|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۳
»
25 نماینده و کارشناس تشریح کردند
کد خبر: ۱۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
شاید گذشت 100 روز زمان مناسبی نباشد برای بررسی عملکرد یک دولت، آن هم دولت تدبیر و امید که چون مسوولیت را پس از دولتی عهده‌دار شد که کم نبودند کسانی که نقدش را می‌گفتند و یا از عملکردش راضی نبودند، راهی طولانی برای جبران بی‌تدبیری‌ها پیش رو دارد.

طرح فرصت صد روزه از سوی دولتمردان یازدهم هرچند با رویکرد ارائه گزارش از وضعیت کشور در شرایطی که به دولت جدید واگذار شد، مطرح شده بود اما بهانه‌ای شد تا خبرنگاران ایسنا به سراغ برخی تحلیلگران سیاسی بروند و از برداشت‌شان از 100 روز همراهی با دولت جدید بپرسند پیش از آن‌که فردا شب رییس‌جمهور گزارش خود را ارائه کند.

در مهلت 100 روزه تنها در مورد گفته‌های دولت می‌توان قضاوت کرد

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد 100 روزه دولت ابراز عقیده کرد: در مورد عملکرد نمی‌توان قضاوت کرد چون باید نتایج حاصل شود. اما می‌توانیم در مورد گفته‌های دولت قضاوت کنیم.

سیدامیر حسین قاضی‌زاده در ارزیابی خود از عملکرد 100 روزه دولت گفت: وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید ناظر به نتایج حاصل از آن عملکرد است اما این عملکرد چه در سیاست خارجی‌،اقتصاد، فرهنگ، سلامت یا آموزش هنوز خروجی نداشته است.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین می‌توانیم در رابطه با انتصاب‌ها و گفته‌های دولت حرف بزنیم که طبیعتا این بخش نیز بخش اندکی از موضوعات مرتبط با دولت را شامل می‌شود. در نتیجه عملکرد در مورد دولتی را می‌توان قضاوت کرد که عملی و نتیجه‌ای از رفتار او حاصل شده باشد و ما هنوز چیزی ندیده‌ایم و تنها می‌توانیم بگویم با این بخش گفته‌ها یا مواضع دولت و یا انتصاب‌ها موافق هستیم و یا موافق نیستیم که این هم ماهیت سلیقه‌ای پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده افزود: دولت ادعا کرد که 100 روزه کارهایی را انجام می‌دهد ولی همان موقع هم معلوم بود که این ادعا، خیلی ادعای درستی نیست چون واقعا در 100 روز نمی‌شود اقدامات جدی کرد. حتی برخی دوستان امید داشتند که بلافاصله سرکار آییم چون به ما اعتماد وجود دارد سریع مشکلات حل می‌شود اما معلوم شد که خیلی خوشبینانه با موضوع برخورد می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: با عنوان مثال در بخش سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌یی باید بگوییم که اگر در راستای منافع ملی باشد اقدام خوبی است البته این مذاکرات سالها است که انجام می‌شود چه در دوره اصلاحات، چه در دوره احمدی‌نژاد و یا هم اکنون،‌ بنابراین معلوم نیست چند سال طول بکشد.

وی ادامه داد: تاکنون در موضوع هسته‌یی حدود 10 تا 12 سال است که مذاکره انجام می‌شود در این دوره هم هیجان جدیدی ایجاد شده،‌فاصله مذاکرات به هم نزدیک شده اما تا خروجی در زمان مشخصی پیدا نشود، نمی‌توان اظهار نظر سیاسی کرد زیرا غربی‌ها هم حرف‌های ناامیدکننده می زنند و هم امیدوارکننده ؛باید ببینیم در عمل چه چیزی حاصل می‌شود اما در حال حاضر هیچ چیز قابل قضاوتی وجود ندارد.

قاضی‌زاده در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت هم اظهار کرد: ما و مردم عادی به نتایج این سیاست‌ها و رفتارها کار داریم در حالی که طی این مدت گرانی‌ها همچنان باقی مانده و تورم همچنان ادامه دارد. بنابراین باید منتظر بود تا نتایج عملکرد حاصل شود.

عباسعلی منصوری: کارنامه 100 روزه دولت در سیاست خارجی قابل قبول است

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: روحانی به درستی به سراغ سیاست خارجی رفت و سعی کرد با ادامه مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها گره مشکلات اقتصادی در کشور را بگشاید.

عباسعلی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید به اینکه کارنامه دولت حسن روحانی در صد روز در حوزه سیاست خارجی قابل قبول است، اظهارکرد: دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی و همچنین در حوزه اقتصادی با چالش‌های اساسی روبه رو است که می‌تواند پاشنه آشیل این دولت نیز باشد.

نماینده مردم کاشان در مجلس با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها مشکلات اقتصادی نیز به مرور حل خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به خزانه خالی که دولت با آن روبه رو است اگر تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده برداشته شود و پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور بازگردد این امر می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای برای کشور باشد.

منصوری ادامه داد: همچنین با رفع تحریم‌ها می‌توانیم از تخصص و تکنولوژی‌های روز دنیا نیز استفاده کنیم و مطمئنا صنعت کشور نیز بهتر خواهد چرخید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس به جلسه دیروز این کمیسیون با وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: این جلسه به این دلیل برگزار شد که بعد از انتخاب حسن روحانی و شروع کار محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه یک نوع مشکلات و بحث‌هایی بین این کمیسیون و وزارت خارجه به وجود آمد و این جلسه در راستای هماهنگی هرچه بیشتر بین کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه بود.

منصوری در بخش دیگری در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 با اشاره به اینکه ما به دنبال تعامل سازنده با دنیا هستیم، تصریح کرد: در این بین نیز کشورهایی مانند رژیم صهیونیستی وجود دارند که اگر ایران در این مذاکرات به نتایج خوبی برسد منافعشان به خطر خواهد افتاد و به همین دلیل سعی خود را می‌کنند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد و ما متعاقبا باید با سرمایه گذاری در بخش رسانه و همچنین با مذاکره و تعامل با کشورهایی که می‌توانیم با آنها منافع مشترک داشته باشیم تبلیغات سوئی که علیه ایران انجام می‌شود را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانیم با گفت و گو با کشورهای حوزه خلیج فارس آنها را به خودمان نزدیک کنیم و نگذاریم که این کشورها به رژیم صهیونیستی نزدیک شوند.

در صد روز گذشته پیشرفت‌های خوبی در زمینه هسته‌یی صورت گرفته است

مدیرمسئول روزنامه جام جم با اشاره به فرا رسیدن صدمین روز کار دولت یازدهم اظهار کرد: در این مدت پیشرفت‌های خوبی در حوزه هسته‌یی کشور صورت گرفته است.

بیژن مقدم افزود: در این مدت در حوزه اقتصادی کشور اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است، چراکه دولت در این مدت تلاش کرد شرایط کشور را بسنجد و بررسی کند که در چه وضعیتی قرار دارد و چه امکانات و توانمندی‌هایی در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه "قاعدتاً فرصت سنجش وضعیت، امکانات و توانمندی‌های دولت نباید طولانی شود"، ادامه داد: چنانچه بنای دولت بر این باشد که در گذشته‌ها باقی بماند، آینده ما نیز از این جهت آسیب می‌بیند. دولت باید نگاهش به سمت جلو باشد و تمام انرژی‌اش را به سمت کارهای اثباتی سوق دهد.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: در این مدت بخشی از اقتصاد کشور که شرایط روانی بازار به حساب می‌آید، با تأثیرپذیری از شرایط سیاسی کشور مقداری رو به آرامش رفته و ثبات نسبی پیدا کرده است. این در حالی است که ما هنوز علائم بهبود به سمت بازگشت به شاخص‌های مطلوب را در بازارها مشاهده نکرده‌ایم.

مدیرمسئول روزنامه جام جم با بیان اینکه "بخشی از ثبات و آرامش حاکم در بازار مربوط به تحرکات دیپلماتیک دولت است"، به اقدامات دولت در این مدت در حوزه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: در این دولت شاهد ابتکار عمل در برخی مسائل در حوزه هسته‌ای بودیم و مشاهده کردیم که این ابتکار عمل بر اساس سیاست‌های کلی نظام از سوی دولت و وزارت امور خارجه کشور پی گرفته شد.

مقدم با بیان اینکه "در حوزه هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی در صد روز اخیر بوجود آمده است"، افزود: حداقل پیشرفتی که ما در این مدت به آن دست یافته‌ایم، این است که به دنیا می‌گوییم در عین حال که خواهان تمامی حقوق هستیم، اهل گفت‌وگو و شفاف‌سازی نیز هستیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت یازدهم در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ اظهار کرد: اکنون ارزیابی و بررسی عملکرد دولت در این حوزه‌ها بسیار زودهنگام است، چراکه افرادی که در این حوزه روی کار آمدند، گاه تجربیات چندانی در این حوزه ندارند و در حقیقت در حال آشنا شدن با این حوزه هستند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اظهارات برخی مسئولان فرهنگی دولت تصریح کرد: چنانچه امروز به اظهارات برخی از مسئولان توجه کنیم، گاه به حرف‌های ناپخته‌ای برمی‌خوریم که با اظهارات احتمالی فردای آن‌ها متفاوت است.

مدیرمسئول روزنامه جام جم در پایان با بیان اینکه "همه مسئولانی که روی کار می‌آیند باید کشتی کشور را به سمت جلو حرکت دهند"، تاکید کرد: مسئولان باید بدانند که باقی ماندن در گذشته و تکرار مباحث مربوط به گذشته نوعی فرافکنی به حساب می‌آید و کمکی به وضع و حال دولت و مردم نمی‌کند. ما یک بار در قوه قضائیه تجربه داشتیم که یکی از بزرگان این قوه اعلام کرد که یک ویرانه را تحویل گرفته است. این در حالی است که شرایط به این صورت نیست؛ چراکه فردی که هشت یا 10 سال در یک قوه فعالیت می‌کند، کارهای زیادی انجام می‌دهد و مسئولان جدید نیز باید در ابتدا به تلاش‌های آن‌ها توجه کنند و سپس نقاط ضعف آن‌ها را مطرح کنند.

دولت در سیاست خارجی پرتوان است/در حوزه اقتصادی ثبات نسبی ایجاد شد

یک عضو بنیاد باران با اشاره به اینکه "دولت یازدهم عمده تمرکز خود را متوجه حوزه سیاست خارجی کرده است"، خاطرنشان کرد: دولت در سازماندهی و هماهنگی فعالیت‌های حوزه سیاست خارجی پرتوان بوده است.

حسن رسولی با بیان اینکه "به دلیل پیچیدگی و مزمن بودن مسأله هسته‌یی و سیاست خارجی، انتظار ثمردهی زودهنگام مذاکرات، واقع‌بینانه نیست"، اظهار کرد: من پیش‌بینی می‌کنم که دولت در آینده در این حوزه دستاوردهای بهتری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: دولت در حوزه اقتصادی با چالش‌های جدی روبروست؛ با این وجود توانسته روند تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی را متوقف و حد قابل قبولی از ثبات و آرامش را در بازار برقرار کند که تثبیت نسبی نرخ ارز و سکه از نتایج عملکرد صد روزه دولت در حوزه اقتصاد است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه "دولت در حوزه سیاست داخلی عمداً یا سهواً حضور پرتحرکی نداشته است"، اظهار کرد: دولت در محدوده اختیارات و وظایف خود توانسته به روند‌های نامطلوب گذشته پایان بدهد؛ با این وجود عملکرد دولت در مقایسه با سطح انتظارات در این حوزه قابل توجه نیست.

رسولی همچنین ابراز عقیده کرد: دولت در تعیین ترکیب مدیران منطقه‌ای تحت تأثیر فشارهای سیاسی جناح رقیب قرار گرفت؛ البته دولت در تعیین برخی مدیران کشور نیز سرعت بالایی نداشت.

وی با اشاره به اینکه "دولت در آستانه صدروزگی، باید تصویر گویایی از وضعیت کشور ارائه کند"، خاطرنشان کرد: دولت با این اقدام می‌تواند به ادعاهای دولتمردان سابق درباره اوضاع عمومی کشور پاسخ دهد و امکان داوری و قضاوت را برای افکار عمومی و نخبگان کشور فراهم کند.

این عضو بنیاد باران در پایان تصریح کرد: با ارائه گزارش عملکر صد روزه، دولت می‌تواند به مردم بگوید که در چه شرایطی کار خود را آغاز کرده و چه فرازونشیب‌هایی در مقابل دولت وجود دارد.

عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی خوب بوده است/تحول در حوزه فرهنگ، به زمان نیاز دارد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه تحرکات دولت در حوزه دیپلماسی در صد روز اخیر را خوب ارزیابی کرد، گفت: تحرکات دولت در حوزه دیپلماسی نشان از حسن نیت دارد و امیدواریم موفق باشند.

نورالله حیدری با بیان اینکه "گاهی به نظر می‌رسد دولت بیش از حد به بیگانگان و عوامل خارج از کشور امید دارد"، اظهار کرد:‌ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، تیم مذاکره‌کننده از بچه‌های انقلاب هستند و نشانی از رعب در عملکرد آنها دیده نمی‌شود؛ پس در مجموع چنانچه حرکت دیپلماسی دولت با نگاه هوشمندانه و موضع‌گیری بر اساس مواضع انقلاب باشد، قابل قبول است.

وی با بیان این عقیده که دولت تیم اقتصادی و برنامه مناسب ندارد، افزود: در دوره‌ای از زمان شروع کار دولت یازدهم شاهد رکود بودیم اما در حال حاضر با افزایش و رشد قیمت‌ها مواجه هستیم، پس در مجموع دولت نمره قابل قبولی تابحال در حوزه اقتصاد نداشته و امید است در آینده بتواند گام‌های بهتری بردارد.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به پیچیدگی‌های حوزه فرهنگ توضیح داد: تحولات در حوزه فرهنگ، زمان‌بر است و با توجه به اینکه مسئولان ارشد وزارتخانه‌های مربوط به حوزه فرهنگ مثل وزارت علوم، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش با تأخیر مشخص شدند، حرکت و عملکرد فرهنگی دولت ناشی از عوامل تأثیرگذار خارج از دولت بوده پس اگر ایده‌ها و نظراتی داشته‌اند، تاکنون موفق نبوده است.

حیدری با بیان اینکه "مقوله اعتدال در دولت یازدهم هنوز به درستی تعریف نشده است"، گفت:‌ با گذشت صد روز از فعالیت دولت یازدهم، حرکت چشمگیری در حوزه فرهنگ اتفاق نیفتاده است. البته باید پیچیدگی‌های مسائل فرهنگی و زمان‌بر بودن تحولات در حوزه فرهنگ را مدنظر داشت.

رویکرد اقتصادی دولت قابل قبول بوده است/در زمینه فرهنگ نیازمند اصلاحات ادامه‌دار هستیم

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه "دولت رویکرد قابل قبولی در عرصه مسائل اقتصادی شروع کرده و در این راستا اقداماتی را نیز انجام داده است"، گفت: دولت اگر بخواهد در این زمینه به موفقیت برسد، نیازمند اتخاذ تصمیمات شجاعانه‌ای است.

محسن کوهکن با بیان اینکه "برای بررسی عملکرد دولت در حدود صد روز اخیر باید حوزه‌های مختلف را بصورت تفکیک شده مورد بررسی قرار داد"، به عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: دولت در عرصه سیاست خارجی فعال بوده ولی در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی از موفق بودن یا نبودن آن داشت.

وی با بیان اینکه "مهمترین موضوع در سیاست خارجی ما در حال حاضر بحث فعالیت‌های هسته‌یی است و عمده مباحث و فعالیت‌ها نیز روی این محور بوده است"، خاطرنشان کرد: دولت تلاش کرده در این مدت روابط ایران را با کشورهای مختلف گسترش دهد، ولی این تنها بخشی از سیاست خارجی است؛ چراکه عمده سیاست خارجی ما در حال حاضر بر روی محور مسائل هسته‌یی است و البته دولت در این عرصه فعال است ولی نمی‌توان ارزیابی از موفقیت یا عدم موفقیت آن ارائه داد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به عملکرد دولت در حوزه مسائل اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه دولت رویکرد قابل قبولی شروع کرده و اقداماتی را نیز انجام داده است ولی دولت اگر بخواهد در این عرصه در میان‌مدت و درازمدت به موفقیت برسد، نیازمند اتخاذ تصمیمات شجاعانه‌ای در این عرصه است و باید در حال حاضر این تصمیمات را بگیرد؛ آن هم در زمانی که در ماه عسل است، نه زمانی که می‌خواهد خداحافظی کند.

کوهکن با بیان اینکه "دولت با حجم عمده‌ای از کارهای عمرانی به ارزش 460 هزار میلیارد تومان روبروست"، تاکید کرد: دولت باید مشخص کند که می‌خواهد با این حجم از کارهای عمرانی - با توجه به محدودیت منابع - چگونه عمل کند. آیا می‌خواهد این پروژه‌ها را بصورت تزریق قطره‌چکانی دنبال کند یا بصورت دیگری؟ البته اتخاذ چنین سیاستی نیز اقتصادی نخواهد بود.

وی ادامه داد: اقتصاددانان باید در راستای بسترسازی جهت اخذ تصمیمات شجاعانه از سوی دولت، کمک کنند؛ گرچه ممکن است این تصمیمات برای مدت کوتاهی کام برخی را تلخ کند، ولی باید با نوید شیرینی این تصمیمات، این تلخی را گرفت.

کوهکن همچنین با بیان اینکه "دولت در زمینه تولید و صنعت گام‌هایی برداشته است ولی کافی نیست"، به اهمیت هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی دولت با یکدیگر اشاره کرد و گفت: ما در دولت‌های قبل با این مشکل روبرو بودیم که بین دستگاه‌ها و نهادهای اقتصادی در دولت همنوایی وجود نداشت و آنها گاه تصمیمات یکدیگر را خنثی می‌کردند، در حالی که باید کسی محور باشد، تصمیمی اتخاذ شود و تا آخر همه در راستای اجرایی شدن آن تصمیم حرکت کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس در همین رابطه ابراز عقیده کرد که در حال حاضر این هماهنگی بصورت کامل در دولت وجود ندارد؛ گرچه ایجاد آن نیز کار آسانی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه "درباره عملکرد دولت در زمینه مسائل اجتماعی نیز نمی‌توان در حال حاضر ارزیابی دقیقی ارائه کرد و قضاوتی داشت"، اظهار کرد: وقتی دولتی بر سر کار می‌آید، شش ماه اول فعالیتش، ماه عسل آن دولت است؛ چراکه مخالفان و منتقدان، سیاست مراقبت و انتظار را پی می‌گیرند و سکوت می‌کنند ولی بعد از پایان این دوره، موافقان و مخالفان دولت به بیان اظهارنظر و دیدگاه‌های خود می‌پردازند و مهم این است که رییس‌جمهور این دوران را مدیریت کند تا چالشی ایجاد نشود.

کوهکن با تاکید بر اینکه "دولت باید مشی اعتدالی را که بر آن تاکید دارد بصورت عملی پیاده کند تا بتواند موفق شود"، تصریح کرد: در بخش سیاست داخلی، دولت فعالیت خود را با شعارهای خوبی شروع کرد ولی گاه عملکرد دولت با شعار داده شده انحراف دارد؛ برای مثال در انتخاب استانداران که نمایندگان عالی دولت در استان‌ها هستند می‌بینیم که اکثریت قریب به اتفاق آنها از یک تفکر و جریان انتخاب می‌شوند و به نظر من این می‌تواند بعد از پایان ماه عسل دولت، برای دولت آسیب‌زا باشد.

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: اکثر استانداران از معتدلان یک جریان انتخاب شده‌اند. مناسب است که آقای روحانی از نیروهای معتدل سلایق مختلف سیاسی استفاده کند، نه فقط از نیروهای معتدل یک جریان؛ چراکه در این صورت است که وحدت و انسجام بیش از پیش گسترش پیدا می‌کند.

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار درباره عملکرد دولت در حوزه فرهنگ نیز گفت: آقای روحانی خود فردی فاضل و باسواد است، حوزه و روحانیت را می‌شناسد و تاکنون برآیند صحبت‌هایی که در این زمینه داشته، قابل دفاع بوده است. لازمه ادامه موفقیت در عرصه فرهنگ این است که برخی از اشکالاتی را که دولت‌های قبل در ارتباط با تعامل با روحانیت و حوزه داشتند، برطرف کند و آقای روحانی توان این کار را دارد.

وی با بیان اینکه "ما در حال حاضر نمی‌دانیم آقای روحانی در زمینه فرهنگ تاکنون چه کارهایی بصورت عملی کرده‌اند و باید قضاوت را برای آینده گذاشت"، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مسائل فرهنگی اینگونه نیست که با یک کلید بالا و پایین زدن اصلاح شود. ما در این زمینه نیازمند اعمال اصلاحات ادامه‌دار هستیم.

عملکرد 100 روز اخیر نشان‌دهنده عزم دولت برای رفع مشکلات است

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عملکرد دولت در 100 روز اخیر نشان‌دهنده اهتمام دولت تدبیر و امید برای ساماندهی به مسائل کشور و رفع مشکلات است.

ابراهیم نکو خاطرنشان کرد: عملکرد دولت در 100 روز ابتدایی را می‌توان در دو بخش داخلی و خارجی بررسی کرد و بی‌شک آنچه دولت در بخش سیاست خارجی تاکنون از خود به جای گذاشته، عملکردی فعال بوده است و خود دولت قطعاً در ارائه آمار عملکرد خود به خاطر فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی نمره قبولی را برای خود ثبت خواهد کرد اما از نظر ما دولت تا نمره قبولی فاصله دارد ولی آنچه مشخص است، دستگاه دیپلماسی به سمت جلو و کسب نمره قبولی گام برداشته است.

وی افزود: آنچه دستگاه دیپلماسی باید به آن توجه کند، خواست و اراده مردم برای احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از دانش بومی و صلح‌آمیز هسته‌یی است و اگر دولت بخواهد عملکرد مثبت خود را در 100 روز ابتدایی به لحاظ دیپلماسی ادامه دهد، باید حقوق ملت و رسمیت شناختن حق غنی‌سازی را بی‌کم و کاست دنبال کند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در قبل از استقرار دولت تدبیر و امید، گفت: تلاش دولت در بخش کنترل تورم و بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم نسبت به گذشته قابل ارج بوده است اما هنوز ما شاهد کاهش جدی تورم به صورت فراگیر در بازار نبوده‌ایم و آنچه که دولت در این 100 روز از خود به جا گذاشته، کنترل نسبی قیمت‌ها و ممانعت از افزایش بی‌رویه بوده است اما هیچ کاهشی شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: نقطه مثبت دیگر در عملکرد صد روزه دولت، افزایش تعامل با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بوده است که البته با وضع مطلوب فاصله دارد اما نسبت به دولت‌های قبل بهبود محسوسی داشته و استفاده از وزرای کارآمد در بهبود ارتباط با مجلس تاثیرگذار بوده است.

نکو در پایان تاکید کرد: تلاش وزرا و کارگروه‌های دولت برای جمع‌آوری گزارشات و شناخت شرایط فعلی کشور و آسیب‌شناسی آن در این مدت 100 روز چشمگیر و مثبت بوده است اما همه این گزارشات در روزهای آینده و سال‌های پیش روی دولت یازدهم باید تبدیل به برنامه عملیاتی شود.

حرکت دولت در صد روز اول رو به جلو بوده است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در صد روز اول فعالیتش گفت: اولین پیامی که دولت برای کشور داشت، حرکت به سوی ثبات اقتصادی بود.

محمدتقی توکلی با اشاره به وضعیت بازار، تغییر مداوم قیمت‌ها و نوسان در بازار سکه و ارز در دوره پیش از آغاز کار دولت یازدهم اظهار کرد: این مساله به قدری زیاد شده بود که مردم ناامید شده بودند و نمی‌دانستند چطور در این وضعیت زندگی خود را تنظیم کنند ولی اولین پیامی که دولت آقای روحانی برای مردم داشت، تثبیت وضعیت اقتصادی بود.

وی ادامه داد: دولت از روند رو به رشد تورم جلوگیری کرد که این یک امتیاز خوب بود و از نظر روانی نیز روی مردم تأثیر مثبت گذاشت. در این صد روز اتفاق خاصی نیفتاد؛ نه تحریم‌ها برداشته شد، نه درآمدزایی زیاد شد، ‌نه کارآفرینی و تولید گسترش پیدا کرد و نه بیکاری کنترل شد. این‌ها معضلاتی در کشور هستند که تغییر چندانی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم نکرده‌اند؛ چراکه این‌ها مشکلاتی نیستند که بتوان در کوتاه‌مدت آنها را حل کرد.

نماینده مردم الیگودرز همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها و تحلیل‌ها باید علمی شود و مطابق با یک برنامه‌ریزی درست پیش برود، اما مهمترین بخش این بود که امید در مردم ایجاد شود.

توکلی به برخی گیرودارها که توسط دولت یازدهم برطرف شد نیز اشاره کرد و افزود: یکسری بخشنامه‌های ایذایی پیش روی واردکننده و تولیدکننده بود که دولت خیلی از آنها را برداشت. مثلاً این اتفاق در بخش‌های گمرک، ال‌.سی و برخی موارد دیگر افتاد که مسائلی این‌چنینی گام‌های مثبتی بودند که در زمان آقای روحانی برداشته شد.

این نماینده مجلس همچنین به سیاست خارجی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: بحث مهمتری که در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد، تعامل در سطح بین‌المللی با کشورهای دیگر بود تا بتوانیم روابط‌مان را بهتر کنیم. از روزی که ایشان مشغول به کار شدند، این روابط را آغاز کردند. این مساله با رفت و آمد‌هایی که با کشورهای مختلف داشتند و روابطی که با 1+5 بود شکل گرفت. ضمن اینکه ایشان همواره در دایره انقلاب حرکت می‌کنند و هماهنگی کاملی با رهبری و مسئولان نظام دارند.

به گفته وی، این حرکت‌ها رو به جلو بوده و نگاه‌ها در دنیا به ایران مثبت شده است، تا جایی که مذاکرات در سطح بالایی با حضور وزرای امور خارجه برگزار می‌شود.

توکلی ادامه داد: همه این‌ها کارهایی بوده که در صد روزی که آقای روحانی قول داد، انجام داده و آثار و بقایای آن مشخص است. این نشان می‌دهد که حرکت‌ها رو به جلو بوده است.

نماینده مردم الگیودرز در پایان، به محدودیت‌ها و موانع موجود در کشور نظیر برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرمسئولانه اشاره کرد و گفت: با این وجود، در مجموع حرکت، به طرف جلو و در جهت پاسخ به قول‌هایی است که آقای روحانی به مردم داده بود.

آثار زلزله دولت قبل ظرف سه ماه حل نمی‌شود/ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد شده است

یک عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه "دولت یازدهم با حجم عظیمی از مشکلات روبروست و نباید از آن توقع معجزه داشت"، گفت: بطورکلی عملکرد دولت در طول سه ماه اخیر نسبتاً قابل قبول بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم با بیان اینکه "عملکرد دولت در طول این مدت را مثبت ارزیابی می‌کنم"، افزود: وقتی می‌خواهیم عملکرد دولت را ارزیابی کنیم، باید به مشکلات و موانعی که پیش رو داشته و همچنین میراثی که از دولت قبل بجا مانده و نیز مطالبات مردمی توجه داشت و در مجموع با در نظر گرفتن تمام این مؤلفه‌ها می‌توان گفت که عملکرد دولت در طول این مدت قابل قبول بوده است.

وی با بیان اینکه "در عرصه سیاست خارجی نسبت به دیگر عرصه‌ها می‌توان نمره بهتری به دولت داد و در عرصه سیاست داخلی نمره‌ای کمتر"، گفت: مردمی که در پای صندوق‌ها حضور پیدا کردند و به آقای روحانی رأی دادند، مطالباتی داشتند و اگر بخواهیم بر اساس لیست مطالبات مردم به دولت رأی بدهیم، نمی‌توان به تحقق همه آنها رأی یکسانی داد. مثلاً در عرصه توسعه سیاسی و حقوق شهروندی مردم انتظار داشتند که دولت شفاف‌تر عمل کند و در تعامل با دستگاه‌هایی که عهده‌دار مسئولیت در این زمینه هستند، بتوانند موفقیت بیشتری کسب کنند که این امر تاکنون تحقق چندانی پیدا نکرده است.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه "اهتمامی که دولت نسبت به حوزه‌های سیاست خارجی و اقتصاد داشته نسبت به مسائل امنیت و سیاست داخلی نداشته است"، در مورد عملکرد اقتصادی دولت اظهار کرد: در هشت سال گذشته یک زلزله هشت ریشتری در جامعه ایجاد شد و مطمئناً دولت یازدهم نمی‌تواند آثار این زلزله را در طول سه ماه برطرف کند ولی خوشبختانه تاکنون یک ثبات نسبی در عرصه اقتصاد ایران از جمله بازار کسب و کار و ارز ایجاد شده و دولت تلاش کرده است که در این عرصه‌ها بیش از هرچیز تنش‌ها را کم و با برنامه‌ریزی عمل کند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه "سال گذشته رشد اقتصاد کشور ما منفی 5.6 بوده و اگر دولت بتواند این میزان را به صفر برساند موفقیت بزرگی را کسب کرده است"، تصریح کرد: باید در نظر داشت که مشکلات آنقدر حجیم است که نباید در این عرصه از دولت توقع معجزه داشت؛ گرچه دولت در طول این سه ماه تلاش کرده با برنامه‌ریزی به سمت بهتر شدن وضعیت حرکت کند.

دیپلماسی دولت فعال و موفق بوده است/دولت توانست درآمد و هزینه کشور را هماهنگ کند

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: ایجاد نشاط در جامعه و موفقیت در عرصه سیاست خارجی از دستاوردهای دولت یازدهم در 100 روز گذشته بوده است.

محمدرضا راه‌چمنی با بیان اینکه "100 روز زمان کافی برای ارزیابی عملکرد دولت نیست"، اظهار کرد: با این وجود دولت یازدهم یک فضای پر امید و بانشاط در بین اقشار مختلف مردم بویژه جوانان ایجاد کرده است.

این فعال سیاسی همچنین گفت: مردم اکنون این امیدواری را پیدا کرده‌اند که دولت بتواند مشکلات آنها را در زمینه‌های مختلف حل کند.

وی با بیان اینکه "در دوران دولت‌های نهم و دهم دشمنی‌های زیادی توسط دشمنان برای کشور ما ایجاد شد"، خاطرنشان کرد:‌ دولت آقای روحانی با فعالیت‌های دیپلماتیک خود توانست فضای منفی جهان علیه ایران را تغییر دهد و اکنون این فضا به نفع جمهوری اسلامی عوض شده است. دیپلماسی دولت در این 100 روز، فعال و موفق بوده است و با توجه به اینکه احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 وجود دارد، این موفقیت‌ها می‌تواند بیشتر هم شود.

راه‌چمنی درباره عملکرد اقتصادی دولت نیز گفت: در بعد اقتصادی، دولت با سیاست انقباضی مالی توانست سرعت رشد تورم را بکاهد و اجازه ندهد تورم مثل گذشته رشد داشته باشد. البته درست است که قیمت‌ها در این 100 روز افزایش یافته اما سرعت این افزایش نسبت به دوران قبل از دولت یازدهم کاهش داشته است.

به گفته دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی، دولت با اصلاح قانون بودجه سال 92 توانسته است درآمدها و هزینه‌های کشور را هماهنگ کند.

از رییس‌جمهور انتظار معجزه نداریم/برخی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در حال حاضر کانون‌هایی فعال شده‌اند که چوب لای چرخ دولت بگذارند، بطوریکه می‌بینیم دولت را معطل وزرا نگه می‌دارند یا برنامه‌های خاصی در صداوسیما ساخته می‌شود.

سعید شریعتی با بیان اینکه "آقای دکتر روحانی در 100 روز گذشته بیشتر درگیر چینش نیروهای کادر و ستاد دولت بوده است تا مدیران جدید مشغول به کار شوند"، افزود: در این 100 روز مدیران ارشد دولت آقای روحانی در کنار نیروهای ستادی مشغول ارزیابی میراث بجا مانده از دولت قبلی بوده‌اند تا ببینند چه چیز را تحویل گرفته‌اند و آن را به سمت شرایط مطلوب وعده داده شده هدایت کنند.

وی افزود: منتظریم اولین گزارش رسمی دولت در اوایل آذر ماه منتشر شود و در آن از وضعیت موجود ارزیابی صورت بگیرد و شاهد ترسیم افق‌های مطلوب در آینده باشیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "تا این جای کار آقای دکتر روحانی عملکرد موفقی داشته است و توانسته باوری را که نسبت به تغییر و تحول وعده داده بود پاسداری کند"، گفت: اگرچه برخی نسبت به برخی از انتصاب‌ها انتقاد داشته‌اند، اما به هر ترتیب عملکرد کلی دولت مثبت است و امیدواریم طی چهار سال آینده در یک زمان‌بندی روشن وعده‌ها و مطالبات مورد نظر از دولت ایشان محقق شود.

شریعتی در ادامه درباره اظهارنظر برخی افراد مبنی بر اینکه عملکرد دولت تنها در سیاست خارجی موفق بوده و در بخش‌های اقتصادی اینطور نبوده است، با تاکید بر اینکه "ما از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنیم و این حمایت را ادامه خواهیم داد"، اظهار کرد: یادمان نرود که ما پیش از دولت آقای روحانی معتقد بودیم که وضعیت کشور در وضعیتی فرو رفته که اصلاح آن کار یک دولت و دو دولت نیست.

وی ادامه داد: با توجه به تخریب و لطمات سیاسی، فرهنگی و ... در کشور که به خاطر خلاف‌ها، سوءمدیریت‌ها و تخلفات دولت گذشته وجود داشت، باید چند سال صبر کنیم که این وضعیت به نقطه صفر برسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "ما از آقای روحانی انتظار معجزه نداریم"، گفت: بی‌انصافی است که به وضعیت گذشته نگاهی نداشته نباشیم و هشت سال عقب‌گرد اتفاق افتاده را مدنظر قرار ندهیم.

شریعتی همچنین یادآور شد: طبق آمار سازمان آمار کشور، وضعیت رشد اقتصادی بین منفی 5 و منفی 4 بوده است، بنابراین ما با برگرداندن این مقدار به نقطه صفر فاصله داریم. با این حال در زمان آقای روحانی با شتاب دو - سه برابر نسبت به گذشته کار شده است.

وی با بیان اینکه "چشم‌انداز و تغییر جهت در بسیاری از زمینه‌ها که عامل اصلی تخریب بوده بسیار مهم و در دولت آقای روحانی قابل ستایش است"، افزود: آنگونه که انتظار می‌رفت و امیدوار بودیم که نهادهای دیگر حاکمیت از جمله قوه قضاییه و مجلس با دولت همکاری کنند، اینطور نبوده و نه تنها همکاری‌های جدی صورت نگرفته و نمی‌گیرد بلکه می‌توان گفت کانون‌هایی فعال شده‌اند که چوب لای چرخ دولت بگذارند و می‌بینیم دولت را معطل وزرا نگه می‌دارند یا برنامه‌هایی خاص در صداوسیما ساخته می‌شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "چنین روندی نشان می‌دهد که جاده برای آقای روحانی و دولتش چندان هموار نیست"، اضافه کرد: ما به عنوان فعالان اصلاح‌طلب هیچ انتظاری جز محقق شدن همان وعده‌هایی که آقای روحانی از آن سخن گفته بودند، نداریم. ما به عنوان همراهان پرسشگر دولت آقای روحانی مطالبات خود را بویژه در حوزه حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی و اجتماعی و تغییر جهت در وضعیت اقتصادی کشور دنبال می‌کنیم و معتقدیم آقای روحانی پیش از این با علم و اطلاع و تحقیق و بررسی این وعده‌ها را مطرح کرده بودند.

شریعتی خاطرنشان کرد: بالا بردن مطالباتمان در مواردی که ظرفیت‌های کشور اقتضا نمی‌کند و همچنین خرده گرفتن در مورد انتصابات انجام شده را مدنظر قرار نمی‌دهیم.

گزارش صد روزه، تشریح میراث دولت قبل است/در حوزه اقتصاد، دولت به زمان نیاز دارد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن به صدمین روز کاری دولت یازدهم و وعده رییس‌جمهور برای ارائه گزارش، گفت: گزارش صد روزه دولت یازدهم، چهره دیگری از کارنامه دولت قبلی خواهد بود.

محمدجواد آرین‌منش با بیان اینکه "ارزیابی عملکرد صد روزه به عنوان کارنامه دولت دکتر روحانی امری معقول و منطقی نیست"، اظهار کرد: صد روز زمانی کافی برای اجرای برنامه‌ها و نقطه نظرات دولت جدید نیست، بلکه به اعتقاد من گزارش صد روزه پیش از آنکه کارنامه دولت دکتر روحانی تلقی شود، کارنامه واقعی دولت پیشین است.

وی با بیان اینکه "واقعیت‌های امروز را که حاصل عملکرد دولت دهم است، در گزارش صد روزه شاهد خواهیم بود"، تصریح کرد: دولت قبلی کارنامه غیر قابل قبولی در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه اقتصاد برای دولت دکتر روحانی به ارث گذاشته است.

آرین‌منش با اشاره به تورم بالای 40 درصد، بیکاری بیش از 15 درصد و نقدینگی بیش از 500 هزار میلیارد تومانی به عنوان شاخص‌های غیر قابل قبول اقتصادی بجا مانده از دولت قبل، گفت: گزارش صد روزه، ترسیم وضع موجود کشور است و نه کارنامه دولت فعلی.

وی با اشاره به اینکه صد روز اخیر، دوران انتقال مسئولیت، مدیریت‌های اجرایی و شناخت وضعیت واقعی کشور و البته دستیابی به آرمان‌های واقعی در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ به طور عمده در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی و اقدامات انجام شده در حوزه مذاکرات بین‌المللی و هسته‌ای می‌توان به عنوان کارنامه دولت دکتر روحانی یاد کرد که قابل قبول بوده است.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه " در این دولت در حوزه سیاست خارجی با رویکردهای جدیدی مواجه بوده‌ایم و ارتباطات مطلوب‌تر و گسترده‌تری در حوزه‌های بین‌المللی دیده‌ایم"، افزود: معتقدم کارنامه آقای روحانی را در حوزه سیاست خارجی می‌توان ارزیابی کرد که در زمان کوتاه قابل اجرا بوده است و در حوزه مسائل اقتصادی، دولت نیازمند زمان بیشتری است.

عملکرد اقتصادی و دیپلماتیک خوب بوده است/یکی از کاستی‌ها، بلاتکلیف ماندن برخی استان‌هاست

مدیرمسئول روزنامه شرق با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در صد روز اول گفت: دولت توانسته است تا حدودی فضای اقتصادی کشور را تثبیت کند اما در بخش استانداران و مدیران ارشد محلی نمره قابل قبولی کسب نمی‌کند.

مهدی رحمانیان با اشاره به وعده رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش عملکرد دولت در صد روز اول کار دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در عرصه دیپلماتیک حرکت‌های خوبی انجام گرفته و دولت در بخشی از عرصه دیپلماتیک که در آن سهیم بوده، عملکرد مطلوبی از خود به جای گذاشته است.

وی ادامه داد:‌ در حوزه‌های دیگر کاستی‌هایی وجود داشته است که از این بین می‌توان به بلاتکلیف ماندن برخی استان‌ها اشاره کرد. در حال حاضر استاندار برخی استان‌ها تعیین نشده و این اتفاق وضعیت نامتعادلی را در استان‌ها بوجود آورده است. متأسفانه عملکرد دولت در این بخش نمره قابل قبولی کسب نمی‌کند. با این حال امیدوارم دولت بتواند ظرف ماه‌های آینده اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

این فعال رسانه‌ای همچنین به اقدامات صورت گرفته توسط دولت یازدهم در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این بخش دولت توانسته است تا حدودی فضای اقتصادی کشور را تعادل ببخشد. با توجه به اینکه قیمت بخشی از کالاها تثبیت و برخی تعدیل و بخشی دیگر افزایش یافته است، در عین حال امیدها از دست نرفته است و کماکان امیدواری وجود دارد. ان‌شاءالله دولت بتواند طی ماه‌های آتی تحرکات بهتری در این زمینه داشته باشد و امیدها را افزایش دهد.

دیپلماسی، برگ قابل قبول عملکرد دولت در صد روز اول است

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: فعالیت‌های تیم دیپلماتیک دولت در دفاع از حقوق ملت و پاسداشت پیشرفت‌های علمی کشور، برگ قابل قبولی از عملکرد دولت است.

محمدکاظم انبارلویی در ارزیابی خود از عملکرد دولت با وجود گذشت حدود صد روز از آغاز آن، با بیان اینکه "عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی در مجموع مثبت بوده است"، افزود: در همین راستا، مقام معظم رهبری از کارکرد تیم مذاکره کننده حمایت و آن را به عنوان خط مقدم نبرد دیپلماتیک ایران با قدرت‌های جهانی تلقی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های تیم دیپلماتیک دولت در دفاع از حقوق ملت و پاسداشت پیشرفت‌های علمی کشور، برگ قابل قبولی از عملکرد دولت است و اگر این فعالیت‌ها به نتیجه برسد بدون شک یک پیروزی برای دولت محسوب می‌شود و اگر هم به نتیجه نرسد، در واقع یک راستی‌آزمایی جدید از 1+5 صورت گرفته که نشان می‌دهد ما نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه به حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: دولت در حوزه اقتصادی پاسخ مشخصی به مطالبات مردم در صد روز گذشته نداشته است. تلاش دولت در این جهت بوده که بر این حوزه مسلط شود و فکر می‌کنم دولت تلاش می‌کند که بتواند در این مورد کارکرد قابل قبولی داشته باشد.

انبارلویی با بیان اینکه "به عقیده من در حال حاضر مهمترین مسأله برای دولت، وصول درآمد عمومی است تا بتواند پاسخگوی پرداخت‌های خزانه باشد"، افزود: بر اساس یک برآورد اولیه، پالایشگاه‌های کشور که هم‌اکنون خصوصی شده‌اند فقط در سال‌های 90 و 91 بیش از 79 هزار میلیارد ریال مالیات ارزش افزوده‌شان را به دولت ندادند؛ بنابراین دولت باید توانایی این را داشته باشد که مالیات اخذ کند. همچنین در بحث درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در اقلامی نظیر نفت خام و میعانات گازی، درآمد هدفمندی می‌تواند پاسخگوی آنچه که در بودجه پیش‌بینی شده است، باشد. در نتیجه دولت در این زمینه نیز دچار کسری نیست بلکه دچار اشتباه در محاسبه است.

دستگاه دیپلماسی به اندازه هشت سال گذشته در این صد روز کار کرده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خوشبختانه دستگاه دیپلماسی کشورمان در عرصه سیاست خارجی گام‌های مثبتی در راستای رفع ابهامات و جلب اعتماد برداشته است و امید می‌رود که این روند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

علیرضا داوری با اشاره به گذشت صد روز از روی کار آمدن دولت جدید و با مثبت خواندن گام‌های برداشته شده از سوی دیپلمات‌ها و مسوولان سیاست خارجی کشور عنوان کرد: همان‌طور که روحانی در آغاز تبلیغات ریاست‌جمهوری خود اعلام کرده بود تعامل سازنده با جامعه جهانی را جزو سیاست‌های خود قرار داده است به نظر می‌رسد این صد روز به اندازه هشت سال دوره قبل در عرصه سیاست خارجی کشور کار شده است. برای مثال در طول هشت سال گذشته جامعه جهانی علیه ایران موضع‌گیری شدیدی را در قبال صلح‌ جهانی، بحث هسته‌یی و بسیاری از مسائلی که پس از همایش‌های بین‌المللی پیش می‌آمد، داشتند. ولی خوشبختانه در طول این صد روز دیدیم که دستگاه دیپلماسی کشور با در پیش گرفتن سیاست "لبخند" و با اعتمادی راسخ و در پیش گرفتن دیپلماسی فعال در راستای تعامل با جامعه جهانی گام برداشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که حضور روحانی در سازمان‌ ملل متحد و شورای امنیت اولین گام مثبت در عرصه سیاست خارجی کشور در این صد روز بود، گفت: دیدارهایی که پس از سخنرانی روحانی در نیویورک صورت گرفت حاکی از آن بود که حتی جامعه جهانی هم نسبت به ما تغییرات جدی‌ای را لحاظ کرده است.

داوری ادامه داد: گفت‌وگوی حضوری وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از سی سال یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ دستگاه دیپلماسی کشورمان محسوب می‌شود که حتی اگر این گفت‌وگو‌ها خروجی چندانی هم به دنبال نداشته باشد، ذاتا حرکتی مثبت و بزرگ در عرصه دیپلماتیک و گسترش روابط بین‌الملل بین دو کشوری که در طول سی و چند سال گذشته همواره روابط خصمانه‌ای به صورت جنگ سرد و حتی در مواقعی هم در آستانه جنگ گرم قرار گرفته بودند، محسوب می‌شود.

وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اوباما با روحانی، خاطرنشان کرد: این حرکت نیز در عرصه بین‌المللی گامی مهم محسوب می‌شود، هر چند اعتراضاتی به این اقدام صورت گرفت، ولی به صراحت می‌توانم بگویم که دیپلماسی "گفت‌وگو" کاری اساسی بوده و باید برای در پیش گرفتن چنین دیپلماسی‌ به آقای روحانی و تیمش تبریک گفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: نکته اساسی که طی صد روز پس از روی کار آمدن دولت جدید در دستگاه دیپلماسی کشور به چشم می‌خورد، گفتمان خاصی است که روحانی پیگیری کرد. برای مثال می‌توان به مقاله او در روزنامه واشنگتن پست و استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای اشاره کرد، چرا‌که بهره بردن از دیپلماسی رسانه حلقه گمشده‌ای است که پس از انقلاب از آن به ندرت استفاده شده است. از سوی دیگر دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی به حق به سمت تعامل سازنده با جامعه جهانی پیش می‌رود.

داوری با تاکید بر این‌که دستگاه دیپلماسی کشور برای دستیابی به اهداف خود مسیر طولانی را در پیش دارد، اظهار کرد: حرکت‌های صورت گرفته در صد روز گذشته حاکی از آن است که این مسیر طولانی نیز به سرعت پیموده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به گفت‌وگو‌های هسته‌یی اخیر در ژنو گفت: این گفت‌وگو‌ها روندی مثبت دارند، هر چند جزییات این مذاکرات محرمانه بود، اما همین امر باعث ایجاد تعامل و اعتماد‌سازی بین‌ مذاکره‌کنندگان شد. به صراحت می‌توانم بگویم این صد روز فعالیت دیپلماسی با حضور دیپلماتی کارکشته مانند آقای ظریف و با هدایت آقای روحانی که سابقه بسیار خوبی در مذاکرات هسته‌یی داشتند، نشان داده است که دستگاه دیپلماسی ما نسبت به سایر بخش‌ها از توان بالا برخوردار بوده و امیدوار هستم که سایر بخش‌ها نیز از این توان بالا بهره بجویند و با هماهنگی گفتمان و حفاظت گفتاری که در مجلس و سایر نهادها صورت می‌گیرد تیم مذاکره‌کننده ما حمایت شده و پس از چندین سال شاهد خروجی خوبی در دستگاه سیاسی خارجی کشور باشیم.

داوری با تاکید بر این‌که در پیش گرفتن سیاست مناسب تنها محدود به دستگاه دیپلماسی ما نمی‌شود، تصریح کرد: حسن و خوبی دولت تدبیر و امید این است که اظهارات نسنجیده به ویژه در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما به صفر رسیده است. این در حالی است که متاسفانه در دولت قبلی اظهارات نسنجیده به راحتی صورت می‌گرفت و برخی از گفته‌ها از منظر قضایی و بین‌المللی بررسی نمی‌شدند و عواقب بسیاری را برای کشور به همراه داشت. هم‌چنین بیش‌ترین سوءاستفاده‌ها و بهره‌برداری‌ها از اظهارات نسنجیده از سوی رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت، ولی امروز با سیاست تدبیر و لبخندی که روحانی در پیش گرفته است، رژیم اسرائیل هر روز متحدان بزرگ استراتژیک خود را از دست می‌دهد.

وی تاکید کرد: اظهاراتی که از سوی برخی سران و یا مسوولان کشورها پس از مذاکرات ژنو صورت گرفت و حاکی از ناراحتی آن‌ها از بهبود روابط ایران با سایر کشورها بود، تنها به دلیل موفق بودن سیاست دستگاه دیپلماسی کشورمان است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مذاکرات آتی در ژنو میان ایران و 1+5 گفت: وقتی هر دو طرف مذاکره گام‌هایی منسجم و سیاست‌هایی اساسی را پیش می‌گیرند، قطعا اختلاف سلیقه‌هایی به وجود خواهد آمد، ولی شکی نیست که این اختلاف‌نظرها نیز برطرف خواهد شد و به نظر می‌رسد در مذاکرات قبلی نیز مسائل حل شده بود. هر چند فرانسه با سایر کشورها مخالفت کرد، اما نکته اینجاست که دستگاه دیپلماسی کشور همه چیز را در بهبود روابط با آمریکا خلاصه کرده بود و می‌توان گفت به نوعی از سایر کشورها غافل شده بودیم. در نتیجه فرانسه و شخص فابیوس دست به چنین حرکتی زدند.

وی با بیان این‌که "به مذاکرات آتی ژنو خوش‌بین هستم و اطمینان دارم که نتیجه نهایی آن برای ما مطلوب خواهد بود" گفت: در مذاکرات قبلی توافق‌های لازم صورت گرفته است و تنها بحث بر سر مراحل اجرایی است.

داوری در رابطه با موانعی که بر سر راه مذاکرات ایران و 1+5 باقی مانده است، خاطرنشان کرد: به هر حال مذاکرات هسته‌یی هشت سال تمام در بن‌بست قرار گرفته بود و هیچ پیشنهاد مثبت و سازنده‌ای برای برون رفت آن ارائه نشده بود، اما امروز شاهد هستیم که دو طرف مذاکره تمایل دارند این مساله هرچه زودتر حل شود، ولی اختلاف‌نظر در مراحل اجرایی و زمان‌بندی مباحثی هستند که در هر گفت‌وگو‌ی دیپلماتیکی پیش می‌آید ولی قطعا ایران و 1+5 به توافق‌های نهایی رسیده‌اند و تنها به زمان نیاز دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: هنر مردان سیاسی این است که بتوانند از اختلاف سلیقه رقبا به نحو احسن بهره‌برداری کنند،‌ هنری که امروز دستگاه دیپلماسی ما آن را اجابت کرد و شاهد هستیم که کنگره با دولت آمریکا در رابطه با تحریم‌های جدید علیه ایران به اختلاف‌نظرهای شدید برخوردند، بنابراین احساس می‌کنم با توجه به این که حاکمان و دولت‌های مذاکره‌کننده علاقمند هستند به نتیجه‌ مثبتی در مذاکرات دست یابند، باید مذاکرات ایران و 1+5 به نتایج مطلوبی برسد، ولی نباید فراموش کرد که آنها (ایران و 1+5) به زمان بیش‌تری نیاز دارند.

داوری در پایان با تاکید بر این‌که ماه آینده برای دستگاه دیپلماسی کشور فرصتی طلایی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: عزم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق بسیار بالا بوده و این امر در کشورهای غربی هم دیده می‌شود. درخواست من از دستگاه دیپلماسی کشور این است که آن‌ها در قبال هر اظهانظری موضع‌گیری نکنند. تا امروز آقای ظریف سیاست خوبی را پیش گرفته و می‌توانند در این فرصت یک ماهه ابهامات به وجود آمده و اختلاف سلیقه‌ها را رفع کنند و این بحث به صورت موضوعی متعارف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد.

دیدگاه دولت در برخی حوزه‌ها هنوز روشن نیست/دیپلماسی دولت، روشن‌تر از دیگر حوزه‌هاست

یک فعال سیاسی و رسانه‌ای با اعتقاد به اینکه هنوز تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی برای مردم به وجود نیامده است،‌ گفت: عرصه‌ای که مواضع دولت در ارتباط با آن در حال حاضر برای مردم قابل فهم و تشخیص است، عرصه سیاست خارجی است.

ناصر ایمانی با بیان اینکه "در حال حاضر در ارتباط با ارزیابی عملکرد دولت طی صد روز اخیر نمی‌توان وارد جزئیات شد و باید به مجموعه عملکرد دولت توجه کرد"، افزود: من تصور می‌کنم عرصه‌ای که مواضع دولت در آن برای مردم قابل فهم و تشخیص است، عرصه سیاست خارجی است و در دیگر عرصه‌ها از جمله عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت برای مردم ایجاد نشده و شاید دلیلش این باشد که کسانی که در درون دولت در ارتباط با این حوزه‌ها باید برای مردم تصویرسازی ‌کنند، هنوز نتوانسته‌اند این امر را به درستی محقق کنند.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل آن، این باشد که در این عرصه‌ها افراد مختلفی هستند که صاحب‌نظرند و اعمال نظر می‌کنند و این امر باعث شده که تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت در این حوزه‌ها در افکار عمومی شکل نگیرد، ولی در حوزه سیاست خارجی مواضع دولت مشخص است؛ چراکه شخص وزیر خارجه فعال عمل می‌کند، با افکار عمومی ارتباط خوبی دارد و ما شاهد یگانگی نظر در این عرصه هستیم و این موجب می‌شود که مردم فهم بهتری نسبت به این عرصه داشته باشند در حالی که دیگر عرصه‌ها تصویرهای موجود با ابهام همراه است.

عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه رسالت همچنین گفت: از طرف دیگر شاید بتوان گفت که دولت در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست داخلی، گاه جسارت لازم برای اتخاذ تصمیم‌های قاطع و صریح را با توجه به وضعیت کنونی کشور نداشته است و این امر بر ابهامات می‌افزاید. برای مثال در عرصه اقتصادی مواضع دولت نسبت به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم، پرداخت نقدی رایانه‌ها، نرخ حامل‌های انرژی، نرخ ارز یا سود بانکی و مسائل مرتبط با این مسائل چندان شفاف نیست و معلوم نیست که دولت در زمینه پرداخت نقدی یارانه‌ها آیا بر اساس قانون عمل می‌کند یا خیر؛ چراکه برخی معتقدند ما چنین منابعی نداریم که آنقدر یارانه نقدی پرداخت شود یا دولت در مورد کسری جدید بودجه و راهکارهای جبران آن موضع مشخصی نگرفته است و در ارتباط با بودجه سال آینده نیز چنین است.

ایمانی با بیان اینکه "در برخی از زمینه‌های عرصه فرهنگ و سیاست داخلی، دولت سیاست‌های روشنی اعلام نکرده است"، افزود: به نظر می‌رسد ضروری است با توجه به اوضاع کنونی کشور، اتخاذ تصمیم‌ها در این حوزه‌ها باید با سرعت بیشتری همراه شود، به نحوی که مردم حضور دولت جدید را بیشتر حس کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه "عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی مثبت بوده است"، اظهار کرد: البته ممکن است یک نگرانی نیز وجود داشته باشد و آن اینکه به نظر می‌رسد دولت حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را خواسته یا ناخواسته بر دوش سیاست خارجی گذاشته است و اگر این امر درست باشد، ممکن است برای دولت در ادامه مشکلاتی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد توجه بیش از حد به سیاست خارجی ممکن است در افکار عمومی این تصور را القا کند که حل بخش عمده مشکلات بر دوش سیاست خارجی است و این تصویرسازی درست نیست چون ما در این عرصه شاهد یک بازی هستیم که یک سر بازی ما نیستیم و ممکن است بازی در پیچ‌های تندی قرار بگیرد؛ به همین دلیل نباید حل مشکلات کشور را به آن گره بزنیم چراکه ممکن است در این پیچ تند یأس یا دلسردی‌هایی برای مردم ایجاد شود.

ایمانی با بیان اینکه "با توجه به اینکه تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت در ارتباط با حوزه سیاست داخلی، فرهنگی یا اقتصادی وجود ندارد نمی‌توان ارزیابی منسجمی نیز از عملکرد دولت داشت"،‌ گفت: در حوزه فرهنگ و رسانه، شاید در ارتباط با برخی از مسائل از جمله بحث فضای مجازی و ممیزی نشر، وزیر ارشاد اظهارنظرهایی کرده باشد ولی دولت به طور کلی به صورت قطعی مواضع خود را در این حوزه‌ها بیان نکرده و این مسائل در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. مثلاً در مورد یک مسأله جزئی مثل فیسبوک - صرف نظر از اینکه موضع ما در ارتباط با فیسبوک چیست - می‌بینیم مواضعی که دولت در این ارتباط اتخاذ کرده، مبهم است یا در حوزه‌هایی مثل سینما، کتاب یا رسانه هنوز یک تصمیم روشن و شفاف از مواضع دولت در این ارتباط وجود ندارد.

این فعال مطبوعاتی افزود: ضروری است که رییس‌جمهور از طریق رسانه‌ها یا سفرهای خود باید ارتباط با افکار عمومی را بیش از مقدار کنونی گسترش دهد چراکه این دولت با امید و شور انتخاب شده و باید ارتباطات مردمی آن بیش از وضعیت کنونی باشد تا مواضع دولت به صورت روشن و شفاف برای مردم مشخص شود. فقدان این موضوع، یکی از ضعف‌های دولت محسوب می‌شود.

امیدهایی ایجاد شده اما صد روز زمان کمی برای قضاوت است/باید به دولت فرصت داد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در شناساندن ایران به عنوان کشوری صلح‌دوست و پایبند به اصول بین‌الملل عملکرد قابل قبولی داشته است.

علی عباسپور با اشاره به اشکالات عظیم و عمیق فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی به جای مانده از دولت دهم، اظهار کرد: صد روز فرصت کافی برای ارزیابی عملکرد دولت یازدهم نیست تا بتوان به جمع‌بندی برای حرکت آینده دولت دست یافت.

وی با تاکید بر اینکه "دولت باید فرصت بیشتری داشته باشد تا بتواند بخشی از قول‌ها و وعده‌های مطرح شده در انتخابات را جامه عمل بپوشاند"، تصریح کرد: انتظار نمی‌رود مشکلات ایجاد شده در یک دولت قابل حل باشد و شاید به گذشت چندین دولت با برنامه‌ریزی دقیق نیاز است تا مشکلات ایجاد شده در دولت دهم جبران شود.

این فعال سیاسی ضمن اینکه عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی را خوب ارزیابی کرد، افزود: هنوز زود است که اظهارنظری در مورد موفقیت‌های حوزه سیاست خارجی داشته باشیم اما در همین زمان شاهد مطرح شدن وجهه‌ای عاقلانه از دولت و کشور در عرصه جهانی هستیم.

عباسپور با بیان اینکه "توانسته‌ایم به دنیا نشان دهیم که شنونده حرف‌های منطقی بر اساس احترام متقابل و حفظ منافع ملی ایران هستیم"، گفت: دولت در شناساندن ایران به عنوان کشوری صلح‌دوست پایبند به اصول بین‌الملل عملکرد قابل قبولی داشته است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای - چه در مذاکرات به نتیجه برسیم و چه بر اثر تلاش‌های کشورهایی مثل فرانسه و اسرائیل به نتیجه و جمع‌بندی مطلوب دست نیابیم - در نهایت برای ایران موفقیت است چون مردم دنیا می‌فهمند ایران در برنامه هسته‌ای خود صادق و حاضر به مذاکره است و دست کشورهای غربی که حتی به پیشنهادات ارائه شده از طرف خود پایبند نیستند، رو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه "در حوزه اقتصادی، از دولت دهم فاجعه گسترده‌ای به جای مانده است"، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توان عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد را قضاوت کرد چون صد روز برای حرکت‌های اقتصادی مدت زمان بسیار کمی است.

عباسپور افزود: دولت همت خود را به کار بسته است که با تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، منطقی و مطلوب و حفظ منافع ملی، اقداماتی انجام دهد تا تورم را کنترل و اقتصاد را شکوفا کند و چرخ‌های اقتصادی کشور را از حالت رکود به چرخش درآورد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به مشکلات بوجود آمده در انتخاب وزرای ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و علوم نیز گفت: این سه وزارتخانه که به حوزه فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌شوند برای مدتی توسط سرپرست اداره شدند و با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در اعمال مدیریت برای سرپرست وجود دارد، در این مدت با نوعی حالت سکون در این وزارتخانه‌ها مواجه بودیم و تغییرات قابل ملاحظه و چشمگیری را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه "با حفظ چارچوب‌های نظام و اسلام، تلاش بر اتخاذ راه معتدل و میانه در مسیر حرکت فرهنگ و مسائل اجتماعی کشور وجود دارد"، یادآور شد: امیدهایی در جامعه بوجود آمده است اما صد روز فرصت کمی برای قضاوت در این حوزه است.

بیشترین کار دولت در صد روز اخیر در حوزه سیاست خارجی بوده است

یک عضو سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار اظهار کرد:‌ در صد روز نخست کار دولت، شاهد ارتباط بی‌سابقه ایران با دنیا بوده‌ایم و بیشترین کاری که دولت در این دوره انجام داده، در رابطه با سیاست خارجی بوده است.

ساعده سیما با مثبت دانستن عملکرد کلی دولت یازدهم در صد روز نخست، گفت: در کل دولت عملکردی خوب و رو به جلو از خود نشان داده اما ایراداتی نیز به آن وارد است.

وی ادامه داد: وزارت زنان و لغو کنترل پیش از چاپ کتاب‌ها دو وعده‌ای بود که رییس‌جمهور می‌توانست به آن جامه عمل بپوشاند ولی انجام نداد.

این فعال دانشجویی افزود: نقطه قوت کار دولت در حوزه سیاست خارجی بود که این حوزه می‌تواند به امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داخلی نیز در آینده کمک کند.

سیاست خارجی، نقطه قوت دولت محسوب می‌شود/تحولات کشور قابل لمس است

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به عملکرد دولت یازدهم تاکنون، گفت: تعامل بیشتر ایران با نظام بین‌الملل، بزرگترین دستاورد دولت در صد روز گذشته بوده است.

داریوش قنبری با اشاره به اینکه صد روز مدت زیادی نیست که بتوان عملکرد دولت را ارزیابی کرد، خاطرنشان کرد: با این وجود دولت دستاوردهای مهم و قابل توجهی در این مدت کسب کرده است.

این فعال سیاسی افزود: تحولات انجام گرفته در عرصه سیاست خارجی اگرچه هنوز به نتیجه‌ای ملموسی نرسیده، اما موجب شده است که خطر حمله نظامی به کشور از بین برود. ما موفقیت دستگاه دیپلماسی را از خشم دشمنان خود می‌توانیم ببینیم.

وی همچنین با بیان اینکه "در حال حاضر در عرصه اقتصاد، نوعی ثبات نسبی شکل گرفته است"، خاطرنشان کرد: تورم افسارگسیخته تا حدودی زیادی کنترل و قیمت‌ها تثبیت شده است. به جرأت می‌توانم بگویم اگر همفکران احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بودند، شاهد افزایش تورم به 50 درصد و رسیدن نرخ دلار به مرز پنج هزار تومان می‌بودیم. می‌توان گفت فعالیت دیپلماتیک دولت موجب شده است که ثبات نسبتی در عرصه اقتصاد نیز شکل بگیرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: روی کار آمدن دولت یازدهم موجب ایجاد امید در کشور شده است که همین امیدواری نیز یک دستاورد خوب برای دولت است.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به وعده رییس‌جمهور برای ارائه گزارش عملکرد صد روزه دولت گفت: بهتر است قبل از اینکه رییس‌جمهور این گزارش را ارائه کند، گزارشی از وضعیت کشور در زمانی که دولت روی کار آمد شرح دهد تا همه بدانند دولت در چه وضعیتی کار خود را آغاز کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه "دولت باید نقطه تمرکز خود را حوزه سیاست خارجی قرار دهد و با اصلاح وضعیت این حوزه به دنبال ایجاد تحول در سایر عرصه‌ها باشد"، افزود: با این وجود دولت باید در زمینه حقوق شهروندی و آزادی‌های عمومی، هماهنگونه که وعده داده، اقدامات مناسبی انجام دهد.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: در کل، اقدامات دولت در صد روز گذشته مثبت بوده و فضا هم نسبت به گذشته تغییر کرده و تحولات به راحتی قابل لمس است؛ البته انتظارات هم از دولت زیاد است.

دولت در سیاست خارجی موفق بوده است/به اقشار کم‌درآمد بیشتر توجه شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی در صد روز گذشته موفقیت زیادی داشته اما در حوزه رسیدگی به اقشار کم‌درآمد جامعه موفق نبوده است.

مجید محتشمی با اشاره به اینکه "به طورکلی عملکرد صد روزه آقای روحانی با توجه به وضعیت ملتهبی که دولت دهم به یادگار گذاشت، موفق بوده است"، خاطرنشان کرد: دولت التهاب به ارث رسیده از دولت دهم را به یک وضعیت آرامش عمومی تبدیل و از افراطی‌گری پرهیز کرده است.

وی با بیان اینکه "دولت عملکرد بسیار خوبی در حوزه سیاسی خارجی داشته است"، در بخش دیگری از ارزیابی خود از عملکرد صد روزه دولت یازدهم گفت: دولت درباره کنترل تورم ایجاد ثبات در بازار ارز و همچنین کاهش قیمت طلا با موفقیت عمل کرده و انتظار می‌رود با کاهش تنش‌ها در روابط خارجی، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم.

محتشمی همچنین افزود: با این وجود، دولت به دلیل ضعف در تصمیم‌گیری‌ها و وادادگی در برابر خودروسازها نتوانسته در حوزه صنعت خودرو به خوبی عمل کند. امیدواریم دولت در این حوزه تصمیم‌گیری قاطعی داشته باشد و لجام گسیختگی در بازار خودرو را به ثبات برساند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به کاهش قیمت مسکن خاطرنشان کرد: کاهش قیمت مسکن برای اکثریت جامعه ما که جزو طبقات پایین و متوسط محسوب می‌شوند بسیار مفید خواهد بود و دولت باید در این راستا تلاش بیشتری انجام دهد.

وی اضافه کرد: ما در یک سال آخر دولت دهم شاهد سه برابر شدن قیمت‌های اجناس بودیم به همین دلیل تاکنون دولت موفق نشده که میزان درآمد را با هزینه‌ها تنظیم کند. باید دولت تلاش کند که مشکلات این بخش را حل کند، به نظر من اصلاح و بهبودی سیاست خارجی می‌تواند تاثیرات عمیقی بر درآمدهای خانواده‌های ایرانی داشته باشد.

محتمشی در پایان با اشاره به اینکه "دولت به اقشار فقیر جامعه کمتر توجه کرده است"، گفت: دولت باید در راستای کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ اشتغال اقدامات بیشتری انجام دهد.

دولت در راستای ایجاد زیرساخت‌ها و جهت کاری خود حرکت کرده است

یک فعال دانشجویی اظهار کرد: درست است که در 100 روز تحقق برخی اهداف دولت را ندیدیم، اما خیالمان راحت است که دولت در راستای ایجاد زیرساخت‌ها و مشخص شدن جهت کاری خود حرکت کرده است.

سامان مهدور گفت: زمانی که بخواهیم از عملکرد دولت ارزیابی داشته باشیم، باید آن را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مورد بررسی قرار دهیم. یادمان نرود که آقای روحانی در مقابل خیلی از نهادهای سیاسی، تنهاست.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه‌ اقتصادی افزود: چند سالی بود که اقتصاد ما از زیربنا دچار مشکلات جدی شده بود. در دولت قبل هر کاری که در این حوزه انجام می‌شد روبنایی و ظاهری بود و به همین علت دولت یازدهم باید وقت خود را در 100 روز نخست صرف زیرساخت حوزه اقتصاد می‌کرد. برای مثال رئیس بانک مرکزی خبری را در مورد پایین نیامدن نرخ دلار اعلام کرد که خوشایند مردم نبود اما به طور حتم مردم در آینده سود این تصمیم‌گیری را خواهند دید، چراکه نتایج کارهای زیرساختی دیرتر از تصمیمات ظاهری مشخص می‌شود.

مهدور همچنین با بیان اینکه "حوزه‌های فرهنگی و سیاسی دولت با نهادهای دیگر گره خورده است"، ادامه داد: دولت در قبال حوزه‌های فرهنگی و سیاسی، سیاست اصلاح را در پیش گرفته است اما به دلیل گره خوردن حوزه کاری دولت با دیگر قوا و نهادهای حکومتی در این زمینه‌ها تغییرات و اصلاحات با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد. دولت در احقاق وعده‌هایی که تنها نظر خودش دخیل است خوب عمل کرده؛ همانطور که دیدیم مدیران نالایق دانشگاهی را برکنار و دانشجویان محروم از تحصیل را به دانشگاه بازگرداند.

دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه با تاکید بر لزوم صبوری مردم برای به نتیجه رسیدن سیاست‌های دولت گفت: درست است که در این حوزه حرف‌های آرمانی زیادی شنیده‌ایم اما خیالمان راحت است که این‌ها حرف‌های تبلیغاتی و بی‌پایه و اساس نیست و دولت برای رفع این مشکل تلاش می‌کند.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف دولت در 100 روز نخست کار خود گفت: اصلی‌ترین نقطه قوت دولت، پرهیز از کارها و وعده‌های نمایشی است و نقطه منفی آن، سکوت در مورد تحقق نشدن برخی وعده‌های انتخاباتی است. مردم مسلماً درک می‌کنند که فضای بسته سیاسی جلوی احقاق وعده‌های آقای روحانی را گرفته اما برایشان مهم است که موضع‌گیری وی را درباره عدم تحقق آن بدانند.

توقع نیست که ظرف 100 روز تمام مسائل اقتصادی حل شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی گفت: دولت در این عرصه تلاش کرده در راستای تنش‌زدایی و تعامل با دیگر کشورها حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر در ارزیابی خود از عملکرد صدروزه دولت، با اشاره به عزم دولت برای حل مسائل اقتصادی و برنامه‌ریزی‌هایی که در این ارتباط انجام داده است، گفت: مردم انتظار دارند اثرات این برنامه‌ریزی‌ها را در زندگی‌شان ببینند، در حالیکه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه "مشکلات اقتصادی کم و بیش همچنان باقی است و در برخی زمینه‌ها قیمت کالاها گران‌تر شده است"، افزود: البته این انتظار نیز وجود ندارد که در عرض 100 روز دولت بتواند تمام مسائل این حوزه را حل کند. در برخی حوزه‌ها مانند طلا و ارز، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده که این امیدوارکننده است.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: در برخی حوزه‌ها قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است که از جمله می‌توان به گرانی آب و برق اشاره کرد و متاسفانه وزارت نیرو شتاب زیادی در افزایش قیمت‌ها داشته و ضروری است که دولت و مجلس باید به این موضوع توجه کنند. برای نمونه واحدهایی که تا چندی پیش قیمت برق برایشان 60 الی 70 هزار تومان بوده به یک باره به 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده یا قیمت آب نیز چند برابر شده است. وزارت نیرو نباید یک دفعه این قیمت‌ها را چندین برابر بالا ببرد.

رهبر با اشاره به عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و بحث هسته‌ای اظهار کرد: گفت‌وگوها و تعامل‌هایی که بین ایران و کشورهای مختلف صورت گرفته است می‌تواند در کاهش تنش‌ها و تحریم‌ها موثر باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه "دولت سیاست تنش‌زدایی و اتمام حجت را در عرصه سیاست خارجی در پیش گرفته است"، گفت: به عملکرد دولت در این حوزه انتقادی نیست؛ البته ما نباید اجازه بدهیم دشمن از حسن نیت ما در این عرصه سوء استفاده کند که خوشبختانه به این موضوع نیز توجه می‌شود.

رهبر همچنین با اعتقاد به اینکه "در عرصه فرهنگ، دولت مقداری کوتاهی کرده و به سمت واگرایی حرکت کرده است"، ابراز عقیده کرد: برای نمونه شاهد این بودیم که روزنامه‌ای در آستانه شب میلاد حضرت علی(ع) مقدسات مردم ایران را زیر سوال برد و هیات نظارت این روزنامه را تعطیل کرد ولی وزیر ارشاد در برابر تعطیلی این روزنامه می‌گوید متاسفم، در حالیکه این موضوع جای تاسف ندارد.

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: مشاهده می‌کنیم که زمزمه‌هایی برای انتشار برخی روزنامه‌ها که در دوره قبل مناسب عمل نمی‌کردند وجود دارد. ما حس می‌کنیم مقداری از حرکت‌هایی که در این عرصه در حال صورت گرفتن است، مورد رضایت مؤمنان و امت حزب‌الله و کسانی که صاحبان اصلی انقلاب هستند، نیست و دلگیری‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین با انتقاد از برخی انتصاب‌های دولت اظهار کرد: به نظر می‌رسد قشر لیبرال در فضای فرهنگی کشور در حال ظاهر شدن هستند و جریان اصلاح‌طلب سکان‌دار عرصه فرهنگ کشور شده است. عده‌ای به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستند. این دولت از نظر تشکیلات بر اساس آنچه گفته می‌شود، پیرترین دولت است و سوال این است که در این عزل و نصب‌ها جایگاه جوانان کجاست و چقدر به جوانان برای حضور و بروز فرصت داده می‌شود؟

این نماینده پیشین مجلس افزود: مردم انتظار دارند که وزرا به گونه‌ای سخن بگویند و عمل کنند که مشکلات حل شود نه اینکه طوری حرف بزنند که جو روانی جامعه به هم بریزد. وقتی فلان مسئول می‌آید و می‌گوید مردم منتظر ارزانی نباشند، این جو روانی جامعه را به هم می‌زند.

امام جمعه اصفهان در پایان به برخی مشکلات این شهر از جمله خشکی زاینده‌رود اشاره و ابراز امیدواری کرد که مسئولان مربوطه بویژه در وزارت نیرو هرچه زودتر چاره‌ای برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

روند رو به رشد تورم در دولت یازدهم معکوس شد

یک عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه دولت یازدهم در صد روز گذشته در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و همچنین درآمدهای نفتی، عملکرد نسبتا مطلوبی داشته، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری رشد اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کند.

اسماعیل جلیلی اظهار کرد: در100 روز اول فعالیت دولت یازدهم ثبات نسبی در حوزه اقتصادی ایجاد شده و نوسانات و تغییرات شدیدی که قبلا وجود داشت تا حد زیادی کنترل شده است، همچنین روند رو به رشد تورم عملا در دولت یازدهم کند و بعضا معکوس شد و تورم نقطه‌ای از 40 به 36 درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در 3 ماهه اول دولت یازدهم آرامش نسبی در بازار به وجود آمده، خاطرنشان کرد: در پی این آرامش تقاضا برای کارهای سفته‌بازی به شدت پایین آمده و قیمت ارز و طلا هم بیانگر این است که عرضه و تقاضای کاذب فروکش پیدا کرده و تورم انتظاری پایین آمده است، اینها اثرات مثبتی است که عملکرد دولت در حوزه اقتصادی داشته و قابل تقدیر است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس با بیان اینکه دولت یازدهم در موضوع سیاست خارجی توانست اجماع سخت بین‌المللی علیه ایران را برهم بریزد، یادآور شد: دولت با تاکتیک‌ها و روش‌های خود رویکرد منفی عوض کرد و توانست شرایط مطلوبی را نسبت به گذشته ایجاد کند و غربی‌ها را وادار کند پای میز مذاکره حاضر شوند و به دقت حرف‌ها و پیشنهادات ایران را بشنوند و نهایتا با رویکرد مثبت به آن نگاه کنند، این از جمله موفقیت‌هایی بود که حاصل برنامه‌های دولت در اجرای سناریویی است که بتواند منافع ملی را تامین کند.

جلیلی با اشاره به تلاش دولت در جهت ایجاد بازارهای جدید برای انتقاد محصولات و تولیدات به خصوص حوزه نفت و میعانات گازی تاکید کرد: در همین راستا درآمدهای نفتی روند روبه‌رشدی داشته است.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، با بیان اینکه دولت یازدهم توانسته در حوزه اجتماعی انسجام داخلی و وحدت نسبی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: این امر بیانگر رویکرد مثبت است و در مجموع عملکرد دولت نسبت به اهداف کلیدی و اولویت‌بندی آن در نزدیک به صد روز گذشته مثبت ارزیابی می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم درآمدهای دولت هم براساس پیش‌بینی‌ها با اراده‌ای که دولت از خود نشان داده تا اواخر امسال محقق شود تا بتوانیم نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی اقدام کنیم و با توجه به تحرکات دولت در حوزه تولید و رشد اقتصادی، تا پایان سال شاهد این باشیم که رشد اقتصادی از حالت منفی به صفر یا عدد مثبتی برسد و نویدی برای آینده روشن اقتصادی در سال 93 به ما بدهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
سروش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
0
0
سایت http://nocutpress.com/ دیگه پیگیر عملکرد 100روزه دولت تدبیر و امید نیست....
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین