|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰
کد خبر: ۱۲۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی ازسیاست‌هایی است که دولت برای رونق بازار مسکن در پیش گرفته است. گفته می‌شود بیشتر خانه‌های خالی موجود در کشور خانه‌های لوکس هستند و دولت با اتخاذ این سیاست امیدوار است با اخذ مالیات از این خانه‌ها مالکان را به واکنش وادار کند.
رکود عمیق و بی‌سابقه طی سال‌های اخیر سیاست‌های اقتصادی کشور را به نحوی دگرگون کرده است که برای اولین بار مدیران کشور مردم را به خرج کردن پول و تزریق نقدینگی به بنگاه‌های تولیدی دعوت می‌کنند. بخش مسکن که تاثیر عمده‌ای از این رکود دریافت کرده نیز از این قاعده خارج نیست. سیاستگذاران بازار مسکن کشور با اعطای بی‌سابقه‌ترین تسهیلات خرید در حال ترغیب مردم برای خرید املاک هستند. در این میان خانه‌های لوکس که سهم زیادی در ارزش نقدی بازار مسکن را به خود اختصاص داده‌اند نیز در ترسیم نمودار بازار مسکن نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. در حال حاضر تنها ارزش خانه‌های لوکس خالی موجود در کشور به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. این میزان سرمایه گذاری در بخش املاک لوکس به اندازه بودجه نفتی کشور است و این واقعیت را نشان می‌دهد که اگر این سرمایه‌گذاری صرف ساخت خانه‌های کوچک و متوسط‌تر شده بود، اکنون مشکلی در بخش مسکن وجود نداشت.

با وجود اینکه بافت فرسوده زیادی در مناطق مرفه‌نشین کشور تبدیل به خانه‌های لوکس شده است این میزان سرمایه‌گذاری می‌توانست با مدیریت دولت تبدیل به خانه‌هایی با قیمت معقول‌تر برای استفاده اقشار متوسط جامعه شود. گفته می‌شود ۲۷ میلیارد دلار خانه در کشور قبل از پایان عمر تخریب شده است. از طرف دیگر اعلام شده که با اجرای اتوبان صدر ۱۰ هزار میلیارد تومان خانه تخریب شده است. این در حالی است که اکثر خانه‌های تخریب شده در این منطقه از لحاظ مالی ارزش بالایی داشته‌اند.در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت کشور توانایی خرید مسکن را ندارند و این در حالی است که سرمایه هنگفتی در بخش خانه‌های لوکس راکد مانده است. خانه‌ها‌ی میلیاردی کشور که بخش عمده آن در تهران واقع شده است به دلیل تاثیر عمده‌ای که در ارزش معاملات مسکن کشور دارند در شرایط رکودی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در صورتی که بازار خانه‌های لوکس فعال شود می‌توان گفت بخش مسکن از رکود خارج شده چراکه این پدیده نشان‌دهنده وجود نقدینگی لازم در بازار است. در حال حاضر خانه‌های لوکس تهران تحت تاثیر عوامل متفاوتی مثل نوع منطقه و حتی کوچه، امکانات خانه، راه‌های دسترسی و قابلیت‌های سفارشی متقاضیان قیمت‌گذاری می‌شود. هریک از این عوامل می‌تواند قیمت خانه‌ها را در هر متر مربع میلیون‌ها تومان تغییر دهد.در چهار ماهه نخست سال 95 در مقایسه با چهار ماهه نخست سال 94 تعداد مبایعه‌نامه‌ها افزایش پیدا کرده است که میانگین این رشد 6/10 درصد است. در حالی که تعداد معاملات مسکن در نیمه اول سال رو به افزایش بوده است، فعالان معاملات خانه‌های لوکس که رکود بازار درآمد آنها را به شدت پایین آورده نیز امیدوارند با افزایش معاملات بتوانند نمودار ارزش معاملات را به نموداری جهشی تبدیل کنند اما کارشناسان به دلیل‌ کمبود نقدینگی تحول بزرگی در بازار خانه‌های لوکس پیش‌بینی نمی‌کنند.

معاملات خاموش خانه‌های لوکس

در مقابل برخی از بنگاهیان بر این باورند که خرید و فروش خانه‌های لوکس حتی در شرایط رکود مسکن ادامه دارد زیرا معتقدند که این خانه‌ها مشتریان خاص خود را دارند که با سرمایه‌های کلان واحد‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. معاملات این خانه‌ها به گونه‌ای است که متقاضی مسکن در جریان مراحل ساخت واحد‌ها و امکانات آن قرار می‌گیرد و سپس در ارتباط با قیمت پیشنهادی توافق صورت می‌گیرد. بر همین اساس بخشی از متقاضیان سرمایه‌دار و غیر‌متاثر از شرایط اقتصادی همچنان در این بازار حضور دارند و معاملات را انجام می‌دهند.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی

اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی ازسیاست‌هایی است که دولت برای رونق بازار مسکن در پیش گرفته است. گفته می‌شود بیشتر خانه‌های خالی موجود در کشور خانه‌های لوکس هستند و دولت با اتخاذ این سیاست امیدوار است با اخذ مالیات از این خانه‌ها مالکان را به واکنش وادار کند. البته این قانون هنوز اجرایی نشده و دولتمردان پایان سال 95 را زمان اجرای آن اعلام کرده‌اند. این قانون مخالفان و موافقان زیادی دارد، عده‌ای معتقدند اجرایی شدن آن سهم عمده‌ای در تحریک بازار خواهد داشت و عده‌ای دیگر معتقدند این اقدام خلاف اصول اقتصاد آزاد است. این اقدام تا حد زیادی می‌تواند از تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای جلوگیری کند.

قیمت برخی خانه‌های لوکس شهر تهران

با وجود اینکه بازار مسکن همچنان به طور قطعی وارد دوران رونق نشده بخشی از معاملات خانه‌های مجلل ادامه دارد و افرادی که عموما از طبقه ثروتمند جامعه هستند بدون تاثیر از شرایط اقتصادی خانه‌هایی با قیمت نجومی را معامله می‌کنند. در حال حاضر خانه‌ای 1200 متری در سعادت‌آباد دارای چهار اتاق به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون تومان با استخر و نوساز و لوکس آگهی می‌شود. خانه‌ای 700 متری در آجودانیه دارای 5 اتاق، آلاچیق آبشار‌، زمین تنیس‌، فضای سبز به ارزش دو میلیارد تومان آگهی می‌شود. خانه‌ای 243 متری واقع در شهرک غرب دارای چهار اتاق با سن بنای20 سال به همراه استخر به ارزش دو میلیارد تومان به فروش می‌رسد و خانه‌ای واقع در پاسداران، دوبلکس، چهار خوابه با سن بنای پنج سال و استخر به ارزش دو میلیارد تومان آگهی می‌شود.‌
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین