|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۲۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
ریچارد افزود که با «تمام سلام» نخست وزیر لبنان در نیویورک دیدار و با وی درباره اجرای طرح های جدید برای کمک به آوارگان سوری و لبنانی ها گفت وگو خواهد کردد.
« آن ریچارد» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور پناهجویان و آوارگان تاکید کرد که « آوارگان سوری تنها بعداز حل سیاسی بحران سوریه و بازگشت امنیت، می توانند به کشورشان بازگردند».

نها یک هفته پیش از نشست نیویورک درباره آوارگان که به دعوت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد، سفارت آمریکا در بیروت یک کنفرانس مطبوعاتی از طریق «اسکایپ » ترتیب داد تا خبرنگاران لبنانی با معاون وزیر خارجه آمریکا گفت وگو کنند.
بخش هائی از این گفت وگو روز جمعه در مطبوعات لبنان منتشر شد.
ریچارد با تاکید بر لزوم بهبود شرایط اقامت آوارگان در کشورهای میزبان و حق آنها در برخورداری از حیات کریمانه، گفت: آوارگان روی هم رفته مایلند به جای تکیه به کمک های انسان دوستانه روی پای خود بایستند و به همین دلیل جامعه جهانی به ویژه کشورهایی که پذیرای تعداد زیادی از آنها هستنند باید برنامه های تازه ای را در دستور کار خود قرار داده و آنها را تشویق کنند روی پای خود بایستند.
وی با تاکید به اینکه « همکاری بین المللی در این زمینه بسیار ضروری است»،افزود: راه حل صحیح و ادامه دار برای حل مشکل آوارگان در ایجاد راه حلی برای بحران سوریه نهفته است و بر این اساس باید درگیری ها متوقف شده و سپس بر روی یک ساختار سیاسی که آوارگان را برای بازگشت به کشورشان قانع کند، توافق صورت گیرد.
معاون وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: آوارگان سوری خواستار بازگشت به کشورشان هستند و این آرزوی آنها و همچنین آرزوی ما است.
ریچارد در ادامه به ارزیابی های مثبت بین المللی از نحوه تعامل لبنان با آوارگان اشاره و تاکید کرد که از بسیاری کشورهای میزبان آوارگان دیدن کرده اما هیچ یک از آنها را در میزبانی به اندازه بخشش و سعه صدر لبنانی ندیده است.
وی افزود: لبنان در حسن ضیافت و برخورد انسانی با آوارگان الگوی خوبی به دنیا ارائه داده و برای همین آمریکا به کمک به لبنان برای مقابله با این بحران تمایل دارد.
معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره ای مبالغه آمیر به کمک های آمریکا در این زمینه که این کنفرانس خبری را به تریبونی برای تبلیغات از آمریکا تبدیل کرد، تلاش داشت تا لبنانی ها تشویق شوند از حضور آوارگان سوری در خاک کشورشان ناراحت نشوند و به آن به عنوان یک واقعیت تن دهند.
ریچارد که به برخی سوال های کلیدی پاسخ روشنی نمی داد، تلاش می کرد تا با سبک های دیپلماتیک نشان دهد لبنانی ها نباید نگران باشند زیرا خود آوارگان سوری تمایلی به ماندن در خاک لبنان ندارند.
وی وقتی ریچارد با سوال غافلگیرانه در باره طرح لبنان مبنی بر بازگشت جزئی آوارگان به مناطق دور از درگیری در داخل خاک سوریه مواجه شد، پاسخ داد: نمی توان با امنیت مردم بازی کرد، وضعیت امنیتی در سوریه همچنان ناپایدار است و نیروهای نظام غیر نظامی ها را در مناطق مختلف هدف می کنند، برای همین نیز نمی توان امنیت آوارگان را تامین کرد.
معاون وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جنایات تروریست های تکفیری مورد حمایت این کشور، ادامه داد: کسی معتقد نیست حضور آوارگان در کشورهای میزبان دائمی است و برای همین نباید از اقامت دائم و یا اعطای شناسنامه به آنها هراسی داشت، کسی از لبنان چنین درخواستی ندارد، البته باید به کودکان آواره مدارک شناسایی داده شود.
ریچارد در چارچوب سیاست فرار به جلو ، بدون پاسخگویی به سوال یکی از روزنامه نگاران درباره تبدیل شدن لبنانی ها به آوارگان در نتیجه پذیرش تعداد زیادی آواره در کشورشان گفت: ما از لبنان و ثبات آن حمایت می کنیم و همه تلاش خود را برای ایجاد راه حل برای بحران سوریه به کار می گیریم به ویژه راه حلی که امکان بازگشت آوارگان را فراهم سازد.
این مقام آمریکائی ادعا کرد که کشورش تلاش کرد تا کشورهای دیگر را نیز به پذیرش آوارگان و یا افزایش تعداد آوارگان پذیرفته شده در خاکشان مجاب کند اما نتیجه ای نگرفت.
وی در توجیه استقبال ضعیف آمریکا از آوارگان گفت: اقامت در ایالات متحده به صورت دائمی است درحالی که بیشتر آوارگان سوری خواهان بازگشت به کشور خود هستند، با این وجود واشنگتن در سال 2017 حدود 210 هزار آواره سوری را خواهد پذیرفت.
معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نفوذ تروریست ها به لبنان در پوشش آوارگان گفت: تروریست ها درصد بسیار کمی از آوارگان را تشکیل می دهند و باید بین این دو تفاوت قائل شد زیرا آوارگان مردمی عادی هستند که درصدد دستیابی به امنیت و آرامش می باشند اما تروریست ها درصدد تخریب هستند و وجود آنها به خاطر شرایط خطرناکی است که منطقه و کشورهای پیرامون لبنان در آن بسر می برند.
ریچارد افزود که با «تمام سلام» نخست وزیر لبنان در نیویورک دیدار و با وی درباره اجرای طرح های جدید برای کمک به آوارگان سوری و لبنانی ها گفت وگو خواهد کردد.
وی خاطر نشان کرد که بانک بین المللی در اجلاس نیویورک حضور خواهد داشت و ماموریت حمایت مالی از طرح های توسعه محور برای کمک به لبنانی ها و آوارگان را بر عهده خواهد داشت.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پایان تلاش داشت تا تاکید کند که هیچ شرط و شروط و برنامه سیاسی برای اعطای کمک ها به لبنان برای میزبانی آوارگان سوری در کار نیست اما دست آخر ارائه این کمک ها را به وجود دولتی فعال و تصمیم گیر در لبنان منوط کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین