|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۲۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
وزیرخارجه سوریه گفت: تروریسم بدون حمایت و پشتیبانی قطر و عربستان و همراهی ترکیه در سوریه گسترش نمی یافت.
 وزیرخارجه سوریه گفت: تروریسم بدون حمایت و پشتیبانی قطر و عربستان و همراهی ترکیه در سوریه گسترش نمی یافت.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) ولید المعلم روز شنبه در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل افزود: اکنون همه می دانند که تروریسم بدون حمایت و پشتیبانی خارجی از برخی کشورها، امکان نداشت در سوریه گسترش یابد.

وی اضافه کرد: دیگر برکسی پوشیده نیست که قطر و سعودی از تروریست ها به هر شیوه ای حمایت و به این کار افتخار می کنند.

المعلم اظهارداشت: این دو کشور هزاران مزدور مسلح را با جدیدترین سلاح ها به سوریه فرستاندند و ترکیه نیز مرزهای خود با سوریه را به روی ده ها هزار تروریست از سراسر جهان گشود.

وی بیان کرد: تروریسمی که ما بارها از این تریبون نسبت به آن هشدار می دادیم اکنون در حال پیشروی و گسترش است و همچنان بی گناهان را به خاک و خون می کشد.

وزیرخارجه سوریه گفت: ما در سوریه به نیابت از همه کشورهای جهان با تروریسم مبارزه می کنیم و هرچه تروریست های بیشتری توسط ارتش سوریه کشته شوند، جان بی گناهان بیشتری حفظ می شود زیرا این تروریست هنگامی که به کشور خود بازمی گردد، به کشتار و ترور ادامه می دهد.

المعلم اضافه کرد: هر طرفی که بخواهد این واقعیت را تحریف یا انکار کند باید مسئولیت گسترش تروریسم و جان قربانیان تروریسم را بپذیرد.

وی بیان کرد: آنچه در کشور من درجریان است درمقابل چشمان تمام کشورهای جهان اتفاق می افتد که به دو گروه موافق قوانین بین المللی و اصول سازمان ملل و ساکتان و حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست ها تقسیم شده اند.

المعلم افزود: حامیان تروریست ها به بهانه های واهی به دور از عقل و منطق از آن ها حمایت می کنند و برغم وجود اسناد و دلایل محکم بر ارتکاب جنایت ها و کشتارهایی که داعش و القاعده علیه ملت سوریه انجام می دهند که چیزی کمتر از وحشیگری ندارد، آن ها را 'مخالفان مسلح میانه رو' می نامند.

وی گفت: از هر تلاش بین المللی برای مبارزه با تروریسم در سوریه استقبال و بر ضرورت هماهنگی با دولت و ارتش سوریه دراین باره تاکید می کنیم.

معاون نخست وزیر سوریه اضافه کرد: هراقدامی بدون هماهنگی دولت سوریه، نقض حاکمیت و دخالت آشکار در امور کشور و نقض اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد بشمار می رود و چنین اقدامی هیچ نتیجه ای دربر نخواهد داشت و فقط وضعیت را بحرانی تر می کند.

المعلم افزود: براین اساس، تجاوز جنگنده های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در اطراف فرودگاه دیرالزور که به تسلط داعش براین مواضع منجر شد را محکوم می کنیم.

وی بیان کرد: دولت سوریه مسئولیت این اقدام را برعهده آمریکا می داند زیرا این تجاوز عمدی و نشانه همکاری آمریکا و هم پیمانان این کشور با داعش و دیگر گروه های تروریستی است.

المعلم اظهارداشت: ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم را نیز محکوم می کنیم و آن را یک تجاوز آشکار می دانیم.

وی گفت: مبارزه با تروریسم با بیرون راندن یک گروه تروریستی و جایگزین کردن گروهی دیگر به جای آن امکان پذیر نیست و چگونه کشوری که گذرگاه اصلی تروریست و سلاح به سوریه بوده است و می تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد.

وزیرخارجه سوریه بیان کرد: آنچه اطمینان ما را به پیروزی بر تروریسم افزایش می دهد، موفقیت های ارتش سوریه و حمایت دوستان بویژه روسیه ، ایران و مقاومت اسلامی لبنان است و این حمایت نقش مهمی در پایداری ملت سوریه و کاهش دردها و رنج های آن ها داشته است و امیدواریم دیگر کشورها نیز تا دیر نشده از خواب بیدار شوند و به خطری که همه را تهدید می کنند پی ببرند.

المعلم گفت: نظام سوریه از ابتدای بحران در سال 2011 اعلام کرد که این بحران از دو مسیر موازی و همزمان یعنی مبارزه با تروریسم و مسیر سیاسی یعنی گفت و گوهای سوری – سوری قابل حل است و راه حل های تحمیلی از خارج غیرقابل پذیرش است.

وی تصریح کرد: برغم تمام کارشکنی کشورهایی که بر تصمیم گیری گروه های موسوم به 'مخالفان سوری' نفوذ و تاثیر دارند، ما همچنان از هر راه حل سیاسی که منجر به توقف خونریزی و پایان رنج های ملت سوریه شود استقبال می کنیم.

المعلم اضافه کرد: هر گونه راه حل سیاسی باید درچارچوب حاکمیت و استقلال سوریه و تمامیت ارضی کشور باشد و این راه حل باید با تشکیل دولت وحدت ملی شامل نمایندگان نظام و مخالفان آغاز شود و این دولت با تشکیل کمیته ای، قانون اساسی جدید کشور را تدوین و به انتخاب ملت سوریه بگذارد و دولت جدید براساس قانون اساسی جدید تشکیل شود.

وی افزود: برخی از طرف ها از رنج های ملت سوریه بویژه در مناطق تحت سلطه ترورست ها برای دستیابی به اهداف خود سوء استفاده می کنند.

معاون نخست وزیر سوریه اضافه کرد: هیچ طرفی برای کاهش رنج های ملت سوریه و تامین نیازهای آن ها دلسوزتر از دولت سوریه نیست و این یک وظیفه است و منت نیست.

وی بیان کرد: سوریه که با تروریست های مزدور در سرزمین خود روبروست با تروریسم دیگری به نام اسرائیل که همچنان بخش عزیزی از سرزمین ما را اشغال کرده ،نیز مواجه است.

المعلم افزود: سیاست های خصمانه و برنامه های هسته ای رژیم صهیونیستی نه تنها سوریه بلکه همه کشورهای منطقه را تهدید می کند.

وی اظهارداشت: بارها بر ضرورت مجبور کردن اسرائیل به پیوستن به معاهده جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و دیگر معاهده های مربوط به سلاح های کشتار جمعی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیاست هسته ای آن تاکید کرده ایم.

وزیرخارجه سوریه گفت: سوریه از جامعه جهانی می خواهد که برای جلوگیری از اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی و وادار کردن آن به اجرای قطعنامه های سازمان ملل درباره جولان اشغالی و پذیرفتن حق فلسطینی ها در تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس و بازگشت آوارگان، اقدام کند.

المعلم افزود: سوریه بر استفاده صلح آمیز همه کشورها از تکنولوژی هسته ای و منطقه ای عاری از سلاح هسته ای و کشتارجمعی تاکید می کند.

وی با تبریک لغو تحریم های جمهوری اسلامی ایران و کوبا، ابراز امیدواری کرد، تحریم ها و محدودیت های غیرقانونی برضد ملت سوریه و همه ملت های مستقل لغو شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین