|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
کلاهخود و سیستم محافظ شانه مخصوصی که به تازگی توسط که یک دانشجوی دانشگاه تگزاس ساخته شده برای محافظت از مغز بازیکنان فوتبال آمریکایی از سیستم دفاعی بدن دارکوب‌ها در برابر ضربات مکرری که به سر این پرندگان وارد می‌شود الهام گرفته‌است.
کلاهخود و سیستم محافظ شانه مخصوصی که به تازگی توسط که یک دانشجوی دانشگاه تگزاس ساخته شده برای محافظت از مغز بازیکنان فوتبال آمریکایی از سیستم دفاعی بدن دارکوب‌ها در برابر ضربات مکرری که به سر این پرندگان وارد می‌شود الهام گرفته‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، طي سال‌هاي اخير محافظت از آسيب‌هاي مغزي بازيكنان فوتبال آمريكايي براي بسياري از سازمان‌هاي آمريكايي به يكي از اولويت‌ها تبديل شده‌است و اكنون فناوري جديدي كه توسط يكي از محققان دانشگاه تگزاس ابداع شده‌است مي‌تواند با شبيه‌سازي سيستم محافظت از مغز در داركوب‌ها در برابر ضربات مكرري كه در اثر كوبيده شدن منقار به بدنه درخت به مغز آنها وارد مي‌شود، از مغز بازيكنان محافظت كند.

آلبرتو گارسيا از سن 15 سالگي روي اين فناوري مطالعه مي‌كرده‌است. وي در دوران حضورش در تيم فوتبال آمريكايي دبيرستان، دچار ضربه مغزي شد و از ادامه بازي براي هميشه محروم ماند. اندوه ناشي از اين رويداد باعث شد كه وي ايده‌اي كه در سر داشت را بيشتر بسط دهد.

ايده اصلي او با مشاهده رفتار داركوب‌ها ايجاد شد. وي متوجه شد كه سر داركوب‌ها روزانه ضربات شديدي را متحمل مي‌شود اما هرگز دچار آسيب مغزي نمي‌شوند. وي به تدريج دريافت كه اين پرندگان در گردن خود داراي تثيبت‌كننده طبيعي هستند كه در زمان كوبيده شدن منقار روي سطح سخت، مانع از نوسان شديد سر به عقب و جلو مي‌شود. انسان از چنين سيستمي برخوردار نيست از اين رو در زمان وارد شدن ضربات سخت، گردن حركت شلاقي شديدي كرده و در نهايت به آسيب مغزي منجر مي‌شود.

با الهام از اين سيستم تثبيت، گارسيا ريز‌كنترل‌كننده‌اي را درون يك كلاه‌خود مخصوص و سيستم محافظ شانه گنجاند. به اين شكل زماني كه ضربه‌اي به فردي كه اين سيستم را به تن دارد وارد مي‌شود، كنترل‌كننده سيستم تثبيت‌گر را فعال كرده و كلاه‌خود را در جاي خود قفل مي‌كند.

به گفته گارسيا اگر بتوان از شدت حركت شلاقي گردن كاست، مي‌توان شدت آسيب‌هاي نخاعي يا گردن را نيز كاهش داد زيرا تمامي انرژي اين حركت توسط سيستم تثبيت‌كننده پخش و از شدت آن كاسته مي‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، كل اين سيستم حدود دو كيلوگرم وزن دارد از اين رو پوشيدن آن براي بازيكنان مشكلي ايجاد نخواهد كرد. دو حسگر در اين سيستم ميزان نيروي وارد شده به بدن بازيكن را در پي وارد شدن ضربه محاسبه مي‌كند و اطلاعات آن را براي مربي‌ها ارسال مي‌كند تا مربي‌ها بتوانند با سرعتي بالاتر شدت آسيب‌هاي احتمالي را محاسبه كرده و درمان‌هاي مناسب را انجام دهند.

تاثير ضربات مغزي ناشي از فوتبال آمريكايي در سال‌هاي اخير و پس از اكران فيلم‌هايي مانند "تصادم" با بازي ويل‌اسميت و مستندي به نام 85 خرس كه آسيب‌هاي شديد آنسفالوپاتي مذمن را در بازيكنان ليگ فوتبال آمريكايي به نمايش گذاشته‌، مورد توجه بيشتري قرار گرفته‌است.

اگرچه اين سيستم جديد هنوز در مرحله آزمايشي به سر مي‌برد، اما از ظرفيت تبديل شدن به ابزاري متحول‌كننده در رقابت‌هاي فوتبال آمريكايي برخوردار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین