|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۱۲۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای چینی خود پیشنهاد کرد که خبرگزاری ویژه جاده ابریشم با مشارکت همه کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده راه اندازی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای چینی خود پیشنهاد کرد که خبرگزاری ویژه جاده ابریشم با مشارکت همه کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده راه اندازی شود.

«علی جنتی» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا به دون خوانگ محل برگزاری اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم، تصریح کرد که راه اندازی این خبرگزاری می تواند به خوبی فعالیت ها و همکاریهای مشترک فرهنگی این کشورها را نمایان سازد و سرفصل جدیدی در توسعه مناسبات آنان ایجاد کند. وی گفت که در جریان دیدار با «لو شو گانگ» وزیر فرهنگ چین این پیشنهاد مطرح شد که با استقبال طرف چینی نیز همراه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان گفت که با اجرای این طرح همه کشورهای قرار گرفته در مسیر این راه تاریخی، می توانند علاوه بر نزدیک تر شدن به یکدیگر فعالیت های مشترک فرهنگی خود را نیز نمایان سازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در دیدار با همتای چینی، بر نقاط مشترک فرهنگی دو کشور و همچنین اجرای موافقتنامه های فرهنگی امضا شده میان طرفین نیز تاکید شده است.

جنتی اظهار داشت که ایران و چین از دیرباز با یکدیگر موافقتنامه فرهنگی دارند و هر سه سال یک بار با یکدیگر برنامه مبادلات فرهنگی امضا می کنند که کشورمان سال گذشته میزبان آن بود.

وی اظهار داشت که پیگیری موارد قید شده در تفاهم نامه مزبور، برگزاری هفته های فرهنگی و کارهایی که می تواند به توسعه فرهنگی و هنری دو کشور از جمله همکاری در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی بیانجامد از دیگر محورهای مورد گفت وگو بود.

جنتی همچنین گفت که به همتای چینی پیشنهاد کرده است که هر سال یکی از شهرهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم به عنوان پایتخت فرهنگی این جاده تعیین شود و ابراز امیدواری کرد که طرح مناسبی برای اجرای آن از سوی کشورهای فوق تدوین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش ایران در جاده ابریشم جدید اشاره کرد و گفت که این موضوع از سوی همه کشورها تاکید شده و آنان تاکید دارند که ایران با داشتن تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله و تمدن دیرینه می تواند بیشترین نقش را در احیای آن داشته باشد.

جنتی گفت: خوشبختانه سال گذشته با اتصال راه آهن ایران به ترکمنستان، قزاقستان و چین کشورمان عملا نقش خود را در احیای این راه تاریخی آغاز کرده و به طور حتم این نقش می تواند در آینده پررنگ تر نیز باشد.

وی همچنین به ویژگی های مشترک و پیشینه فرهنگی و تاریخی کشورهای جاده ابریشم پرداخت و از آن به عنوان یکی از موضوعات مهمی که می تواند نقشی پررنگ در همکاری مشترک در احیای راه ابریشم جدید داشته باشد، نام برد.

وی در این رابطه به آثار فرهنگی بر جای مانده ایران در کشور چین اشاره کرد و گفت: بسیاری از جمعیت مسلمان چین هنوز از بسیاری از واژه ها و کلماتی که فارسی است، استفاده می کنند و این نشان دهنده حضور ایران در این سرزمین پهناور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بنابراین با چنین پیشینه ای، دو کشور ایران و چین می توانند همکاریهای بسیار خوبی در زمینه احیای راه ابریشم جدید داشته باشند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان صبح امروز در راس هیاتی به منظور شرکت در اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم با استقبال مقامات استان «گانسو» وارد شهر دون خوانگ چین شد.

اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم از فردا به مدت دو روز در این شهر آغاز بکار می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین