|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
پیش از شروع پانزدهمین نشست کشورهای عضو مجمع جهانی انرژی، وزیر انرژی امارات از طرح «فریز نفتی» حمایت کرد.
«نفت یک اسلحه نیست و نباید از آن برای آسیب‌رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد». این مهم‌ترین پیام سخنرانی وزیر نفت ایران در پانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی بود. هم مصرف‌کنندگانی که پیش از برجام خرید نفت از ایران را تحریم کردند و هم تولیدکنندگانی که پس از برجام با افزایش عرضه نفتشان شرایط دشواری برای بازگشت سهم بازار ایران ایجاد کرده و قیمت را کاهش داده‌اند، مخاطبان پیام زنگنه بودند. نمایندگان ٧٠ کشور تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی جهان در این اجلاس از صبح دیروز با موضوعات مرتبط با چالش‌های پیش‌روی ایجاد ثبات در بازار نفت، صرفه‌جویی و انرژی‌های تجدیدپذیر سخنرانی کرده‌اند. زنگنه ازجمله سخنرانان صبح دیروز بود.

انتقاد تند زنگنه از سعودی‌ها بدون ذکر نام

وزیر نفت ایران در سخنرانی‌اش ضمن بااهمیت‌خواندن موضوع تداوم قیمت‌های پایین نفت گفت: «ادامه قیمت‌های پایین نفت آثار منفی کوتاه‌مدت و بلندمدتش را بر سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت تولید عیان می‌کند و به منافع هر دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت آسیب می‌رساند». زنگنه قیمت عادلانه‌ای را که بتواند سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت تولید را شتاب ببخشد، ضروری دانست: «افزایش ظرفیت تولید می‌تواند وابستگی مصرف‌کنندگان را به یک یا دو تولید‌کننده کاهش دهد». وی با ابزار تأسف از تلاش برخی کشورها برای پایین‌نگه‌داشتن قیمت نفت، جمله‌ای مستقیم بر زبان راند: «متأسفم که بگویم برخی، قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده‌اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است». جملات بعدی زنگنه مخاطب کلامش را روشن‌تر می‌کند: «آنان از نفت به‌عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند تا برای دیگر تولیدکنندگان ناآرامی‌های اجتماعی، سیاسی و مشقت اقتصادی ایجاد کنند». زنگنه به شیوه دیپلماتیک نقدهای صریحش را با سعودی مطرح کرد و فقط نام عربستان را نبرد: «موضوع مهم دیگری که دراین‌باره مطرح است، موضوع غیرسیاسی‌کردن بازار نفت و کنارگذاشتن استفاده از نفت به‌عنوان یک اسلحه، به هر منظور و تحت هر عنوان است».

زنگنه: به شرکت‌های خارجی خوشامد می‌گوییم

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنرانی‌اش از اقدامات تبعیض‌آمیز در بازار نفت انتقاد کرد و دادن یارانه به مصرف زغال‌سنگ (با وجود CO٢) و اعمال مالیات زیاد بر نفت و گاز از سوی برخی مصرف‌کنندگان را مصداق این تبعیض‌ها دانست: «ما از مجمع بین‌المللی انرژی و دبیرکل محترم جدید آن می‌خواهیم به سمت سطحی فراتر از مشارکت در آمار و تبادل اطلاعات حرکت کنند و به اقدام دست زده و گفت‌وگوها را به سطح مسائل سیاستی و همکاری میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای امنیت عرضه و تقاضا و محیط‌ زیست پاک‌تر ارتقا دهند». زنگنه از اقدام اوپک برای ایجاد ثبات در بازار نفت حمایت کرد و به صادرکنندگان غیراوپک برای تثبیت بازار نفت خوشامد گفت. در چند روز گذشته موجی در برخی رسانه‌ها ایجاد شده بود تا ایران به عنوان کشوری که توافقی را برای بهبود بازار نفت نمی‌پذیرد، معرفی شود. به‌همین‌دلیل سخنان زنگنه درباره حمایت از اوپک و غیراوپک برای تثبیت بازار نفت صریح بود. وی در بخش انتهایی سخنرانی‌اش از شرکت‌های خارجی دعوت کرد برای سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز به ایران بیایند: «شرکت‌های بین‌المللی نفتی را به همکاری برای افزایش تولید متناسب با ذخایر نفت گازمان تشویق می‌کنم و به آنها خوشامد می‌گویم تا به این ترتیب آنها نیز در امنیت عرضه مشارکت کنند».

عراق سهمش را می‌خواهد

ونزوئلا به‌دنبال رسمی‌کردن اجلاس اوپک

پیش از شروع پانزدهمین نشست کشورهای عضو مجمع جهانی انرژی، وزیر انرژی امارات از طرح «فریز نفتی» حمایت کرد. قرار است امروز ساعت سه عصر نشست مشورتی اوپکی‌ها برگزار شود. نشستی که به گفته وزیر انرژی ونزوئلا ممکن است با نظر اعضا به نشستی رسمی تبدیل شود. «ییلوجیو دل پینو» پس از پایان نشست صبح مجمع جهانی انرژی در بین خبرنگاران گفت: «ما به انجام تفاهم امیدواریم و الان نسبت به نشست دوحه در وضعیت بهتری قرار داریم. ما امیدواریم بتوانیم یک ‌میلیون بشکه از بازار نفت کم کنیم. اگر این کار را نکنیم، سطح ذخیره‌ها بالا می‌ماند و دیگر فرصتی برای تثبیت بازار نخواهیم داشت. آن‌گاه زمستان سختی پیش‌رویمان خواهد بود». وزیر انرژی ونزوئلا شرایط همه تولیدکنندگان به‌ویژه ایران را نسبت به نشست دوحه بهتر توصیف کرد و وقتی از او درباه سطح مناسب برای تولید نفت ایران سؤال شد، گفت: «دراین‌باره در حال مذاکره هستیم». در الجزایر هریک از وزرا سعی می‌کنند در گفت‌وگو با خبرنگاران سیاست‌های کشور خود را به‌گونه‌ای رسانه‌ای به گوش دیگر کشورها برسانند. وزیر نفت عراق در بدو حضورش، سیاست نفتی این کشور را همکاری با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک دانست اما بر حفظ سهم بازار عراق تأکید کرد. سهمی که او چهار‌میلیون‌و ٧٥٠ تا ٥‌ میلیون بشکه در روز می‌داند. اما پیش از رسیدن وزیر انرژی روسیه به الجزایر، وزیر دارایی این کشور با اشاره به بودجه روسیه که با نفت ٤٠دلاری بسته شده است، سعی کرد تأثیر افزایش قیمت نفت را برای روسیه تخفیف دهد تا دست الکساندر نواک در الجزایر برای مذاکره باز باشد.

زنگنه: در ٢ سال گذشته برخی اوپک را ساقط کرده‌اند

بیژن زنگنه هم پیش از آغاز نشست پانزدهم مجمع جهانی انرژی در میان خبرنگاران از افزایش نقش اوپک برای ایجاد ثبات در بازار نفت حمایت کرد و یک حرف تند زد: «برخی در دو سال گذشته اوپک را از کار انداختند و عملا اوپک تبدیل به یک جلسه (ساده) شده است (و نه یک سازمان تأثیرگذار). اوپک باید برای حداکثرکردن و تثبیت درآمد اعضایش اقداماتی انجام دهد. ولی در دو سال گذشته اوپک عملا از فعالیت ساقط شده است».  اگرچه زنگنه در این بخش از سخنانش هم به عربستان اشاره نکرد اما کیست که نداند در اجلاس دو سال پیش، سعودی‌ها با توجیه مبارزه با افزایش ...تولید نفت‌های غیرمتعارف، جلوی کاهش تولید اوپک را گرفتند، آن‌هم وقتی چهار عضو از هشت عضو این سازمان در آن مقطع موافق کاهش تولید نفت این سازمان بودند. «در میان‌مدت و بلندمدت باید نظام سهمیه‌بندی در اوپک احیا شود. چاره‌ای جز این نداریم». این را زنگنه گفت و در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیشنهاد عربستان برای نگهداشت تولید ایران در سطح سه‌میلیون‌و ٦٠٠‌ هزار بشکه تصریح کرد: «عربستان رسما پیشنهادی درباره نگهداشت تولید ایران در عدد سه‌میلیون‌و ٦٠٠‌ هزار بشکه‌ای به ما نداده است». او ضمن تأکید دوباره بر مشورتی‌بودن اجلاس اوپکی‌ها در الجزایر اظهار امیدواری کرد در اجلاس وزرای اوپک در نوامبر تفاهمی حاصل شود. وقتی از زنگنه درباره احتمال رسیدن تولید ایران به چهار ‌میلیون بشکه سؤال شد، پاسخ داد: «ما در میادین نفتی‌مان نظیر آزادگان، یادآوران و یاران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در حال برداشت از آنها هستیم. بهره‌برداری از میادین نفتی جدید به‌زودی شروع می‌شود و ما به‌زودی به این رقم تولید خواهیم رسید». وقتی از زنگنه درباره بازگشت مدیریت بازار به اوپک از طریق احیای نظام سهمیه‌بندی‌ها پرسیدم، گفت: «ما همیشه از ایده مدیریت بازار از سوی اوپک حمایت کرده‌ایم چراکه معتقدم اوپک باید در بازار نقش‌آفرینی کند». زنگنه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره ایده ایران برای کسب سهمش در اوپک تصریح کرد: «ایران قصد دارد سهم حدود ١٣درصدی خود را از مجموع تولید نفت اوپک در دوران پیش از تحریم دوباره به دست آورد». مجموع تولید نفت اعضای اوپک در ماه آگوست ٣٣‌میلیون و ٧٠٠‌ هزار بشکه بود. اگر تولید ماه آگوست ملاک باشد، عدد سهم ایران چهار‌میلیون‌و ٤٠٠‌ هزار بشکه خواهد بود.

بارکیندو: ممکن است اجلاس رسمی شود؛ قیمت نفت ٨٠ درصد سقوط کرده است: وقتی دبیرکل اوپک از جلسات مشترک وزرا خارج شد درباره احتمال رسمی‌شدن جلسه مشورتی اوپک مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت: «هیچ چیزی غیرممکن نیست. من می‌توانم از مشارکت بالای کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در مذاکرات ابراز خوشحالی کنم. در الجزایر بحث‌ها نسبت به دوحه جلوتر است». وی از حضورنداشتن روسیه در اجلاس امروز اوپکی‌ها خبر داد اما گفت روس‌ها مشارکت فعالی در مذاکرات دارند. «شخصا با آقای نوواک جلسه داشتم و مذاکرات خوبی برای همکاری‌ها انجام دادیم». بارکیندو در سخنرانی افتتاحیه‌اش اعلام کرد قیمت نفت در دو سال اخیر ٨٠ درصد سقوط کرده است.

دیدارهای زنگنه در وین؛ به رسمیت شناخته‌شدن تولید ایران: زنگنه دیروز با نخست‌وزیر الجزایر، وزیر انرژی روسیه، معاون وزیر انرژی لهستان و وزیر نفت عراق دیدار و درباره نحوه ایجاد ثبات در بازار نفت مذاکره کرد. این در حالی است که وزیر نفت نیجریه دیروز رسما خواهان مستثناشدن این کشور از هر طرح محدودکننده‌ای شد. زنگنه قرار است با رئیس کل توتال در الجزیره دیدار کند. تا ساعات باقی‌مانده معلوم خواهد شد که اوپکی‌ها در نشست امروز عصر خود چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد. تصمیمی که هرچه باشد، میزان تولید ایران در یک سال آینده باید به رسمیت شناخته شود.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین