|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۲۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
یک نمونه از تنش ها درباره جنگ سعودی علیه یمن است، بن سلمان فرماندهی جنگ را تنها چند هفته بعد از انتصاب به عنوان وزیر دفاع بر عهده گرفت.
 
یک نمونه از تنش ها درباره جنگ سعودی علیه یمن است، بن سلمان فرماندهی جنگ را تنها چند هفته بعد از انتصاب به عنوان وزیر دفاع بر عهده گرفت.

روزنامه لبنانی السفیر روز شنبه افزود: بن نایف که در مقابله با تروریسم بزرگترین چالش سعودی فعال بود در صدر خبرهای سیاسی سعودی قرار داشت و هیچ کس در تمایلش برای تکیه زدن به کرسی شاهی تردید نداشت.

السفیر با بیان اینکه، این گزارش را از روزنامه اکونومیست و با تلخیص اقتباس کرده است، اضافه کرد: اما در آوریل سال 2015 و چهار ماه پس از به قدرت رسیدن عمویش «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان ولیعهد منصوب شد.

« این انتصاب به منزله شکسته شدن عرف و سنت های گذشته سعودی بود چراکه شش پادشاه قبلی سعودی همگی از فرزندان عبدالعزیز موسس حکومت آل سعود بودند و برخی از این فرزندان که هنوز درقید حیات هستند در صف براداران منتظر دستیابی به قدرت و اریکه شاهی بودند».

« در نهایت تصمیم بر این شد که جانشینی از این نسل انتقال پیدا کند و این گونه بود که بن نایف 57 ساله به طور رسمی ولیعهد شد».

السفیر ادامه داد: سال گذشته و پس از انتصاب فرزند سلمان به عنوان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، نام «محمد بن سلمان» (31 ساله )در صحنه سیاسی سعودی پیچید.

بن سلمان که ماموریت جداسازی سعودی از وابستگی به درآمدهای نفتی را به برعهده گرفته، اکنون حضوری پررنگ تر از پسرعمویش دارد و در کانون توجهات قرار گرفته است.

وی وعده اصلاحات ریشه ای در سعودی را داده و گویی که ملک سلمان می خواهد او را برای جانشینی خود آماده کند.

این روزنامه لبنانی نوشت: به نظر نمی رسد که محمد بن نایف حاضر به دست کشیدن از منصب ولیعهدی پذیرفتن منصبی پایین تر باشد چرا که وی سختی های بسیاری را پشت سرگذاشته و چند بار از ترور جان سالم به در برده تا به این جایگاه دست پیدا کرده است.

« موقعیت بن نایف در سال 2003 زمانی که یک سرکرده القاعده خود را تسلیم کرد، تقویت شد و در سال 2009 هم از یک حادثه ترور جان سالم به در برد».

بن نایف امسال به نمایندگی از سعودی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کرد تا پایانی بر پیش بینی ها درباره احتمال کنار کشیدن او به نفع پسرعمویش بود.

با وجود اینکه گمانه زنی ها از امور ممنوعه در سعودی است اما زمزمه هایی درباره «توطئه های داخل قصر» در بین مردم این کشور رواج یافته است و به نظر می رسد دو شاهزاده با اینکه در ظاهر به یکدیگر احترام می گذارند اما نشانه های تنش و بحران در روابط بین آنها روز به روز بیشتر می شود.

السفیر خاطرنشان کرد: یک نمونه از تنش ها درباره جنگ سعودی علیه یمن است، بن سلمان فرماندهی جنگ را تنها چند هفته بعد از انتصاب به عنوان وزیر دفاع بر عهده گرفت.

« بن سلمان اوایل به فرماندهی حکیمانه جنگ مباهات و جلساتی با ژنرال ها برگزار می کرد و حتی به همراه تیم رسانه ای خود به چند پایتخت غربی سفر کرد اما با بدتر شدن اوضاع جنگ علیه یمن تصمیم گرفت جنگ را یک اقدام جمعی جلوه بدهد تا مسئولیت آن را به عهده دیگران بیندازد».

« بروس ریدل» از پژوهشگران مرکز بروکینگز آمریکا در این زمینه گفت: نکته قابل توجه اینکه بن نایف در ورود به جنگ شتاب نکرد، بلکه برعکس از این تصمیم ناخشنود بود و در دسامبر 2015 به الجزائر سفر کرد و بدون توجه به مسئولیت هایش در داخل کشور چند هفته در آنجا بسر برد.

السفیر نوشت: با وجود تلاش های فراوان برای نشان دادن نوعی انسجام و همسویی در داخل خاندان سعودی، در صورت به قدرت رسیدن بن نایف، این احتمال وجود دارد که پسر عموی خود (بن سلمان) را از منصب هایش عزل کند برای همین ملک سلمان (80 ساله) که خیلی ها در توانایی جسمی و عقلی او تردید دارند، اگر به دنبال جانشینی پسرش بعد از خود باشد، باید به سرعت وارد عمل شود».

« شاید این امر دشوار به نظر برسد، چرا که در خاندان سعودی به طور سنتی بر سر شاه اجماع صورت می گرفته است و علاوه بر این بسیاری از شاهزادگان نسبت به پیش انداختن محمد بن سلمان از دیگرانی که در صف رسیدن به تاج و تخت قرار دارند، خشمگین هستند».

« جنگ علیه یمن و پیامدهای دردناک اصلاحات اقتصادی نیز بار دیگری بر دوش بن سلمان شده است».

این روزنامه لبنانی افزود: در مقابل، به نظر می رسد بن نایف ولیعهد از محبوبیت بیشتری برخوردار است و شاهزادگان سعودی و دیپلمات های غربی شخصیت او را بیشتر می پسندند و مردم عربستان هم او بیشتر قبول دارند.

السفیر اضافه کرد: بن نایف پس از اتمام مناسک حج امسال که بعد از فاجعه مرگبار سال گذشته منا و تحت نظارت او برگزار شد توانسته است موقعیت خود را تحکیم بخشد اما سازمان های حقوق بشری میانه خوبی با او ندارند و بن نایف را مقصر اصلی اجرای حکم اعدام شیخ «نمر النمر» روحانی سعودی در ژانویه گذشته می دانند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه« روی هم رفته به نظر می رسد بن نایف از موقعیت بهتری نسبت به بن سلمان پسرعموی جوانش برخوردار است»، تاکید کرد: حکومت سعودی در حالی وارد اصلاحات ریشه ای شده که هیچ کس نمی تواند بگوید از بین این دو شاهزاده کدام یک بر تخت شاهی تکیه خواهد زد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین