباطی میان اروپا و آسیا نام برد و گفت: ایران و ترکیه می توانند با توجه به موقعیت استراتژیک خود از طریق احیای این مسیر، گام بزرگی در جهت تسهیل در حمل و نقل و توسعه همکاریهای اقتصادی بردارند.

وی ضمن دعوت از نخست وزیر ترکیه برای دیدار از ایران، خاطر نشان کرد: بزودی رییس جدید ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه معرفی خواهد شد تا هرچه زودتر شاهد برگزاری نشست مشترک و پیگیری و اجرای توافقات میان دو کشور باشیم.

وزیر خارجه ترکیه نیز که برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه عضو اکو به تهران سفر کرده است، در این ملاقات با تبریک موفقیت ایران در مذاکرات ژنو گفت: دولت ترکیه همواره در تمامی مجامع بین المللی از حق ملت ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دفاع کرده است.

احمد داود اوغلو با تاکید بر اینکه موفقیت و پیروزی ایران به منزله موفقیت برای ترکیه است، تصریح کرد: در زمینه اقتصادی نیز ایران و ترکیه مکمل یکدیگر هستند و دو کشور باید دست در دست یکدیگر با استفاده از ظرفیت های موجود، نسبت به طراحی یک برنامه اقتصادی جدید و مشترک اقدام کنند تا به یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل شوند.

وی همچنین بر اهمیت گسترش همکاری های فی مابین در زمینه های مختلف همچون تجارت، حمل و نقل و انرژی تاکید کرد و افزود: ایران و ترکیه می توانند پروژه های مشترک بزرگی را با همکاری یکدیگر به انجام برسانند


منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین