|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۱۲۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
پیچیدگی بحث فاینانس و البته مشکلاتی که بر سر نظام بانکداری ایران وجود داشت باعث شد نهایی کردن این پیش‌قرارداد برای چند ماه به طول بینجامد. البته در این راستا یک موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی داشت و آن ضرورت صدور مجوز لازم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا / اوفک/ بود.
بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهور در جریان سفر خود به فرانسه قراردادی در مرحله ابتدایی خود امضا کرد که نتیجه اجرایش آغاز انقلابی در صنعت هواپیمایی ایران بود؛ انقلابی که پس از چند ماه انتظار سرانجام با چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا کلید خورده است.

 پس از نزدیک به 4 دهه که با پیگیری‌های آمریکا فروش هواپیماهایی مسافرتی نو به ایران ممنوع شده بود و حتی در جریان تحریم‌های چندگانه امکان تعمیر یا دریافت قطعات نیز برای ناوگان ایران وجود نداشت، حالا و به دنبال اجرایی شدن توافق هسته‌ای شرایط به طور قابل‌توجهی تغییر کرده و ایران ایر می‌تواند پس از سال‌های طولانی از هواپیماهایی نو استفاده کند.

وزارت راه و شهرسازی نخستین مذاکرات خود را شرکت هواپیمایی ایرباس را از چند هفته پیش از نهایی شدن برجام آغاز کرده بود و به فاصله چند روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای نیز کار خود را به شکلی رسمی ادامه داد تا سرانجام در پیش قراردادی که بهمن‌ماه سال گذشته به امضا رسید ایران قرارداد خرید 118 فروند ایرباس جدید را به جریان بیندازد.

در مسیر اجرای این قرارداد ایرباس باید 85 درصد از منابع اعتباری مربوط به این هواپیماها را تأمین کند و ایران در ابتدا تنها 15 درصد از منابع مالی مربوط به این قرارداد 10 میلیارد دلاری را به طرف فرانسوی تحویل خواهد داد.

پیچیدگی بحث فاینانس و البته مشکلاتی که بر سر نظام بانکداری ایران وجود داشت باعث شد نهایی کردن این پیش‌قرارداد برای چند ماه به طول بینجامد. البته در این راستا یک موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی داشت و آن ضرورت صدور مجوز لازم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا / اوفک/ بود.

آمریکایی‌ها بر اساس طرحی نانوشته اعلام کردند: هر هواپیمایی که ساخت آمریکا است یا حداقل 10 درصد از تجهیزات آن را شرکت‌های آمریکایی تأمین می‌کنند باید برای فروش به ایران مجوز رسمی این سازمان را داشته باشند؛ مجوزی که صدور آن چند ماه به طول انجامید تا سرانجام با اعلام رسمی مسئولان ایرباس نهایی شود.

طبق اعلام این شرکت فرانسوی ایرباس می‌تواند 17 فروند از هواپیماهای خود را با مجوز ارائه شده از سوی اوفک به شکل فوری به ایران تحویل دهد و احتمالاً شرایط برای فروش هواپیماهای بعدی نیز فراهم خواهد شد. حتی در گمانه‌زنی برخی رسانه‌های خارجی آمده که با دریافت این مجوز هواپیماهای بوئینگ خریداری شده از سوی ایران نیز می‌توانند به زودی وارد ناوگان کشور شوند.

در شرایطی در نخستین روز از فصل سوم سال 95، ورود هواپیماهای جدید به ایران نهایی شده که پیش از این وزیر راه و شهرسازی رسماً اعلام کرده بود با وجود تمام کارشکنی‌ها ایران نخستین هواپیماهای خود را در فصل پاییز دریافت خواهد کرد؛ وعده‌ای که خیلی زود محقق شد تا پس از آن امکان پیگیری دیگر ابعاد در توسعه صنعت هوانوردی فراهم شود.

ایران اعلام کرده برای 10 سال آینده نیاز به 500 فروند هواپیمای مسافرتی خواهد داشت که تا کنون پیش‌قرارداد خرید 118 فروند از ایرباس و حدود 120 فروند از بوئینگ به امضا رسیده تا در صورت نهایی شدن آن خیلی زود نیمی از راه مدنظر کشور در این حوزه طی شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین