|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۱۲۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
سفیر و نماینده دائم ایران در جریان نشست فصلی سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : پایداری برجام منوط به پایبندی و اجرای متقابل تمام تعهدات سایر طرف های توافق هسته ای است.
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران روز چهارشنبه طی سخنانی در جریان نشست فصلی سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : پایداری برجام منوط به پایبندی و اجرای متقابل تمام تعهدات سایر طرف های توافق هسته ای است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ وی گفت : در حالی که ایران بنابر تایید آزانس بین المللی انرژی اتمی به برجام پایبند بوده است اما اجرای تعهدات سایر طرف های برجام رضایت بخش نیست.

متن کامل سخنان نجفی در نشست فصلی شورای حکام به شرح زیر است:در آغاز ، مایلم از درخواست عضویت کشورهای جمهوری اسلامی گامبیا ،سنت وینسنت و گرانادیس در آژانس استقبال نمایم. همچنین مایلم از دبیرخانه آژانس بخاطر تلاش های مربوط به نظارت و راستی آزمائی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در جمهوری اسلامی ایران تشکرنمایم.

آقای رئیس،
اکنون بیش از یکسال از تصویب برجام می گذرد و به نهمین ماه اجرای آن وارد می شویم. درحالیکه ایران به اجرای کامل سهم خود در توافق ادامه می دهد که مورد تایید آژانس نیز قرار گرفته است و درحالی که همه مفاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین قطعنامه های شورای حکام درخصوص موضوع هسته ای ایران مختومه شده اند، اجرای تعهدات سایر طرف های برجام رضایت بخش نیست.

همان گونه که در ابتدای این مسیر اعلام کردیم ، اقدام متقابل و اجرای کامل تعهدات از سوی کشورهای پنج بعلاوه یک، اساس اصلی برجام و بخش بنیادین توافق برای ماندگاری آن بشمار می رود. توافق شد که رفع جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم های مرتبط هسته ای یکجانبه و چندجانبه می بایست به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه ها منجر شود که متاسفانه تابحال بطور کامل جامه عمل نپوشیده است.

نتایح عینی برجام بر همکاری با ایران در زمینه های مختلف، بویژه در بخش اقتصاد و تجارت، می بایست بشدت دنبال شود، در غیر این صورت آینده توافق در معرض مخاطره خواهد بود. کشورهای پنج بعلاوه یک تعهد روشنی برای اجرای برجام با حسن نیت و در فضائی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند بر عهده دارند. متاسفانه، برخی از آنها این چنین و منطبق باتعهدات شان عمل نمی کنند. اجازه دهید صریح باشم، اجرای ناقص برجام یک گزینه نیست.

آقای رئیس،
برجام و قطعنامه دسامبر 2015 شورای حکام دستورالعمل مشخصی به مدیرکل برای ارائه روزآمدهای مکتوب قبل از هر نشست فصلی شورای حکام داده است. ما گزارش روزآمد اخیر مدیرکل (GOV/2016/46) را که نشان می دهد همه اقدامات مرتبط هسته ای بطور کامل از سوی ایران انجام شده اند، مورد توجه قرار می دهیم.

معدودی از کشورها، که به نظر می رسد به آژانس اعتماد ندارند، برخلاف دستورالعمل محوله، خواهان افشای اطلاعات پادمانی محرمانه هستند. هیات جمهوری اسلامی ایران بار دیگر مایل است یادآوری نماید که علاوه بر مفاد موافقت نامه پادمان جامع و ماده 5 پروتکل الحاقی بمنظور حفاظت از اطلاعات محرمانه ، برجام نیز به روشنی از آژانس خواسته است تا کلیه تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فنآوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه ای که به آگاهی (آژانس) می رسد اتخاذ نماید.

در این زمینه تلاش های بخش پادمان آژانس قابل تقدیر است. معهذا چنین تلاش هایی از آنجاکه ما اخیرا گام مهم دیگری یعنی ارائه اظهارنامه اولیه پروتکل الحاقی به آژانس را برداشته ایم، می بایست دوچندان شود.

ما به اجرای کامل تعهدات خود ادامه می دهیم و بدقت اجرای تعهدات سایر طرف ها در چارچوب برجام برای اطمینان از پایداری توافق را تحت نظر داریم.

در مورد سخنرانی نماینده رژیم اسرائیل نیز طبق معمول سخنان نامربوطی شنیدید. افشای اخیر ایمیل یکی از مقامات با اعلام در اختیار داشتن 200 کلاهک اتمی از سوی این رژیم می بایست موجب نگرانی شدید جامعه بین المللی باشد.

برای رژیم صهیونیستی که هرگز به هیچ یک از معاهدات بین المللی مربوط به منع سلاح های کشتار جمعی نپیوسته، رژیمی که هرگز از استفاده و توسعه سلاح های کشتار جمعی و از جمله سلاح های هسته ای دست بر نداشته، رژیمی که هرگز به بازرسان آژانس اجازه بازدید از تاسیسات هسته ای مخفی خود را نداده و ده ها کلاهک هسته ای در اختیار دارد، سخن گفتن از نگرانی عدم اشاعه مضحک است.

بگذارید این رژیم به ریختن اشک تمساح راجع به برنامه صلح آمیز هسته ای سایر اعضای آژانس ادامه دهد. اما مطمئنا; این اقدام نمی تواند سرپوشی برای برنامه هسته ای این رژیم که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت بین المللی است فراهم سازد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین