|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۲۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
وضعیت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات شورای شهر یکسان است. هر دو جناح تمایل زیادی به شرکت در انتخابات دارند. این دو طیف سیاسی باید استراتژی‌ها و کاندیدای خود را مشخص کنند. از هم اکنون عیان است که رقابت سختی در انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ در شهرهای بزرگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برقرار خواهد بود.
اصلاح‌طلبان قریب به یک سال است که اعلام کرده‌اند از روحانی درانتخابات ۹۶ حمایت خواهندکرد. از سوی دیگر اصولگرایان تا این لحظه تمایل زیادی در مورد رقابت با روحانی در انتخابات ریاست جمهوری از خود نشان نداده‌اند. همچنین سخنگوی جامعه روحانیت اعلام کرده است احتمال حمایت این جریان سیاسی از روحانی در انتخابات ۹۶ وجود دارد. حتی اگر اصولگرایان از هم‌اکنون شکست از روحانی را پذیرفته باشند، بعید است به‌سادگی شورای شهر و شهرداری تهران را دست بدهند. احتمالا در ماه‌های آینده شاهد جلسات هم‌اندیشی احزاب اصولگرا در مورد انتخابات شورای شهر خواهیم بود. انتخاباتی که اگر نگرش مردم به آن همانند انتخابات مجلس باشد ناکامی اصولگرایان حتمی است و محمدباقر قالیباف باید با بهشت خداحافظی کند. در راستای بررسی مواضع و تحرکات اصولگرایان درانتخاباتی آتی«آرمان» با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

از دیدگاه یک فعال سیاسی اصولگرا، وضعیت اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 اصلاح‌طلبان از یک سال گذشته گزینه نهایی خود در انتخابات ۹۶ را آقای روحانی معرفی کردند و اکنون نیز در جراید و رسانه‌های خود به‌طور قاطع از رئیس‌جمهور فعلی حمایت می‌کنند. این طیف در شبکه‌های اجتماعی نیز به ‌نوعی در حال پوشش انتخابات ۹۶ هستند اما اصولگرایان هنوز به تصمیم‌گیری در مورد انتخابات سال آتی نرسیده‌اند و ستاد و ائتلاف‌های انتخاباتی خود را فعال نکرده‌اند و دلیل این بی تحرکی آن است که هنوز زمان زیادی تا انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ باقی‌ مانده و اصولگرایان فرصت لازم را دارند تا ائتلاف‌های خود را تشکیل و سازماندهی کنند و بتوانند استراتژی مشخصی را تعیین کرده و بر طبق آن، گزینه‌های انتخاباتی خود را گزینش و به گزینه‌های نهایی خود برسند. احتمالا تا اواخر امسال اصولگرایان به کاندیدای نهایی خود خواهند رسید.

پس اصولگرایان درانتخابات ریاست جمهوری با کاندیدای واحد در انتخابات شرکت خواهند کرد؟

 بنای ابتدایی اصولگرایان بر این است که بتوانند به ائتلاف واحدی برسند تا یک یا دو گزینه در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند و در نهایت بتوانند به ‌صورت یکپارچه و واحد درانتخابات شرکت کنند اما ممکن است به دلایلی به این ائتلاف شکل نگیرد.

اگر اصولگرایان در ائتلاف مورد اشاره شما، به معرفی کاندیدایی درمقابل روحانی نرسند، این امکان وجود دارد بخش‌هایی از آنها در یک چرخش استراتژیک از رئیس‌جمهور فعلی که کاندیدای اصلاح طلبان است، حمایت کنند؟

 این احتمال بسیار ضعیف است و جامعه روحانیت مبارز قطعا اقدامی خلاف مجموعه اصولگرایان انجام نخواهد داد، زیرا بحث جامعه مدرسین هم مطرح است که آنها احتمالا در انتخابات فعال خواهند بود. بنابراین بعید است این دو مجموعه از کاندیدای دیگری فارغ از کاندیدای مجموعه اصولگرایان حمایت کنند. احتمال استقلال جامعتین از سایر اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری درحد صفر است و اگر جامعه روحانیت مبارز بخواهد در انتخابات شرکت کند با مجموعه اصولگرایان در یک مسیر حرکت خواهد کرد.

جامعه روحانیت و جامعه مدرسین مانند قبل از تاثیرگذاری بالایی در میان اصولگرایان و اقشار مختلف به‌ویژه سنتی جامعه برخوردارهستند؟

 برای اصولگرایان اهمیت دارد که جامعتین در تصمیم‌گیری‌های آنها مشارکت داشته باشند و اگر تعیین مصداق هم نکنند مخالفتی از سوی جامعتین با اقدامات اصولگرایان صورت نگیرد.

انتخابات شورای شهر در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تا چه اندازه رقابتی خواهد شد؟

 وضعیت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات شورای شهر یکسان است. هر دو جناح تمایل زیادی به شرکت در انتخابات دارند. این دو طیف سیاسی باید استراتژی‌ها و کاندیدای خود را مشخص کنند. از هم اکنون عیان است که رقابت سختی در انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ در شهرهای بزرگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برقرار خواهد بود.

اصولگرایان می‌توانند در انتخابات شورای شهر و خصوصا در تهران با یک لیست وارد رقابت با اصلاح‌طلبان شوند؟

 به نظر می‌رسد اگر امکان موفقیت برای اصولگرایان در انتخابات شورای شهر وجود داشته باشد، این موفقیت صرفا از طریق ارائه یک لیست واحد است البته این نکته نیز دارای اهمیت است که در انتخابات شورای شهر نباید انتظار داشت تمامی اعضا از یک لیست انتخاب شوند. باید دانست مردم به‌ صورت فهرستی در انتخابات تهران رای نخواهند داد.

مردم تهران نگرش فهرستی به انتخابات مجلس پیداکرده‌ بودند، پس چگونه ممکن است این نگرش مردم تهران در انتخابات شورای شهر فراموش شود؟

 انتخابات مجلس را نمی‌توان با انتخابات شورای شهر مقایسه کرد. دلیلش هم این است که در انتخابات مجلس سال گذشته مساله برجام و موافقان و مخالفان آن خیلی مساله مهمی برای مردم و شهرهای بزرگ بود که مشخصا اصولگرایان مخالف برجام شناخته شدند و مردم تهران نیز هر ۳۰ نفر را از طیف موافقان برجام روانه مجلس کردند اما در انتخابات شورای شهر نگاه مردم برجامی نیست و  استراتژی دیگری بر نگاه آنها حاکم است؛ زیرا مردم عملکرد شهردار تهران را عملکرد شورای شهر می‌دانند. مردم تهران در چند سال گذشته که شهرداری در اختیار اصولگرایان بود، خاطره بسیار خوشی از اداره پایتخت دارند. شهر تهران تقریبا به بهترین شکلی که ممکن بود اداره شود در طول این سال‌ها اداره شده است و شاید به تعبیری بهتر از این نمی‌توانستیم تهران را اداره کنیم. درنتیجه مردم درمجموع از اداره شهرداری توسط اصولگرایان راضی هستند و در انتخابات شورای شهر مردم در مقایسه با اصلاح‌طلبان از اصولگرایان رضایت بیشتری دارند.

ولی با همه این تفاسیر ممکن است در انتخابات شورای شهر، اصولگرایان نتوانند شهردار را تعیین کنند؟

 بله این امکان وجود دارد. در انتخابات بعدی احتمالا درصدی از اصلاح‌طلبان و درصدی از اصولگرایان در انتخابت پیروز شوند و حتی این احتمال وجود دارد که خارج از این دو گرایش افرادی به شورای شهر راه پیدا کنند مانند ورزشکاران که لیست خاصی نبودند و مردم به آنها در گذشته رای دادند. رای این افراد در انتخابات شهردار تهران تاثیرگذار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین