|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
طیبی با اشاره به امضای قراردادهایی برای ساخت دستگاه لوله‌مغزی سیار گفت: در ابتدا قرار بود اقدام به ساخت هفت دستگاه لوله‌مغزی سیار شود که در حال حاضر این تعداد به ساخت 16 دستگاه افزایش یافته است.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردهای فناورانه این نهاد در حوزه صنعت نفت گفت: برخی از قراردادهای امضا شده با وزارت نفت متاسفانه متوقف شده است که ما خواستار فعال شدن این قراردادها هستیم.

 دکتر طیبی در مراسم بازدید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی، انجام فعالیت‌های پژوهشی و بنیادی را هدف اصلی جهاددانشگاهی نام برد و افزود: نگاه کلی جهاددانشگاهی حل مسائل و مشکلات کشور است تا بتوانیم خدمات قابل ملاحظه‌ای به جامعه ارائه دهیم.

وی ارائه آموزش‌های تخصصی و تحصیلات تکمیلی را از جمله فعالیت‌های جهاددانشگاهی ذکر کرد و ادامه داد: تلاش ما بر این است تا فارغ‌التحصیلان واحدهای آموزشی جهاددانشگاهی تبدیل به کارآفرین شوند نه کارمند.

طیبی، گستره جغرافیایی فعالیت‌های جهاددانشگاهی را در همه استان‌های کشور دانست و ادامه داد: در حال حاضر 61 واحد فعال در حوزه پژوهش و فناوری داریم ضمن آنکه 19 پژوهشکده مستقل نیز در سراسر کشور در این حوزه فعال شده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی راه‌اندازی دو پارک علم و فناوری کرمانشاه و ایجاد 19 مرکز رشد را از دیگر اقدامات این نهاد در حوزه پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: محققان جهاددانشگاهی تاکنون موفق به دریافت  24 جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی و 22 جایزه جشنواره رازی شده‌اند.

طیبی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی تاکنون فناوری‌های تولید شده را به کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و آفریقا صادر کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر بازار خوبی در زمینه دکل‌های حفاری در کشور ترکمنستان ایجاد کرده‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردهای علمی این نهاد خاطرنشان کرد: ساخت دکل از جمله دستاوردهای علمی ما است که براساس قراردادها، قرار بود پنج دستگاه دکل حفاری ساخته شود که در حال حاضر ساخت سه دستگاه حفاری در دستور کار قرار دارد و یک دستگاه دکل حفاری به زودی ساخته خواهد شد.

طراحی و ساخت بازوهای بارگیری اسکله جزیره خارک توسط جهادگران جهاددانشگاهی

طیبی با اشاره به امضای قراردادهایی برای ساخت دستگاه لوله‌مغزی سیار گفت: در ابتدا قرار بود اقدام به ساخت هفت دستگاه لوله‌مغزی سیار شود که در حال حاضر این تعداد به ساخت 16 دستگاه افزایش یافته است.

وی تولید کلاف لوله‌مغزی سیار را از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن اقدام به طراحی و ساخت بازوهای بارگیری اسکله جزیره خارک کرده‌ایم. این بازوها برای ایجاد ارتباط و انعطاف‌پذیر و کنترل‌شده در اسکله‌ها کاربرد دارد.

وی ساخت تجهیزات کنترل‌کننده آلاینده‌های صنعتی هوا را از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی نام برد و ادامه داد: در این تحقیقات موفق به ساخت الکتروفیلتر برای پالایشگاه آبادان شدیم که قادر به پاکسازی آلودگی‌های هوا ناشی از منابع مختلف از قبیل سیمان، مس و آلومینیوم است.

رئیس جهاددانشگاهی ساخت مته‌های حفاری به کارفرمایی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی نام برد که تاکنون سه مته ساخته و تا 70 درصد مورد تایید قرار گرفته و ادامه داد: در حال حاضر بر روی ساخت مته‌های "پی‌وی‌سی" مطالعاتی در دستور کار داریم. این مته‌ها برای حفاری چاه‌های نفت در سازندهایی با خوردگی بالا کاربرد دارد.

طیبی طراحی و ساخت "یوپی‌اس‌"های صنعتی، سیستم برق و کنترل دکل‌های حفاری و موتور درون‌چاهی را از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن موفق به طراحی و ساخت سیستم کنترل برای الکتروموتورهای دور متوسط به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شدیم.

به گفته وی، این سیستم جایگزین مناسبی برای توربین‌های گازی است و همچنین موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهینه‌سازی هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد شد.

موفقیت در جداسازی آب از نفت

رئیس جهاددانشگاهی از مدرن‌سازی و ساخت پکیج نمک‌زدایی نفت خام به روش الکترواستاتیک خبر داد و افزود: این پکیج به منظور جداسازی آب و آب‌نمک از نفت خام کاربرد دارد.

بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت

وی بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن محققان جهاددانشگاهی روش‌های زیستی را برای رفع آلودگی‌های نفتی برای نفت‌خیز جنوب ارائه کرده‌اند.

ورود جهاددانشگاهی به حفاری میدان نفتی آزادگان

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به ورود این نهاد در حفاری میدان نفتی آزادگان است، اظهار کرد: براساس پیشنهاد وزارت نفت، جهاددانشگاهی در حوزه حفاری 10 حلقه چاه نفت میدان آزادگان وارد شده‌ است.

وی اضافه کرد: براساس این پیشنهاد قرار است تا کلیه دستاوردهای تولیدشده در جهاددانشگاهی در حوزه حفاری در این 10 حلقه چاه نفت کاربردی شود.

طیبی، دکل‌های نفت و مته‌های حفاری را از جمله دستاوردهای جهاددانشگاهی در این حوزه نام برد و افزود: متاسفانه این طرح به دلیل برگزاری مناقصات متوقف شده است که ما خواستار فعال شدن این توافق هستیم.

به گفته وی، فعال شدن این توافق موجب می‌شود که زنجیره‌ای از ساخت در حوزه حفاری در کشور راه‌اندازی شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین