|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۲۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقد هستم که در این صنعت باید به مفهوم حرفه‌‌ای‌گری توجه داشت، گفت: بازار صنعت هوانوردی باید بر اساس نظام بین المللی تاسیس و در شرایط رقابتی عادلانه و مصفانه باشد که یکی از الزامات آن ورود آسان سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به بازار رقابتی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت قرارداد خرید از بوئینگ و ایرباس در شرایط احتمالی بازگشت به تحریم‌ها گفت: تمام مخاطرات این قرارداد را ازریابی کرده‌ایم و به این موضعات در قرارداد توجه داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عباس آخوندی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان این که برگزاری اجلاس کاپا در ایران نشان دهنده این است که برداشتن موانع در صنعت هوانوردی تقاضای جهانی است، نه فقط تقاضای ایران، گفت: اجلاس کاپا برای دومین بار است که پس از برجام در ایران برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که تمام دنیا منتظر برداشته شدن موانع صنعت هوانوردی ایران هستند.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر این که وضعیت قرارداد ایرباس در شرایط احتمالی بازگشت به تحریم‌ها چه می‌شود؟ و اگر پیش پرداختی بابت این قرارداد ارائه کرده باشیم و به دوران تحریم برگردیم تکلیف قراردادها و تحویل هواپیماها چه خواهد شد؟ ، گفت: تمام این موضوعات در مذاکرات با بوئینگ و ایرباس مطرح است البته نمی‌توانیم جزئیات آن را زودتر از نهایی شدن مذاکرات اعلام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام مخاطرات قرارداد خرید هواپیما ایرباس را برررسی و ارزیابی کرده‌ایم گفت: در تمام جلسات مذاکره به این مخاطرات احتمالی توجه کرده و اهمیت دادیم.

وی هچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره ورود ایرلاین‌های خارجی به بازار هوایی ایران و احتمال کاهش یافتن سهم ایرلاین‌های ایرانی از بازار داخل در شرایط رقابتی اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است و باید بتوانیم در این صنعت جهانی به رقابت بین‌المللی پایمند باشیم.

وی افزود: به طور قطع از ایرلاین‌های داخلی برای نوسازی ناوگان حمایت می‌کنیم و ایرلاین‌های داخلی می‌توانند از صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنند و در این زمینه از حمایت‌های دولت برخوردار هستند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که حمایت یکجانبه از بنگاه‌های داخلی در شرایط رقابت بین‌المللی نمی‌تواند به صنعت هوانوردی کشورمان کمک کند.

وی همچنین با اشاره به ورود همه ایرلاین‌های داخلی به مذاکره با بوئینگ گفت: در این مذاکره تمام ایرلاین‌های داخلی حضور دارند و انحصاری برای ایران ایر به صورت مشخص نداریم.

آخوندی با بیان اینکه تنها ایرلاینی که در حال حاضر نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند ایران ایر است، گفت: هیچ انحصاری برای ایران ایر وجود دارد و در ضمن دولت تضمین مالی در قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد و اساسا تضمین مالی هیچ ایرلاینی را نمی‌پذیرد.

وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر در قرارداد بوئیگ و ایرباس تنها مانع مجوز اوفک است ، گفت: تشکیل دومین اجلاس کاپا در ایران نشان می‌دهد که برداشتن موانع از پیش روی صنعت هوانوردی فقط تقاضای ایران نیست و این یک تقاضای جهانی است و فشارهایی بر روی آمریکا برای برداشته شدن این موانع ایجاد شده است.

آخوندی با اشاره به میزان پروازهای عبوری  از فراز آسمان ایران گفت: خوشبختانه در دوره پسابرجام پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به دوره قبل از برجام صد در صد رشد داشته است و این امنیت آسمان ایران در سخت‌ترین شرایط را نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند نشان دهنده اقتصادی بودن فضای عبوری ایران باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: افزایش 22 درصدی پروازهای داخلی نشان می‌دهد که ظرفیت افزایش پرواز داخلی در ایران وجود دارد و ما از تمام ایرلاین‌های داخلی و بنگاه‌های داخلی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: وقتی در بازار بین‌المللی فعال باشیم و بر اساس قواعد بین المللی عمل کنیم در این روش اینکه مانع از ورود ایرلاین‌های دیگر به فضای رقابتی شویم وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به طور قطع اگر ایرلاین‌های داخلی بتوانند بحث نوسازی ناوگان را انجام دهند نسبت به ایرلاین‌های خارجی قدرت رقابت بیشتری خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه تا سال 1404 به 100 هواپیمای کوتاه برد و 400 هواپیمای میان برد و بلند برد نیاز داریم گفت:  این تعداد هواپیما الزاما نباید در قرارداد خرید تامین شود و می‌توانیم با روش اجاره یا اجاره به شرط تملیک هم این تعداد هواپیما را تامین کنیم.

وی همچنین درباره این که آیا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تهدیدی برای قرارداد خرید هواپیما باشد گفت: تاکید می کنم یک تقاضای جهانی برای برداشته شدن موانع صنعت هوانوردی وجود دارد و مطمئن هستم که این انحصار شکسته می‌شود.

آخوندی همچنین درباره هواپیماهای آنتونوف در ایران با وجود تعطیل شدن کارخانه هواپیماسازی آنتونوف در روسیه گفت: ما به عنوان دولت، نقش تنظیم کننده مقررات داریم و تا زمانی که هواپیمایی مجوزهای ایمنی پرواز را نداشته باشد به آن اجازه پرواز نخواهیم داد حال اینکه آن بنگاه چطور می‌تواند استانداردهای مورد نظر را به دست بیاورد به دولت مربوط نمی‌شود.

همچنین در ادامه این نشست خبری اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه درباره خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی سه مدل هواپیمای 70 ، 90 و 100 نفره تولید می کند و 747 فروند از این مدل هواپیماها پیش فروش شده اند. و این هواپیماها در حال گذراندن مراحل تست هستند.

وی افزود: مذاکرات با ژاپنی‌ها ادامه دارد و پیشنهادات دو طرف رد و بدل شده است.

وی همچین درباره صدور مجوز اوفک گفت: اگر مجوز اوفک صادر نشود به معنای نقض برجام است بنا بر این مطمئن هستیم که اوفک فروش هواپیما به ایران را تایید می‌کند .

وی همچنین از تشکیل کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس برای تامین زنجیره قطعات هواپیما خبر داد و گفت:‌ کار گروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس تشکیل شده است که در این کارگروه مذاکراتی انجام شده است که امکانات داخل برای زنجیره تامین قطعات ایرباس بررسی شود که در این کمیته اجرایی نماینده معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری و نماینده وزارت و راه و شهرسازی وجود دارد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با تمام شرکت‌های هواپیماسازی ادامه دارد گفت: از سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد بنگا‌های لیزینگ حمایت می‌کنیم.

 آخوندی در دومین اجلاس کاپا (اجلاس سرمایه‌گذاری صنعت هوانوردی ) با بیان اینکه صنعت هوانوردی یک وسیله ارتباطی بین ملت‌ها و انجام مبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است گفت: ما به اهمیت این صنعت در رشد و توسعه ملی و جهانی واقف هستیم .

وی با تاکید بر ا ینکه ما به مقررات جهانی در صنعت هوانوردی پیوسته‌ایم، گفت: ایران هم جزو بنیان گذاران شیکاگو است و اعتقاد داریم که باید طبق مقررات بین‌المللی در صنعت هوانوردی عمل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید منافع ایران را در بازار جهانی صنعت هوانوردی افزایش دهیم ،‌گفت: هیچ مانعی برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران نمی‌بینیم.

آخوندی با بیان اینکه برای توسعه این صنعت در ایران گام اول را که همان آزادسازی قیمت‌ها است برداشتیم ، گفت: آسمان ایران یک آسمان آزاد و کاملا امن برای تمام پروازهای بین‌المللی است.

آخوندی با بیان اینکه معتقد هستیم که در صنعت هواپیمایی باید در یک بازار رقابتی بین المللی عمل کنیم ،‌ادامه داد: به قواعد رقابت بین‌المللی آشنا هستیم و به آن پایبند می‌مانیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات صنعت هوانوردی پس از آزادسازی قیمت بلیت اظهار داشت : پس از تحول در نظام قیمتی صنعت هوانوردی شاهد آن بودیم که در پنج ماه اول امسال پروازهای داخلی نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اقدامات دیگر برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران گفت: از دیگر ا قدامات انجام شده در این صنعت تجهیز مجدد سیستم‌های ناوبری ایران است که در حال سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری در این صنعت هستیم.

وی افزود: در بازتعریف تمام راه‌های هوایی که از فضای ایران عبور می‌کنند، یکی از اهدافمان کاهش نقاط ممنوعه پروازی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقد هستم که در این صنعت باید به مفهوم حرفه‌‌ای‌گری توجه داشت، گفت: بازار صنعت هوانوردی باید بر اساس نظام بین المللی تاسیس و در شرایط رقابتی عادلانه و مصفانه باشد که  یکی از الزامات آن ورود آسان سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به بازار رقابتی است.

وی افزود: از این رو موضوع حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها را مطرح کردیم و بر اساس آن زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تاسیس ایرلاین‌ها باید 350 میلیارد تومان باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه اقدامات ما برای گسترش صنعت هوانوردی در ایران ایجاد شرایط رقابتی و برنامه‌ریزی نهایی است ،‌ گفت: موقعیت ایران به گونه‌ای است که 80 درصد جمعیت کشورمان در فاصله پرواز 7 ساعته از ایران قرار دارند و این یک موقعیت استثنایی محسوب می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد که یک بار دیگر بر روی نقشه‌های هوایی جهان موقعیت ایران را بازتعریف کنیم.

وی ادامه داد: تمام نقشه‌های شبکه فرودگاهی ایران مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه امام را به عنوان شهر فرودگاهی به بندر خشک و پارک لجستیکی و مرکز توسعه تبدیل خواهیم کرد، گفت:‌ مفهوم حمل و نقل چندوجهی را در فرودگاه امام پیاده‌سازی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام از طریق ریل به تمام بنادر کشور متصل می‌شود گفت: این فرودگاه به عنوان یک منطقه آزاد در جهت آزادسازی تمام ارتباطات صنعتی و تجاری عمل می‌کند و می‌تواند هاب منطقه باشد. 

وی تاکید کرد: بنابراین فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در این منطقه وجود دارد که همه سرمایه‌گذاران جهانی را برای ورود به این حوزه دعوت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از شصت فرودگاه در ایران فعال هستند اما هشتاد درصد پروازها تنها از ده فرودگاه انجام می‌شود گفت: سایر فرودگاه‌های ایران مازاد بر ظرفیت هستند و امکان سرمایه‌گذاری در این فرودگاه ها برای سرمایه‌گذاران در شرایط رقابتی وجود دارد.

آخوندی با اشاره به مذاکرات خرید هواپیماهای جدید گفت: با تمام نام‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا از جمله ایرباس، بوئینگ، میتسوبیشی، امبرائر، بمباردیر در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان اینکه از این رقابت بین‌المللی به نفع ملت ایران استفاده خواهیم کرد گفت: از آنجایی که به تمام قواعد و مقررات بین المللی پایبند بوده‌ایم معتقد هستیم که تمام مشکلات و موانع پیش‌روی این صنعت رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام صنعت هوانوردی جهان چشم‌انتظار برداشته شدن موانع پیش‌روی صنعت هوانوردی ایران هستند و معتقدم این موانع برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت به موضوع سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و خارجی در ایران گفت: صنعت هوانوردی قدرت اشتغالزایی بسیار گسترده‌ای دارد به طوری که با ازای هر شغل مستقیم چهار شغل غیرمستقیم دراین صنعت ایجاد می‌شود.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، BOT، BLT به شدت از سرمایه‌گذاری در حوزه لیزینگ استقبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدل سرمایه‌گذاری لیزینگ را به عنوان یک استراتژی بسیار مهم می‌دانیم، اظهار داشت: از توسعه شرکت‌های لیزینگ با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کنیم و به دنبال ایجاد بنگاه‌های لیزینگ در ایران هستیم و درباره سرمایه‌گذاری لیزینگی به سرمایه‌گذاران ضمانت می‌دهیم.



در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین