|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۲۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
وزیر آمورش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد : امسال پیش بینی می کنیم که 700 هزار نوآموز پیش دبستانی، در دوره ابتدایی، 7 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول، 5 میلیون و 300 هزار دانش آموز در دوره متوسطه دوم و 73 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی داشته باشیم.
وزیر آمورش و پرورش فانی خطاب به نمایندگان استیضاح کننده گفت: هیچ وزیری بعد از انقلاب تاکنون قادر به حل مشکل معیشتی معلمان نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه مراسم سال تحصیلی جدید با حضور رئیس جمهور آغاز می‌شود، گفت: امسال چهارشنبه 31 شهریور روز جشن شکوفه‌ها و غنچه‌هاست و چون اول مهر، روز پنج شنبه است و مدارس پنج شنبه‌ها تعطیل هستند، سوم مهر آغاز سال تحصیلی است.

وی با بیان این مطلب که پیش بینی می‌شود؛ سال تحصیلی جدید بیش از 13.5 میلیون دانش آموز داشته باشیم، ادامه داد: در حال حاضر در سامانه سناد اطلاعات 12.5 میلیون دانش آموز به ثبت رسیده است.

وزیر آمورش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد : امسال پیش بینی می کنیم که 700 هزار نوآموز پیش دبستانی، در دوره ابتدایی، 7 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول، 5 میلیون و 300 هزار دانش آموز در دوره متوسطه دوم و 73 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه دانش‌آموزان در 107 هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند، از چاپ 134 میلیون جلد کتاب درسی در بیش از یک هزار عنوان جلد خبر داد و گفت: هم اکنون 947 هزار فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 5 هزار و 822 پروژه با 33 هزار و 66 کلاس درس احداث شده است، عنوان کرد: از مجموع 211 هزار و 963 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد، موفق شدیم 152 هزار و 877 کلاس درس را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کنیم.

فانی در ادامه با اشاره به مشارکت خیرین در مدرسه سازی گفت: حدود 30 درصد از کلاس‌های درس کشور توسط خیرین یا با مشارکت آنها احداث شده است.

وی همچنین با اعلام اینکه امسال 10 هزار نفر از طریق کنکور  سراسری جذب شده‌اند که در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تحصیل می‌کنند، گفت:  10 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

فانی درباره تعداد بازنشستگان و  پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش گفت:  در بودجه سال 95،  4 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش دستگاه‌های دولتی پیش بینی شده است. درصد عمده‌ای  از آن متعلق به آموزش و پرورش است. جلسات حضوری با نوبخت داشتیم؛ اعتبار خوبی در نظر گرفتند، در حال پیگیری از خزانه هستیم و اگر هم از قول من بیان شده تا پایان شهریور به دلیل قول سازمان برنامه و بودجه بوده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با تامین بودجه بتوانیم به زودی بخشی از درخواست این قشر را پاسخ دهیم، گفت: در سال94 حدود 1500 میلیارد تومان برای پاداش پیش بینی شده است.

وی افزود: برآورد ما این است که 36 هزار نفر می‌توانند؛ بازنشسته  شوند، اما در برخی مناطق خواهش کردیم که همکاران بمانند. در حال بررسی آمار نهایی هستیم که چه تعداد حاضر شدند بمانند و چه کسانی می‌خواهند بروند.

وی درباره نظارت بر معلمان و اینکه آیا دوره‌هایی گذاشته می‌شود که آنها از آیین‌نامه‌ها مطلع شوند، گفت: حدود 600 هزار نفر معلم و حدود 300 هزار نفر مدیر و خدمتکار در مدارس وجود دارد، ما هر آیین نامه جدیدی که به تصویب می‌رسد، عوامل اجرایی آموزش می‌بینند. نسبت نیروی انسانی پشتیبانی نسبت به معلم، مناسب نیست؛ در این سه سال تا حدودی این وضعیت را اصلاح کردیم، اما همچنان نیاز به اصلاح نسبت داریم.

وی با اعلام اینکه 26 هزار نیروی جدید وارد آموزش و پرورش می‌شود، گفت: کمبود نیروی انسانی موجود را از طریق حق التدریس به همکاران شاغل  و به کارگیری نیروی آزاد جبران می‌کنیم. مشکل اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع متوازن نیروی انسانی است که تلاش کردیم این توازن را بهتر کنیم.

فانی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش 30 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان پیش‌بینی شده و ما پیش‌بینی می‌کنیم با کسری مواجه شویم. البته در سه سال اخیر نه تنها 100 درصد اعتبارات را تخصیص گرفتیم، بلکه بیشتر هم اعتبار تخصیص یافته است.

فانی درباره اعتراض معلمان ابتدایی به خصوص معلمان اول ابتدایی در زمینه کم بودن حقوقشان نسبت به سایر معلمان،  گفت: کل معلمان ابتدایی اول تا ششم احکامشان مثل هم صادر می‌شود و هیچ تفاوتی وجود ندارد. تلاش کردیم میانگین حقوق فرهنگیان قریب به 85 درصد رشد داده شود، اما همچنان وظیفه خودمان می‌دانیم که فاصله دریافتی معلمان با سایر دستگاه‌ها را کاهش دهیم.

وی درباره استیضاح گفت: استیضاح حق نمایندگان است. ما در کمیسیون آموزش  3 جلسه با نمایندگان استیضاح کننده داشتیم؛ اما اینکه نمایندگان گفته‌اند وزیر آموزش و پرورش نتوانسته، مشکل معیشتی معلمان را حل کند؛ باید بگویم از انقلاب تاکنون هیچ وزیری قادر نبوده این مشکل را حل کند. ما حتی مناطقی را داریم که رشد حقوق معلمانشان بیش از 2 برابر بوده است.

واکنش وزیر آموزش و پرورش به تعطیلی 2 هفته‌ای مدارس در  پاییز

فانی در واکنش به طرح تعطیلی 2 هفته‌ای مدارس در پاییز به دلیل کاهش آلودگی هوا گفت: این پیشنهاد در ستاد بحران آالودگی هوا مطرح شده و به ما هم اعلام کرده‌اند. ما درخواست دادیم که در این زمینه کارگروه مشترک با سازمان محیط زیست تشکیل شود تا ما در کمیته مشترک ابعاد و امکان اجرای این طرح را بررسی کنیم.

وی افزود:  یکی از سوال‌ها در این طرح این است که چه تاریخی در پاییز  می‌خواهند مدارس تعطیل شود. ما نمی‌توانیم به طور شناور مدارس را تعطیل کنیم. سوال دیگر این است که آیا آلودگی هوا تاریخ‌های مشخصی دارد؟ البته ما استفبال می‌کنیم که این موضوع در کمیته مشترک  بررسی شود، چرا که سلامت بچه‌ها مهم است.

وی همچنین درباره مشکلات مدارس در زمینه کمبود سرانه مدارس، گفت: کمبود سرانه مدارس باعث شده هزینه آب و برق و گاز مدارس به تاخیر بیفتد؛ بعضا قطعی‌هایی داشتیم، اما با پیگیری‌هایی که انجام شده،  وصل شده است. در دولت این موضوع را مطرح کردیم و نمایندگان در مجلس نیز به دنبال معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق و گاز هستند. ما هم از طریق دولت و مجلس پیگیر هستیم.

توزیع 25 میلیارد تومان سرانه آموزشی میان مدارس

فانی در ادامه اعلام کرد که برای سال تحصیلی جدید ۲۵ میلیارد تومان سرانه آموزشی بین مدارس توزیع شده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال ۴۰ میلیارد تومان یارانه تغذیه رایگان، ۳۵ میلیارد تومان برای توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی، ۳۵ میلیارد تومان برای توسعه کمی و کیفی آموزش مناطق محروم و دوزبانه اختصاص یافته است.

وزیر آموزش و پرورش درباره حمایت آموزش و پرورش از فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان گفت: ما جشنواره رشد در حوزه فیلم‌های کودک در بحث تربیت داریم که مورد حمایت ما قرار می‌گیرد؛ البته ممکن است؛ برخی فیلم‌ها با ملاک و معیار ما منطبق نباشند، اما در کلان موافق حمایت از فیلمسازان در حوزه کودک و نوجوانان هستیم.

فانی در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیرو و نامتوازن بودن نیروی انسانی گفت: در این سه سال توازن نیروی انسانی را بهتر کردیم؛ ما هر چه ردیف استخدامی می‌گیریم به مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص می‌دهیم و در توازن توفیقات خوبی داشتیم.

اجرای طرح سرباز معلم ادامه خواهد داشت

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل بیمه معلمان مدارس غیر دولتی، گفت: دوستان ما در سازمان مدارس غیردولتی پیگیر این موضوع هستند و جلساتی با وزارت تعاون داشته‌ایم. سال‌هاست که این موضوع یکی از مشکلات مدارس غیردولتی است و امیدواریم به زودی حل شود.

وی درباره طرح سرباز معلم گفت: به تدریح که ما به توازن نیروی انسانی برسیم، نیازمان به طرح سرباز معلم کاهش خواهد یافت، اما تا چند سال آینده این طرح ادامه خواهد داشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین